Даний урок допоможе поглибити знання про способи визначення написання ненаголошених голосних;розвивальна: розвивати мислення, увагу, аналітичні здібності, асоціативну уяву, виховувати культуру усного й писемного мовлення, любов і повагу до краси рідної природи, її багатств.
5 клас Українська мова
Тема. Ненаголошені голосні . Тренувальні вправи.
Мета:
навчальна: поглибити знання про способи визначення написання ненаголошених голосних;
розвивальна: розвивати мислення, увагу, аналітичні здібності, асоціативну уяву;
виховна: виховувати культуру усного й писемного мовлення, любов і повагу до краси рідної природи, її багатств.
Обладнання: пректор, презентація, роздатковий матеріал, підручник.
Внутрішньопредметні зв'язки: лексикологія, синтаксис, мова і мовлення.
Міжпредметні зв'язки: художня література, усна народна творчість.
Тип уроку: урок поглиблення знань, формування вмінь і навичок.
Доброго дня! Сьогодні ми раді вітати один одного на уроці. Подивіться один на одного, посміхніться, побажайте однокласникам плідної праці на уроці.
III. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
( Запис числа, класної роботи) (Слайд1 )
Рефлексація та очікування
- Що ви очікуєте від цього уроку?
А зараз давайте прочитаємо девіз нашого уроку і будемо працювати.
Учні працюють з мотиватором записаним на дошці (Слайд2 )
Ми – творчі люди.
Ми думаємо, замислюємося.
Ми аналізуємо, висловлюємо свої судження.
Ми впевнені в собі!
Ми будемо першими!
Ми зробимо це саме сьогодні!
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК
1.Мозкова атака
- Що вивчає розділ фонетика ? (звуки мовлення)
- Які звуки мови ви знаєте?( Голосні і пригол.)
- Скільки голосних звуків?
- Скільки приголосних ?
- На які вони поділяються?
- Який склад називається відкритим?( склад ,що закінчується голосним
Зи-ма)
- Який склад називається закритим? ( склад ,що закінчується приголосним
Вес-на)
- Як вимовляються голосні звуки в наголошених складах? ( Чітко)
- Як вимовляються ненаголошені [е], [и], [о]?( НЕ чітко)
- Як вимовляються ненаголошені [а], [у], [і]?(Чітко)
- Як перевірити ненаголошені голосні [е ], [и ] в коренях слів?
(Атлас — атлас).
2.Як перетворити простий замОк у великий будинок? (Змінити наголос ). 3. Що необхідно зробити, щоб повільне діяння висипАти швидко закінчилося? (Змінити наголос вИсипати)
4. Назвіть пари слів, які б різнилися наголосами. Усно ввести їх у прості речення, ускладнені вставними словами. Наприклад: Орган — оргАн, дОрога – дорогА
ІІІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи
1. Гра «Впіймай слово»
А зараз послухайте уривок вірш Д. Білоуса.
- Про яке правило в ньому йдеться?
...Але є слова, що в них
написання голосних
через наголос бува
перевірить неможливо,
а тому такі слова
пам’ятати нам важливо.
Я включаю їх у вірш:
це, наприклад, керувати,
це — легенда і чекати,
це — левада і леміш.
Перевірить не можливо
Запам’ятай!
Написання [е], [и] не завжди можна пояснити правилом.
Левада, кишеня, минулий, пшениця, президент, метро, директор, пиріг, плекати, чекати, легенда, чернетка, колектив, мелодія
2.Словниковий диктант
Індивідуальна робота біля дошки( 2 учні)
Галерея, кривавий , вітер, математика, зберегти, гарячка, бережливий, шелестіти, минулий, тремтіти, режим, гриміти, джерело, серпень, левада,мелодія, директор президент.
3.Робота в парах. (Слайд3 )
Перепишіть речення, замість крапок вставляючи пропущені букви. Усно укажіть спосіб перевірки.
Мов нам..стинкою бл..скучою, м..гнула вологим оком білочка руда. (В. Грінчак) . І л..тять вони полями в села і міста. (В. Сосюра) Т..чуть, як мед, осінні в..чори, ч..рвоним заглядають в хату. (А. Качан). С..віла дощем дал..чінь, вода вже бл..щала на шляху. (О. Гончар). Мов кр..ло л..бедине, тиха музика лине. (Д. Луценко)
Перевірка (Слайд4)
3.Орфографічний практикум ( Слайд5)
Запишіть слова, вставляючи потрібну букву, поставити наголос .
В..дмідь, г..рой, д..ктант, д..ван, за..ць, кил..м, ч..р..вики, м..даль, ц..мент, н..діля, пон..ділок, пр..дмет, т..атр, ч..твер, яс..н.
4. Пошуково-дослідна робота . ( Слайд6)
До поданих слів доберіть тематично споріднені, у коренях яких є ненаголошені [е] або [и]. Запишіть їх.
Дослід, оркестр, білет, війна, країна, годинник, море, зоопарк.
Довідка. Експеримент, дельфін, диригент, жирафа, лотерея, ветеран, президент, секунд
( Слайд7) ПЕРЕВІРКА
Дослід- експеримент
Оркестр- диригент
Білет – лотерея
Війна – ветеран
Країна- президент
Годинник – секунда
Море – дельфін
Зоопарк - жирафа
5.Фізкультхвилинка (Слайд8)
Трава низенька-низенька, Дерева високі-високі. Вітер дерева колише-гойдає То вліво, то вправо нахиляє То вгору, то назад, То вниз нагинає. Птахи летять-відлітають, А учні тихенько за парти сідають. |
(присісти) (підняти руки вгору) (обернутися ліворуч, праворуч) (нахил вправо, вліво) (потягнутися вгору, назад) (нагнутися вперед) (помахати руками) (сісти)
|
6.Установіть відповідність між словом і його тлумаченням. (Слайд9)
1.Справедливість |
А.Терпимість до чиїхсь думок |
2.Толерантність |
Б.Об'єктивне ставлення до когось |
3.Вимогливість |
В. Відповідальне ставлення до себе, до когось, до виконання певного завдання |
7.Перепишіть прислів’я. Замість крапок упишіть самостійно дібрані до виділених слів слова-антоніми. (Слайд10)
Де гірка праця, там … відпочинок.
Праця годує, а … марнує.
Без початку не буде й ….
Казати легко, та робити…
8.Виконайте тестове завдання (Слайд11)
1.Усі слова записано правильно в рядку:
А. Коридор, тривога, фермер
Б. Секунда, горезонт, пиріг, коллектив
В. Левада сантеметр, черемха, криниця, депутат
2.Знайти слово, в якому ненаголошений е перевіряється наголосом:
А. Кишеня
Б. Мелодія
В. Зерно
Г.Леміш
3 .Знайти слово, в якому ненаголошений и перевіряється наголосом:
А. Пшениця
Б. Президент
В.Легенда
Д. Широкий
9.Творча робота (Слайд12)
Скласти твір – мініатюру « У зимовому лісі», використовуючи слова з ненаголошеними голосними.
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
Рефлексія (Слайд 13) Метод «Незакінчені речення»
— Мені сподобалося…
— Мені не сподобалося…
— Від наступного уроку я чекаю…
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (Слайд14)
Повторити правила С.104. винятки С.105 . Виконати вправу 225 (1 або 2) Повторити групи слів за значенням( синоніми, антоніми, омоніми)
1