Тема: « Диференціація звуків [с]-[з]»
Мета: вчити дітей розрізняти звуки [с]-[з] на слух; диференціювати вимову звуків [с]-[з] в складах, словах, реченнях; придумувати речення із заданим словом; утворювати прикметники від іменників; формувати навички правильного і чіткого мовлення та фонематичні уявлення; розвивати артикуляційну моторику, дрібну моторику рук, дихання, слухову увагу та фонематичний слух; корегувати вимову дітей; виховувати вміння співпрацювати, вислуховувати інших.
Обладнання: іграшки, м`яч, предметні малюнки, рахівні палички.
Хід заняття.
І. Організаційний момент.
Вітання з дітьми, налаштування їх на співпрацю.
Розвиток дрібної моторики.
Вправи: «Замочок», «Гребінець», «Пружинка».
Розвиток артикуляційної моторики.
Артикуляційні вправи «Посмішка», «Парканчик», «Голочка».
Розвиток дихання.
Гра «Подми на листочок».
ІІ. Основна частина.
Відгадування загадок.
Вчитель-логопед пропонує дітям відгадати загадки і назвати перший звук слова-відгадки (Демонструє відповідні малюнки).
Влітку сірий, взимку білий. Довгі вуха має. Швидко в лісі стрибає.
(Заєць).
Маю круглі очі, бачу серед ночі Вдень спочиваю, а вночі літаю.
(Сова).
Повідомлення теми заняття.
Вчитель-логопед повідомляє дітям, що сьогодні будемо працювати з 2 звуками
[с]-[з].
Порівняння артикуляції звуків[с]-[з].
Гра «Послухай і повтори»
Вчитель-логопед пропонує дітям прослухати пару складів і повторити їх. За правильно повторені склади дитина отримує рахівну паличку.
Склади: са-за, со-зо, су-зу, се-зе, ас-аз, ос-оз, ус-уз, ес-ез, ис-из.
Гра «Злови слова із звуком [з]».
Вчитель-логопед називає слова, діти плескають в долоні, коли почують слово із звуком [з].
Гра «Розклади малюнки».
Вчитель-логопед пропонує розкласти малюнки окремо із звуком [с] (біля сови) та звуком [з] (біля зайця). Чітко назвати зображені предмети спочатку повільно, а потім швидко.
Гра «Придумай речення».
Вчитель-логопед пропонує кожній дитині придумати 2 речення із словами-назвами малюнків з попередньої гри. Слова діти обирають самостійно так, щоб в одному слові був звук[с], а в другому – звук [з].
Фізхвилинка.
Діти виконують відповідні рухи і вимовляють віршовані рядки.
Вітер лісом пролітав, вітер листя рахував.
Вітер гаєм пролітав, вітер листя рахував.
Ось листок рудий, дубовий, а червоний, то- кленовий.
Вітер листячко зривав і по стежці розкидав.
Гра «З якого дерева листок? Який він?»
Діти розглядають листя дерев, називають з якого дерева воно упало і утворюють прикметники від іменників за зразком, який дає вчитель-логопед.
Цей листок упав з берези. Він березовий. Цей листок упав з сливи. Він сливовий. Цей листок упав з абрикоси. Він абрикосовий……….. .
Гра «Виправ Зайчика»
Вчитель-логопед пояснює, що зайчик не вміє правильно говорити, йому треба допомогти, навчити правильно говорити. Вчитель-логопед демонструє малюнок і називає його, замінюючи звук [с] на [з] і навпаки. Діти виправляють.
Гра «Придумай слова».
Вчитель-логопед пропонує дітям придумати слова, які починаються із заданого складу. За правильно придумане слово дитина отримує рахівну паличку. Діти рахують свої палички.
Склади для гри: cа…, за …, со…, зо …, су …, зу …, си …, зи …, се …, зе … .
ІV. Узагальнення та систематизація знань.
Дати відповіді на питання:
1.Які звуки сьогодні вчили?
2. Чим відрізняється вимова звуків [с],[з]?
3. Придумати слова із звуком [с] та [з].