Конспект "Сценічна увага. Види сценічної уваги"

Про матеріал
Мета уроку: розвивати довільну сценічну увагу в реальній площині. Розвивати багатоплощинну уваги (кола уваги). Розвивати увагу як засіб добування творчого матеріалу. Розвиток стійкості уваги. Розвиток довільної сценічної уваги в уявній площині.
Перегляд файлу

 

Сценічна увага. Види сценічної уваги

Мета уроку: розвивати довільну сценічну увагу в реальній площині. Розвивати багатоплощинну уваги (кола уваги). Розвивати увагу як засіб добування творчого матеріалу.

І етап Розвиток довільної сценічної уваги в реальній площині.

     Педагог перш за все повинен виробити в учнів навички і вміння зосереджувати свою увагу на заданому об’єкті. Навчити їх абстрагуватися від усіх зовнішніх збудників, які сприяли розсіюванню уваги, і звільнитися від тих умов, які заважають творчості в присутності людей. А для цього необхідно виховати в кожного студійця важливу якість довільної уваги.

     Необхідно також домагатися, щоб студієць навчився прилюдно по-справжньому дивитися і бачити, слухати і чути.

Розділ і. Об’єкти – точки уваги на всі 5 почуттів

     Кожна людина, кожен предмет, на яких ми зупиняємо нашу увагу, називаються об’єктами уваги.

Вправи 1. Педагог дає учням який-небудь предмет і пропонує розглянути форми, колір, його особливості і деталі. Потім, прикриваючи цей предмет, просить розповісти все, що вони запам’ятали, що привернуло їхню увагу. Після цього педагог знову показує предмет учням, перевіряючи і порівнюючи їхню розповідь з характеристикою реального предмету.

2. Дати учням ілюстрації картин, щоб вони їх добре розглянули, потім забрати ілюстрації і запропонувати їм по пам’яті розповісти побачене.

3. Запропонувати учням уважно розглянути сусіда: як він одягнений, які кольори переважають в одязі, в якій позі він сидить.

4. Розглянути малюнок на портьєрах, килимах, скатерті і т.ін. – намалювати по пам’яті цей малюнок.

      У даних вправах педагог знайомить учнів з близьким об’єктом – точкою, пояснюючи, що коли увага розсіюється і нам потрібно зібрати її, то ми в ці моменти користуємося близьким об’єктом – точкою.

5. Розглянути предмет, який знаходиться на середній відстані і розказати про нього. Цей середній об’єкт – точка.

6. Розглянути предмет, який знаходиться на далекій відстані і розповісти про нього. Цей дальній об’єкт – точка.

     При виконанні даних вправ педагог повинен слідкувати за тим, щоб учні дивилися по-справжньому, особливо, а не механічно, формально. Часто буває так, що учні дивляться напруженим поглядом, не моргаючи. Нагадайте їм, щоб знімали зайве напруження. Важливо щоб учні були по-справжньому уважні, а не зображували увагу. Примушуйте їх перевіряти себе і один одного, визначаючи, де справжня увага, а де показна.

Вправи (на перевірку уваги учнів на всі 5 органів почуттів – зорове, слухове, смакове, нюхове і тактильне)

Вправи на зорову увагу

Розглянути учнів, які знаходяться в кімнаті.

Розглянути який-небудь предмет у кімнаті.

Розглянути ілюстрацію і виконати зображені на ній пози людей.

Скласти із сірників фігуру, показати учням, потім прикрити і запропонувати їм відтворити ту фігуру.

„Дзеркало”.

„Тінь”.

Вправи на слухову увагу

Слухаємо звуки на вулиці, в коридорі, в класі.

Включаючи фантазію і уяву, намалювати життя вулиці, коридору, класу за звуками, які доносяться.

Одну групу учнів посадити спиною до товаришів, а обличчям до стіни. У другій групі нехай говорять між собою. Запропонувати розповісти, що чули, які звуки пролунали (аплодисменти, свист і т.д.).

Вправи на відчуття

Обмацати пальцями спинку стільця і розповісти про форму, деталі, малюнок, прикраси.

Визначити знак і достоїнство грошової монети.

Спробувати із пучка волосся виділити одну волосину.

Намацати і визначити, які предмети лежать під скатертиною.

Намацати захований предмет на долівці під килимом.

Вправи на нюх

Понюхати одеколон.

Понюхати яблука, лимон.

Понюхати: оцет, олію, нашатир, одеколон, лак.

Вправи на смакову увагу

Дані вправи виконуються як домашнє завдання. Педагог рекомендує перевірити смак лимона, яблука, картоплі, оселедця, буряка, ковбаси.

Групові вправи на загальну увагу

Вправи зі стільцями.

Ходимо з стільцями по колу і витримуємо однакову дистанцію.

Ходьба зі стільцями в шерензі, в колоні.

Сідаємо з однаковим інтервалом в одну шеренгу, в дві шеренги.

Вправи проводяться тихо, без шуму.

„Вороны-воробьи”.

„Друкарська машинка”.

„Арифмометр”.

„Інвентаризація”.

„Режисери і актори”.

„Відстаючий рух”.

„Відстаюче дзеркало”.

Розділ ІІ. Кола уваги

В попередніх вправах ми знайомили учнів з об’єктами у вигляді „точок”. Але коли в полі зору з’являється декілька предметів, розширюється коло уваги.    

       Коло уваги – це простір, площа, яка містить у собі багато окремих самобутніх об’єктів, обмежена лініями самих предметів. Погляд перескакує з одного предмета на інший, але не виходити за межі, окреслені колом уваги.

Кола уваги бувають: мале, середнє, велике.

Вправи (на кола уваги поза нами і коли ми в центрі кола)

Покласти на стіл декілька предметів. Запропонувати учневі розглянути один із них і, відвернувшись від столу, описати той предмет, який розглядав.

Педагог нагадує, що предмет, який розглядав учень, це об’єкт-точка.

Той же стіл з предметами. Запропонувати кожному учневі розглянути всі предмети і розповісти про них та їхні особливості. Це мале коло уваги.

Розглянути частину кімнати, де знаходиться стіл. Обов’язково обмежити кордони для огляду. Розглянути все і розповісти, що вони побачили. Середнє коло уваги.

Розглянути всю кімнату і розповісти про те, що в ній побачили, які предмети. Велике коло уваги.

       Педагогу слід давати більше практичних вправ, щоб виробити в учнів механічні навички переходу від малого кола до великого і навпаки.

Розділ ІІІ. Розвиток стійкості уваги

      Увага до об’єкту в мистецтві повинна бути надзвичайно стійкою. Щоб утримати увагу на об’єкті, необхідно виправдати цю увагу до об’єкта, виправдати цей об’єкт цікавою вигадкою уяви і почати діяти.

Вправи

Розглянути один із предметів, розкладених на столі (ключі, окуляри, обручку, сумочку і т.ін.) і наділити його цікавою вигадкою уяви. Виправдати вибір, розповісти цікаву історію (створити етюд) і починати діяти.

Педагог підбирає серію репродукцій картин, пропонує розглянути пози натур, зображених на картинах, наділити їх вигадкою уяви і починати діяти.

Етюд по картині живопису

Вправи (виправдати розширення і звуження кіл уваги і діяти) Викладач викликає учня і ставить запитання :як ви будете звужувати коло уваги.?

Учень. Потрібно зробити ремонт. Оглядаю кімнату (велике коло уваги), відмічаю, який потрібно ремонт. Потім зупиняю погляд на середньому вікні (середнє коло), зупиняю погляд на квартирі (мале коло), фіксую свій погляд на зламаному крючкові (точка).

Виправдати розширене коло уваги.

Учениця. Хочу зробити подарунок сестрі (книгу). Сиджу за столом, розглядаю книгу (об’єкт – точка). Розглядаю книги, які лежать на столі (мале коло). Дивлюся на книги, які лежать на тумбочці і стільцях біля столу (середнє коло). Розглядаю в книжних шафах (велике коло).

Публічна самотність

Вправи на публічну самотність

Розглянути предмети на столі, нафантазувати, як вони сюди потрапили і що з ними робити далі.

Знайти заховану записку в книгах.

Розібрати речі в сумочці. Зрозуміти, кому вона належить.

Всі говорять між собою, один читає. Потім переказує те, що читав.

ІІ етап Розвиток довільної сценічної уваги в уявній площині

Розділ І. Навчити передавати партнеру свої бачення

Згадати дорогу із дому до школи. Розказати характерні прикмети дороги.

Розповісти про свою квартиру.

Описати добре знайому будову в селі.

Запропонувати 3-4 студійцям описати зовнішність одного із своїх товаришів.

На 30-40 секунд дати подивитися 2-3 студійцям кольорові репродукції. Вони описують репродукцію. Всі повинні зрозуміти про яку картину іде мова.

Розділ ІІ. Кола уявної площини

Вправи

Уявіть дитячу іграшку (зайця, ведмедя і т.ін.) – об’єкт-точка.

Уявіть вітрину прилавка магазину з іграшками – мале коло.

Уявіть весь іграшковий магазин – середнє коло.

Уявіть ярмарок, на якому знаходиться магазин з іграшками – велике коло.

ІІІ етап Багатоплощинна увага (або роздвоєна увага)

Вправи

Рахуємо сірники і читаємо вірш одночасно. (Скільки нарахували сірників?)

Даємо студійцю перемножити 82 х 24, вимагаючи чіткої і логічної відповіді, а другий відволікає його різними запитаннями.

Педагог або ведучий роздає присутнім порядкові номери. Пропонує кожному про себе читати вірш, байку чи поему. Через 2-3 секунди ведучий називає якийсь номер. Учень, який має цей номер, повинен встати і продовжувати вслух читання до того моменту, поки не буде викликаний наступний номер, тоді він знову продовжує читати вірш про себе.

ІVетап Увага як засіб добування творчого матеріалу

Необхідно рекомендувати учням, щоб вони спостерігали в житті які-небудь події, випадки, зустрічі з цікавими людьми.

Вправи:

Запитати раптово учня „Як одягнений сьогодні ваш товариш?”, „Який настрій і самопочуття у вашого сусіда?”.

Запропонувати розглянути знайомі речі (дипломат, сумочку, шарф, краватку, штани, кофту) і сказати, які зміни помітили.

Педагог рекомендує вести щоденник спостереження, періодично заслуховує записи. Це збагачує студійців життєвими фактами, емоціями.

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бондаренко Ірина Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 вересня 2021
Переглядів
1013
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку