Запропонований посібник- конструктор призначений для формування теоретичних понять курсу української мови для 5 класу.
Таблиці сконструйовані відповідно до діючої навчальної програми для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання.
Містить рухомі схеми, таблиці, за допомогою яких можна ознайомитися з мовною системою й формувати на цій основі базові лексичні, граматичні, орфоепічні і правописні вміння та навички, аналізувати мовні явища та факти.
Оволодіння теоретичним матеріалом із використанням диска сприятиме виробленню навичок конструювання, дасть можливість виділяти, розчленовувати, групувати мовні одиниці, що сприяє розвитку аналітичних умінь, пізнавальної активності.
Робота з поданими матеріалами сприятиме оптимальному використанню часу. Учитель матиме можливість редагувати власні уроки, може використовувати посібник для повторення теоретичного матеріалу при проведенні індивідуальних та факультативних занять.
ВСТУП Запропонований посібник- конструктор призначений для формування теоретичних понять курсу української мови для 5 класу. Таблиці сконструйовані відповідно до діючої навчальної програми для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. Містить рухомі схеми, таблиці, за допомогою яких можна ознайомитися з мовною системою й формувати на цій основі базові лексичні, граматичні, орфоепічні і правописні вміння та навички, аналізувати мовні явища та факти. Оволодіння теоретичним матеріалом із використанням диска сприятиме виробленню навичок конструювання, дасть можливість виділяти, розчленовувати, групувати мовні одиниці, що сприяє розвитку аналітичних умінь, пізнавальної активності. Робота з поданими матеріалами сприятиме оптимальному використанню часу. Учитель матиме можливість редагувати власні уроки, може використовувати посібник для повторення теоретичного матеріалу при проведенні індивідуальних та факультативних занять.
Види мовленнєвої діяльностіФорми мовлення. Основні правила спілкування. Норми літературної мови. Структура тексту. Засоби виразностіВимоги до мовлення. Стилі мовлення. Частини мови. Типи мовлення. Жанри мовлення. Не з дієсловами. Правопис дієслів. Словосполучення Головні члени речення. Присудок Алгоритм визначення частин мови. Види речень за метою висловлювання. Розділові знаки при однорідних членах речення. Розділові знаки при узагальнювальних словах. Звертання Розділові знаки при звртанніВиди речень за емоційним забарвленням. Члени речення Другорядні члени речення Вставні слова. Не бувають вставними словами. ЗМІСТ
Види речень за будовою. Кома між частинами складного речення. Розділові знаки в реченнях з прямою мовою. Фонетика. Орфографія. Графіка. Орфоепія. Звуки. Дзвінкі й глухі приголосні Тверді й м’які приголосніДж, дз. Склад Звукове значення я,ю,є,їЗвукове значення я,ю,є,їЕ, И в коренях слів. Уподібнення приголосних. Спрощення не відбувається. Чергування голосних звуків. Зміни приголосних при творенні слів. Спрощення в групах приголосних. Правопис м’якого знака. Написання префіксів Лексикологія. Групи слів за значенням. Будова слова. Правопис апострофа. Правопис апострофа. Правопис апострофа. Спільнокореневі слова. Слова змінні й незмінні ЗМІСТ
ОСНОВНІ ПРАВИЛА СПІЛКУВАННЯУважно, не перебиваючи, слухати співрозмовника. Бути ввічливими , привітними, доброзичливими. Заохочувати його до висловлення власної думки, уміти доброзичливо висловити незгоду з позицією співрозмовника. Не розмовляти без потреби голосно, не використовувати грубих слів, говорити про те, що цікаво адресатові мовлення тощо 1.2.3.4 .
8 Орфоепічні - вимагають точної вимови звуків, правильного наголошення. Граматичні - регулюють правила творення слів, їх форму, будову словосполучень і речень. Лексичні - передбачають правильне слововживання, тобто вживання слова у відповідності до його лексичного значення. Норми літературноїмови
ПРАВОПИС ДІЄСЛІВ У дієсловах 3-ї особи однини і множинипишемо Ь після Т (буквосполучення –ться на позначення звукосполучення [ц’:а]): вмивається і вмиваються; світиться і світяться. У дієсловах 2-ї особи однини Ь після Ш не пишемо (хоч буквосполученням –шся позначаємо пом’якшені звуки [с’:а]): граєшся, змагаєшся.-ТЬСЯ-ШСЯ
З ЧОГО УТВОРЕНЕСЛОВОСПОЛУЧЕННЯВИДИ ЗА БУДОВОЮГОЛОВНЕ СЛОВО+ЗАЛЕЖНЕ СЛОВОПРОСТІСКЛАДНІ Хновий підручник Хвивчити правило Хпрочитати вголос. З КІЛЬКОХ СЛІВ(ПРИВІТАТИ ПЕРШУ ВЧИТЕЛЬКУ; ПОДАРУВАТИ БУКЕТГЛАДІОЛУСІВ;ДОМОВИТИСЯ ПРО ЗУСТРІЧ У БІБЛІОТЕЦІ. СЛОВО+СЛОВО(ОСІННІЙ ДЕНЬ;РАДІСНИЙ НАСТРІЙ;ЗУСТРІЧ З ДРУЗЯМИ;ЗІБРАЛИСЯ БІЛЯ ШКОЛИ;СПІЛКУВАЛИСЯ ЖВАВО;НАВЧАТИМУСЬ ОХОЧЕ)
Розділові знаки при однорідних членах речення. Кому ставлять з’єднані без сполучників. Сестра відійде, усміхнеться.(Г. Чубач) з’єднані сполучниками а, але, та ( у значенні але)Усе пішло у свій не весняний, а осінній цвіт.(Є. Гуцало) з’єднані повторюваними сполучниками. Були і річка, і дорога.(В. Черепков)
СХЕМА РЕЧЕННЯБабусенько! Скажи мені, де я? (Т. Шевченко). Мамо, ви чуєте? (А. Малишко). Не забудь, мій сину, жнивне поле (П. Перебийніс). Вставайте, батьку(В. Затуливітер). Ти чого задивився, юначе? (З. Кучерява). РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ ПРИ ЗВЕРТАННІ…......,...... ? (!)ЗВ ….……, …..,..…,…(?) (!), ….. .(?) (!)ЗВЗВ….. ЗВ.! ……(?) (!)ЗВ
ВИРАЖАЮТЬ УПЕВНЕНІСТЬ, НЕВПЕВНЕНІСТЬ Вставні слова УКАЗУЮТЬ НА ДЖЕРЕЛО ПОВІДОМЛЕННЯЗДАЄТЬСЯ, МАБУТЬ, МОЖЛИВО, ЗВИЧАЙНО, БЕЗУМОВНО, ПЕВНА РІЧ, ПЕВНО, СМІЮ ЗАПЕВНИТИ, ВИДНОПО-ПЕРШЕ, ПО-ДРУГЕ, ДО РЕЧІ, ОТЖЕ, ТАКИМ ЧИНОМ, НАРЕШТІ, НАПРИКЛАДНА ЩАСТЯ, НА РАДІСТЬ, НА ЖАЛЬ, ЯК НА БІДУ, ЯК НА ДИВОКАЖУТЬ, ЗА СЛОВАМИ…, НА ДУМКУ…, ЯК ВІДОМО, ПО-МОЄМУ, ПО- ТВОЄМУ…ВИРАЖАЮТЬ РІЗНІ ПОЧУТТЯУКАЗУЮТЬ НА ПОРЯДОК ВИКЛАДУ ДУМКИСЛОВА ВВІЧЛИВОСТІ: БУДЬ ЛАСКА, ВИБАЧТЕ
- ПРЯМА МОВА -СЛОВА АВТОРАСХЕМАЯ попросила в землі: “Дай мені квітку з поля”(М. Чумарна). Сурмлять ранкові голуби:“Життя люби!”(Д. Кремінь). Я думав: “Де ж я прихилюсь?” (Т. Шевченко). “Спинись”, - кажу собі (Л. Процик).“Добрий вечір!” – кажіть урочисто (Г. Чубач).“Що приніс мені сьогодні, тату?”- радісно питає дитинча (Д. Луценко). ПМСАРОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В РЕЧЕННЯХ З ПРЯМОЮ МОВОЮПМСАПМСАПМСА САПМПМПМСАСА:,,’’.:,,!’’ :,,?’’ ,,’’, - .,,!’’ - .,,?’’ - .
У КОРЕНЯХ СЛІВ ПИШЕМОу сполуках -ере-, -еле-: лелека, очерет якщо при зміні слова сумнівний звук випадає:вітер, бо вітруякщо при зміні слова сумнівний звук чергується з [і]:осені , бо осіньу сполуках –ри, -ли у відкритих складах: гриміти, глитати у деяких дієсловах перед р,л, якщо далі йде наголошений суфікс –а-(всупереч перевірному слову): стирати, хоч стерти; здирати, хоч дерти-е--и-
Глухі перед дзвінкими уподібнюються до парних дзвінких: боротьба [бород'ба]УПОДІБНЕНННЯ ПРИГОЛОСНИХ ЗВУКІВДзвінкий [г]перед глухими в деяких словах (нігті, кігті, легко, вогко, дьогтю) оглушується: легко [лехко]Префікс з- перед глухими вимовляємо як [с]: зсунув[с:унув]Тверді приголосні перед м'якими уподібнюються до парних м'яких: пісня[п’існ'а] Звуки [з] ,[ц], [с] перед шиплячими [ж],[ч], [ш] змінюються відповідно на [ж],[ч], [ш] : зжати [ж:ати]Шиплячі [ж] ,[ч], [ш] перед [з'] ,[ц'], [с'] змінюються відповідно на [з'] ,[ц'], [с']: книжці [книз'ц'і]
Зміни приголосних при творенні слів[Г ], [Ж], [З]Рига-ризький,боягуз- боягузтво. Винятки: казахський, тюркський, нью-йоркський+-СЬК(ий)-СТВ(о)=-ЗЬК(ий)-ЗТВ(о)[К ], [Ч], [Ц][Х], [Ш], [С]++-СЬК(ий)-СТВ(о)==-ЦЬК(ий)-ЦТВ(о)Ткач -ткацький,Ткач - ткацтво-СЬК(ий)-СТВ(о)-СТВ(о)-СЬК(ий)Товариш -товариський,товариш - товариство
{69 CF1 AB2-1976-4502-BF36-3 FF5 EA218861}М’ЯКИЙ ЗНАК ПИШЕМО:після букв д, т, з, с, ц, л, н, якщо ці букви передають м’які приголосні звуки [д’], [т’], [з’], [с’], [ц’], [л’], [н’], [дз’]мідь, мить, мазь, міць, вільно, станьтепісля літер, що позначають м’які при-голосні, у середині складу перед осьогодні, льон, трьохпісля м’якого приголосного [л’] перед наступним м’яким приголоснимїдальня, пральня, пальціу дієсловах на –ть, -тьсясмієтьсяу суфіксах –еньк-, -оньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-Маленький {22838 BEF-8 BB2-4498-84 A7-C5851 F593 DF1}М’ЯКИЙ ЗНАК НЕ ПИШЕМО:після літер б, п, в, м, ф; ж, ч, ш, щ; г, к, х голуб, кров, ніч, змаж, посагпісля р, що означає твердий звук [р]Сибір, вірно, але Горькийперед літерами, що позначають м’які або пом’якшені приголоснікузня, цвях, але тьмяний (бо тьма)після н перед ж, ч, ш, щтонший, кінчик49
Список використаних джерел. Акімова В. С. Українська мова за професійним спрямуванням у таблицях: методичні вказівки до підготовки іспиту [Текст] /В. С. Акімова.– Дніпропетровськ: ПДАБА, 2010. – 35 с. Глазова О. Уроки рідної мови в 5 класі: посібник для вчителя [Текст]/ О. Глазова.-К.: Педагогічна преса, 2006.-156 с. Заболотний О. В. Українська мова. 5 клас: Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів[Текст]/ О. В. Заболотний, В. В. Заболотний.-К.: Генеза, 2013.-256 с. Котенко В. О. Українська мова. 5 клас: уроки нового покоління [Текст] /В. О. Котенко.- X.: Ранок, 2011.— 248 с. Омельчук С. А. Усі уроки української мови в 5 класі [Текст] /. С. А. Омельчук.— Х.: Основа, 2009. — 478с. Пентилюк М.І. Українська мова. 5 клас: Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів[Текст]/ М.І. Пентилюк.-К.: Освіта, 2011.-272 с. Рудницька О. Б. Конспекти уроків. 5 клас [Текст] /О. Б. Рудницька.-//Бібліотечка Дивослова.- 2013.- №11,12.-103с. Тєлєжкіна О. О. Українська мова. Увесь шкільний курс у схемах і таблицях[Текст] / О. О. Тєлєжкіна.— Х. : Основа, 2010. — 172с. Шевелєва Л. А. Український правопис у таблицях:правила, винятки, приклади, коментарі. Вид.2,доповнене. [Текст]/ Л. А. Шевелєва.-Х.: Світ дитинства, 2000.-64с. Шевченко Ж. В. Таблиці суперечностей: формування орфографічних навичок учнів 5-11 класів на уроках української мови [Електронний ресурс] / Ж. В. Шевченко// Інтернет- портал ,,Освіта/ ua".- Режим доступу:http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology /21838/[Дата перегляду 17.01.2016]