Конспект навчального заняття з Технології на тему "Оздоблення та оформлення панно чи картини з аплікацією. Догляд за ними" розрахований на дві години у 5-6-х класах при виконанні проекта, де об'єктом проектно-технологічної діяльності учнів є "Панно, картина", що виконується однією з основних технологій "Технологія виготовлення аплікації (з текстильних та природних матеріалів)".
Конспект дає змогу ознайомити учнів з різними способами оздоблення виробів з аплікацією, з послідовністю оформлення країв панно з аплікацією та картини з аплікацією в рамку, з остаточною обробкою та доглядом за цими виробами. Також є можливість ознайомитися учням з поняттям "професія" та з професіями швачки, дизайнера, лекальника, прасувальника.
Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В Країну Професій, в країну чудову,
Що там чекає – ще нам не відомо.
Тема. Оздоблення та оформлення панно чи картини з аплікацією. Догляд за ними
Практична робота. Оздоблення панно чи картини з аплікацією. Їх оформлення. Остаточна обробка панно чи картини з аплікацією. Догляд за ними
Мета:
навчальна: забезпечення засвоєння учнями знань про доцільність оздоблення виробу додатковими елементами, про різні способи остаточного оформлення панно чи картини з аплікацією та догляд за ними; формування вмінь оформляти виріб в рамку
розвиваюча: розвиток критичного мислення, уяви, зорового сприйняття, естетичного смаку, творчих здібностей, поваги до національних традицій
виховна: виховання почуття прекрасного, акуратності, працелюбності, культури праці, упевненості у своїх можливостях
Тип уроку. Формування умінь та навичок учнів
Ключові слова: панно, картина, рамка, ґудзики, бісер, блискітки
МТО. ІКТ, інструкційні картки, зразки панно чи картин оздоблених аплікацією
Інструменти та матеріали. Виготовлені панно чи картини з аплікацією, голки, нитки, ножиці, гольник, наперсток, оздоблювальні матеріали, шпильки, рамка, картон
Об’єкт праці. Панно, картина
Міжпредметні зв’язки. Образотворче мистецтво, трудове навчання
Структура уроку
Хід заняття
I. Організаційний момент
II. Виявлення знань і вмінь учнів
Індивідуальне опитування:
Фронтальне опитування:
III. Актуалізація опорних знань учнів
Оживлення знань, умінь, досвіду:
IV. Мотивація навчальної діяльності учнів
Діти, ви знаєте, що виготовлення будь-якого виробу завершується його оздобленням. Це означає, що необхідно надати виробові гарного зовнішнього вигляду, створити кращі умови для його зберігання. Також ви всі чули народну мудрість: «Кінець діло хвалить», тобто результат роботи багато в чому залежить від остаточної обробки виробу
Тому, щоб виготовлені вашими руками панно чи картина мали привабливий вигляд, ви повинні знати способи оздоблення виробу з аплікацією, вміти оформляти вироби та доглядати за ними
V. Повідомлення теми уроку
Тема. Оздоблення та оформлення панно чи картини з аплікацією. Догляд за ними
VI. Визначення мети для учнів на урок
Учні повинні знати: Способи оздоблення та оформлення панно чи картини
Учні повинні вміти: Виконувати остаточну обробку панно чи картини з аплікацією та доглядати за ними
VII. Вивчення нового матеріалу
Учитель. Панно чи картину з аплікацією можна оздобити різними видами швів або декоративними матеріалами. Для оздоблення аплікації використовують: бісер (а), блискітки (б), кольорові стрічки (в), мереживо (г), ґудзики (ґ). (Мал.1)
Під час вибору способу оздоблення аплікації слід враховувати не тільки загальну композицію виробу, матеріали, з яких його виготовлено, а й те, що сама аплікаціє вже є оздобленням панно чи картини.
Під час оздоблення панно чи картини використовують бісер. Бісер – дуже гарний, міцний і стійкий матеріал. Він не псується з плином часу, як тканина, не занадто чутливий до світла.
Мал.1 Матеріали для оздоблення аплікації
Учитель. Усе частіше для оздоблення панно чи картини з аплікацією використовують ґудзики. Їх добирають за формою та кольором відповідно до композиції, що оздоблюється.
Учень.
Учитель. Як елемент оздоблення панно чи картини з аплікацією використовують матові й перламутрові різної форми блискітки. (Мал. 2)
Мал. 2 Види блискіток
Учитель. Також виготовлення панно чи картини з аплікацією оздоблюють вишивкою. Вишивка – це один із найулюбленіших і найпоширеніших в Україні видів декоративно-ужиткового мистецтва. У вишивці яскраво розкривається душа українського народу, його прагнення до краси. Українська народна вишивка нараховує більше ніж 100 різних вишивальних швів. Одним із таких швів є тамбурний шов.
Учень.
Учитель. Одним із способів оформлення готового панно з аплікацією є обробка країв його основи петельним швом. (Мал. 3)
Мал. 3. Способи обробки виробів з аплікацією
Перед виконанням петельного шва краї основної тканини панно необхідно підрівняти, обрізати окремі нитки. Для виконання шва можна використовувати швейні нитки або нитки для вишивання. Їх колір може бути дібраний відповідно до кольору тканини, а може бути, навпаки, контрастним.
Обробляти край панно петельним швом краще від кута. Для цього спочатку необхідно закріпити нитку в петлю, а потім виконувати петельні стібки заввишки 3-5 мм, залежно від товщини тканини, по 3-8 на 1 см. Шити необхідно по контуру деталі. Якщо нитка закінчується, то її слід охайно закріпити, провівши під уже прокладеними стібками на 1 см, та обережно обрізати. Шов вийде красивим, якщо всі стібки будуть однаковими, а лінії шва повторюватиме контур основної деталі, яку обшивали.
Обробка країв панно з аплікацією може бути й більш вишуканою, якщо застосовувати вузькі мережива або тасьму. Для цього спочатку виконують попередню обробку петельним швом, а потім по контуру пришивають мереживо швом «уперед голкою» або «назад голкою». Нитки для цієї роботи добирають відповідно до мережива.
Тасьму чи мереживо перед пришиванням можна трішечки зібрати. Для цього відступають від краю стрічки 2-3 мм і швом «уперед голкою» прокладають строчку дрібних, завдовжки близько 2 мм, стібків. Строчку виконують однією суцільною ниткою без закріпок. Якщо цю нитку потім стягнути, то утворюються зборки.
Учитель. Картини з аплікацією можна оформити в рамку. Це може бути контрастний за кольором матеріал або звичайна фоторамка. (Мал.4)
Мал. 4 Вироби, оформлені в рамку
Під час оформлення виробів в рамку необхідно заздалегідь подбати про те, щоб правильно розрахувати розміри основи аплікації з припусками на оформлення. Основою для закріплення аплікації може бути щільний картон.
Учитель. Закінчивши нашивати аплікацію на основу панно чи картини та озлобивши їх, виконують остаточну обробку виробу:
Учитель. Щоб виготовленні вироби мали гарний вигляд і довго слугували, за ними необхідний відповідний догляд. Деякі вироби потрібно прати безпосередньо після завершення виконання аплікації: якщо використовують тканини світлих кольорів та якщо аплікація виготовлена з великої кількості деталей і довго була в роботі. Для цього виріб спочатку замочують у теплій воді із засобом для прання на час, зазначений на упаковці, а потім перуть. Вироби з аплікацією, що виконанні в ручну, краще прати руками. Випрані вироби слід прополоскати в теплій воді, віджати воду, сушити, розстеливши на тканині в розправленому вигляді.
Прасувати вироби слід ледь вологими: якщо вони пересохли, їх змочують водою з пульверизатора.
Вироби, які не потребують прання (картини, панно), після завершення роботи пропрасовують, не торкаючись підошвою праски виробу в тих місцях, де є об’ємна аплікація.
Картини з аплікацією з тканини слід розвішувати в тих місцях, де немає прямого попадання сонячних променів аби уникнути руйнування структури волокон тканини та вигорання кольору аплікації. Панно чи картини з аплікацією зі шкіри чистять за допомогою вологої ганчірки, а видаляти пил з них можна за допомогою спеціального віничка. Спеціальними щіточками зручно чистити картини з аплікацією зі шкіри, тканини та природних матеріалів. З панно та картин у рамці без скла можна періодично знімати бруд пилососом.
Учитель. Професія ( з лат. Profession – офіційно вказане заняття) – сталий і відносно широкий вид трудової діяльності, що вимагає певних знань і трудових навичок.
Варіантів вибору професії в сучасному суспільстві досить багато. Знаючи особливості різних професій, можна здійснити вибір професії з урахуванням своїх покликань, нахилів, здібностей. Професія, обрана людиною за власним покликанням, особистісними нахилами та здібностями, стає джерелом натхнення, приносить задоволення і радість, а також найбільшу користь нашому суспільству. Правильний вибір професії – запорука майбутнього щасливого життя.
Учень. Швачка – одна зі стародавніх професій, яка докорінно змінилася в процесі науково-технічного прогресу суспільства. Впродовж тисячоліть людина виготовляла одяг в ручну. І лише в ХІХ ст.. з’явилися перші швейні машини. Зараз ця професія найбільш поширена в швейному й трикотажному виробництві. Працюють швачки на швейних фабриках, у цехах текстильних підприємств, на фабриках індивідуального пошиття одягу, які розташовані в кожному регіоні країни.
Швачка має знати:
Швачка має вміти:
Учень. Професія дизайнера-модельєра не менш складна й відповідальна, адже він має досконало знати не тільки теорію своєї роботи, а й бути чудовим практиком. Якщо колись слово «дизайнер» асоціювалося з поняттям одяг, то тепер представників дизайнерського мистецтва можна побачити в будь-якій сфері нашого життя. Сьогодні цю професію відносять до багатьох видів діяльності людини: дизайнер одягу, взуття, аксесуарів, тканин, меблів, посуду, інтер’єру, ландшафту тощо.
Учень. У швейній промисловості важливою є професія лекальника. Він створює лекала зі спеціального паперу для виготовлення швейних виробів та аплікації. Лекальник розробляє та виготовляє лекала виробів різних розмірів.
Розробляють лекала вручну за допомогою відповідних інструментів (олівця, кравецької стрічки із сантиметровою шкалою, лінійки тощо) або на спеціальних машинах. Лекальник повинен обвести, вирізати, поставити відповідні позначки, підписати лекала.
Учень. Робота прасувальника пов’язана з волого-тепловою обробкою швейних виробів і деталей з тканини. Прасувальник здійснює пропрасування, припрасування, розпрасування та запрасування швів, відтягування зрізів. До його обов’язків також входить дублювання деяких деталей швейних виробів клейовими матеріалами для їх ущільнення. Прасувальник виконує роботу за допомогою електропраски, а на великих підприємствах – парогенератора. Він часто допомагає швачці завершити втілення задумів художника-модельєра.
Прасувальник повинен знати:
Прасувальник має вміти:
VIII. Осмислення учнями вивченого матеріалу
А бісер
|
1 скляні намистини у формі подовжених трубочок з наскрізним отвором |
Б стеклярус |
2 дрібні намистини різної форми з наскрізним отвором |
В блискітка (лелітка)
|
3 штучний камінь |
Г страз
|
4 блискуче пласке кружальце |
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А прядильник |
1 працівник у текстильній промисловості, який виготовляє тканини на ткацьких верстатах |
|||||
Б ткач |
2 працівник, який прасує вироби з різних видів тканини |
|||||
В швачка |
3 працівник у текстильній промисловості, який виготовляє пряжу |
|||||
Г прасувальник |
4 працівник, який виготовляє швейні вироби з тканин та інших матеріалів |
|||||
А |
Б |
В |
Г |
|||
|
|
|
|
|||
Гострі ножиці в руці, в голці нитка на кінці,
Ножиць, голок промінці в пальцях….( швачок і кравців)
IX. Формування умінь і навичок учнів
Вимоги до практичної роботи
Інструменти та матеріали: панно чи картина із виготовленою аплікацією, голки, нитки, ножиці, гольник, наперстки, оздоблювальні матеріали
Послідовність виконання роботи:
Інструкційна картка 1
Послідовність вишивання бісером швом «уперед голко»
Інструкційна картка 2
Послідовність вишивання бісером швом «назад голкою»
Інструкційна картка 3
Послідовність пришивання ґудзика з отворами
Ґудзики з отворами пришивають різними способами залежно від розташуванням ниток між цими отворами
Інструкційна картка 4
Послідовність пришивання ґудзика на ніжці
Інструкційна картка 5
Закріплення однієї блискітки
Існують ще такі варіанти закріплення блискітки:
Інструкційна картка 6
Прикріплення блискіток швом «назад голкою»
Інструменти та матеріали: голка, ножиці, гольник, шпильки, нитки, тасьма, мережево, рамка, картон
Інструкційна картка 7
Послідовність оформлення виробу в рамку
X. Рефлексія
XI. Мотивація оцінок, виставлення їх у журнал і щоденники
XII. Завдання додому
Закінчити оздоблення та оформлення панно чи картини з аплікацією
XIII. Прибирання робочого місця