Розробка уроку "Лексикологія як наука. Лексичне значення слова. Однозначні й багатозначні слова"

Про матеріал

Мета :1) домогтися засвоєння учнями понять «лексикологія», «лексичне значення слова»; формувати загальнопізнавальні вміння розрізняти однозначні й багатозначні слова, пояснювати їх лексичне значення; чітко розмежовувати лексичне значення слова від граматичного; удосконалювати навички практичного використання однозначних і багатозначних слів з прямим і переносним значенням в усному та писемному мовленні; удосконалювати навички практичного використання тлумачного словника, ознайомити із будовою його словникової статті; розвивати та зміцнювати в учнів прагнення збагачувати свій лексичний запас;

2) на основі мовленнєво-комунікативного та дидактичного матеріалу поглибити знання учнів про Тараса Шевченка, який став утіленням духу українського народу, сприяти вихованню в учнів почуття гордості за багатство й красу рідної мови.

Перегляд файлу

5 клас

Лексикологія як наука

Лексичне значення слова. Однозначні й багатозначні слова

Мета : 1) домогтися засвоєння учнями понять «лексикологія», «лексичне

значення слова»; формувати загальнопізнавальні вміння розрізняти однозначні й багатозначні слова, пояснювати їх лексичне значення; чітко розмежовувати лексичне значення слова від граматичного; удосконалювати навички практичного використання однозначних і багатозначних слів з прямим і переносним значенням в усному та писемному мовленні; удосконалювати навички практичного використання тлумачного словника, ознайомити із будовою його словникової статті; розвивати та зміцнювати в учнів прагнення збагачувати свій лексичний запас; 2) на основі мовленнєво-комунікативного та дидактичного матеріалу поглибити знання учнів про Тараса Шевченка, який став утіленням духу українського народу, сприяти вихованню в учнів почуття гордості за багатство й красу рідної мови.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикографія: ознайомлення із 11-томним Словником української мови,

будовою його словникової статті, із Мовокраїнознавчим словником-довідником «Україна в               словах».

Фразеологія: засвоєння фразеологізмів, у яких розкривається значення слова, його потужна сила.

Будова слова: виділення в словах основи та закінчення.

Морфологія: визначення морфологічних ознак іменника та прикметника.

Синтаксис:  побудова речень, визначення підмета і присудка.

Обладнання: портрет Т. Шевченка, «Кобзар», Біблія, вишитий рушник;

індивідуальні картки із завданнями та дидактичним матеріалом для кожного учня; 11-томний Словник української мови («Наукова думка», 1971 – 1980) – СУМ; Д.І. Ганич, І.С. Олійник. Словник лінгвістичних термінів. – К.:Головне видавництво ВО «Вища школа», 1985. – 360 с. –  СЛТ; Шкільний словник української мови: синоніми, антоніми, омоніми, пароніми, фразеологізми / Уклад. Т.К. Співак. – X.: Весна, 2008 – 432 с.; Україна в словах: Мовокраїнознавчий словник-довідник / Навч. посібник для учнів загальноосвіт. шкіл, ліцеїв, гімназій, студентів, усіх, хто вивчає укр. мову / Упоряд. і кер. Авт. Кол. Н. Данилюк, – К.: ВЦ «Просвіта», 2004. – 704 с.; Сучасний словник іншомовних слів: Близько 20 тис. слів і словосполучень / Уклали: 0.1. Скопненко, Т.В. Цимбалюк. – К.: Довіра, 2006, 789 с. – (Словники України))  – ССІС.

Тип уроку: інтегрований урок засвоєння нових знань, формування вмінь і

навичок.

Хід уроку

  1.    Організаційний момент
  2.     Актуалізація опорних знань з літератури
  1.   Вступне слово вчителя

Навесні, коли тануть сніги

І на рясті просяє веселка,

Повні сил і живої снаги,

Ми вшановуєм пам’ять Шевченка.

Саме йому, геніальному українцеві, ми присвячуємо нині наш урок рідної мови.

  1.    Міні-круглий стіл. Обговорення питань
  •       Хто такий Тарас Шевченко?
  •       Ким він став для українців?
  •       Чому щороку із вдячністю згадуємо його?

Коментар учителя

Загальновідомо, що кожен народ має свої пріоритети, свої духовні величини. Такою величиною в Україні є, безперечно, Тарас Шевченко. Це справді та постать, яка стала втіленням духу українського народу та гідно представляє Україну світові. Іншої такої величини немає. І, поза всяким сумнівом, сьогодні нікому не потрібно доводити очевидні істини: поки є Шевченко - доти живе Україна (3. Тарахан-Береза).

Словничок

Пріоритет - 1) першість у відкритті, винаході тощо; 2) переважне право, значення чогось; 3) провідний напрям у чому-небудь, що вимагає першочергової уваги (продемонструвати учням ССІС, с. 561).

  1.     Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Оголошення епіграфа

Завдання 1. Робота в парах. Розгадати кросворд. Із перших літер кожної відповіді прочитати назву мовного терміна.

 


 

                                                          C:\Users\Comp\AppData\Local\Temp\FineReader12.00\media\image4.jpeg

 

  1. Шевченкова балада, яка отримала назву від назви декоративної рослини родини лілійних із прямим стеблом і великими, форми дзвона, білими або яскраво забарвленими квітками (СУМ. т. IV, с. 515).
  2.   Поміщик, у якого Т. Шевченко служив козачком.
  3.   Село, у якому пройшли дитячі роки Тараса.
  4.    Вірш Т. Шевченка, у якому є рядки:

... і ніби сном,

над сином сидя, задрімала.

  1. Буква української абетки, яка «ображається» на те, що її не пишуть на початку слів.
  2. Вільний чоловік, що жив у південних землях України в 15-18 ст. і брав участь у визвольній боротьбі проти татарських, турецьких і польських загарбників. Опоетизований Т. Шевченком.
  3.    Особа, яка написала твір.

Коментар учителя

Лексика (від гр. Іехікоз словесний, словниковий) – словниковий склад, сукупність слів якоїсь мови, тобто усі слова, що вживаються в мові (продемонструвати учням СЛТ, с. 117).

  •       А як називається розділ мовознавства, що вивчає словниковий склад мови?
  •       Запис у зошиті мовної теми уроку:

Лексикологія як наука.

Лексичне значення слова. Однозначні й багатозначні слова

  •       Отже, сьогодні ми з вами приступаємо до вивчення нового розділу мовознавства, який називається лексикологією. З’ясуємо за допомогою підручника, що потрібно знати, чого необхідно навчитися, що треба запам’ятати, над чим варто замислитися, вивчаючи лексикологію.

Робота з підручником

  •       Сьогодні епіграфом до уроку будуть слова Т. Шевченка:

Ну що б, здавалося, слова ...

Слова та голос – більш нічого.

А серце б’ється, ожива,

Як їх почує!..

  1.    Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

Коментар учителя

Слово дійсно має надзвичайно потужну силу, силу впливу на людину. І

цю силу розкриває його значення, його лексичне значення. Запам’ятайте:

лексичне значення слова - це те, що слово означає, його реальний зміст.

Завдання 2. Упізнати слова за поданим лексичним значенням, записати їх у зошит.

1. Книга, збірка історій, легенд, повчань, молитов, написана пророками й апостолами та євангелістами. 2. Зброшурована в одне ціле й оправлена певна кількість (звичайно, понад 5) друкованих або рукописних аркушів. 3. Український народний співець, що супроводить свій спів грою на кобзі. 4. Звернення до Бога або до святих з проханням. 5. Шматок декоративної тканини з вишиваним або тканим орнаментом, який використовується для оздоблення житла, а також в українських народних обрядах.

Учні зачитують слова, які записали в зошит: Біблія, книга, кобзар, молитва, рушник. Відповідають на питання:

  •       Чому Т. Г. Шевченка називають Кобзарем, Великим Кобзарем?

(Бо геніальний український поет назвав саме словом «Кобзар» свою збірку творів. Багато його поезій стали народними піснями, закликали людей до боротьби за волю, незалежність). Учитель демонструє Біблію і «Кобзар» Тараса Шевченка.

Завдання 3 (творче завдання). Скласти речення про Т. Шевченка, використавши окремі із виписаних слів. (Учні зачитують складені речення).

Завдання 4. Записати на дошці речення, виділити закінчення в кожному слові:

Шевченків «Кобзар» - національна Біблія українського народу.

Коментар учителя

Крім лексичного значення, слово має ще й граматичне значення, яке вказує на належність слова до певної частини мови та його граматичні ознаки. Ці граматичні ознаки, як і граматичне значення слова, встановлюються за допомогою закінчення.

Повернемось до нашого речення і визначимо у словах їх закінчення, а отже, й граматичне значення: Шевченків - прикметник, ч. р., одн., Н.в.; «Кобзар» - іменник, ч. р., одн., Н.в.; національна - прикметник, ж. р., одн., Н.в.; Біблія - іменник, ж. р., одн., Н.в.; українського - прикметник, ч. р., одн., Р.в.; народу - іменник, ч. р., одн., Р.в.

Завдання 5. Відгадати загадку:

Незчисленна ми родина,

В нас на всіх – одна хатина,

Але в ній і мир, і лад,

І сусід сусіду рад.

Ну а хто із нас що значить –

Кожен сам вам розтлумачить (Тлумачний словник).

Коментар учителя

Лексичне значення слів пояснено в тлумачному словнику. В одинадцятитомному Словнику української мови (СУМ), виданому в 1970- 1980 роках, з’ясовано значення 134 тисяч слів. 2009 року видано Великий тлумачний словник сучасної української мови, що охоплює пояснення 250 тисяч слів.

Словник складається зі словникових статей. Кожна із них розпочинається словом, яке тлумачить. Таке слово називається заголовним. Після заголовного слова подано його граматичні характеристики (до іменника – закінчення форми Родового в. і рід, до прикметника – закінчення форми жіночого і середнього родів, до дієслова – його особові закінчення тощо). Далі йде тлумачення лексичного значення слова.

Завдання 6. Спостереження-узагальнення

Уважно розглянути будову двох словникових статей, поданих в 11-томному Словнику української мови. Зробити висновок, чим відрізняються ці дві словникові статті, якщо взяти до уваги їх будову.

УКРАЇНСЬКИЙ, а, е. Прикм до українці і Україна. Впливи народної української пісні Шевченка, Гоголя – це основні, здається, впливи, під якими я сформувався як український письменник (Вас., IV, 1960, 48)  т. X, С. 423.

ПІСНЯР, а, ч. 1. Автор тексту пісні або композитор, який створив до віршів музику. Ми знаємо Шевченка і як лірика м’якого, і як філософа глибокого, і як пісняра ласкавого,але з усієї цієї багатогранності генія ми вбираємо одно гнів (Тич., Магістралями життя, 1941, 75). 2. розм. Той, хто виконує власні пісні. Слава не зів’яне, Її струнами прокажуть піснярі (Ус., 1951, 124). 3. Той, хто оспівує, прославляє кого-, що-небудь. Вторгатись у життя значить бути його активним творцем, глашатаєм, піснярем і трибуном як Тарас Шевченко (Літ. газ., 22. V 1952, 1) – СУМ, т. VI, С. 544.

Коментар учителя

Слова з одним лексичним значенням називаються однозначними. Слова, які мають кілька лексичних значень, називаються багатозначними. Багатозначні слова називають предмети, ознаки дії, у чомусь подібні між собою. У тлумачному словнику різні значення багатозначного слова подано в одній статті й пронумеровано.

У Тараса Шевченка в поезії «До Основ’яненка» є слова, які стали вже крилатими:

Наша дума, наша пісня

Не вмре, не загине...

От де, люде, наша слава,

Слава України!

Завдання 7. Вибірково-пошукова робота

 Виписати іменники. Визначити, які вони за кількістю лексичних значень. Створити словникову статтю до слова УКРАЇНА.

Прорекламувати учням Мовокраїнознавчий словник-довідник «Україна в словах», зачитати з нього тлумачення слів ДУМА (ж.р.; Р.в.  думи; Кл.в. думо; Н.в. мн. – думи. Синонім: пісня про старовину. Давня народна пісня, що виконується в супроводі кобзи, бандури, ліри. – с. 390) і ПІСНЯ {ж.р.; Р.в. пісні; Кл.в. пісне; Н.в. мн. пісні; зм.-пестл.пісенька. 1. Словесно-музичний твір, призначений для співу. 2. Невеликий вірш, написаний у музично-поетичному стилі   с.417).

СЛАВА, -и, ж. 1. Широка популярність як свідчення загального схвалення, визнання чиїхось заслуг, таланту, доблесті і т. ін. 2. Загальна думка про кого-, що-небудь, репутація. 3. Чутка, звістка про кого-, що- небудь. 4. Вигук, який виражає схвалення, визнання і т. ін.  – ВТС, с. 1342).

Завдання 8. Творче конструювання

Виходячи з лексичного значення слів, дібрати до поданих підметів присудки. Записати їх парами.

Підмети: хрущі, дівчата, вишні, матері, зіронька, соловейко, народ.

Присудки: пам’ятати, гудіти, цвісти, вставати, співати, затихати, чекати.

Відповідь: хрущі гудуть, дівчата співають, вишні цвітуть, матері чекають, зіронька встає, соловейко затихає, народ пам’ятає.

Учениця читає напам’ять поезію «Садок вишневий коло хати».

  1.    Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

Завдання 9. Установити відповідність між значенням слова земля і реченням, у якому це слово вжито.

1. На самоті й поміж людей А  Ґрунт

Щомиті чую рідну землю. Б  Суша

Не все ще грішне і святе В  Країна

Довірив я перу і пензлю (В. Яцюк). Г  Планета

  1.   Кругом хвилі, як ті гори, – ні землі,  Ґ  Речовина

ні неба (Т. Шевченко).

  1.   Земля чорна копитами поорана (Т. Шевченко).
  2.   І сонечко серед неба

Опинилось-стало,

Мов жених той молодую,

Землю оглядало (Т. Шевченко). 

Відповідь: 1 В, 2 Б, З А, 4 Г

Завдання 10. Пригадати прислів'я і приказки, у яких розкривається значення слова, його потужна сила.

Завдання 11. Робота над текстом

Прослухати текст. Пояснити, як впливає словниковий запас людини на її загальний культурний рівень. Як можна розширити свій запас слів?

Між мовною убогістю і багатослів’ям прямий зв'язок: чим менший у людини запас слів, тим більше їх піде на висловлення, здавалося б, зовсім простенької думки. Щоб говорити правильно і красиво, треба пильно прислухатися до слова, постійно замислюватися над його слушністю в кожному окремому випадку.

Розвивати в собі чуття слова найкраще за допомогою читання. Розширює словниковий запас заучування напам’ять віршів, невеличких прозових творів, уривків. Корисне для збагачення власного словника й переписування  – для себе – того, що вам найбільше сподобалося.

Це лише перші кроки на тому довгому шляху, який приведе до прекрасної хвилини, коли про вас скажуть, що ви – людина високої культури. (За кн. «Слово про слово»).

  1.    Підсумок уроку
  2.      Домашнє завдання: вивчити теоретичний матеріал за підручником,  скласти твір-мініатюру на тему «За що ми любимо Тараса Шевченка», визначити однозначні й багатозначні слова, побудувати словникову статтю одного багатозначного слова (за зразком із підручника).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Калігор Надя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 березня 2018
Переглядів
3043
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку