Тема: «Зима. Зимові розваги»
Конспект групового логопедичного заняття для учнів другого класу (порушення писемного мовлення, обумовленого фонематичним недорозвиненням з елементами загального недорозвинення мовлення) Ціль:
Корекційно-освітня: розширення, активізація словникового запасу, уточнення семантики слів – синонімів, антонімів, закріплення використання їх у експресивному мовленні; формування мовленнєвого аналізу, синтезу, розвинення навички звуко-буквеного аналізу, синтезу.
Корекційно-розвивальна: розвиток просторово - часових уявлень, слухо – мовної пам’яті, уваги, зорового сприйняття, загальної моторики, пластики рухів.
Корекційно-виховна: виховувати інтерес, цікавість до знань, здорові звички; активність, ініціативність.
Обладнання: комп’ютерні розробки - завдання, аудіо запис Пори року. «Січень» П.Чайковського; картки для індивідуальної роботи, картинки зимуючих птахів, шаблони зимового дерева за кількістю учнів.
Хід заняття:
1.Організаційний момент. Нервово - психологічна настройка.
На занятті ти повинен:
Не просто слухати, а чути
Не просто дивитися, а бачити, Не просто відповідати, а міркувати, Добре, плідно працювати.
2.Уведення у тему заняття.
Актуалізація знань та чуттєвого досвіду учнів.
- Відгадування загадки про зиму.
Нагоняю холоди, води сковую в льоди,
В дружбі я з дітьми всіма. Здогадались? Я …(зима)
Зима приготувала для вас завдання для виконання. Гадаю ви із ними впораєтеся. Ну ж бо, їдьмо!
- На чому рушаємо у зимову подорож? (на санчатах, на ковзанах, на дошці – «льодянці», на лижах, на сноуборді…)
3. Основна частина.
- Відновіть назви зимових місяців.
На дошці записані деформовані назви зимових місяців: грднь, счнь, лтй. (грудень, січень, лютий) Визначення ознак зими. Складання «живих» речень.
Використовуючи опорні слова, візуалізацію, учні будують «живі» речення. Слова записують на картках і шикуються, тримаючи написані на картках, у руках: Зразок:1слово - природа, 2 - взимку, 3 – засинає.
Діти слухають Пори року . «Січень» П.Чайковського. На дошці слайд із зимовим пейзажем. Після прослуховування діти складають речення про зиму.
Опорні слова: природа, сніг, повітря, птахи, тварини.
«Живі» речення: Природа взимку засинає. Сніг покриває землю. Повітря морозне, прозоре. У лісі тиша. Птахи не співають.
Багато тварин залягає у зимову сплячку.
Робота в зошиті Відгадування загадок Бабусі Зими.
-Запишіть слова – відгадки у зошит, починаючи із односкладового слова. Визначте сильний склад (наголошений) у словах.
Що за зірка сніжно-біла на рукав з гори злетіла?
Поки ніс її сюди стала краплею води. (Сніжинка) Зелену сукню має , ніколи не міняє.
Один-єдиний раз на рік її ми прикрашаємо. (Ялинка)
Прозорий, мов скло,
Та не вставиш у вікно. (Лід)
Узимку хто,скажіть мені,
Малює квіти на вікні? (мороз)
Кручу, гуркочу, знати нікого не хочу. (хурделиця)
Плету хлівець начетверо овець,
А нап’яту окремо. (рукавичка)
Вставити в зимові слова пропущену букву. Зробити звуко - буквений аналіз слова. (індивідуальні завдання, кожному учню одне слово для аналізу)
Слова: бурул*ка, сн*говик, *линка, іні*.
-Визначте в якому слові кількість звуків і букв однакова, звуків більше, ніж букв; звуків менше, ніж букв. Відновіть назви зимуючих птахів.
-У лісі тиша, а на подвір’я до нашої годівнички прилетіло багато птахів.
-Заберіть зайвий склад, відшукайте назву птаха. (синиця, голуб, сорока, дятел, горобець)
Си – ми – ни – ця, го – ша – луб, со – ло – ро – ка, дя – ло – тел, го – ло – ро – биць. Робота з деформованим текстом.
Прочитайте. Упорядкуйте речення, щоб вийшов зв’язний текст. Доберіть заголовок. Запишіть його у зошит.
Побачив він червоні ягоди на горобині. Засипало снігом землю. Прилетів горобчик на горобину. Нема чого їсти горобцю. Їсть горобчик ягоди.
(Учні редагують текст. Відредагований текст перевіряється колективно.)
Горобчик і горобина
Засипало снігом землю. Нема чого їсти горобцю. Побачив він червоні ягоди на горобині. Прилетів горобчик на горобину. Їсть горобчик ягоди.
Відновлені слова: синиця, голуб, дятел,ворона, горобець. Вправа для зняття напруги з очей.
Логопед: Втому ми з очей знімаємо. Кілька вправ про це ми знаємо.
Діти беруть у руку паперову сніжинку і фіксують погляд на ній (сніжинка на відстані прямо перед очима).
Рухи рукою: праворуч – ліворуч, уверх – униз, по колу: по часовій стрілці, в зворотному напрямі. Вправу виконують 3 – 4 рази. Закінчують вправу прикривши очі долонями: очі відпочивають. Складання асоціативного куща «Зима».
На дошці сюжетні малюнки «Зимові свята», «Дитячі розваги взимку».
Логопед: - А що для вас, діти, зима?
Діти висловлюють свої асоціативні думки. (Зима – це свята : Святий Миколай, Новий Рік, Різдво, ялинка, подарунки, канікули, зимові розваги – катання на санчатах, ковзанах, ігри у сніжки тощо)
Кожен учень записує і прикрашає своє на зимове дерево словами – асоціаціями Фізкультхвилинка.
Сніжинки над нами кружляють, кружляють, (кругові рухи руками над головою)
Сніжинки на землю лягають, лягають, (присідання)
Вони з височини злетіли, злетіли, ( стати рівно, руки – догори)
Сніжинки кружляти, кружляти хотіли. (кругові рухи руками над головою)
Вірш В. Шаройко Наша баба снігова. Читання ланцюжком вірша.
Наша баба снігова
Подивись, немов жива, Наша баба снігова!
Ми гуртом її зліпили
На подвір'ї дитсадка,
Ми бабусі причепили Ніс червоний з буряка. Очі в неї — дві вуглини, Рот у неї із морквини, Із мочалки — жовті вуса.
Це ж дідусь, а не бабуся!
(Діти промовляють слова вірша, координуючи їх із відповідними рухами.)
- Як можна назвати дідуся із снігу? Так, сніговик.
- Порівняй сніговиків. (На дошці слайд «Сніговики») Визнач їх розмір, настрій.
Діти складають речення, щоб воно мало порівняння.
Наприклад: Великий сніговик веселий, а маленький сумний. - Визначити слова у реченні, які не товаришують (антоніми).
Великий – маленький, веселий – сумний.
Логопед:
-А тепер до кожного слова доберемо слова, які між собою товаришують (синоніми.)
- Великий – здоровий, величезний.
- Маленький – невеликий, малесенький, крихітний.
- Веселий – радісний, усміхнений, життєрадісний.
- Сумний – зажурений, похнюплений, невеселий.
Гра «Маска» Діти повинні вдягнути на себе маску сніговика. (усміхненого або зажуреного, сніговик, який тане, сніговик який стоїть на морозі)
Добери слова, які товаришують. Як вони називаються? (синоніми)
Сніговик…– снігова баба, заметіль…– хуртовина, хурделиця, завірюха, птахи …– пернаті друзі, годівничка… – їдальня для птахів, ялинка… – зелена красуня.
В яких словах букв більше, ніж звуків? В якому слові звуків більше, ніж букв?
4.Підсумок заняття. Рефлексія.
- Назвіть якнайбільш прикмет зими.
Чи було тобі важко виконати завдання Бабусі Зими?
- За що ми любимо зиму?
- Яка твоя зимова гра? Чому саме вона?
- Чи хотіли б ви узнати більше про зимові розваги?
- Дізнайся, коли відбулася найбільша гра в сніжки. У яких країнах проводяться спортивні ігри у сніжки. Де і коли була побудована найбільша снігова баба? Як вона виглядала? На чому катаються винахідники по сніговим схилам?
Подивіться вдома відео Пізнайко про зимові розваги. https://www.youtube.com/watch?v=XfwoMWkFNPg