Сценічна увага. Види сценічної уваги
Мета уроку: розвивати довільну сценічну увагу в реальній площині. Розвивати багатоплощинну уваги (кола уваги). Розвивати увагу як засіб добування творчого матеріалу.
І етап
Розвиток довільної сценічної уваги в реальній площині.
Сценічна увага – основна внутрішня техніка актора, перша, головна умова правильного внутрішнього сценічного самопочуття, найголовніший елемент творчого етапу виконавця.
Види уваги в залежності від ставлення суб’єкта до об’єкта:
довільна, підкорена волі і чітко визначеною метою
мимовільною – незалежно від нашої волі і без будь-якої мети
Розподіл уваги залежно від участі фантазії на формальну і творчу. Основі риси сценічної уваги: активність, стійкість, цілеспрямованість. Сприйняття об’єкту таким, яким він є в реальності, а ставлення до нього так, як задано. Увага – активна пізнавальна діяльність, що здійснюється за допомогою органів відчуття (зір, слух, нюх, смак, дотик).
Педагог перш за все повинен виробити в учнів навички і вміння зосереджувати свою увагу на заданому об’єкті. Навчити їх абстрагуватися від усіх зовнішніх збудників, які сприяли розсіюванню уваги, і звільнитися від тих умов, які заважають творчості в присутності людей. А для цього необхідно виховати в кожного учня важливу якість довільної уваги. Необхідно також домагатися, щоб кожний учень навчився прилюдно по-справжньому дивитися і бачити, слухати і чути.
Розділ І. Об’єкти – точки уваги на всі 5 почуттів
Кожна людина, кожен предмет, на яких ми зупиняємо нашу увагу, називаються об’єктами уваги.
Вправи 1. Педагог дає учням який-небудь предмет і пропонує розглянути форми, колір, його особливості і деталі. Потім, прикриваючи цей предмет, просить розповісти все, що вони запам’ятали, що привернуло їхню увагу. Після цього педагог знову показує предмет учням, перевіряючи і порівнюючи їхню розповідь з характеристикою реального предмету.
2. Дати учням ілюстрації картин, щоб вони їх добре розглянули, потім забрати ілюстрації і запропонувати їм по пам’яті розповісти побачене.
3. Запропонувати учням уважно розглянути сусіда: як він одягнений, які кольори переважають в одязі, в якій позі він сидить.
4. Розглянути малюнок на портьєрах, килимах, скатерті і т.ін. – намалювати по пам’яті цей малюнок.
У даних вправах педагог знайомить учнів з близьким об’єктом – точкою, пояснюючи, що коли увага розсіюється і нам потрібно зібрати її, то ми в ці моменти користуємося близьким об’єктом – точкою.
5. Розглянути предмет, який знаходиться на середній відстані і розказати про нього. Цей середній об’єкт – точка.
6. Розглянути предмет, який знаходиться на далекій відстані і розповісти про нього. Цей дальній об’єкт – точка.
При виконанні даних вправ педагог повинен слідкувати за тим, щоб учні дивилися по-справжньому, особливо, а не механічно, формально. Часто буває так, що учні дивляться напруженим поглядом, не моргаючи. Нагадайте їм, щоб знімали зайве напруження. Важливо щоб учні були по-справжньому уважні, а не зображували увагу. Примушуйте їх перевіряти себе і один одного, визначаючи, де справжня увага, а де показна.
Вправи (на перевірку уваги учнів на всі 5 органів почуттів – зорове, слухове, смакове, нюхове і тактильне)
Вправи на зорову увагу
Розглянути учнів, які знаходяться в кімнаті.
Розглянути який-небудь предмет у кімнаті.
Розглянути ілюстрацію і виконати зображені на ній пози людей.
Скласти із сірників фігуру, показати учням, потім прикрити і запропонувати їм відтворити ту фігуру.
„Дзеркало”.
„Тінь”.
Вправи на слухову увагу
Слухаємо звуки на вулиці, в коридорі, в класі.
Включаючи фантазію і уяву, намалювати життя вулиці, коридору, класу за звуками, які доносяться.
Одну групу учнів посадити спиною до товаришів, а обличчям до стіни. У другій групі нехай говорять між собою. Запропонувати розповісти, що чули, які звуки пролунали (аплодисменти, свист і т.д.).
Вправи на відчуття
Обмацати пальцями спинку стільця і розповісти про форму, деталі, малюнок, прикраси.
Визначити знак і достоїнство грошової монети.
Спробувати із пучка волосся виділити одну волосину.
Намацати і визначити, які предмети лежать під скатертиною.
Намацати захований предмет на долівці під килимом.
Вправи на нюх
Понюхати одеколон.
Понюхати яблука, лимон.
Понюхати: оцет, олію, бензин, нашатир, одеколон, лак.
Вправи на смакову увагу
Дані вправи виконуються як домашнє завдання. Педагог рекомендує перевірити смак лимона, яблука, картоплі, оселедця, буряка, ковбаси.
Групові вправи на загальну увагу
Вправи зі стільцями.
Ходимо з стільцями по колу і витримуємо однакову дистанцію.
Ходьба зі стільцями в шерензі, в колоні.
Сідаємо з однаковим інтервалом в одну шеренгу, в дві шеренги.
Вправи проводяться тихо, без шуму.
„Вороны-воробьи”.
„Друкарська машинка”.
„Арифмометр”.
«Воробьи и Вороны»
Участники делятся на две команды. Одна команда будет «воробьями», другая — «воронами». Команды размещаются друг напротив друга на расстоянии 2-3 метра.
По команде водящего (взрослого) «Воробьи!» команда воробьёв должна броситься догонять команду ворон, а по команде «Вороны!» — наоборот. Игра продолжается, пока догоняющая команда не переловит всех игроков убегающей.
Теперь можно начинать игру. Хитрость заключается в том, что водящий произносит команды по слогам медленно: «Вооо — роооо — ... НЫ!» или «Воооо — рооооо — ... БЬИ!», поэтому до самого последнего момента игроки не знают, догониять им или убегать. Кстати, хитрый водящий может называть и совсем другие слова: «Вооо — роооо — ... ТА!», «Вооо — роооо — ... ЖБА!», «Вооо — роооо — ... ВКА!», что добавляет игре большего веселья. А ещё, для усложнения игры можно выстроить команды спиной друг к другу. Тогда убегать будет легко, а догонять — трудно.
Вправа "Друкарська машинка"
Давно відома і дуже корисна вправа на увагу до фонем.
Почергово учні проговорюють літеру алфавіту. Кожному дістається та літера, або декілька, яку він назвав: Йотовані, складені з Й+фонема. Пропонується слово, наприклад, АКАДЕМІЯ. Педагог плескає в долоні – йому плескає у відповідь літера "А". Педагог другий раз плескає – відповідає наступна літера – "К" і т.д.
Наприкінці слова плескає вся група. Коли слово не одне, а пропонується ціла фраза, то виконання вправи потребує великої уваги.
Варіант виконання: викладач не плескає в долоні, а група сама формує слово.
Цікаво, що увага тренується в усіх учасників, а не тільки в того, чия літера відстукується долонями.
Вправа «Арифмометр».
15 вихованців сідають півколом, 10-ом з них роздаються цифри від 0 до 9; 5-ом – знаки: плюс, мінус, знак множення, ділення та дорівнює. Далі педагог наводить приклад арифметичної дії ( 8 х 4 = ) (12 – 3=) і т.ін. Цифри, які були названі в даному прикладі та знаки арифметичної дії встають, після них встає знак дорівнює, а потім цифри, які є підсумком даного прикладу.