Нечай А.Я.,
учитель української мови і літератури
Зборівської гімназії ім. Романа Завадовича
Конспект уроку з української мови в 9 класі
Тема. Розділові знаки в безсполучникових реченнях.
Мета. Поглибити знання про безсполучникове складне речення; формувати вміння здобувачів освіти правильно інтонувати безсполучникові складні речення; правильно ставити розділові знаки між частинами безсполучникового складного речення й обґрунтовувати їх; визначати доцільність уживати відповідні розділові знаки між частинами безсполучникового складного речення; розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями відповідно до комунікативного завдання; культуру усного та писемного мовлення; виховувати віру у власні сили, почуття гідності, потребу у свідомій активній життєвій позиції.
Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання. Аврамекнко О. українська мова : підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Олексндр Авраменко – К. : Грамота, 2017. – 160 с. : іл., укрупнені дидактичні таблиці, роздатковий матеріал (настроєві хмарки тегів, хмарки тегів «Корона успіху»), інтерактивна дошка, ноутбук.
Методи і прийоми. Бесіда за запитаннями, асоціативний кущ, «Знаю – Хочу дізнатися – Дізнався(лася)», «Так чи ні», «Читання з маркуванням», робота в групах, робота з текстом, незавершене речення.
Перебіг уроку
1. Організаційний момент.
2. Перевірка домашнього завдання.
3. Повідомлення теми та мети уроку; мотивація навчальної діяльності.
3.1. Мотивація навчальної діяльності.
3.2. Символічна саморефлексія.
Здобувачі освіти одержують картки з хмарками слів та обирають одну із них, яка відповідає їхньому емоційному стану та внутрішній налаштованості до уроку.
3.3.
Епіграф
Наслідуй пальму: чим сильніше її стискає скеля, тим швидше і прекрасніше здіймається вона догори
(Григорій Сковорода).
3.4. Асоціативний кущ.
На SMART Board спроектовано колаж із зображеннями пальм, скель, неба та колаж із зображенням сонця, людини, птаха. Здобувачі освіти вказують на той, який, на їхню думку, краще ілюструє змістове наповнення крилатого вислову мандрівного філософа – Григорія Савовича Сковороди. Власний вибір обґрунтовують.
3.5. Бесіда за запитаннями.
4. Актуалізація опорних знань.
«Знаю – Хочу дізнатися – Дізнався (лася)» із використанням укрупнених дидактичних таблиць «Складне речення» та «Розділові знаки у складному безсполучниковому реченні»
СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ |
||||
СПОЛУЧНИКОВЕ |
БЕЗСПОЛУЧНИКОВЕ |
З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ’ЯЗКУ |
||
СКЛАДНОСУРЯДНЕ |
СКЛАДНОПІДРЯДНЕ |
З ОДНОРІДНИМИ ЧАСТИНАМИ |
З НЕОДНОРІДНИМИ ЧАСТИНАМИ |
|
Тільки за поріг переступіть – і цілий світ широкий одкриється для вас! (Леся Українка) |
Непереможним є все, що роджене для творчості, для радості й цвітіння (І. Багряний). |
Засвітить місяць, засяють зорі, земля потоне в сріблястім морі (Олександр Олесь). |
І не треба долі дорікати: всіх не може обігріть вона(В. Симоненко). |
Чекаю дня, коли тобі скажу: оця строфа, нарешті, досконала (Л. Костенко).
|
РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В СКЛАДНОМУ БЕЗСПОЛУЧНИКОВОМУ РЕЧЕННІ |
||
Розділовий знак |
Правило |
Приклад |
Кому ставимо, якщо |
Частини виражають одночасність або послідовність подій чи явищ |
Ціную розум вигуки прогресу, душа скарби прадавні стереже (Л. Костенко). |
Двокрапку ставимо, якщо |
а) друга частина виражає зміст першої, доповнює її, конкретизує: [ ] : [конкретизація]. |
Наснився мені чудернацький базар: |
б) друга частина вказує на причину того, про що йдеться в першій [ ] : [причина]. |
Не шукаю до тебе ні стежки, ні броду – ти у грудях моїх, у чолі і вруках (В. Симоненко). |
|
Тире ставимо, якщо |
а) друга частина порівнюється з першою чи протиставляється їй: [ ] – [порівняння/ протиставлення]. |
Говорить – шовком вишиває (Народна творчість). Ще сонячні промені сплять – довсвітні огні вже горять (Леся Українка).
|
б) друга частина виражає наслідок, різку зміну подій чи є висновком: [ ] – [наслідок / висновок]. |
Зрубав дерево – посади два (Народна творчість). |
|
в) перша частина виражає час чи умову: [час \ умова] – [ ]. |
Хочеш їсти калачі – не сиди на печі (Народна творчість). |
|
Крапку з комою ставимо, якщо |
частини не тісно пов’язані за змістом і мають усередині свої розділові знаки |
Од зеленого берега ніби повіяло холодком; холодок ніби лащився до лиця, милував його, влив в тіло розкіш життя, почування радісне, безклопітне й безжурне, як сама молодість (І. Нечуй-Левицький). |
5. Вивчення нового матеріалу.
«Читання з маркуванням»
Опрацювання теоретичного матеріалу підручника з теми «Розділові знаки в безсполучникових реченнях».
5.1. Опрацьовуючи теоретичну інформацію з підручника, здобувачі освіти роблять позначки : «+» - відома інформація, «-» - нова інформація, «!» - цікава інформація, «?» - хочу дізнатися більше (незрозуміла інформація).
5.2. Спільне обговорення прочитаної та промаркованої інформації з учителем.
5.3. Мотиваційний елемент .
«Коронована особистість».
Під час роботи на уроці кожен здобувач освіти за правильну відповідь на запитання, доречно марковану інформацію, правильне виконання поставлених завдань одержує від учителя хмарку слів «Корона успіху». Одна хмарка слів дає можливість отримати додаткову винагороду – один бонусний бал.
6. Закріплення вивченого.
Виконання здобувачами освіти диференційованих завдань.
6.1. I група (здобувачі освіти початкового рівня навченості).
Вправа з підручника.
6.2. II група (здобувачі освіти середнього рівня навченості).
Мовна трансформація.
Замініть сполучникові конструкції синонімічними безсполучниковими, скориставшись довідкою; поясніть вживання розділових знаків.
ДОВІДКА
6.3. III група (здобувачі освіти достатнього рівня навченості).
Текст №1.
Дехто намагається перескакувати з однієї професійної ніші в іншу або знаходити собі щоразу нові заняття…А людина – навіть звичайнісінька – може незмірно більше. Найчудовніше, як на мене, що може людина і чого вона переважно належно не робить, бо надає перебільшеного значення іншим речам, це те, що людина може суб’єктивізувати час. Людина може визбирувати у свою свідомість час, як мед, і як завгодно довго куштувати цей суб’єктивізований час. Оновлення – це завжди учта першого споживання часу, причастя часом, який потім переходить у твою свідомість. Переважно людина не причащається часом, який невпинно струмує довкола її буття, а марнує його, долає його, як трубу тунелю, або й не помічає його. Якби людина з вдячністю причащалася кожною миттю, яка її торкається, вона була б вічною. Оце і є нектар богів (Віктор Неборак).
Робота з текстом.
Текст№2.
Юність – це вік, коли людина робить одне з найвеличніших своїх відкриттів – відкриває саму себе. Відкриття самої себе – найпрекрасніше, що може відчути людина. У цих пошуках глибокий зміст: кожен може розкрити свої реальні, доти незнані можливості. Щоб виявити і використати їх, треба знайти себе – тобто вивчити й зуміти оцінити. Це дасть змогу “вибудувати” себе для життя на багато років уперед.
Здавалося б, приватне питання твого життя. Але ні! Це актуальні питання сучасного суспільного життя, оскільки людині необхідна не лише оцінка самої себе з позицій соціального ідеалу, а й всемірне прагнення до нього.
Твоєму вікові притаманна віра в ідеальне, романтична відданість винятковому й незвичайному. Від народження й до останніх днів своїх людина так чи інакше вирішує безліч завдань, які ставить перед нею життя, намагаючись здійснити мрію: навчитися керувати своїм життям, своєю долею.
А для цього слід озброїтись системою сучасних знань про розвиток особистості, знати форми й механізми самовдосконалення у трьох сферах: у фізичному вихованні, в інтелектуальному розвитку, в моральному оновленні. Звичайно, самовдосконалення – надзвичайно складна річ. Тобі доведеться мобілізувати все: здібності, волю, енергію, добряче потрудитися.
Робота з текстом.
6.4. IV група (здобувачі освіти високого рівня навченості).
Поділ здобувачів на 2 мікрогрупи : 1-а група створює хмару слів «Сходинки до пізнання», 2-а – «Джерела байдужості». Завдання виконують у програма «Word Art (Tagul)».
Сходинки до пізнання
Джерела байдужості
Творче завдання.
Скласти міні-твір «Шлях до самопізнання» (лексичний матеріал – хмарки слів, структура синтаксичних одиниць – складні безсполучникові речення).
Рубрика «КУЛЬТУРА МОВЛЕННЯ»
Пергляд експрес-уроків у «YouTube » на тему «ФаховИй чи фАховий?» та «Вибирати чи обирати?»
7. Підсумок уроку.
7.1. «Так чи ні»
1. Якщо частини складного безсполучникового речення вказують на часову послідовність, то між ними ставиться кома.
2. Якщо у другій частині вказано на причину того, про що говориться у першій, то між ними ставиться двокрапка.
3. Якщо друга частина вказує на наслідок того, про що говориться у першій, то між ними ставиться двокрапка.
4. Якщо частини не тісно пов’язані за змістом і мають усередині свої розділові знаки, то між ними ставиться тире.
5. Якщо друга частина розкриває зміст першої, то між ними ставиться крапка з комою.
6. Якщо в першій частині вказується на час того, про що говориться в другій, то між ними ставиться кома.
7. Якщозмістобох частин протиставляється, то між ними ставиться тире.
8. Якщо друга частина виражає висновок з того, про що говориться у першій, то між ними ставиться тире.
9. Якщо друга частина доповнює зміст першої, то між ними ставиться кома.
10. Якщозміст обох частин зіставляється, то між ними ставиться тире.
7.2. Незавершене речення.
7.3. Оцінювання знань, умінь і навичок здобувачів освіти.
8. Домашнє завдання, інструктаж до його виконання.
Диференційовані завдання.
Рефлексія.
Висловіть думку про те, з яким кольором у вас асоціюється щастя, використайте структуру складного безсполучникового речення. Н-д, Щастя для мене забарвлене в зелений колір : він дарує моїй душі гармонію.