Конспект уроку з української мови на тему: "Ненаголошені голосні . Тренувальні вправи"

Про матеріал

Даний урок допоможе поглибити знання про способи визначення написання ненаголошених голосних;розвивальна: розвивати мислення, увагу, аналітичні здібності, асоці­ативну уяву, виховувати культуру усного й писемного мовлення, любов і повагу до краси рідної природи, її багатств.

Перегляд файлу

                  5 клас       Українська  мова

Тема.            Ненаголошені голосні .   Тренувальні вправи.

Мета:

 навчальна: поглибити знання про способи визначення написання ненаголошених голосних;

 розвивальна: розвивати мислення, увагу, аналітичні здібності, асоці­ативну уяву;

 виховна: виховувати культуру усного й писемного мовлення, любов і повагу до краси рідної природи, її багатств. 

Обладнання: пректор,  презентація,  роздатковий матеріал, підручник.

Внутрішньопредметні зв'язки: лексикологія, синтаксис, мова і мовлення.

Міжпредметні зв'язки: художня література, усна народна творчість.

Тип уроку: урок поглиблення знань, формування вмінь і навичок.

 

ХІД УРОКУ

  1.     ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Доброго дня! Сьогодні ми раді вітати один одного на уроці. Подивіться один на одного, посміхніться, побажайте однокласникам плідної праці на уроці.

III. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

( Запис  числа, класної роботи)   (Слайд1 )

    Рефлексація та очікування 

- Що ви очікуєте від цього уроку?

А зараз давайте прочитаємо девіз нашого уроку і будемо працювати.

 

 Учні працюють з мотиватором записаним на дошці  (Слайд2 )

 

Ми – творчі люди.

Ми думаємо, замислюємося.

Ми аналізуємо, висловлюємо свої судження.

Ми впевнені в собі!

Ми будемо першими!

Ми зробимо це саме сьогодні!

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК

1.Мозкова атака

- Що вивчає розділ  фонетика ? (звуки мовлення)

-  Які звуки мови ви знаєте?( Голосні і пригол.)

- Скільки голосних звуків?

- Скільки приголосних ?

- На які вони поділяються?

- Який склад називається відкритим?( склад ,що закінчується голосним

Зи-ма)

- Який склад називається закритим? ( склад ,що закінчується приголосним

Вес-на)

- Як вимовляються голосні звуки в наголошених складах? ( Чітко)

- Як вимовляються ненаголошені [е], [и], [о]?( НЕ чітко)

-  Як вимовляються ненаголошені [а], [у], [і]?(Чітко)

      -  Як перевірити ненаголошені голосні [е  ], [и ] в коренях слів?

 

  1.  Мовна вікторина «Хто швидше?» (усно)
  •  Зараз ми подивимося, хто швидше  дасть відповідь на запитання і пояснить свій вибір.
  1. З якої тканини можна зробити набір географічних карт?

 (Атлас — атлас).

2.Як перетворити простий замОк у великий будинок? (Змінити наголос ).  3. Що необхідно зробити, щоб повільне діяння  висипАти   швидко закінчилося? (Змінити наголос  вИсипати)

4.  Назвіть  пари слів, які б різнилися наголосами. Усно ввести їх у прості речення, ускладнені вставними словами. Наприклад: Орган — оргАн, дОрога – дорогА

 

ІІІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи

 

1.    Гра «Впіймай слово»

 

А зараз послухайте уривок вірш Д. Білоуса.

-    Про яке правило в ньому йдеться?

...Але є слова, що в них

написання голосних

через наголос бува

перевірить неможливо,

а тому такі слова

пам’ятати нам важливо.

Я включаю їх у вірш:

це, наприклад, керувати,

це — легенда і чекати,

це — левада і леміш.

                   Перевірить не можливо

   Запам’ятай!

Написання [е], [и] не завжди можна пояснити правилом.

 Левада, кишеня, минулий, пшениця, президент, метро, директор, пиріг, плекати, чекати, легенда, чернетка, колектив, мелодія

 

2.Словниковий диктант

 

Індивідуальна робота біля дошки( 2 учні)

 

Галерея,  кривавий , вітер,  математика,  зберегти,  гарячка,  бережливий, шелестіти, минулий, тремтіти, режим, гриміти, джерело, серпень, левада,мелодія, директор президент.

 

3.Робота  в парах.  (Слайд3 )

 

 Перепишіть речення, замість крапок вставляючи пропущені букви. Усно укажіть спосіб перевірки.

 

Мов нам..стинкою  бл..скучою,  м..гнула вологим оком білочка руда. (В. Грінчак) . І л..тять вони полями в села і міста. (В. Сосюра) Т..чуть, як мед, осінні в..чори, ч..рвоним заглядають в хату. (А. Качан).  С..віла дощем  дал..чінь,  вода вже бл..щала на шляху. (О. Гончар). Мов кр..ло л..бедине, тиха музика лине. (Д. Луценко)

 

Перевірка (Слайд4)

 

 

  3.Орфографічний практикум    ( Слайд5)

 

Запишіть слова, вставляючи потрібну букву,  поставити наголос .

В..дмідь,  г..рой,  д..ктант,  д..ван,  за..ць,  кил..м,  ч..р..вики,  м..даль,  ц..мент, н..діля,  пон..ділок,  пр..дмет, т..атр,  ч..твер,  яс..н.

4. Пошуково-дослідна робота .  ( Слайд6)

 

 До поданих слів доберіть тематично споріднені, у коренях яких є ненаголошені [е] або [и]. Запишіть їх.

Дослід, оркестр, білет, війна, країна, годинник, море, зоопарк.

 Довідка. Експеримент, дельфін, диригент, жирафа, лотерея, ветеран, президент, секунд


( Слайд7)      ПЕРЕВІРКА


 


Дослід- експеримент

 Оркестр- диригент

Білет – лотерея

Війна – ветеран

Країна- президент

Годинник – секунда

Море – дельфін

Зоопарк - жирафа


 


5.Фізкультхвилинка (Слайд8)

Трава низенька-низенька,

Дерева високі-високі.

Вітер дерева колише-гойдає

То вліво, то вправо нахиляє

То вгору, то назад,

То вниз нагинає.

Птахи летять-відлітають,

А учні тихенько за парти сідають.

(присісти)

(підняти руки вгору)

(обернутися ліворуч, праворуч)

(нахил вправо, вліво) (потягнутися вгору, назад) (нагнутися вперед)

(помахати руками)

(сісти)

 

 

 

6.Установіть відповідність між словом  і його     тлумаченням. (Слайд9)

1.Справедливість

А.Терпимість до чиїхсь думок

2.Толерантність

Б.Об'єктивне ставлення до когось

3.Вимогливість

В. Відповідальне ставлення до себе, до когось, до виконання певного завдання

 

7.Перепишіть прислів’я. Замість крапок упишіть самостійно дібрані до виділених слів слова-антоніми.   (Слайд10)

 

Де гірка праця, там … відпочинок.

Праця годує, а … марнує.

Без початку не буде й ….

Казати легко, та робити…

8.Виконайте тестове завдання  (Слайд11)

1.Усі слова записано правильно в рядку:

А. Коридор, тривога, фермер

 Б. Секунда, горезонт, пиріг, коллектив

 В. Левада сантеметр, черемха, криниця, депутат

 

2.Знайти слово, в якому ненаголошений  е  перевіряється наголосом:

А. Кишеня

Б. Мелодія

В. Зерно

Г.Леміш

 

3 .Знайти слово, в якому ненаголошений  и  перевіряється наголосом:

А. Пшениця

Б. Президент

В.Легенда

Д. Широкий

 

9.Творча робота (Слайд12)

 

Скласти твір – мініатюру « У зимовому лісі», використовуючи слова з ненаголошеними голосними.

 

 

Файл:M57g.jpeg

 

VII. ПІДСУМОК УРОКУ

Рефлексія  (Слайд 13)     Метод «Незакінчені речення»

— Мені сподобалося…

— Мені не сподобалося…

— Від наступного уроку я чекаю…

 

 

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ   (Слайд14)

 

Повторити  правила С.104. винятки С.105 .  Виконати вправу  225 (1 або 2) Повторити  групи слів за значенням( синоніми, антоніми, омоніми) 

 

1

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
21 січня
Переглядів
268
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку