Розвиток рухливісті органів артикуляційного апарату через комплекс артикуляторних вправ, мовленнєве дихання та зміцнення голосових зв'язок
Тема: «Історія веселого язичка»
Мета: Розвивати рухливість органів артикуляційного апарату через комплекс артикуляторних вправ, мовленнєве дихання та зміцнювати голосові зв’язки; Розвивати фонематичний слух, увагу, пам'ять, мислення, дрібну моторику; Виховувати інтерес до заняття та бажання говорити правильно.
Обладнання: дзеркала, пелюстки квітів, предметні картинки.
Хід заняття
І. Організаційний момент
Привітання
Встаньте (сядьте) діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться всі до мене,
Посміхніться і до себе.
ІІ. Основна частина.
1. Артикуляційна гімнастика.
Жив – був Веселий Язичок у своєму будиночку. Цей будиночок мав свою назву – рот (У тебе є язичок? А де він живе?- дорослий запитує, а дитина показує). Двері будиночка можуть відчинятися і зачинятися (Відкрий і закрий рот). А дверей у тому будиночку аж двоє. Коли відчинити перші двері – губи, за ними видно другі двері – зуби. Коли відчинити й другі двері, Язичок вигляне зі свого будиночка (Рот відкритий. Покажи кінчиком язика верхні зуби; нижні зуби; верхню губу; нижню губу). У будиночка є стеля – піднебіння (Покажи язиком піднебіння).
«Вранці»
Ранок вітають усмішкою губи (Вправа «Усмішка»)
Потім ретельно почистимо зуби: (Вправа «Чистимо зуби»)
праворуч, ліворуч, угору і вниз…
Чисті вже зуби? Ану покажіть! (Вправа «Парканчик»)
Сніданок готовий, на блюдце нам млинці покладуть (Вправа «Млинці»)
варенням смачним їх поллють
Та мусимо, друзі, ми пам’ятати,
що треба повільно й ретельно жувати. (Вправа «Жуйка»)
Поїли смачних і варенням млинців?
Тож губи оближемо. Всі молодці! (Вправа «Смачне варення»)
2. Розвиток мовленнєвого дихання
Вправа «Пелюстка»
Мета: зміцнювати м’язи дихального апарату й тренувати спрямований правильний видих, здуваючи пелюстки квітів з долоньки.
Покладіть на долоню невеличкі пелюстки квітів та подуйте на них, щоб пелюстки злетіли з вашої долоні. (Діти виконують вправу 2-3 раз)
3. Голосові вправи
Вправа «Відгук»
Мета: зміцнювати голосові зв’язки. Зуби, губи зімкнені.
Виконання: відгукнутися на звернення логопеда коротким звуком (м,м,м)
4.Розвиток дрібної моторики
Вправа «Пальчик»
Пальчик-пальчик
Пальчик, пальчик, де ти був? (розкрити долоньку)
Я з цим братом в ліс ходив, (загинати пальці починаючи з вказівного)
Я з цим братом борщ варив,
З цим – я кашки куштував,
А з найменшим заспівав.
(Співаємо з мізинцем і розгинаємо всі пальці)
5. Розвиток слухової уваги
Вправа «Хто літає»
Діти, а зараз я буду називати різні предмети, об’єкти, які літають. Наприклад: «літак літає», «ворона літає». Ви кожен раз підіймаєте руки. Але я можу помилятися і сказати неправильно, наприклад «кішка літає». Тоді вам необхідно плескати в долоні.
Мовленнєвий матеріал: бджола літає, вертоліт літає, корова літає, кінь літає, комахи літають, собака літає.
6. Розвиток фонематичного слуху
Вправа “Повтори!”
Діти разом, а потім по черзі повторюють склади за логопедом
– та-та-да – пі- пи – ат-от
– па-па-ба – мі-ми – ум-ом
– ка-ка-га – ді-ди – іт-ит
ІІІ. Підсумок заняття.
Що нового дізналися? Як називаються органи, які допомагають нам говорити?