Конспект. "Розділові знаки в безсполучникових реченнях (використання елементів інноваційних технологій)"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови. 9 клас. Розділові знаки в безсполучникових реченнях (використання елементів інноваційних технологій)
Перегляд файлу

Нечай А.Я.,

учитель української мови і літератури

Зборівської гімназії ім. Романа Завадовича

Конспект уроку з української мови в 9 класі

Тема. Розділові знаки в безсполучникових реченнях.

Мета. Поглибити знання про безсполучникове складне речення; формувати вміння здобувачів освіти правильно інтонувати безсполучникові складні речення; правильно ставити розділові знаки між частинами безсполучникового складного речення й обґрунтовувати їх; визначати доцільність уживати відповідні розділові знаки між частинами безсполучникового складного речення; розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями відповідно до комунікативного завдання; культуру усного та писемного мовлення; виховувати віру у власні сили, почуття гідності, потребу у свідомій активній життєвій позиції.

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання. Аврамекнко О. українська мова : підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Олексндр Авраменко – К. : Грамота, 2017. – 160 с. : іл., укрупнені дидактичні таблиці, роздатковий матеріал (настроєві хмарки тегів, хмарки тегів «Корона успіху»), інтерактивна дошка, ноутбук.

Методи і прийоми. Бесіда за запитаннями, асоціативний кущ, «Знаю – Хочу дізнатися – Дізнався(лася)», «Так чи ні», «Читання з маркуванням», робота в групах, робота з текстом, незавершене речення.

Перебіг уроку

1. Організаційний момент.

  1.          Привітання вчителя.
  2.          Перевірка наявності/відсутності здобувачів освіти на уроці.
  3.          Перевірка підготовки до уроку.

2. Перевірка домашнього завдання.

3. Повідомлення теми та мети уроку; мотивація навчальної діяльності.

3.1.  Мотивація навчальної діяльності.

3.2. Символічна саморефлексія.

Здобувачі освіти одержують картки з хмарками слів та обирають одну із них, яка відповідає їхньому емоційному стану та внутрішній налаштованості до уроку.

C:\Users\Славко\Desktop\муз\2017\Word Art (6).png

 

3.3.

Епіграф

Наслідуй пальму: чим сильніше її стискає скеля, тим швидше і прекрасніше здіймається вона догори

(Григорій Сковорода).

3.4. Асоціативний кущ.

C:\Users\Славко\Desktop\муз\2017\Fotoram.io (1).jpgC:\Users\Славко\Desktop\муз\2017\Fotoram.io.jpg

 На SMART Board спроектовано колаж із зображеннями пальм, скель, неба та колаж із зображенням сонця, людини, птаха. Здобувачі освіти вказують на той, який, на їхню думку, краще ілюструє змістове наповнення крилатого вислову мандрівного філософа – Григорія Савовича Сковороди. Власний вибір обґрунтовують. 

3.5. Бесіда за запитаннями.

  • Як ви розумієте зміст цього вислову?
  • Укажіть ключові слова, поясніть їхню алегоричність.
  • Яке це речення за будовою?
  • Як пов’язані частини складного речення?
  • Чому, на вашу думку, між частинами речення поставлено двокрапку?

4. Актуалізація опорних знань.

«Знаю – Хочу дізнатися – Дізнався (лася)» із використанням укрупнених дидактичних таблиць «Складне речення» та «Розділові знаки у складному безсполучниковому реченні»

СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ

СПОЛУЧНИКОВЕ

БЕЗСПОЛУЧНИКОВЕ

З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ’ЯЗКУ

СКЛАДНОСУРЯДНЕ

СКЛАДНОПІДРЯДНЕ

З ОДНОРІДНИМИ ЧАСТИНАМИ

З НЕОДНОРІДНИМИ ЧАСТИНАМИ

Тільки за поріг переступіть – і цілий світ широкий одкриється для вас! (Леся Українка)

Непереможним є все, що роджене для творчості, для радості й цвітіння

(І. Багряний).

Засвітить місяць, засяють зорі, земля потоне в сріблястім морі (Олександр Олесь).

І не треба долі дорікати: всіх не може обігріть вона(В. Симоненко).

Чекаю дня, коли тобі скажу: оця строфа, нарешті, досконала

(Л. Костенко).

 

 

РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В СКЛАДНОМУ БЕЗСПОЛУЧНИКОВОМУ РЕЧЕННІ

Розділовий знак

Правило

Приклад

Кому ставимо, якщо

Частини виражають одночасність або послідовність подій чи явищ

Ціную розум вигуки прогресу, душа скарби прадавні стереже (Л. Костенко).

Двокрапку ставимо, якщо

а) друга частина виражає зміст першої, доповнює її, конкретизує:

[         ] :  [конкретизація].

Наснився мені чудернацький базар:
під небом, у чистому полі,
для різних людей,
для щедрих і скнар,
продавалися різні Долі (Л. Костенко).

б) друга частина вказує на причину того, про що йдеться в першій

[         ] :  [причина].

Не шукаю до тебе ні стежки, ні броду – ти у грудях моїх, у чолі і вруках (В. Симоненко).

Тире ставимо, якщо

а) друга частина порівнюється з першою чи протиставляється їй:

 [         ] –  [порівняння/ протиставлення].

Говорить – шовком вишиває (Народна творчість).

Ще сонячні промені сплять – довсвітні огні вже горять (Леся Українка).

 

б) друга частина виражає наслідок, різку зміну подій чи є висновком: [         ] –  [наслідок / висновок].

Зрубав дерево – посади два (Народна творчість).

в) перша частина виражає час чи умову:

[час \ умова] –  [           ].

Хочеш їсти калачі – не сиди на печі (Народна творчість).

Крапку з комою ставимо, якщо

частини не тісно пов’язані за змістом і мають усередині свої розділові знаки

Од зеленого берега ніби повіяло холодком; холодок ніби лащився до лиця, милував його, влив в тіло розкіш життя, почування радісне, безклопітне й безжурне, як сама молодість (І. Нечуй-Левицький).

5. Вивчення нового матеріалу.

«Читання з маркуванням»

Опрацювання теоретичного матеріалу підручника з теми «Розділові знаки в безсполучникових реченнях».

5.1.  Опрацьовуючи теоретичну інформацію з підручника, здобувачі освіти роблять позначки : «+» - відома інформація, «-» - нова інформація, «!» - цікава інформація, «?» - хочу дізнатися більше (незрозуміла інформація).

5.2. Спільне обговорення прочитаної та промаркованої інформації з учителем.

5.3. Мотиваційний елемент .

 

«Коронована особистість».C:\Users\Славко\Desktop\муз\2017\Word Art (12).png

 

Під час роботи на уроці кожен здобувач освіти за правильну відповідь на запитання, доречно марковану інформацію, правильне виконання поставлених завдань одержує від учителя хмарку слів «Корона успіху». Одна хмарка слів дає можливість отримати додаткову винагороду – один бонусний бал.

6. Закріплення вивченого.

Виконання здобувачами освіти диференційованих завдань.

6.1. I група (здобувачі освіти початкового рівня навченості).

Вправа з підручника.

6.2. II група (здобувачі освіти середнього рівня навченості).

Мовна трансформація.

Замініть сполучникові конструкції синонімічними безсполучниковими, скориставшись довідкою; поясніть вживання розділових знаків.

  1. На світі все минеться, а правда зостанеться.
  2. Якщо раніше встанеш, то більше зробиш.
  3. Старі люди кажуть, що два хитрих мудрого не переважать.
  4. Знай, що лише добрий добро у серці має.
  5. Наука вчить багато, а життя  ще більше.
  6. Переконатися пора, якщо зробиш зло, то не жди добра.

ДОВІДКА

  1. На світі все минеться – правда  зостанеться.
  2. Раніше встанеш – більше  зробиш. 
  3. Старі люди кажуть: два хитрих мудрого не переважать. 
  4. Знай:  лише добрий добро у серці має. 
  5. Наука вчить багато – життя  ще більше. 
  6. Переконатися пора:  зробиш зло – не жди добра. 

6.3. III група (здобувачі освіти достатнього рівня навченості).

Текст №1. 

 Дехто намагається перескакувати з однієї професійної ніші в іншу або знаходити собі щоразу нові заняття…А людина – навіть звичайнісінька – може незмірно більше. Найчудовніше, як на мене, що може людина і чого вона переважно належно не робить, бо надає перебільшеного значення іншим речам, це те, що людина може суб’єктивізувати час. Людина може визбирувати у свою свідомість час, як мед, і як завгодно довго куштувати цей суб’єктивізований час. Оновлення – це завжди учта першого споживання часу, причастя часом, який потім переходить у твою свідомість. Переважно людина не причащається часом, який невпинно струмує довкола її буття, а марнує його, долає його, як трубу тунелю, або й не помічає його. Якби людина з вдячністю причащалася кожною миттю, яка її торкається, вона була б вічною. Оце і є нектар богів (Віктор Неборак).

 

Робота з текстом.

  • Визначте тему, ідею, тип мовлення, стиль тексту, свою думку обґрунтуйте.
  • З’ясуйте значення виділених слів за словником.
  • Трансформуйте текст: утворіть усі можливі варіанти складних безсполучникових речень шляхом заміни наявних синтаксичних структурних одиниць, зберігаючи тільки змістове наповнення тексту; розставте відповідні розділові знаки.
  • Побудуйте схеми утворених складних безсполучникових речень.
  • Прокоментуйте доцільність авторського чи вашого варіанта.

Текст№2.

 Юність – це вік, коли людина робить одне з найвеличніших своїх відкриттів – відкриває саму себе. Відкриття самої себе – найпрекрасніше, що може відчути людина. У цих пошуках глибокий зміст: кожен може розкрити свої реальні, доти незнані можливості. Щоб виявити і використати їх, треба знайти себе – тобто вивчити й зуміти оцінити. Це дасть змогу “вибудувати” себе для життя на багато років уперед.

      Здавалося б, приватне питання твого життя. Але ні! Це актуальні питання сучасного суспільного життя, оскільки людині необхідна не лише оцінка самої себе з позицій соціального ідеалу, а й всемірне прагнення до нього.

           Твоєму вікові притаманна віра в ідеальне, романтична відданість  винятковому й  незвичайному. Від народження й до останніх днів своїх людина так чи інакше вирішує безліч завдань, які ставить перед нею життя, намагаючись здійснити мрію: навчитися керувати своїм життям, своєю долею.

          А для цього слід озброїтись системою сучасних знань про розвиток особистості, знати форми  й механізми самовдосконалення у трьох сферах: у фізичному вихованні, в інтелектуальному розвитку, в моральному оновленні. Звичайно, самовдосконалення – надзвичайно складна річ. Тобі доведеться мобілізувати все: здібності, волю, енергію, добряче потрудитися.

 

Робота з текстом.

  • Яка тема цього тексту? До яких роздумів спонукає нас автор?
  • На вашу думку, чи важливо вивчати самого себе? Чи потрібно це вам особисто?
  • Які методи ви можете запропонувати для самовдосконалення?
  • З’ясуйте значення виділених слів за словником.
  • Знайдіть у тексті складні безсполучникові речення, прокоментуйте розділові знаки в них.
  • Трансформуйте текст: утворіть усі можливі варіанти складних безсполучникових речень шляхом заміни наявних синтаксичних структурних одиниць, зберігаючи тільки змістове наповнення тексту; розставте відповідні розділові знаки.
  • Побудуйте схеми утворених складних безсполучникових речень.
  • Прокоментуйте доцільність авторського чи вашого варіанта.

 

6.4. IV група (здобувачі освіти високого рівня навченості).

Поділ здобувачів на 2 мікрогрупи : 1-а група створює хмару слів «Сходинки до пізнання», 2-а – «Джерела байдужості». Завдання виконують у програма «Word Art (Tagul)».

 

 

 

 

 

Сходинки до пізнання

C:\Users\Славко\Desktop\муз\2017\Word Art (5).png

Джерела байдужості

C:\Users\Славко\Desktop\муз\2017\Word Art (1).png

 

Творче завдання.

Скласти міні-твір «Шлях до самопізнання» (лексичний матеріал – хмарки слів, структура синтаксичних одиниць – складні безсполучникові речення).

 

Рубрика «КУЛЬТУРА МОВЛЕННЯ»

Пергляд експрес-уроків у «YouTube » на тему «ФаховИй чи фАховий?» та «Вибирати чи обирати?»

 

7. Підсумок уроку.

7.1. «Так чи ні»

1. Якщо частини складного безсполучникового речення вказують на часову послідовність, то між ними ставиться кома.

2. Якщо у другій частині вказано на причину того, про що говориться у першій, то між ними ставиться двокрапка.

3. Якщо друга частина вказує на наслідок того, про що говориться у першій, то між ними ставиться двокрапка.

4. Якщо частини не тісно пов’язані за змістом і мають усередині свої розділові знаки,  то між ними ставиться тире.

5. Якщо друга частина розкриває зміст першої, то між ними ставиться крапка з комою.

6. Якщо в першій частині вказується на час того, про що говориться в другій, то між ними ставиться кома.

7. Якщозмістобох частин протиставляється, то між ними ставиться тире.

8. Якщо друга частина виражає висновок з того, про що говориться у першій, то між ними ставиться тире.

9. Якщо друга частина доповнює зміст першої, то між ними ставиться кома.

10. Якщозміст обох частин зіставляється, то між ними ставиться тире.

7.2. Незавершене речення.

  • Відтепер я знаю, що…
  • Уміння правильно…допоможе…

7.3. Оцінювання знань, умінь і навичок здобувачів освіти.

8. Домашнє завдання, інструктаж до його виконання.

Диференційовані завдання.

Рефлексія.

 Висловіть думку про те, з яким кольором у вас асоціюється щастя, використайте структуру складного безсполучникового речення. Н-д, Щастя для мене забарвлене в зелений колір : він дарує моїй душі гармонію.

 

doc
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
19 березня 2022
Переглядів
870
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку