Позакласний захід, що має на меті навчати дітей розуміти і збагачувати рідну мову, формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава, розширювати знання про красу і багатство української мови талітератури.
Тема. ІНТЕЛЕКТУАЛЬНО-РОЗВАЖАЛЬНА ГРА
«На хвилях рідної мови».
Мета. Навчати дітей розуміти і збагачувати рідну мову, формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови, літератури;
розвивати пізнавальний інтерес учнів, кмітливість, спостережливість, творчі здібності;
розвивати логічне і творче мислення, уяву;
виховувати любов до рідної мови, рідного слова, почуття національної гідності, поваги до всього свого, українського, бажання спілкуватися рідною мовою.
Ключові компетентності:
- спілкування державною мовою (послуговуватися державною мовою, тлумачити поняття, факти; висловлювати думки, почуття, погляди);
- уміння вчитися впродовж життя (уміння працювати в парі, групі; користуватися різними джерелами інформації; готовність удосконалювати знання мови і власне мовлення; розвивати мовне чуття).
- загальнокультурна грамотність (уміння використовувати українську мову для духовного й культурного самовиявлення, дотримуватися норм мовленнєвого етикету).
- обізнаність та самовираження у сфері культури (уміння ідентифікувати себе як представника певної культури; формування потреби читання для естетичної насолоди та рефлексії над прочитаним).
Обладнання. Презентація; висловлювання про мову; ілюстративний матеріал; картки із завданнями; музичний супровід.
I.Вступне слово вчителя.
Доброго дня, шановні учні та гості нашого заходу!
Діти, сьогодні ми проведемо інтелектуально – розважальну гру «На хвилях рідної мови» . Інтелектуальна частина нашого заходу передбачає можливість перевірити вам свої знання з української мови та літератури. А щоб така перевірка не була нудною, я пропоную вам і розважальну частину, в якій ви зможете виявити свої творчі здібності та почуття гумору.
Як і кожен конкурс, наш теж визначить переможців, передбачає призи і нагороди.
Та я вважаю, що сьогодні не буде переможених, адже, сподіваюсь, усі, без винятку, отримають справді безцінний подарунок – розкіш спілкування.
Презентація команд-учасниць гри та журі.
II. ПРЕДСТАВЛЕННЯ ЖУРІ.
Шановні команди! Сьогодні вас буде оцінювати
компетентне журі у складі:
директора школи; заст. директора з вих. роботи;
заст. директора з вих. роботи; заст. дир. з навч. роботи ; бібліотекаря.
На журі сьогодні покладено відповідальну місію визначити переможців гри. Тому всім його членам стануть у нагоді такі важливі якості, як неупередженість та, сподіваюсь, прихильність до гравців.
.(КОНКУРС «ПРИВІТАННЯ»)
«Візитка» - знайомство з командами.
Вчитель: сьогодні у змаганні беруть участь 2 команди.
Познайомимось з ними.
Команда «Юні філологи»
Девіз: «Чим важче завдання,
Тим дорожча перемога»
Команда «Дивосвіт»
Девіз: «Солодке слово «перемога» нелегко дається.
Хто любить, знає рідну мову, тому вона всміхнеться»
Вчитель: «Щоб радісна усмішка вашим девізом була,
Побажаю вам усім я: ні пуху ні пера»
Вчитель: оголошую перший конкурс «Інтелектуальна розминка», який пройде у формі бліц-опитування.
1.Конкурс «Інтелектуальна розминка».
(Кожній команді я поставлю запитання. Яка з них дасть найбільшу кількість правильних відповідей, та й переможе. Розпочинаємо.
За кожну правильну відповідь 1 бал).
І команда
ІІ команда
Вчитель: а зараз до двобою запрошуються капітани команд.
Тема капітанського конкурсу: «Літературна кухня».
Інгредієнтами (компонентами) на нашій літературній кухні сьогодні будуть слова - синоніми, з яких треба приготувати оригінальну страву- риму.
Завдання: на ваших картках поезія Д. Павличка «Мрія». Щоб відтворити її оригінальну версію, треба у кожному рядку вірша із запропонованого синонімічного ряду слів обрати лише те, яке римується, за допомогою якого автор яскраво, образно розповів про свою мрію.
Музичний супровід: пісня «Мова єднання» у виконанні Н. Бучинської.
МРІЯ
Як виросту – збудую (дім, хату, оселю),
На хаті колесо (приладнаю приб’ю, прикріплю).
А там я поселю (крилату, криласту, окрилену)
Лелечу клекітну (родину, сім’ю, рідню).
Нехай розводиться, (селиться, гніздиться)
По всіх деревах і (будинках, хатах, оселях)
Нехай мені щоночі (здається, сниться, мариться),
Що я літаю, наче (пташка, птиця, птах).
(Дати надрукований текст кожному капітану з прізвищами для журі)
МРІЯ (ПРЕЗЕНТАЦІЯ)
Як виросту — збудую хату,
На хаті колесо приб'ю,
А там я поселю крилату
Лелечу клекітну сім'ю.
Нехай розводиться, гніздиться
По всіх деревах і хатах.
Нехай мені щоночі сниться,
Що я літаю, наче птах. (Дмитро Павличко)
Вчитель: наші капітани спробували себе в якості поетів, сподіваюсь, їм це добре вдалося.
А ми йдемо далі.
З давніх-давен народ із покоління в покоління передавав
усталені звороти, стійкі сполучення слів – чудові перлини народної мудрості – фразеологізми.
Вони роблять наше мовлення більш виразним, влучним, дотепним.
Сьогодні в нас є нагода не лише пересвідчитися у цьому, але й
дати можливість командам пофантазувати на тему фразеологізмів
у своїх «художніх коментарях».
Вчитель: Переходимо до конкурсу «Фразеологізми очима дітей».
Команди отримують конверти із завданням: на картках в описовій формі зашифровано фразеологізми. Назвіть їх. З’ясуйте ключове слово кожного фразеологізму та проілюструйте один за вибором. (Ілюстрація — зображення, яке пояснює, доповнює текст).
1. Він є дороговказом до Києва; його можна нагострити, як ніж; схожий він на лопату, особливо у балакучих. (Ключове слово - язик).
2. На нього кидають слова і гроші, коли їх не цінують; його радять шукати у полі, коли хтось безслідно зник; він є в голові легковажної, несерйозної людини. (Ключове слово – вітер).
Вчитель: А поки учасники будуть створювати свої шедеври, ми проведемо конкурс глядачів (вболівальників). Вам потрібно правильно відповісти на питання. Найактивніші учасники отримають призи.
КОНКУРС ВБОЛІВАЛЬНИКІВ складається з 2-х етапів (ПРЕЗЕНТАЦІЯ) - 2 слайди
I етап. «ВІДПОВІДІ У СЛОВАХ». Відповіді на ці запитання можна знайти у словах.
1.Яку квітку бачив хлопчик, коли лежав у гамаку?
2.Що їв касир під час обідньої перерви?
3.Як називається водойма, де купається влітку Марічка?
4.Який спортивний заклад спорудили на пустирі?
5.Що вилили з цистерни на залізничну колію?
6.Що побачив Карлсон, який спав на даху?
7.Яку страву любить тракторист?
8.Хто налякав королеву у лісі?
9.Що зламав цап об поріг?
Відповіді на ці запитання можна знайти у словах.
1.Яку квітку бачив хлопчик, коли лежав у гамаку?
2.Що їв касир під час обідньої перерви?
3.Як називається водойма, де купається влітку Марічка?
4.Який спортивний заклад спорудили на пустирі?
5.Що вилили з цистерни на залізничну колію?
6.Що побачив Карлсон, який спав на даху?
7. Яку страву любить тракторист?
8.Хто налякав королеву у лісі?
9.Що зламав цап об поріг?
II етап. Цей конкурс ― на кмітливість:
відповісти на 5 жартівливих запитань. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
Запитання до конкурсу.
1. Який суперклей використовував солом’яний бичок для відлову диких звірів? (смолу).
2.Назвіть героя казки, який перевиховав двох ледарів. (Півник із казки «Колосок»).
3.Назвіть героя казки, піар-менеджером якого стала Лисиця, за що удостоїлася честі вийти за нього заміж.(Пан Коцький).
4.Героям якої казки довелося жити в умовах гуртожитку? («Рукавичка»).
5. Який лісовий звір з відомої літературної казки першим змінив свій імідж? (Фарбований Лис).
6. Якби герой цієї казки попив водиці з калюжі в наш час, він би перетворився
на мутанта. Назвіть казку.(«Сестриця Оленка і братик Іванко»).
Результати конкурсу «Фразеологізми очима дітей»: представники команд озвучують фразеологізми, демонструють свої малюнки та передають їх у журі).
ГУМОРИСТИЧНА ПАУЗА
Вчитель: Не лише фразеологізми увиразнюють наше мовлення, а також й приказки та прислів’я. Щоб пересвідчитися у цьому, зробимо гумористичну паузу і прослухаємо гумореску П. Глазового «Кухлик».
ВИСНОВОК: у гуморесці висміюються люди, які відцуралися рідної мови.
-Які прислів’я та приказки склав народ про таких людей ?
Прогнозовані відповіді учнів.
«Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається».
«Птицю пізнати по пір’ю, а людину по мові».
«Яка голова, така й мова».
Вчитель: А зараз найбільш інтригуючий конкурс - «Чорний ящик».
Шановні гравці! Вивчаючи тему «Лексика», ви, напевно, пересвідчились, що слова виконують у мовленні багато функцій (комунікативну, будівельну, художню), але одними з основних є
інформативна (слова несуть певну інформацію) та номінативна (слова називають предмети та явища).
Опираючись на інформативну функцію, я розповім про предмет, який знаходиться у чорному ящику, а ви, використовуючи номінативну функцію, через 1 хвилину повинні назвати, що в ньому.
УВАГА! ЧОРНИЙ ЯЩИК!
Завдання для 1команди. Зараз цей предмет належить жінкам, але історично він використовувався як прикраса і чоловіками.
Це не просто прикраса, це, насамперед, – оберіг, значення цього предмета глибоко символічне.
Протягом усієї його історії він змінювався за кольором, формою, матеріалом і навіть за способом носіння. Як вірили наші пращури, він був наділений магічними властивостями: яскравий його колір означав, що жінка здорова, а тьмяний – попереджав про хворобу.
Раніше для української жінки вийти на вулицю без нього означало – все одно, що вийти роздягненою. Адже це, насамперед, – оберіг, захист від злих духів і недобрих людей.
Увага! За 1 хвилину вам треба дізнатися, що в чорному ящику.
(НАМИСТО)
Завдання для 2 команди. Цей предмет має правильну форму, в Україні він двокольоровий. За нього вмирали люди. Спочатку він відігравав роль «символу влади». В середні віки часто виступав в якості символів для чисельних знатних родів та різних міст. Являється одним із символів держави.
Що в чорному ящику? (ПРАПОР).
Вчитель: рідну мову необхідно вдосконалювати та вивчати впродовж усього життя. Відсутність мовних знань створює багато проблем, позбавляє багатьох перспектив, і, навпаки, досконале знання мови стане в майбутньому у нагоді, наприклад, при виборі вами професії, пов’язаної з відмінним володінням мовою: вчителя, диктора, ведучого, актора.
Отже, настав час найцікавішого конкурсу нашої гри - конкурсу «Домашнє завдання».
На уроках літератури ви любите розігрувати діалоги, вживатися у ролі персонажів виучуваних творів. Сьогодні учасники команд спробують себе у якості акторів-початківців, але у зовсім різних амплуа. Яка з команд буде артистичнішою, оригінальнішою та переконливішою, визначить журі.
Команда «Юні філологи» пропонує вашій увазі лінгвістичну казку про частини мови.
просто, як може здатися на перший погляд, адже треба вжитися в образ героя , передати його стан і переживання. Але це дуже
цікаво. Що з цього вийшло у нашої команди, ми зараз побачимо. (ОЗВУЧКА). (Слайди №№ 48-66). Відео https://www.youtube.com/watch?v=iiysi8rtZmw&t=204s (з 4хв.29с по 6хв.03с)
Заключне слово вчителя. Перш ніж пролунає підсумок і визначиться переможець серед команд, я хочу сказати, що це гра і, можливо, комусь сьогодні пощастило більше, але я закликаю вас здебільшого покладатися на свої знання, збагачувати їх, читати, поповнювати словниковий запас, бути грамотними.
А зараз час дізнатися, яка ж з команд показала найкращий результат.
Слово надається журі.
НАГОРОДЖЕННЯ КОМАНД.