Конспект уроку- казки з української мови" Значущі частини слова"

Про матеріал

Конспект уроку- казки з української мови" Значущі частини слова". Поглибити знання учнів про значущі частини слова, формувати вміння добирати спільнокореневі слова,

розбирати слова за будовою, визначати значення і відтінки значення, що надають словам префікси і суфікси; розвивати увагу, логічне мислення, удосконалювати вміння

застосовувати на практиці здобуті теоретичні знання, навички колективної й самостійної роботи; виховувати любов до рідного слова.

Перегляд файлу

Тема уроку. Значущі частини слова

 

    Мета уроку: поглибити знання учнів про значущі частини слова,          

                  формувати вміння добирати спільнокореневі слова,

                   розбирати слова за будовою, визначати значення і

                   відтінки значення, що надають словам префікси і суфікси;

                   розвивати увагу, логічне мислення, удосконалювати  вміння

                   застосовувати на практиці здобуті теоретичні знання,

                   навички колективної й  самостійної роботи; виховувати

                    любов до рідного слова.

 

   Епіграф уроку:

                                                                             До словечка,

До слов’ятка притулися,

                                                                                        Може, так хоч мови

 рідної навчишся.

 

   Тип уроку:  урок - казка

 

Хід уроку

 

  1. Організація класу.

Емоційна зарядка (виразне читання хором)
Ніжна мова — ти ніжний цвіт,

Ти п'яниш нас, як рута-м'ята.

Тож на цілий на білий світ

Ти духмяністю розіллята.

 Любіть красу своєї мови.

Звучання слів, правопис слів:

Це квітка ніжна і чудова

 Коханих батьківських степів.
                                                                                                      Д. Білоус

  1. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчання

Вступне слово  вчителя.       

Діти ! Сьогодні у нас незвичайний урок , а урок- казка. Давайте ми всі разом закриємо очі й перенесемося до одного із мовних містечок. Саме тут, у  будиночку  Слова відбулися події, про які я хочу  вам   розповісти.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   Але ви повинні мені допомогти, чітко і правильно відповідати

на питання і виконувати завдання. Домовились? То ж слухайте.

III. Актуалізація опорних знань

У матері  ОСНОВИ було четверо синів.

  •                   Що називається основою слова?
  •                   Виділіть  у поданих словах основу: морський, шкільного, вітерець, красуня.

 

Найстарший син - КОРІНЬ. Поважний, розсудливий, роботящий. З нього вся родина приклад бере, туляться до нього молодші брати, допомагають працювати.

  •                   Що таке корінь слова?
  •                   Доберіть спільнокореневі слова, виділіть корінь: мороз, тепло, вода.

ПРЕФІКС, хоч і народився після кореня, але має дуже норовливий характер, завжди старається випередити старшого брата: придумати щось цікавіше, виконати все краще, віднести швидше. Спокійний і врівноважений корінь дозволяє братові стояти перед ним у словах.

  •                   Отже, префікс - …..
  •                   Додаючи до поданих слів префікси, утворіть антоніми. Запишіть, виділіть префікси: Наприклад: іти – відійти, підійти; копати; вести; лізти; сипати.

Прагнув не відставати від братів і СУФІКС.І хоч стояв він після кореня, але у роботі , у побудові будиночків слів, братам не поступався.

  •                   Що ми називаємо суфіксом?
  •                   Виписати підряд лише слова із суфіксами. Із перших букв цих слів складається слово у вислові І.Франка: «…- то перша основа життя».

Молодий, пташина, рано, доля, активний, перемога, цінний, малий, сухий, ясненький.     ( Відповідь – праця )

Найменшим у сім’ї було ЗАКІНЧЕННЯ. Воно, як і всі діти, дуже любило бавитися, ховатися, бігати до інших, переодягатися, змінюватися. Завдяки закінченню підтримувався зв’язок між Словами на вулиці Речення.

  •                   Що називається закінченням?
  •                   Для чого служить закінчення?
  •                   Чи всі слова мають закінчення?

        Розібрати слова за будовою: білий, білесенький, голос, голосний, вголос, школа, пришкільна.

   Дружно жили слова. Мир і спокій панували в оселях. Та неподалік, у дрімучому лісі, жила зла чаклунка ПОМИЛКА. Заздрила вона щасливому життю Слів у Реченні, тому вирішила посварити братів, заплутати все і всіх. І це їй вдалося.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Що ж тепер робити? Як розбити чари Помилки? Любі друзі! Допоможіть повернути мир і спокій дружнім жителям. Виконайте завдання, і якщо ви все зробите правильно, зла чаклунка щезне, чари її розвіються, а помилки зникнуть не тільки з містечка, а й з ваших зошитів. Згода, то ж до роботи!

IV. Закріплення і систематизація знань, умінь і навичок.

 Подані у дужках слова правильно введіть у словосполучення. Запишіть, виділіть основу і закінчення:

Початок ( весна), подихи ( північний ) вітру, між ( голий ) деревами, дорога до ( школа), на (порожній ) полі, кришталики ( лід ).

  •                   Розставте слова у такому порядку , в якому розташовані їхні схеми:   нічка, тінь, перелісок, водяний, листок, придорожній, тихо.

 

            ^   ;                 ;          ^   ;

 

   ¬        ^  ;       ^  ;          ^        ;

 

   ¬        ^      

 

 

  •                   Я пропоную вам завдання пошукового характеру:

 

  А) Знайдіть речення , в якому ПІД- є префіксом у слові, запишіть його:

1.  (Під) березу їжачок наносив сінця стіжок.

2.  Безпощадній зброї сміху я боюся (під)даватись.

3. (Під)час перебування в Італії Коцюбинський гостював у Максима Горького.

4. Любив я скрип коліс (під)важкими возами в жнива.

  Б) Знайдіть речення в якому БЕЗ є прийменником перед іменником, запишіть його:

 1. (БЕЗ)перервним потоком ішло військо через Чорний Яр.

 2. Вулиці були (без)людними.

 3. Хати (без)дахів скупчені, приліплені одна до другої.

 4. Над (без)межним небом струмилось марево.

V. Підсумок уроку

FIREWRK3FIREWRK3FIREWRK5Діти! Які ви молодці! Упродовж уроку ви старанно і наполегливо працювали. Завдяки вам щезла зла чаклунка Помилка, а в будиночку Слова знову запанував мир і спокій. Брати помирились і стали на свої місця.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лузихіна Людмила Олегівна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
doc
Додано
22 липня 2018
Переглядів
4086
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку