Конспект на тему "Образ Фауста як утілення динамізму нової європейської цивілізації"

Про матеріал
Конспект уроку за темою "Образ Фауста як утілення динамізму нової європейської цивілізації"
Перегляд файлу

 

Тема:  Образ Фауста як утілення динамізму нової європейської цивілізації.
Мета: навчити учнів аналізувати особливості композиції твору, розвивати спостережливість, аналітичне мислення, співпрацю у великих та малих групах; виховувати естетичний смак і прагнення до літературної освіченості.
Обладнання: аудіозапис, презентація, проектор, компютер

Тип уроку : комбінований

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

- Прослухайте аудіозапис та опишіть Ваші відчуття від почутого. (Лунає уривок аудіозапису Р. Вагнера «Фауст» https://www.youtube.com/watch?v=VMw0EjLFPXw)

- Який настрій створює дана мелодія? (Настрій неспокою, тривоги, сумнівів та роздумів)

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку

-Сьогодні ми зясуємо, якими рисами характеру наділений головний персонаж твору та чи є він актуальним сьогодні.

ІV. Актуалізація опорних знань

  1. Робота в парах. Вікторина за твором
  • Минулого уроку ви зясовували історію створення трагедії, особливості побудови твору та характеру персонажів. Сьогодні ми визначимо найкращих знавців твору. Обєднайтесь у 2 команди. Кожній із вас по черзі буде задано запитання, за правильну відповідь яких буде нараховано 1 бал. Якщо команда не знає відповіді або помиляється – можливість відповісти надається команді суперника.
  1. Вікторина за твором
  • Обєднайтесь в 2 команди для участі у вікторині. За кожну правильну відповідь ви одержите по 1 балі. Якщо Ви даєте неправильний варіант відповіді, можливість відповісти переходить до суперника.

Запитання вікторини для 1 команди:

1. Зі скількох частин складається "Фауст" Гете? (З двох)
2. Який твір за жанром? А як його визначив сам Гете? (Драматична поема. Трагедія)
3. Хто бере участь у розмові в "Пролозі на небі"? (Бог, ангел, Мефістофель)
4. Хто свідчив: "Я свідок лиш мізерності людської"? (Мефістофель)
5. Зустріч з яким персонажем стає початком духов
ного випробування Фауста? (З Мефістофелем)
6. Хто такий Мефістофель? (Диявол, спокусник)
7. Ім'я кабінетного вченого, чиї істини мертві? (Вагнер)
8. Яка функція Мефістофеля у творі? (Моральне випробування людини)
9. Хто застеріг Фауста від самогубства? (Хор ангелів)
10. Хто і кому сказав ці слова: "То буду тобі по змозі Товаришем вірним, Слугою покірним,

А хочеш — і жон, Безмежно відданим рабом?" (Мефістофель Фаусту)

  1. Запитання вікторини для 2 команди:
          1) Особливості жанру «Фауста». (Це трагедія і фі­лософська поема)
  1. Трагедія «Фауст» складається з... («Присвяти», «Театрального вступу», «Прологу на небесах» та двох частин).
  2. Для свого «Фауста» Ґете використав поши­рений у Німеччині сюжет про угоду... (чорно­книжника Фауста з Мефістофелем).
  3. Перша частина п'єси «Фауст» закінчена ... (1806року).
  4. Друга частина п'єси «Фауст» складається з... (5 актів).
  5. Мета Фауста ... (пізнати непізнане).
  6. Що означає слово Мефістофель? (Давньоєврейське «Мефіс» руйнівник, «Тофель» брехун).
  7. Сутність Мефістофеля — ... (дух заперечення).
  8. Сутність Господа — ... (просвітницький погляд на людину).
  9.     Проблематика твору. (У чому суть життя? У чому призначення людини?)

 

  1. Підведення підсумків вікторини. Оголошення переможців.

 

 V. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

  1. Перегляд та обговорення презентації (ДОДАТОК 1)
  • Визначте проблематику твору. (Буття людини, її призначення, протистояння добра та зла, місце особистості у світі, проблема світогляду.)
  • Які особливості драми як літературного жанру висвітлено у творі? ( Проблема вибору, напруженість, динамічний сюжет, розкриття характеру героїв через дії та вчинки).

 

  1. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
  • Проаналізуйте, якими рисами характеру наділений головний герой?

Підтвердьте свої припущення рядками з тексту.

Очікуваний результат:

 

  1. Бесіда

-Визначте мету життя Фауста (Пізнання, важка праця задля добра, задля боротьби зі злом. Він вважав злом зарозумілість, жагу слави, чванливість, вино, золото, котрі породжують розбещеність, бездіяльність, духовну смерть, а найбільше він засуджує терпіння. Фауст — людина постійного пошуку, невичерпної енергії.)

-Які спокуси стояли на шляху головного героя? Чи вдалося їх йому подолати? (Спокуси владою, славою, достатком, коханням, які вдалося успішно побороти.)

VI. Закріплення знань, умінь і навичок

  1. Інтерактивна вправа-метод «Прес»

Учні дають відповідь на запитання, враховуючи  таку структуру та етапи :

ПОЗИЦІЯ

Я вважаю, що ... (висловіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваш погляд).

  1. ОБҐРУНТУВАННЯ

...тому, що... (наведіть причину появи цієї думки, тобто на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої позиції).

  1. ПРИКЛАД

... наприклад... (наведіть факти, які демонструють ваші докази, вони підсилять вашу позицію).

  1. ВИСНОВКИ

Отже (тому), я вважаю... (узагальніть свою думку, зробіть висновок про те, що необхідно робити; тобто, це є заклик прийняти вашу позицію).

  • Встановіть еволюцію образа Фауста …

А) на початку твору;

Б) вкінці драми.

Очікувані відповіді : а) На початку твору Фауст — вчений, який усе життя присвятив науці та пошуку істини. На відміну від учених-схоластів, він намагається процес пізнання зробити засобом практичного перетворення світу, що є одним з просвітницьких гасел. Фауст — шановна людина: він рятував мешканців під час епідемії. В нього є учні, він — всебічно розвинена особистість, але не відчуває задоволення, відчуття, шо його життя має сенс. Фауст дійшов висновку про обмеженість людського розуму. Такий емоційний стан навіть навіває героєві думки про самогубство. Але суперечка між Богом і Дияволом у «Пролозі на Небі», їхній вибір Фауста як найкращого зразка людини для експерименту для розв’язання їхньої суперечки, поява, як наслідок цих подій, Мефістофеля в оселі Фауста, докорінно змінюють долю героя.

Б) Він сліпий, але задоволений тим, що, нарешті, досяг бажаного — зрозумів кінцеву істину буття. Вона в тому, щоб служити людству не в теорії, а на практиці, втілюючи в життя вищі моральні та духовні запити людини. Будуючи місто своєї мрії, Фауст промовляє: Постій, хвилино, гарна ти! Після цих слів він помирає, навіть не зрозумівши, що все, що він начебто зробив, було черговим ошукуванням диявола: стукіт лопат, що чув Фауст, були звуками роботи поплічників Мефістофеля, які копати могилу нашому герою, а відвойовані у моря землі знищила повінь. Хоча герой програв у суперечці з Мефістофелем, він уникнув пекельних мук: за нього заступилася душа Маргарити. Позиція Фауста стає символічним виразом прагнення цивілізаційного поступу всього людства, його спрямованості до невпинного розвитку, нових знань, активних творчих звершень.)
2. Інтерактивний прийом «Мозговий штурм»

  • Чи актуальний сьогодні образ головного героя та чому?

Очікувані відповіді

Фауст став одним із вічних образів літератури, тому що ніколи і ні в кого не виходить зупинити прагнення людини до знань, пошуків істини та сенсу життя. Позиція Фауста стає символічним виразом прагнення цивілізаційного поступу всього людства, його спрямованості до невпинного розвитку, нових знань, активних творчих звершень.

 

VII. Підсумок уроку

1.Домашнє завдання

Опрацювати чек-лист до твору та повторити біографію письменника (див. ДОДАТОК).

  1. Оцінювання учнів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
3 жовтня 2020
Переглядів
6251
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку