29 квітня о 18:00Вебінар: Використання технології «перевернутий клас» на уроках хімії

Конспект навчального заняття з Технології для 5-6-х класів на тему "Оздоблення та оформлення панно чи картини з аплікацією. Догляд за ними"

Про матеріал

Конспект навчального заняття з Технології на тему "Оздоблення та оформлення панно чи картини з аплікацією. Догляд за ними" розрахований на дві години у 5-6-х класах при виконанні проекта, де об'єктом проектно-технологічної діяльності учнів є "Панно, картина", що виконується однією з основних технологій "Технологія виготовлення аплікації (з текстильних та природних матеріалів)".

Конспект дає змогу ознайомити учнів з різними способами оздоблення виробів з аплікацією, з послідовністю оформлення країв панно з аплікацією та картини з аплікацією в рамку, з остаточною обробкою та доглядом за цими виробами. Також є можливість ознайомитися учням з поняттям "професія" та з професіями швачки, дизайнера, лекальника, прасувальника.

Перегляд файлу

Сьогодні у нас незвичайний урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В Країну Професій, в країну чудову,

Що там чекає – ще нам не відомо.

Тема.  Оздоблення та оформлення панно чи картини з аплікацією. Догляд за ними

Практична робота. Оздоблення панно чи картини з аплікацією. Їх оформлення. Остаточна обробка панно чи картини з аплікацією. Догляд за ними

Мета:

навчальна: забезпечення засвоєння учнями знань про доцільність оздоблення виробу додатковими елементами, про різні способи остаточного оформлення панно чи картини з аплікацією та догляд за ними;   формування вмінь оформляти виріб в рамку

розвиваюча: розвиток критичного мислення, уяви, зорового сприйняття, естетичного смаку, творчих здібностей, поваги до національних традицій

виховна: виховання почуття прекрасного, акуратності, працелюбності, культури праці, упевненості у своїх можливостях

Тип уроку. Формування умінь та навичок учнів

Ключові слова: панно, картина, рамка, ґудзики, бісер, блискітки

МТО. ІКТ, інструкційні картки, зразки панно чи картин оздоблених аплікацією

Інструменти та матеріали. Виготовлені панно чи картини з аплікацією, голки, нитки, ножиці, гольник, наперсток, оздоблювальні матеріали, шпильки, рамка, картон

Об’єкт праці. Панно, картина

Міжпредметні зв’язки. Образотворче мистецтво, трудове навчання

 

 

Структура уроку

  1. Організаційний момент
  2. Виявлення знань і вмінь учнів
  3. Актуалізація опорних знань учнів
  4. Мотивація навчальної діяльності учнів
  5. Повідомлення теми уроку
  6. Визначення мети (завдань) для учнів на урок
  7. Вивчення нового матеріалу
  8. Осмислення учнями вивченого матеріалу
  9. Формування умінь і навичок учнів
  10. Рефлексія
  11. Мотивація оцінок, виставлення їх у журнал і щоденники
  12. Завдання додому
  13. Прибирання робочого місця

Хід заняття

I. Організаційний момент

  • Перевірка підготовленості робочих місць
  • Перевірка наявності робочого одягу

 

II.  Виявлення знань і вмінь учнів

       Індивідуальне опитування:

  • Які є способи закріплення деталей аплікації?
  • Де можна використовувати петельний шов?
  • Назвіть вимоги до виконання петельного шва

        Фронтальне опитування:

  • Виконайте графічне зображення петельного шва
  • Виконайте зразок петельного шва

III.  Актуалізація опорних знань учнів

Оживлення знань, умінь, досвіду:

  • Що знаєте про оздоблення виробів з аплікацією?
  • Вмієте виконувати остаточну обробку виробів?
  • Як краще доглядати за панно чи картинами?

IV.  Мотивація навчальної діяльності учнів

      Діти, ви знаєте, що виготовлення будь-якого виробу завершується його оздобленням. Це означає, що необхідно надати виробові гарного зовнішнього вигляду, створити кращі умови для його зберігання. Також ви всі чули народну мудрість: «Кінець діло хвалить», тобто результат роботи багато в чому залежить від остаточної обробки виробу

Тому, щоб виготовлені вашими руками панно чи картина мали привабливий вигляд, ви повинні      знати способи оздоблення виробу з аплікацією, вміти оформляти вироби та доглядати за ними

V.  Повідомлення теми уроку

    Тема. Оздоблення та оформлення панно чи картини з аплікацією. Догляд за ними

VI.  Визначення мети для учнів на урок

Учні повинні знати: Способи оздоблення та оформлення панно чи картини

Учні повинні вміти: Виконувати остаточну обробку панно чи картини з                  аплікацією та доглядати за ними

VII. Вивчення нового матеріалу

 

  • Способи оздоблення виробів з аплікацією

Учитель. Панно чи картину з аплікацією можна оздобити різними видами швів або декоративними матеріалами. Для оздоблення аплікації використовують: бісер (а), блискітки (б), кольорові стрічки (в), мереживо (г), ґудзики (ґ). (Мал.1)

Під час вибору способу оздоблення аплікації слід враховувати не тільки загальну композицію виробу, матеріали, з яких його виготовлено, а й те, що сама аплікаціє вже є оздобленням панно чи картини.

Під час оздоблення панно чи картини використовують бісер. Бісер – дуже гарний, міцний і стійкий матеріал. Він не псується з плином часу, як тканина, не занадто чутливий до світла.

big_70.jpg

Мал.1  Матеріали для оздоблення аплікації

p075.jpg

Учитель. Усе частіше для оздоблення панно чи картини з аплікацією використовують ґудзики.  Їх добирають за формою та кольором відповідно до композиції, що оздоблюється.

 

Учень. p072.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Учитель. Як елемент оздоблення панно чи картини з аплікацією використовують матові й перламутрові різної форми блискітки. (Мал. 2)

 

 

 

p078.jpg
 

Мал. 2 Види блискіток

 

 

Учитель. Також виготовлення панно чи картини з аплікацією оздоблюють вишивкою. Вишивка – це один із найулюбленіших і найпоширеніших в Україні видів декоративно-ужиткового мистецтва. У вишивці яскраво розкривається душа українського народу, його прагнення до краси. Українська народна вишивка нараховує більше ніж 100 різних вишивальних швів. Одним із таких швів є тамбурний шов.

Учень.

p088.jpg

  • Оформлення країв панно з аплікацією

    Учитель. Одним із способів оформлення готового панно з аплікацією є обробка країв його основи петельним швом. (Мал. 3)

p090.jpg

Мал. 3. Способи обробки виробів з аплікацією

Перед виконанням петельного шва краї основної тканини панно необхідно підрівняти, обрізати окремі нитки. Для виконання шва можна використовувати швейні нитки або нитки для вишивання. Їх колір може бути дібраний відповідно до кольору тканини, а може бути, навпаки, контрастним.

Обробляти край панно петельним швом краще від кута. Для цього спочатку необхідно закріпити нитку в петлю, а потім виконувати петельні стібки заввишки 3-5 мм, залежно від товщини тканини, по 3-8 на 1 см. Шити необхідно по контуру деталі. Якщо нитка закінчується, то її слід охайно закріпити, провівши під уже прокладеними стібками на 1 см, та обережно обрізати.  Шов вийде красивим, якщо всі стібки будуть однаковими, а лінії шва повторюватиме контур основної деталі, яку обшивали.

Обробка країв панно з аплікацією може бути й більш вишуканою, якщо застосовувати вузькі мережива або тасьму. Для цього спочатку виконують попередню обробку петельним швом, а потім по контуру пришивають мереживо швом «уперед голкою» або «назад голкою». Нитки для цієї роботи добирають відповідно до мережива.

Тасьму чи мереживо перед пришиванням можна трішечки зібрати. Для цього відступають від краю стрічки 2-3 мм і швом «уперед голкою» прокладають строчку дрібних, завдовжки близько 2 мм, стібків. Строчку виконують однією суцільною ниткою без закріпок. Якщо цю нитку потім стягнути, то утворюються зборки.

  • Оформлення картини з аплікацією в рамку

    Учитель. Картини з аплікацією можна оформити в рамку. Це може бути контрастний за кольором матеріал або звичайна фоторамка. (Мал.4)

p092.jpg

 

Мал. 4 Вироби, оформлені в рамку

Під час оформлення виробів в рамку необхідно заздалегідь подбати про те, щоб правильно розрахувати розміри основи аплікації з припусками на оформлення. Основою для закріплення аплікації може бути щільний картон.

  • Остаточна обробка панно чи картини з аплікацією

Учитель. Закінчивши нашивати аплікацію на основу панно чи картини та озлобивши їх, виконують остаточну обробку виробу:

  • Перевіряють якість виконаних робіт
  • Перевіряють чи оброблено всі зрізи деталей аплікації
  • Обрізають зайві нитки
  • Виконують волого-теплову обробку
  • Догляд за панно чи картиною з аплікацією
  • Прання та прасування виробів з аплікацією

Учитель. Щоб виготовленні вироби мали гарний вигляд і довго слугували, за ними необхідний відповідний догляд. Деякі вироби потрібно прати безпосередньо після завершення виконання аплікації: якщо використовують тканини світлих кольорів та якщо аплікація виготовлена з великої кількості деталей і довго була в роботі. Для цього виріб спочатку замочують у теплій воді із засобом для прання на час, зазначений на упаковці, а потім перуть. Вироби з аплікацією, що виконанні в ручну, краще прати руками. Випрані вироби слід прополоскати в теплій воді, віджати воду, сушити, розстеливши на тканині в розправленому вигляді.

Прасувати вироби слід ледь вологими: якщо вони пересохли, їх змочують водою з пульверизатора.

Вироби, які не потребують прання (картини, панно), після завершення роботи пропрасовують,  не торкаючись підошвою праски виробу в тих місцях, де є об’ємна аплікація.

  • Чищення виробів з аплікацією

   Картини з аплікацією з тканини слід розвішувати в тих місцях, де немає прямого попадання сонячних променів аби уникнути руйнування структури волокон тканини та вигорання кольору аплікації. Панно чи картини з аплікацією зі шкіри чистять за допомогою вологої ганчірки, а видаляти пил з них можна за допомогою спеціального віничка. Спеціальними щіточками зручно чистити картини з аплікацією зі шкіри, тканини та природних матеріалів. З панно та картин у рамці без скла можна періодично знімати бруд пилососом.

  • Поняття професії та ознайомлення з ними

Учитель. Професія ( з лат. Professionофіційно вказане заняття) – сталий і відносно широкий вид трудової діяльності, що вимагає певних знань і трудових навичок.

Варіантів вибору професії в сучасному суспільстві досить багато. Знаючи особливості різних професій, можна здійснити вибір професії з урахуванням своїх покликань, нахилів, здібностей. Професія, обрана людиною за власним покликанням, особистісними нахилами та здібностями, стає джерелом натхнення, приносить задоволення і радість, а також найбільшу користь нашому суспільству. Правильний вибір професії – запорука майбутнього щасливого життя.

  • Професія швачка

Учень. Швачка – одна зі стародавніх професій, яка докорінно змінилася в процесі науково-технічного прогресу суспільства. Впродовж тисячоліть людина виготовляла одяг в ручну. І лише в ХІХ ст.. з’явилися перші швейні машини. Зараз ця професія найбільш поширена в швейному й трикотажному виробництві. Працюють швачки на швейних фабриках, у цехах текстильних підприємств, на фабриках індивідуального пошиття одягу, які розташовані в кожному регіоні країни.

Швачка має знати:

  • призначення, будову й принцип роботи швейних машин усіх систем та іншого обладнання
  • властивості тканин
  • асортимент виробів для пошиття, способи їх обробки
  • технічні умови виконання відповідних операцій
  • послідовність обробки виробів на потоці
  • основні відомості зі стандартизації й контролю якості готової продукції, правила технічного обслуговування й нескладного ремонту швейних машин та іншого обладнання
  • правила безпеки праці, виробничої санітарії та гігієни

Швачка має вміти:

  • виконувати всі види робіт з виготовлення одягу
  • вибирати фасони відповідно до тенденцій моди
  • проводити ремонт легкого одягу
  • застосовувати передові методи організації праці
  • Професія дизайнера

Учень. Професія дизайнера-модельєра не менш складна й відповідальна, адже він має досконало знати не тільки теорію своєї роботи, а й бути чудовим практиком. Якщо колись слово «дизайнер» асоціювалося з поняттям одяг, то тепер представників дизайнерського мистецтва можна побачити в будь-якій сфері нашого життя. Сьогодні цю професію відносять до багатьох видів діяльності людини: дизайнер одягу, взуття, аксесуарів, тканин, меблів, посуду, інтер’єру, ландшафту тощо.

  • Професія лекальника

Учень. У швейній промисловості важливою є професія лекальника. Він створює лекала зі спеціального паперу для виготовлення швейних виробів та аплікації. Лекальник розробляє та виготовляє лекала виробів різних розмірів.

Розробляють лекала вручну за допомогою відповідних інструментів (олівця, кравецької стрічки із сантиметровою шкалою, лінійки тощо) або на спеціальних машинах. Лекальник повинен обвести, вирізати, поставити відповідні позначки, підписати лекала.

  • Професія прасувальника

Учень. Робота прасувальника пов’язана з волого-тепловою обробкою швейних виробів і деталей з тканини. Прасувальник здійснює пропрасування, припрасування, розпрасування та запрасування швів, відтягування зрізів. До його обов’язків також входить дублювання деяких деталей швейних виробів клейовими матеріалами для їх ущільнення. Прасувальник виконує роботу за допомогою електропраски, а на великих підприємствах – парогенератора. Він часто допомагає швачці завершити втілення задумів художника-модельєра.

Прасувальник повинен знати:

  • назви операцій волого-теплової обробки, технологічний процес виготовлення даного швейного виробу
  • види тканин та їх якості під час прасування
  • температурні режими обробки тканини
  • правила експлуатації електропраски, парогенератора
  • правила експлуатації розпилювачів, пульверизаторів
  • типи прасувальних приладів, столів, дощок
  • способи відпарювання виробів із різноманітних тканин

Прасувальник має вміти:

  • здійснювати зволоження швейних виробів розпилювачами
  • виконувати розгортання й укладання зволожених речей на столі або прасувальній дошці
  • прасувати одяг електропрасками або на спеціальному обладнанні (пресах)
  • визначати технологічну послідовність прасування швейних виробів
  • визначати температуру нагрівання робочої поверхні праски відповідно до виду тканини
  • складати речі в певному порядку

VIII.  Осмислення учнями вивченого матеріалу

  • Які ви знаєте способи оздоблення виробів з аплікацією?
  • Установіть відповідність між назвами матеріалів для оздоблення панно чи картини та їхніми тлумаченнями

А  бісер

 

1 скляні намистини у формі подовжених трубочок з наскрізним отвором

Б  стеклярус

2 дрібні намистини різної форми з наскрізним отвором

В  блискітка (лелітка)

 

3 штучний камінь

Г  страз

 

4 блискуче пласке кружальце

 

А

Б

В

Г

 

 

 

 

 

  • Як можна оформити краї панно чи картини з аплікацією?
  • Що означає остаточна обробка панно чи картини з аплікацією?
  • Як необхідно доглядати за панно чи картинами з аплікацією?
  • Установіть відповідність між професіями та їхнім змістом

А  прядильник

1 працівник у текстильній промисловості, який виготовляє тканини на ткацьких верстатах

Б  ткач

2 працівник, який прасує вироби з різних видів тканини

В  швачка

3 працівник у текстильній промисловості, який виготовляє пряжу

Г  прасувальник

4 працівник, який виготовляє швейні вироби з тканин та інших матеріалів

А

Б

В

Г

 

 

 

 

  • Про які професії йдеться річ в загадці?

Гострі ножиці в руці, в голці нитка на кінці,

Ножиць, голок промінці в пальцях….( швачок і кравців)

IX.  Формування умінь і навичок учнів

Вимоги до практичної роботи

  • Аналіз завдань практичної роботи
  • Забезпечення учнів необхідними матеріалами та інструментами
  • Дотримання правил безпечної праці, організації робочого місця та санітарно-гігієнічних вимог під час виконання практичної роботи
  • Самостійне виконання учнями завдань практичної роботи за інструкційними картками
  • Оздоблення панно чи картини з аплікацією

Інструменти та матеріали: панно чи картина із виготовленою аплікацією, голки, нитки, ножиці, гольник, наперстки, оздоблювальні матеріали

Послідовність виконання роботи:

  • Розробити варіант оздоблення панно чи картини з аплікацією
  • Дібрати матеріали для оздоблення
  • За необхідності перенести додаткові лінії на аплікацію
  • Виконати оздоблення аплікації

Інструкційна картка 1

Послідовність вишивання бісером швом «уперед голко»

  • Закріпити нитку, вивести її на лицьовий бік тканини та надіти бісеринку на голку
  • Зсунути бісеринку по нитці до тканини
  • Виконати горизонтальний стібок як у шві «уперед голкою» (довжина стібка має дорівнювати довжини самої бісеринки)
  • Підтягнути нитку. Настромити наступну бісеринку та пришити її так само, як першу. Голка повинна завжди йти вперед
  • Пришивати бісеринки до необхідної довжини, потім закріпити нитку

big_77.jpg

Інструкційна картка 2

Послідовність вишивання бісером швом «назад голкою»

  • Закріпити та вивести на лицьовий бік нитку, настромити бісеринку
  • Зсунути бісеринку по нитці до тканини
  • Вколоти голку з правого боку бісеринки та виколоти вперед, лівіше від початкової точки на довжину стібка
  • Підтягнути нитку і настромити наступну бісеринку
  • Пришивати бісеринки до необхідної довжини, потім закріпити нитку

big_77.jpg

Інструкційна картка 3

Послідовність пришивання ґудзика з отворами

  • Закріпити нитку з лицьового боку тканини
  • Просунути голку крізь отвір ґудзика
  • Перед подальшим пришиванням ґудзика варто покласти поверх ґудзика сірник (зубочистку) і пришивати поверх нього, проколюючи другий отвір і тканину голкою
  • Усі наступні проколи робити в місцях перших двох, щоб з вивороту шов був охайний
  • Після того як ґудзик пришито, необхідно витягнути сірник (зубочистку), відтягнути ґудзик у гору та кілька разів обмотати нитки під ґудзиком робочою ниткою, утворюючи ніжку. Для надійності необхідно зробити кілька стібків швом назад, вводячи голку в ніжку. Ніжка потрібна для того, щоб полегшити процес застібання та розстібання

big_73.jpg

Ґудзики з отворами пришивають різними способами залежно від розташуванням ниток між цими отворами

big_73.jpg

Інструкційна картка 4

Послідовність пришивання ґудзика на ніжці

big_73.jpg

  • Закріпити нитку з лицьового боку тканини
  • Прикріпити ґудзик дрібними стібками, вводячи голку в ніжку
  • Обкрутити нитку навколо ніжки ґудзика та закріпити кінець нитки

Інструкційна картка 5

Закріплення однієї блискітки

  • Закріпити й вивести нитку на лицьовий бік у тому місці, де буде край блискітки (а)
  • Вивести нитку на виворітний бік через центральний отвір  блискітки (б)
  • Вивести нитку з іншого краю блискітки (в)
  • Виколоти голку навиворіт крізь отвір блискітки (г)

big_79.jpg

Існують ще такі варіанти закріплення блискітки:

big_79.jpg

Інструкційна картка 6

Прикріплення блискіток швом «назад голкою»

  • Закріпити й вивести нитку на лицьовий бік крізь отвір у блискітці (а)
  • Вивести голку на виворітний бік з правого краю блискітки (б)
  • Підтягнути й вивести нитку на лицьовий бік з лівого краю     блискітки (в)
  • Підтягнути нитку й вивести її на виворітний бік крізь центральний отвір (г)

big_79.jpg

  • Оформлення панно чи картини з аплікацією

Інструменти та матеріали: голка, ножиці, гольник, шпильки, нитки, тасьма, мережево, рамка, картон

  • Обрати спосіб оформлення виробу
  • Дібрати матеріали, необхідні для роботи
  • Обрати необхідні інструменти
  • Виконати оформлення виробу

Інструкційна картка 7

Послідовність оформлення виробу в рамку

  • Приклеїти на зворотний бік картону двобічний скотч (а)

big_92.jpg

  • Покласти виріб лицьовим боком у низ, зверху прикласти картон, ретельно вирівняти краї (б)
  • Відклеїти захисний шар паперу від скотча з усіх чотирьох сторін (в)
  • Загорнути сторони виробу і, рівномірно натягуючи, приклеїти до скотча (г). Для більш надійного натягнення можна закріпити папір за допомогою стиплера, використовуючи тонкі скоби (прибивати скоби необхідно ближче до краю, який потім буде приховано під рамкою і не буде видно з лицьового боку)
  • Покласти натягнутий на картон виріб у рамку на скло (ґ), закрити тильною стороною рамки, загнути фіксатори (д). Зафіксувати виріб з аплікацією на основі для рамки можна також за допомогою клею та стягування ниткою
  • Виготовлений виріб можна повісити на стіну (е), а якщо є спеціальна підставка, то поставити на столі (є)

big_93.jpg

  • Контроль учителя з метою виявлення недоліків у знаннях та у вміннях учнів
  • Здійснення вчителем поточного інструктажу (індивідуального, групового)
  • Організація самоконтролю та взаємоконтролю учнів
  • Підбиття підсумків практичної роботи:
  • демонстрація кращих робіт
  • аналіз недоліків та визначення шляхів їх усунення
  • оцінювання результатів практичної роботи

X.  Рефлексія

  • Що нового дізнались на уроці?
  • Чого навчились? Яку роботу виконали?
  • Що потрібно зробити для того, щоб мати кращі результати роботи?
  • Де можна використати набуті знання та вміння?

XI.  Мотивація оцінок, виставлення їх у журнал і щоденники

XII.  Завдання додому

       Закінчити оздоблення та оформлення панно чи картини з аплікацією

XIII.  Прибирання робочого місця

 

docx
Пов’язані теми
Технології, Розробки уроків
Додано
20 березня 2018
Переглядів
3890
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку