Автоматизація звуку "Р" у словах та реченнях. Тема: "Подорож на Марс"
Цілі:
• Корекційно-навчальні: автоматизувати звук «Р» у словах та реченнях. Активізувати словник дитини на тему «Продукти» «Транспорт», вправляти у підборі антонімів та прикметників. Вчити аналізувати речення.
• Корекційно-розвиваючі: розвивати фонематичний слух, слухову увагу та пам'ять, зорове сприйняття, словесно-логічне мислення, навички самоконтролю.
• Виховні: виховання доброзичливості, чуйності та взаємодопомоги.
Обладнання:
• презентація
ХІД ЗАНЯТТЯ
1. Організаційний момент
- Я отримала листа від одного хлопчика, якого звуть Марсіком, він живе на планеті Марс. У них на планеті закінчилося гарбузове насіння, а для них гарбуз – це найулюбленіший овоч, без якого вони не можуть прожити й дня. Він просить відправити їм насіння. Давай відвеземо насіння, а на чому ми з вами вирушимо в подорож? У нас є різні види транспорту назви їх. Але нам треба вибрати те що зможе нас відправити у космос.
– Молодець! Ми справді полетимо на ракеті.
2. - Треба зібратись у подорож! – З собою у подорож, крім насіння, ми можемо взяти лише ті предмети, у назві яких чується звук «Р». Назви потрібний предмет правильно вимовляючи звук «Р».
Д: Риба, робот, шарф, стіл, гранат, сир, склянка, гармошка, куртка, рукавиці, прапор, телефон.
Л: Які зайві предмети і чому?
Д: Стіл, телефон, склянка. Вони зайві тому, що в словах немає звуку "Р".
3. Ізольована вимова звуку «Р»
Скафандр ми з тобою вдягли,
Мотор ракети завели: (р-р-р-р).
Ви здогадалися, з яким звуком ми вирушимо у подорож? (Зі звуком "Р").
3. Поки летим, давай з тобою пограємо «Доповни слово!»
Но-ра, кенгу-ру, кома-р, фа-ра, гіта-ра, огі-рок.
Л: Летіти нам належить далеко, тому ми зупинятимемося на різних планетах і робитимемо дозаправку паливних баків.
– Починаємо зворотний відлік: «3, 2, 1 – поїхали!»
Л: Ось ми опинилися на першій планеті, а як вона називається, ви зможете дізнатися, коли прочитаєте склади: АН, УР.
Д: Анур
Л: Є таке слово – Анур? А якщо переставити склади навпаки, що вийде?
Д: УРАН
4. Автоматизація звуку "Р" у словах. Підбір антонімів
- На планеті Уран відбувається "все навпаки":
Л: Якщо у нас ніч, то на Урані
Д: ранок.
Л: Якщо землянин поверне ліворуч, то інопланетянин
Д: праворуч.
Л: Якщо землянин замалює двері у біли йколір, то інопланетянин
Д: у чорний.
Л: На Урані одні жителі ліниві, а інші
Д: працьовиті.
Л: Одні жителі боягузи, інші
Д: хоробрі.
Л: На Урані одні жителі сумують, то інші
Д: Радіють
7. Розвиток фонематичного слуху. Визначення позиції звуку «Р» у словах
Л: Продовжуємо подорож. І наступна зупинка – планети Сатурн. Місцеві жителі просять вас допомогти їм скласти в кошик лише ті продукти, в назві яких є звук "Р" та визначити, де живе звук "Р" (початок, середина, кінець).
Д: У слові СИР звук «Р» живе в кінці слова (в останньому віконце);
– У слові МОРОЗИВО звук «Р» живе в середині слова (у середньому віконці):
- У слові РИБА звук "Р" живе на початку слова (у першому віконці).
Ще слова: слива, цукор, лимон. Йогурт, капуста, кефір, каша, редис.
8. Фізмінутка
Ми зараз з вами виходитимемо у відкритий космос. Нагадаю, що у відкритому космосі всі предмети стають легкими, рухи у них будуть плавними, бо ці предмети потрапили у невагомість.
Звучить космічна музика, дитина імітує рухи у невагомості.
9. Автоматизація звуку "Р" у словах. Повторення відносних прикметників
– Подивіться в ілюмінатори, нам хтось подає сигнали «SOS»! На планеті Меркурій місцевий кухар Меркуша вирішив приготувати страви з різних продуктів, але забув, як вони будуть називатися. Допоможемо йому згадати їхні назви: суп із гороху (який?) – гороховий; суп із перловки – перловий; пюре з картоплі – картопляне; пюре із фруктів – фруктове; пиріг із риби – рибний; сік із моркви – морквяний; сік із груші – грушевий; сік із гранату – гранатовий.
10. Автоматизація звуку «Р» у реченнях. Складання речень щодо сюжетних картинок
Наступна зупинка планети Юпітер. На цій планеті виставка сюжетних картин. Давай придумаємо по одному реченню до кожної картини.
Д: Кріт вирив нору. (3 слова)
– Три черепахи гріються на сонці. (5 слів)
– Рома стрибає через струмок. (4 слова)
- Під березою ростуть гриби. (4 слова)
- Три тигреня грають у хованки. (5 слів)
- Вирушаємо в дорогу далі. Перед нами планета прочитаємо її назву.
Марс, де на нас чекає Марсік.
Л: Як називатимуться жителі планети Марс?
Д: Марсіани.
Л: Як називатимуться новини, які відбуваються на Марсі? (Які?)
Д: Марсіанські.
Л: Школа на Марсі (яка школа?)
Д: Марсіанська.
- Марсік дуже вдячний вам за те, що ви самі привезли кавунове насіння
12. Підсумок заняття
- Молодці, що допомогли Марсіку! Але, нам час повертатися. Скажіть, що вам найбільше сподобалося? З яким звуком ми мандрували?