Корекційно – розвивальне заняття з пізнавальних процесів
«Самопізнання»
Мета: Допомогти усвідомити важливість прийняття свого «Я»
Обладнаний матеріал: М’яч, папір, ручка, олівці, кошик.
Вік: учні 10-11 класу
Хід заняття
Психолог: Доброго ранку! Шановні учні! Давайте привітаємося за допомогою ось цього м’яча по черзі. Але незвичним для нас способом. Невербальним способом.
Невербальне спілкування – це для якого характерне використання невербальної (безсловесної) поведінки і невербальних комунікацій як головного засобу передачі інформації, організації взаємодії, формування образу, думки про співрозмовника , здійснення впливу на іншу людину.
Рефлексія
Що ви відчували під час такого вітання, чи розуміли ви один одного?
Вправа «Самопрезентація»
Мета: сприяти зближенню учнів у класі та виявити їхні сподівання від даного заняття.
Психолог: кожен з вас повинен само презентувати себе, давши відповідь на запитання:
Почитає психолог з себе, відповідає на питання і передає слово сусіду і торкається його. Таким чином дає йому слово і так по черзі.
Вправа «Хто я?
Психолог: усвідомити важливість прийняття свого «Я» з усіма перевагами та недоліками.
Не розмірковуючи дайте відповіді на запитання « Хто я?» 10 разів використовуючи характерні риси, інтереси й почуття опису себе, розпочинаючи кожне речення із займенника «Я». Вправа виконується анонімно.
Після виконання вправи учні кидають свої аркуші з відповідями у кошик. Психолог після вправи може зачитати декілька відповідей, а учні намагаються відгадати, кому належать визначення. Обговорення вправи:
Вправа «Австралійський дощ»
Мета: психологічне розвантаження учнів.
Психолог: Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він. Зараз по колу ланцюжком ви передаватиме мої рухи. Тільки-но вони повернулися до мене, я передам наступні. Стежте уважно!
Інформаційне повідомлення « Самопізнання»
Самопізнання — це дослідження, пізнання самого себе. Здатність до самопізнання властива лише людині, здійснюється за допомогою розуму. Складність самопізнання полягає в його орієнтованості на саму людину, на її внутрішній світ, багатий суб'єктивним, індивідуально-самобутнім. Уявлення про себе формується і під впливом оцінювання з боку інших людей під час співвіднесення мотивів, мети, результатів своїх
учинків і дій із соціальними нормами поведінки, прийнятими в суспільстві. Самопізнання — найважливіша з умов, яка спонукає змінювати свій стан на краще.
«Наше Я. Яке воно?»
Наше «Я» — це одна з найскладніших загадок. Іноді «Я» має здоровий глузд, іноді — це голос творчої фантазії. Деякі дії ми виконуємо взагалі всупереч своїй волі. Гармонійна людина, людина успіху завжди повинна уникати будь-яких крайнощів, її золота середина: «Я люблю себе, я люблю весь світ. За законами природи, якщо людина любить світ, то і світ любить її, тобто добре співвідносяться інтереси особистості, суспільства, природи».
Сприйняття людиною себе залежить від того, наскільки вона вірить у себе та свої можливості. Люди, які почуваються щасливими, вважають, що їх люблять, що вони потрібні, до них добре ставляться інші, що вони здібні та їх цінують. Вони мислять позитивно. Ви зможете почуватися щасливішими, налагоджувати добрі взаємини з іншими людьми, якщо навчитеся поважати себе. Ті, хто навчився поважати себе, як правило, приймають і інших. Тобто, якщо ви позитивної думки про себе, то добре думатимете й про інших, і навпаки. Ми знаємо, що «Я» утворюється пластами, як земна кора — чим глибше, тим давніші пласти власного усвідомлення. Давайте здійснимо екскурсію, занурюючись у власне «Я».
Вправа Моє «Я»
Мета: усвідомлення важливості прийняття свого «Я»
Психолог: Вправа дуже цікава та творча. Діти, вам потрібно зобразити своє «Я» у вигляді (д е р е в а) з різними гілочками та глибоким корінням. Одна з верхніх гілочок – зовнішнє «Я» ( можете зобразити символом вербальним чи графічним, намалювати малюночком) інші гілочки – «Я у школі», «Я в дома», «Я у колі друзів чи знайомих» а на корінні потрібно виписати свої позитивні та негативні риси.
Рефлексія: Що ви відчули, малюючи дерево? Що вам було найважче зобразити?
Поділіться враженням від вправи?
Вправа «Як я люблю самого себе сам?»
Мета: розвиток позитивного само сприйняття, вміння любити себе.
Психолог: вправа усна. Вам потрібно проаналізувати, як часто ви почуваєтеся незадоволеними собою і коли відчуваєте любов до себе. Яке ставлення переважає частіше? Поміркуйте 5 хв. І я чекаю ваших відповідей.
Кожен повинен в голос сказати:
«Я люблю себе за…»
«Я не люблю себе за…»
Рефлексія
Психолог: Звичайно важко. Говорити собі та признавати свої помилки в голос. Але це важливо. Хто як ні ми самі собі у цьому допоможемо. Як можна себе не любити, не поважати, не цінувати. Звичайно це любов не зверхня, і не гордовита. Це повага до себе, своїх досягнень. Полюби себе і тебе полюбить увесь світ.
Вправа «Прощання»
Тепло наших рук. Давайте візьмемо один одного за руки. Заплющмо очі. І передамо тепло один одному.