Конспект уроку. 5 клас. "Вживання апострофа".

Про матеріал

Розробка уроку " Вживання апострофа" буде корисною для вчителів української мови. Метою уроку є :

ознайомити учнів з правилами вживання апострофа; домогтися засвоєння ними цих правил; виробляти навички застосувати вивчені правила на практиці; розвивати логічне мислення, пам´ять, увагу; виховувати в учнів повагу до рідного слова, вчити цінувати його красу , стимулювати бажання вдосконалювати власне мовлення.

В роботі використано різні методи і форми роботи : словниковий диктант, робота з таблицею "Вживання апострофа", диктант з коментуванням, гра " Наодинці із собою", письмо попам,яті.

Перегляд файлу

План уроку

Тема: Правила вживання апострофа

 Мета :

ознайомити учнів з правилами вживання апострофа; домогтися засвоєння ними цих правил; виробляти навички застосувати вивчені правила на практиці; розвивати логічне мислення, пам´ять, увагу; виховувати в учнів повагу до рідного слова, вчити цінувати його красу , стимулювати бажання вдосконалювати власне мовлення.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання: таблиця « Вживання апострофа»

 

 

Перебіг уроку

Рідна мово, ти ніжний цвіт,

Ти п´яниш нас, як рута-м´ята.

Таж на цілий на білий світ

Ти духмяністю розіллята.

Д.Білоус

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Актуалізація знань

1. Перевірка домашньої вправи.

2. Словниковий диктант.

            Серйозний, Соловйов, мужньо, тьохкати, медальйон, раннього, мільйон, ко-

льоровий, підйомний, крайовий, осіннього, третього, зйомка.

 

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності.

1.Зіставити вимову й написання поданих слів. Як читається буква, після якого стоїть апостроф, і буква, перед якою він стоїть? Які звуки позначають букви, які стоять після апострофа, а які - коли між ними нема апострофа?

[Бурйан]- бур´ян,                                         [бур´ак] – буряк,

[зйавитис´а] - з´явитися,                             [з´аблик] – зяблик,

[бйут´] - б´ють,                                             [б´уст] – бюст.

2.Слово учителя.

       Сьогодні на уроці ми познайомимося з правилами вживання апострофа, вчитися застосувати  правила на практиці

 

ІV. Повідомлення теми і мети уроку. (Учні роблять відповідний запис у зошитах)

 

V.Опрацювання навчального матеріалу.

1. Пояснення вчителя з використанням поданої нижче таблиці « Вживання апострофа»

 

 

Апостроф перед я, ю, є, ї

пишеться

не пишеться

1. Після букв б, п, в, м, ф, якщо перед ними немає іншої літери: б´є, в´юн, со-

лов´ї

2. Після р, що позначає твердий звук [р]: пір´я, кур´єр, сузір´я

1. Якщо в українських словах перед

б, п, в, м, ф стоїть приголосний

(крім р), що належить до кореня:

свято, тьмяний, морквяний, але торф´-

яний

3. Після префіксів та попередньої частини складних слів, які закінчуються на приголосний: з´яви-

тися, роз´їзд, дит´ясла

2. Якщо в українських словах літери

я, ю, є після р позначають його м´я- кість: буря, Рєпін, рясно

4. У слові Лук´ян і похідних: Лук´янен-

ко, Лук´янівка

 

2.Робота  з епіграфом.

- Прочитайте  уривок вірша видатного українського поета. Як ви  його  розумієте?

- Випишіть слова, в яких вживається апостроф( п´яниш, м´ята) і в яких після б, п, в, м, ф перед я, ю, є, ї не вживається. Поясніть за допомогою таблиці « Вживання апострофа»

3. Диктант з коментуванням.

Пояснити вживання або невживання апострофа.

М´ята

         Об´їхав я багато країв. Гарних, дивних, цікавих. Тепер я у місті живу. Та враз я згадав хлоп´ячі забави на батьковому подвір´ї. Почув трав´яний дух. Дух, де в´ється моя Рось. Задзвеніли мені солов´ї, кропив´янки, очеретянки, заворкотіли голуб´ята. Запахли в рідному саду ряст, рум´янок, п´ятиперстень. І м´ята. Холодна, кучерява.

(Д. Чередниченко.)

4. Творча робота.

До поданих слів дібрати слова з протилежним значенням, записати, обґрунтувати написання. З двома словами скласти речення.

Твердий- м´який,

забувати- пам´ятати,

зникнути - з´явитися,

будень - надвечір´я.

5. Гра «Наодинці із собою».

Учні із закритими  очима  слухають  слова, які читає вчитель, і піднімають над головою одну руку, якщо в слові вживається апостроф, дві – якщо не вживається.

  Присвята, в´язкий, рум´яний, пюре, дит´ясла, верб´я, святкувати, повітря, об´їжджати, черв´як, під´їхати, сім´я, морквяний, мавпячий, торф´яний.

 

VІ. Підсумок уроку

1. Творча робота.

Скласти зв´язне висловлювання на тему: «Коли ставиться і коли не ставиться апостроф».

2. Письмо по пам´яті.

Прочитати вірш, запам´ятовувати його протягом хвилини, записати, потім перевірити і пояснити вживання апострофа.

І мене в сім´ї великій,

В сім´ї вольній, новій,

Не забудьте пом´янути

Незлим тихим словом.

( Т. Шевченко)

3.Оцінювання учнів.

 

VІ.Домашнє завдання.

1.Опрацювати матеріал « Вживання апострофа».

2. Написати міні-твір «Мова в житті людини» з використанням слів з апострофом.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ігнатенко Оксана Віталіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 березня 2018
Переглядів
21899
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку