Конспект позакласного заходу з української мови та літератури для 5 класу. Інтелектуально - розважальна гра «На хвилях рідної мови»

Про матеріал

Позакласний захід, що має на меті навчати дітей розуміти і збагачувати рідну мову, формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава, розширювати знання про красу і багатство української мови талітератури.


Перегляд файлу

 

 

Тема. ІНТЕЛЕКТУАЛЬНО-РОЗВАЖАЛЬНА ГРА

          «На хвилях рідної мови».

Мета.  Навчати дітей розуміти і збагачувати рідну мову, формувати   розуміння  того,  що  українська  мова  -  наш  скарб,  без  якого  не  може  існувати ні народ, ні Україна  як держава. Розширювати знання про   красу і багатство української мови, літератури;

 розвивати пізнавальний інтерес учнів, кмітливість, спостережливість, творчі здібності;

   розвивати  логічне  і  творче  мислення, уяву;

   виховувати любов до рідної мови, рідного слова,  почуття національної гідності, поваги  до  всього  свого, українського, бажання  спілкуватися  рідною  мовою.

Ключові компетентності:

- спілкування державною мовою (послуговуватися  державною мовою, тлумачити поняття, факти; висловлювати думки, почуття, погляди);

- уміння вчитися впродовж  життя (уміння працювати в парі, групі; користуватися різними джерелами інформації; готовність удосконалювати знання мови і власне мовлення; розвивати мовне чуття).

- загальнокультурна грамотність (уміння використовувати українську мову для духовного й культурного самовиявлення, дотримуватися норм мовленнєвого етикету).

- обізнаність та самовираження у сфері культури (уміння ідентифікувати себе як представника певної культури; формування потреби читання для естетичної насолоди та рефлексії над прочитаним).

 

Обладнання. Презентація; висловлювання про мову; ілюстративний матеріал; картки із завданнями; музичний супровід.

I.Вступне слово вчителя.

Доброго дня, шановні учні та гості нашого заходу!

Діти, сьогодні ми проведемо інтелектуально – розважальну гру «На хвилях рідної мови» . Інтелектуальна частина нашого заходу передбачає можливість перевірити вам свої знання з української  мови та літератури. А щоб така перевірка не була нудною, я пропоную вам і розважальну частину, в якій ви зможете виявити свої творчі здібності та почуття гумору.

 Як і кожен конкурс, наш теж визначить переможців, передбачає призи і нагороди.

Та я вважаю, що сьогодні не буде переможених, адже, сподіваюсь, усі, без винятку, отримають справді безцінний подарунок – розкіш спілкування.

Презентація команд-учасниць гри та журі.

II. ПРЕДСТАВЛЕННЯ ЖУРІ.

Шановні команди! Сьогодні вас буде оцінювати

компетентне журі у складі:

 директора школи; заст. директора з вих. роботи; 

 заст. директора з вих. роботи; заст. дир. з навч. роботи ; бібліотекаря.

 

На журі сьогодні покладено відповідальну місію визначити переможців гри. Тому всім його  членам стануть  у  нагоді             такі  важливі якості, як  неупередженість та, сподіваюсь, прихильність до гравців.

.(КОНКУРС «ПРИВІТАННЯ»)

 «Візитка» - знайомство з командами.

Вчитель: сьогодні у змаганні беруть участь 2 команди.

Познайомимось з ними.

  Команда «Юні філологи» 

   Девіз: «Чим важче завдання,

              Тим дорожча перемога» 

Команда «Дивосвіт»

Девіз: «Солодке слово «перемога» нелегко дається.

             Хто любить, знає рідну мову, тому вона всміхнеться»

Вчитель: «Щоб радісна усмішка вашим девізом була,

                    Побажаю вам усім я: ні пуху ні пера»

Вчитель: оголошую перший конкурс «Інтелектуальна розминка», який пройде у формі бліц-опитування.

1.Конкурс «Інтелектуальна розминка».

 (Кожній команді я поставлю запитання. Яка з них дасть найбільшу кількість правильних відповідей, та й переможе. Розпочинаємо.
За кожну правильну відповідь 1 бал).

                                             І команда            

  • Державна  мова  України  (українська).
  • Найбільша  одиниця  мови   (текст).
  • Усна народна творчість одним словом (фольклор)
  • Завірюха, заметіль, метелиця, хурделиця – це… (синоніми)
  • Перша буква у власній  назві (велика).
  • Розділ науки  про мову, що вивчає звуки  (фонетика).
  • Головні  члени  речення  (підмет,  присудок).
  • Словниковий  склад мови  (лексика).
  • Символ  українців, що  оберігає (оберіг).
  • Префікс, корінь, суфікс, закінчення - це (морфеми – найменші частини слова).
  • Префікс  у  слові  прекрасний  (-пре).
  • Список  літер  встановленого  порядку ( алфавіт).
  • Слово з   багатьма  значеннями  (багатозначне).
  • Частина  тексту  з  нового  рядка  (абзац).
  • Розділ  науки  про  правопис  (орфографія).
  • Які букви завжди позначають два звуки? (Ї; щ).
  • Підмет і присудок – це (граматична основа речення).
  • Узагальнена, образна, головна думка твору (ідея).

 

 

 

 

 

ІІ  команда

  • Без  чого  зникає  народ?  (без  мови).
  • Найменша  одиниця  мови (звук).
  • Слова  спільного  кореня (спільнокореневі)
  • В якій країні вперше з'явилося слово «Бібліотека»?                  (В Греції)
  • Країна із недороблених справ, покинутих речей (Недоладія)
  • Словник, який містить пояснення, трактування слів  (тлумачний).
  • Сьомий  відмінок  мови  (кличний).
  • Остання  частина  слова  (закінчення).
  • Як звали правителя країни Сльозолий? (Цар Плаксій)
  • Усе слово без закінчення (основа).
  • Правильне написання слів, яке потрібно вибрати з кількох можливих варіантів (орфограма).
  • Що  стоїть  перед  коренем (префікс).
  • Слова,  близькі  за  значенням  (синоніми).
  • Граматична основа речення – це (підмет і присудок)
  • Буква,  яка  не позначає звука (ь).
  • Скільки звуків в укр. мові? (38).
  • У слові «мрія» чого більше, звуків чи букв? (звуків).
  • Слова-вороги (антоніми).

 

Вчитель: а зараз до двобою запрошуються капітани команд.

Тема капітанського конкурсу: «Літературна кухня».

Інгредієнтами (компонентами) на нашій літературній кухні сьогодні будуть слова - синоніми, з яких треба приготувати оригінальну страву- риму.

Завдання: на ваших картках поезія Д. Павличка «Мрія».                       Щоб відтворити її оригінальну версію, треба у кожному рядку вірша із запропонованого синонімічного ряду слів обрати лише те, яке римується,  за допомогою якого автор яскраво, образно розповів про свою мрію. 

Музичний супровід: пісня «Мова єднання» у виконанні                         Н. Бучинської.

 

                    МРІЯ   

Як  виросту    збудую  (дім, хату, оселю),

На хаті колесо (приладнаю приб’ю, прикріплю).

А  там  я  поселю (крилату, криласту, окрилену)

Лелечу  клекітну (родину, сім’ю, рідню).

Нехай розводиться, (селиться, гніздиться)

По  всіх деревах і  (будинках, хатах, оселях)

Нехай мені щоночі (здається, сниться, мариться),

Що  я  літаю, наче (пташка, птиця, птах).

(Дати надрукований текст кожному капітану з прізвищами для журі)

 

 

 

                   МРІЯ   (ПРЕЗЕНТАЦІЯ)

Як виросту — збудую хату,
На хаті колесо приб'ю,
А там я поселю крилату
Лелечу клекітну сім'ю.
Нехай розводиться, гніздиться
По всіх деревах і хатах.
Нехай мені щоночі сниться,
Що я літаю, наче птах.    (Дмитро Павличко)

 

Вчитель: наші капітани спробували себе в якості поетів, сподіваюсь,  їм це добре вдалося.

А ми йдемо далі.

З давніх-давен народ із покоління в покоління передавав

усталені звороти, стійкі сполучення слів – чудові перлини народної мудрості – фразеологізми.

Вони роблять наше мовлення більш виразним, влучним, дотепним.

Сьогодні в нас є нагода не лише пересвідчитися у цьому, але й 

дати можливість командам пофантазувати на тему фразеологізмів

у своїх «художніх коментарях».

 

Вчитель: Переходимо до конкурсу «Фразеологізми очима дітей».

  Команди отримують конверти із завданням: на картках в описовій формі зашифровано фразеологізми. Назвіть їх. З’ясуйте ключове слово кожного фразеологізму та проілюструйте один за вибором. (Ілюстрація  зображення, яке пояснює, доповнює текст).

1. Він є дороговказом до Києва; його можна нагострити, як ніж; схожий він  на лопату, особливо у балакучих. (Ключове слово - язик).

2. На нього кидають слова і гроші, коли їх не цінують; його радять шукати у полі, коли хтось безслідно зник; він є в голові легковажної, несерйозної людини. (Ключове слово – вітер).

Вчитель: А поки учасники будуть створювати свої шедеври, ми проведемо конкурс глядачів (вболівальників). Вам потрібно правильно відповісти на питання. Найактивніші учасники отримають призи.

КОНКУРС ВБОЛІВАЛЬНИКІВ  складається з 2-х етапів    (ПРЕЗЕНТАЦІЯ) - 2 слайди

 

I етап. «ВІДПОВІДІ У СЛОВАХ». Відповіді на ці запитання можна знайти у словах.

1.Яку квітку бачив хлопчик, коли лежав у гамаку?

2.Що їв касир під час обідньої перерви?

3.Як називається водойма, де купається влітку Марічка?

4.Який спортивний заклад спорудили на пустирі?

5.Що вилили з цистерни на залізничну колію?

6.Що побачив Карлсон, який спав на даху?

7.Яку страву любить тракторист?

8.Хто налякав королеву у лісі?

9.Що зламав цап об поріг?

 

Відповіді на ці запитання можна знайти у  словах.

1.Яку квітку бачив хлопчик, коли лежав у гамаку?

2.Що їв касир під час обідньої перерви?

3.Як називається водойма, де купається влітку Марічка?

4.Який спортивний заклад спорудили на пустирі?

5.Що вилили з цистерни на залізничну колію?

6.Що побачив Карлсон, який спав на даху?

7. Яку страву любить тракторист?

8.Хто налякав королеву у лісі?

9.Що зламав цап об поріг?

 

II етап. Цей конкурс ― на кмітливість:

відповісти на 5 жартівливих запитань. Кожна правильна відповідь оцінюється в  1 бал.

Запитання до конкурсу.

1. Який суперклей  використовував солом’яний бичок для відлову диких звірів? (смолу).

2.Назвіть героя казки, який перевиховав двох ледарів. (Півник із казки «Колосок»).

3.Назвіть героя казки, піар-менеджером якого стала Лисиця, за що удостоїлася честі вийти за нього заміж.(Пан Коцький).

4.Героям якої казки довелося жити в умовах гуртожитку? («Рукавичка»).

5. Який лісовий звір з відомої літературної казки  першим змінив свій імідж? (Фарбований Лис).

6. Якби герой цієї казки попив водиці з калюжі в наш час, він би перетворився

   на мутанта. Назвіть казку.(«Сестриця    Оленка і братик Іванко»).

 

Результати конкурсу «Фразеологізми очима дітей»: представники команд озвучують фразеологізми, демонструють свої малюнки та передають їх у журі).

 

ГУМОРИСТИЧНА ПАУЗА

 

 Вчитель: Не лише фразеологізми увиразнюють наше мовлення, а також й приказки та прислів’я. Щоб пересвідчитися у цьому, зробимо гумористичну паузу і прослухаємо гумореску                           П. Глазового «Кухлик».

 

ВИСНОВОК: у гуморесці висміюються люди, які відцуралися рідної мови.

-Які прислівя та приказки склав народ про  таких людей ?

Прогнозовані відповіді учнів.

 «Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається».

«Птицю пізнати по пір’ю, а людину по мові».

«Яка голова, така й мова».

 

Вчитель: А зараз найбільш інтригуючий конкурс - «Чорний ящик».

Шановні гравці! Вивчаючи тему «Лексика», ви, напевно, пересвідчились, що слова виконують у мовленні багато функцій (комунікативну, будівельну, художню), але  одними з основних є

 

інформативна (слова несуть певну інформацію) та номінативна (слова називають предмети та явища).

Опираючись на інформативну функцію, я розповім про предмет, який знаходиться у чорному ящику, а ви, використовуючи номінативну функцію, через  1 хвилину повинні назвати, що в ньому.

 УВАГА! ЧОРНИЙ ЯЩИК! 

Завдання для 1команди. Зараз цей предмет належить жінкам, але історично він використовувався як прикраса і чоловіками.

 Це не просто прикраса, це, насамперед, – оберіг, значення цього предмета глибоко символічне.

Протягом усієї його історії він змінювався за кольором, формою, матеріалом і навіть за способом носіння. Як вірили наші пращури, він був наділений магічними властивостями: яскравий його колір означав, що жінка  здорова, а тьмяний – попереджав про хворобу.

Раніше для української жінки вийти на вулицю без нього означало  – все одно, що вийти роздягненою. Адже це, насамперед, – оберіг, захист від злих духів і недобрих людей.

Увага! За 1 хвилину вам треба дізнатися, що в чорному ящику.

 (НАМИСТО)

Завдання для 2 команди. Цей предмет має правильну форму, в Україні він двокольоровий. За нього вмирали люди. Спочатку він відігравав роль «символу влади». В середні віки часто виступав в якості символів для чисельних знатних родів та різних міст. Являється одним із символів держави.

  Що в чорному ящику?   (ПРАПОР).

 

Вчитель: рідну мову необхідно вдосконалювати та вивчати впродовж усього життя. Відсутність мовних знань створює багато проблем, позбавляє багатьох перспектив, і, навпаки, досконале знання мови стане в майбутньому у нагоді, наприклад, при виборі вами  професії, пов’язаної з відмінним володінням мовою: вчителя, диктора, ведучого, актора.

Отже, настав час найцікавішого конкурсу нашої гри - конкурсу «Домашнє завдання».

На уроках  літератури ви любите розігрувати діалоги, вживатися у ролі персонажів виучуваних творів. Сьогодні учасники команд спробують себе у якості акторів-початківців, але у зовсім різних амплуа. Яка з команд буде артистичнішою, оригінальнішою та переконливішою, визначить журі.

Команда «Юні філологи»  пропонує вашій увазі лінгвістичну казку про частини мови.

 

  1. Лінгвістична казка про частини мови.

 

  1. Наступна  команда «Дивосвіт» одержала завдання спробувати себе  в якості дикторів-акторів озвучки мультфільмів і казок. Працювати над озвучуванням персонажів мультфільмів не так

 

 

просто, як може здатися на перший погляд, адже треба вжитися в образ героя , передати його стан і переживання. Але це дуже

    цікаво. Що з цього вийшло у нашої команди, ми зараз побачимо.    (ОЗВУЧКА). (Слайди №№ 48-66). Відео  https://www.youtube.com/watch?v=iiysi8rtZmw&t=204s (з 4хв.29с по 6хв.03с)

 

Заключне слово вчителя. Перш ніж пролунає підсумок і визначиться переможець серед команд, я хочу сказати, що це гра і, можливо, комусь сьогодні пощастило більше, але я закликаю вас здебільшого покладатися на свої знання, збагачувати їх, читати, поповнювати словниковий запас, бути грамотними.

А зараз час дізнатися, яка ж з команд показала найкращий результат.

Слово надається журі.

 

НАГОРОДЖЕННЯ КОМАНД.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Інтелектуально-розважальна гра «На хвилях рідної мови»

Номер слайду 2

підзаголовок. Представляємо наше поважне журі

Номер слайду 3

Девіз: «Чим важче завдання,Тим дорожча перемога»Команда «Юні філологи»

Номер слайду 4

Девіз: «Солодке слово «перемога» нелегко дається. Хто любить, знає рідну мову, тому вона всміхнеться»Команда «Дивосвіт»

Номер слайду 5

підзаголовок. Бліц-конкурс «Інтелектуальна розминка»

Номер слайду 6

підзаголовок. КОНКУРС КАПІТАНІВ«Літературна кухня»

Номер слайду 7

підзаголовок. МРІЯЯк виросту – збудую (дім, хату, оселю),На хаті колесо (приладнаю, приб’ю, прикріплю). А там я поселю (крилату, летючу, літаючу)Лелечу клекітну (родину, сім’ю, пару)Нехай розводиться, (селиться, гніздиться)По всіх деревах і (будинках, хатах, оселях)Нехай мені щоночі (здається, сниться, ввижається)Що я літаю, наче (пташка, птиця, птах).

Номер слайду 8

підзаголовок МРІЯ Як виросту — збудую хату,На хаті колесо приб'ю,А там я поселю крилату. Лелечу клекітну сім'ю. Нехай розводиться, гніздиться. По всіх деревах і хатах. Нехай мені щоночі сниться,Що я літаю, наче птах. Дмитро Павличко

Номер слайду 9

підзаголовок. КОНКУРСХУДОЖНИКІВ«Фразеологізми очима дітей»юних

Номер слайду 10

підзаголовок. Конкурсдля глядачів«Відповіді у словах»

Номер слайду 11

підзаголовок. Яку квітку побачив хлопчик, лежачи у гамаку?

Номер слайду 12

підзаголовок. МАК

Номер слайду 13

підзаголовок. Що їв касир під час обідньої перерви?

Номер слайду 14

підзаголовок. СИР

Номер слайду 15

підзаголовок. Як називається водойма, де купається влітку Марічка?

Номер слайду 16

підзаголовок. РІЧКА

Номер слайду 17

підзаголовок. Який спортивний заклад спорудили на пустирі?

Номер слайду 18

підзаголовок. ТИР

Номер слайду 19

підзаголовок. Що вилили з цистерни на залізничну колію?

Номер слайду 20

підзаголовок. ОЛІЯ

Номер слайду 21

підзаголовок. Що побачив Карлсон, який спав на даху?

Номер слайду 22

підзаголовок. СОН

Номер слайду 23

підзаголовок. Яку страву любить тракторист?

Номер слайду 24

підзаголовок. РИС

Номер слайду 25

підзаголовок. Хто налякав королеву у лісі?

Номер слайду 26

підзаголовок. ЛЕВ

Номер слайду 27

підзаголовок. Що зламав цап об поріг?

Номер слайду 28

підзаголовок. РІГ

Номер слайду 29

підзаголовок. Який суперклей використовував солом’яний бичок для відлову диких звірів?

Номер слайду 30

підзаголовок. СМОЛА

Номер слайду 31

підзаголовок. Назвіть героя казки «Колосок», який перевиховав двох ледарів.

Номер слайду 32

підзаголовок. ПІВНИК

Номер слайду 33

підзаголовок. Назвіть героя казки, піар-менеджером якого стала Лисиця, за що удостоїлася честі вийти за нього заміж.

Номер слайду 34

підзаголовок. ПАНК О Ц Ь К И Й

Номер слайду 35

підзаголовок. Героям якої казки довелося жити в умовах гуртожитку?

Номер слайду 36

підзаголовок. РУКАВИЧКА

Номер слайду 37

підзаголовок. Який лісовий звір з відомої літературної казки першим змінив свій імідж?

Номер слайду 38

підзаголовок. ФАРБОВАНИЙЛИС

Номер слайду 39

підзаголовок. Якби герой цієї казки попив водиці з калюжі в наш час, він би перетворився на мутанта. Назвіть казку.

Номер слайду 40

підзаголовок. СЕСТРИЦЯОЛЕНКАі БРАТИК ІВАНКО

Номер слайду 41

підзаголовок{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Ключове слово «язик»Ключове слово «вітер»Язик до Києва доведе. Кидати слова (гроші) на вітер. Язик гострий як ніж. Шукай вітру в полі. Язик як лопата. У голові вітер.

Номер слайду 42

підзаголовок. ПАУЗАГУМОРИСТИЧНА

Номер слайду 43

підзаголовок. Увага! ЧОРНИЙ ЯЩИК

Номер слайду 44

Заголовокпідзаголовок

Номер слайду 45

Заголовокпідзаголовок

Номер слайду 46

підзаголовок. КОНКУРС «ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ»

Номер слайду 47

підзаголовокІнсценізаціялінгвістичноїказки

Номер слайду 48

підзаголовок. Казка «Фарбований Лис»

Номер слайду 49

підзаголовок

Номер слайду 50

підзаголовок

Номер слайду 51

підзаголовок

Номер слайду 52

підзаголовок

Номер слайду 53

підзаголовок

Номер слайду 54

підзаголовок

Номер слайду 55

підзаголовок

Номер слайду 56

підзаголовок

Номер слайду 57

підзаголовок

Номер слайду 58

підзаголовок

Номер слайду 59

підзаголовок

Номер слайду 60

підзаголовок

Номер слайду 61

підзаголовок

Номер слайду 62

підзаголовок

Номер слайду 63

підзаголовок

Номер слайду 64

підзаголовок

Номер слайду 65

підзаголовок

Номер слайду 66

підзаголовок

Номер слайду 67

підзаголовок. Вітаємо команду з перемогою!

Номер слайду 68

підзаголовок. Захід підготувалавчитель української мови і літератури вищої категорії СЗШ №34 м. Кам’янського Дніпропетровської областіМельянкова С. О.

Номер слайду 69

підзаголовок. Дякуємо за увагу!

zip
Додано
20 січня 2018
Переглядів
4230
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку