Взаємозв’язок розвитку мовлення та дрібної моторики. Традиційні та нетрадиційні засоби розвитку дрібної моторики.

Про матеріал
Взаємозв’язок розвитку мовлення та дрібної моторики, засоби розвитку дрібної моторики дитини, значення розвитку дрібної моторики для дитини, традиційні та нетрадиційні техніки розвитку дрібної моторики.
Перегляд файлу

Дрібна моторика і мовлення

 Дрібна моторика – це сукупність скоординованих дій нервової, м'язової, кісткової і нервової систем людини, в поєднанні із зоровою системою для виконанні дрібних і точних рухів кистями і пальцями рук і ніг.


Чому це важливо для розвитку?

  1.               Мовні зони в корі головного мозку знаходяться поруч з зонами, відповідальними за дрібні і точні рухи. Тим самим, розвиваючи дрібну моторику цей вплив іррадіацує і на інші зони.
  2.               Показник розвитку дрібної моторики є одним з показників загального розвитку дитини.
  3.               Вправи на графо-моторну координацію допомагають підготувати руку до письма.
  4.               На розвиток мовлення дитини позитивно впливає моторне планування. Вимова звуків вимагає складного моторного планування у малюків, які навчаються говорити, і у дітей з мовними порушеннями. Тренування моторного планування великих (ноги, руки, голова, тіло) і дрібних (пальці) рухів допомагає поступово виховати більш складне моторне планування, необхідне для вимовляння звуків.

У дітей з порушеннями мовлення при органічних порушеннях центральної нервової системи порушується вся моторика і саме це гальмує нормальний як психічний так і фізичний розвиток дитини. Сухомлинський писав, що джерела здібностей та дарувань дітей находяться на кінчиках їх пальців. Від них, образно кажучи, йдуть найтонші струмки, які наповнюють виток думкою і впливають на розвиток мовлення. Особливого значення набуває розвиток дрібної моторики для дітей з порушеннями розвитку.

Праці В.М. Бєхтєрєва довели вплив маніпуляції рук на функції вищої нервової діяльності, розвитку мовлення. Прості рухи рук допомагають прибрати напругу не лише із самих рук, але й з губ, знімають розумову втому. Вони здатні поліпшити вимову багатьох звуків, а значить – розвивати мовлення дитини.

До ефективних способів розвитку дрібної моторики відносяться:

  • Ігри з дрібними предметами ( прищіпки, бісер, камінчики);
  • Пальчикові ігри ( сходинки, ляльковий театр );
  • Ліплення (з пластиліну, повітряної маси );
  • Масаж (пальців і кістей рук);
  • Самомасаж;
  • Слінгобуси ( до 8 місяців);
  • Іграшки – шнурівки;
  • Пірамідки( дерев яні, пластмасові);
  • Кубики;
  • Конструктор ( магнітний, лего, дерев яний);
  • Рамки-вкладиши;
  • Тісто для ліплення;
  • Куби- сортери;
  • Дошки Сегена;
  • Пазли;
  • Мозайка;
  • Пальчикова гімнастика;
     

Групи вправ для розвитку дрібної моторики:

 

1)Вправи для кистей рук:

 

а) розвиток копіювальних здібностей у дитини;

б) напружувати і розслабляти;

в) зберігати положення пальців та кистей рук;

г) переключення;

 

2) Вправи для пальців :
 

а) умовно статичні;

б) динамічні;
 

До нетрадиційних засобів розвитку дрібної моторики відносяться:
 

  • самомасаж за допомогою різних засобів ( горіхи, щітка, олівці);
  • ігри пальчиками ( з кришками, камінчиками);
  • малювання нетрадиційними засобами ( пальчиками, через трубочку, зубною щіткою, губками, серветками та ін..)

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Інші матеріали
Додано
27 березня 2020
Переглядів
1413
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку