Конспект "Органічна сценічна увага"

Про матеріал
Сценічна увага – основна внутрішня техніка актора, перша, головна умова правильного внутрішнього сценічного самопочуття, найголовніший елемент творчого етапу виконавця. Розподіл уваги залежно від участі фантазії на формальну і творчу. Основі риси сценічної уваги: активність, стійкість, цілеспрямованість. Сприйняття об’єкту таким, яким він є в реальності, а ставлення до нього так, як задано. Увага – активна пізнавальна діяльність, що здійснюється за допомогою органів відчуття (зір, слух, нюх, смак, дотик).
Перегляд файлу

Сценічна увага. Види сценічної уваги

Мета уроку: розвивати довільну сценічну увагу в реальній площині. Розвивати багатоплощинну уваги (кола уваги). Розвивати увагу як засіб добування творчого матеріалу.

І етап

Розвиток довільної сценічної уваги в реальній площині.

Сценічна увага – основна внутрішня техніка актора, перша, головна умова правильного внутрішнього сценічного самопочуття, найголовніший елемент творчого етапу виконавця.

Види уваги в залежності від ставлення суб’єкта до об’єкта:

 довільна, підкорена волі і чітко визначеною метою

 мимовільною – незалежно від нашої волі і без будь-якої мети

Розподіл уваги залежно від участі фантазії на формальну і творчу. Основі риси сценічної уваги: активність, стійкість, цілеспрямованість. Сприйняття об’єкту таким, яким він є в реальності, а ставлення до нього так, як задано. Увага – активна пізнавальна діяльність, що здійснюється за допомогою органів відчуття (зір, слух, нюх, смак, дотик).

Педагог перш за все повинен виробити в учнів навички і вміння зосереджувати свою увагу на заданому об’єкті. Навчити їх абстрагуватися від усіх зовнішніх збудників, які сприяли розсіюванню уваги, і звільнитися від тих умов, які заважають творчості в присутності людей. А для цього необхідно виховати в кожного учня важливу якість довільної уваги. Необхідно також домагатися, щоб кожний учень навчився прилюдно по-справжньому дивитися і бачити, слухати і чути.

Розділ І. Об’єкти – точки уваги на всі 5 почуттів

Кожна людина, кожен предмет, на яких ми зупиняємо нашу увагу, називаються об’єктами уваги.

Вправи 1. Педагог дає учням який-небудь предмет і пропонує розглянути форми, колір, його особливості і деталі. Потім, прикриваючи цей предмет, просить розповісти все, що вони запам’ятали, що привернуло їхню увагу. Після цього педагог знову показує предмет учням, перевіряючи і порівнюючи їхню розповідь з характеристикою реального предмету.

2. Дати учням ілюстрації картин, щоб вони їх добре розглянули, потім забрати ілюстрації і запропонувати їм по пам’яті розповісти побачене.

3. Запропонувати учням уважно розглянути сусіда: як він одягнений, які кольори переважають в одязі, в якій позі він сидить.

4. Розглянути малюнок на портьєрах, килимах, скатерті і т.ін. – намалювати по пам’яті цей малюнок.

У даних вправах педагог знайомить учнів з близьким об’єктом – точкою, пояснюючи, що коли увага розсіюється і нам потрібно зібрати її, то ми в ці моменти користуємося близьким об’єктом – точкою.

5. Розглянути предмет, який знаходиться на середній відстані і розказати про нього. Цей середній об’єкт – точка.

6. Розглянути предмет, який знаходиться на далекій відстані і розповісти про нього. Цей дальній об’єкт – точка.

При виконанні даних вправ педагог повинен слідкувати за тим, щоб учні дивилися по-справжньому, особливо, а не механічно, формально. Часто буває так, що учні дивляться напруженим поглядом, не моргаючи. Нагадайте їм, щоб знімали зайве напруження. Важливо щоб учні були по-справжньому уважні, а не зображували увагу. Примушуйте їх перевіряти себе і один одного, визначаючи, де справжня увага, а де показна.

Вправи (на перевірку уваги учнів на всі 5 органів почуттів – зорове, слухове, смакове, нюхове і тактильне)

Вправи на зорову увагу

Розглянути учнів, які знаходяться в кімнаті.

Розглянути який-небудь предмет у кімнаті.

Розглянути ілюстрацію і виконати зображені на ній пози людей.

Скласти із сірників фігуру, показати учням, потім прикрити і запропонувати їм відтворити ту фігуру.

„Дзеркало”.

„Тінь”.

Вправи на слухову увагу

Слухаємо звуки на вулиці, в коридорі, в класі.

Включаючи фантазію і уяву, намалювати життя вулиці, коридору, класу за звуками, які доносяться.

Одну групу учнів посадити спиною до товаришів, а обличчям до стіни. У другій групі нехай говорять між собою. Запропонувати розповісти, що чули, які звуки пролунали (аплодисменти, свист і т.д.).

Вправи на відчуття

Обмацати пальцями спинку стільця і розповісти про форму, деталі, малюнок, прикраси.

Визначити знак і достоїнство грошової монети.

Спробувати із пучка волосся виділити одну волосину.

Намацати і визначити, які предмети лежать під скатертиною.

Намацати захований предмет на долівці під килимом.

Вправи на нюх

Понюхати одеколон.

Понюхати яблука, лимон.

Понюхати: оцет, олію, бензин, нашатир, одеколон, лак.

Вправи на смакову увагу

Дані вправи виконуються як домашнє завдання. Педагог рекомендує перевірити смак лимона, яблука, картоплі, оселедця, буряка, ковбаси.

Групові вправи на загальну увагу

Вправи зі стільцями.

Ходимо з стільцями по колу і витримуємо однакову дистанцію.

Ходьба зі стільцями в шерензі, в колоні.

Сідаємо з однаковим інтервалом в одну шеренгу, в дві шеренги.

Вправи проводяться тихо, без шуму.

 

„Вороны-воробьи”.

„Друкарська машинка”.

„Арифмометр”.

«Воробьи и Вороны»

Участники делятся на две команды. Одна команда будет «воробьями», другая — «воронами». Команды размещаются друг напротив друга на расстоянии 2-3 метра.

По команде водящего (взрослого) «Воробьи!» команда воробьёв должна броситься догонять команду ворон, а по команде «Вороны!» — наоборот. Игра продолжается, пока догоняющая команда не переловит всех игроков убегающей.

Теперь можно начинать игру. Хитрость заключается в том, что водящий произносит команды по слогам медленно: «Вооо — роооо — ... НЫ!» или «Воооо — рооооо — ... БЬИ!», поэтому до самого последнего момента игроки не знают, догониять им или убегать. Кстати, хитрый водящий может называть и совсем другие слова: «Вооо — роооо — ... ТА!», «Вооо — роооо — ... ЖБА!», «Вооо — роооо — ... ВКА!», что добавляет игре большего веселья. А ещё, для усложнения игры можно выстроить команды спиной друг к другу. Тогда убегать будет легко, а догонять — трудно.

Вправа "Друкарська машинка"

Давно відома і дуже корисна вправа на увагу до фонем.

Почергово учні  проговорюють літеру алфавіту. Кожному дістається та літера, або декілька, яку він назвав: Йотовані, складені з Й+фонема. Пропонується слово, наприклад, АКАДЕМІЯ. Педагог плескає в долоні – йому плескає у відповідь літера "А". Педагог другий раз плескає – відповідає наступна літера – "К" і т.д.

Наприкінці слова плескає вся група. Коли слово не одне, а пропонується ціла фраза, то виконання вправи потребує великої уваги.

Варіант виконання: викладач не плескає в долоні, а група сама формує слово.

Цікаво, що увага тренується в усіх учасників, а не тільки в того, чия літера відстукується долонями.

Вправа «Арифмометр».

15 вихованців сідають півколом, 10-ом з них роздаються цифри від 0 до 9; 5-ом – знаки: плюс, мінус, знак множення, ділення та дорівнює. Далі педагог наводить приклад арифметичної дії ( 8 х 4 = ) (12 – 3=) і т.ін. Цифри, які були названі в даному прикладі та знаки арифметичної дії встають, після них встає знак дорівнює, а потім цифри, які є підсумком даного прикладу.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бондаренко Ірина Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 вересня 2021
Переглядів
825
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку