Конспект уроку 5 клас ЯК КАРТИ РОЗПОВІДАЮТЬ ПРО МИНУЛЕ Й СЬОГОДЕННЯ

Про матеріал
Розробка уроку. За програмою: «Досліджуємо історію і суспільство» 5-6 клас. Автори: Пометун О. І., Ремех Т. О., Малієнко Ю. Б., Мороз П. В.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

КОНСПЕКТ УРОКУ

ЯК КАРТИ РОЗПОВІДАЮТЬ ПРО МИНУЛЕ Й СЬОГОДЕННЯ

(За програмою: «Досліджуємо історію і суспільство» 5-6 клас. Автори: Пометун О. І., Ремех Т. О., Малієнко Ю. Б., Мороз П. В.)

 

 

 

Підготувала:

учитель історії

Прилуцького ліцею №12

Прилуцької міської ради

 Чернігівської області

Кобзиста Людмила Борисівна

 

 

 

 

 

 

 

 

Прилуки, 2023

 

2

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання уроку. Література: Пометун О. І., Ремех Т. О., Малієнко Ю. Б., Мороз П. В.: Досліджуємо історію і суспільствознавство. – Київ Видавничий Дім «Освіта» - 2022. – 174 с.

Наочність: карта: «Русь-Україна за правління Ольги і Святослава», фізична (географічна) карта України, політична карта України, Атлас та карта з історії України 5 клас (у кожного учня).

   Під час уроку відбуватиметься формування історико-предметних компетентностей:

  • Хронологічної (локалізація в часі подій: територія Київської держави (Руси-України) у Х ст. за правління князів Ольги та Святослава (територіальні зміни), територія незалежної України.
  • Просторової: з якими народами сусідила Русь-Україна, з якими державами межує незалежна Україна.
  • Інформаційна: формування умінь за легендою карти отримувати необхідну інформацію, ознайомлення з умовними позначеннями на карті, уміння розрізняти географічні, історичні  та топографічні карти.
  • Логічна: встановлення причинно-наслідкових звʼязків щодо зміни території Руси-України.
  • Комунікативна: аргументоване висловлювання суджень щодо обговорюваних  питань.
  • Продуктивна творча діяльність: під час самостійної роботи з атласами та контурними картами.

ХІД УРОКУ:

БЛОК «ВХІД» - мобілізуючий етап уроку:

  1. Поділ учнів на групи: кожному з учнів по черзі необхідно попорядку назвати один з осінніх місяців. Пʼятикласники обʼєднуються в три

3

  1. групи: «вересень», «жовтень», «листопад», у яких працюватимуть на уроці.
  2. Цілепокладання (формування мети і проміжних цілей):

Визначення складової предметної компетентності відповідно до навчальної програми.

 Учень називає:

  • Типи карт;
  • Читає їх легенду.

Діяльнісний компонент:

  • Розрізніє поняття «історичний» та «географічний» простір;
  • Виокремлює основні елементи карти та їх пояснює;
  • Визначає орієнтацію обʼєктів відносно сторін світу.

Ціннісний компонент:

  • Уміння працювати з текстом підручника;
  • Виокремлювати у тексті головне;
  • Оперувати історичними та географічними поняттями;
  • Використання знань з географії (міжпредметні звʼязки);
  • Висловлювати власні судження;
  • Уміння співпрацюват у групі та самостійно під час виконання завдань.

3.Прогнозування результатів роботи:

Емоційно-ціннісна складова компетентності: (очікувані результати)

Після цього уроку ви зможете:

  • Розрізняти типи карт;
  • Отримувати інформацію за допомогою умовних позначень з легенди карти;
  • Визначати територіальні зміни;
  • Виконувати завдання на контурній карті;
  • Самостійно показувати обʼєкти на карті;

4

  • Висловлювати судження щодо причин територіальних змін у звʼязку з певними історико-політичними подіями.

ЕТАП «ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЇ»

БЛОК «ТЕОРІЯ»

Підготовка до сприйняття нового  матеріалу:

Учитель пропонує учням дізнатися, яка з груп є більш обізнаною в раніше вивченому матеріалі:

  • Як повʼязані місцевість і спосіб життя?
  • На конкретних прикладах поясніть, як повʼязані простір і життєдіяльність людини?
  • Поясніть, чим відрізняються історичний та географічний простори ?
  •                   Що ви знаєте про компас та глобус?

         Учитель звертає увагу учнів на те, що відтоді, як люди почали пізнавати навколишній світ і подорожувати, вони створили карти — зменшене узагальнене зображення поверхні Землі або її частин на папері.

        Учитель нагадує, що упродовж своєї історії Україна була невід’ємною частиною європейського географічного та історичного простору, який  відображають на різних картах.

      Учитель: Як бачимо, групи №1 та 2 дали вичерпні відповіді на поставлені запитання вони отримують осінні листочки червоного кольору, які будуть накопичувати протягом уроку й обмінювати на оцінки. Група №3, як і інші групи теж в ході роботи на наступних етапах уроку можуть накопичувати «листочки», а потім вони будуть обмінюватись на оцінки.

       Вивчення нового матеріалу:

Прийом «Припущення на основі пропонованих візуальних джерел»: на стор. 29 підручника. Учитель пропонує  кожній групі розповісти про призначення одного з  предметів. Кожна група визначає доповідача та співдоповідувачів.

    

 

5

         Учитель: на даному уроці  ми вивчатимемо різновиди карт, їх призначення, навчимось читати легенду карти, за умовними позначеннями будемо «читати карти», тобто, отримувати з них потрібну інформацію.

      Учитель пропонує учням записати у зошити тему уроку: «Як карти розповідають про минуле й сьогодення».

      Учитель пропонує учням замислитись над основним питанням уроку:  Чи вважаєте ви необхідним використання історичних карт при вивченні історичних подій?

      БЛОК «ПРАКТИКА»

Первісне сприйняття  навчального матеріалу. Локалізація подій у часі та просторі. Робота з картами різних видів.

На екрані телевізора та на дошці представлено карти різни видів. Учитель  характеризує кожен з видів карт та специфіку роботи з ними.

      Групи отримують завдання:

на сторінці 30 підручника з рубрики «Використовуй інструменти дослідження»  охарактеризувати карти з Атласа: Група №1: ст.4; Група №2: ст. 7; Група №3: ст.10-11. Кожна група доповідає (вказати час на виконання завдання).

Як зображували сучасну Україну на різних картах:

Кожна група виконує завдання зі стор. 32 з рубрики «Досліди» (за географічними картами, вказавши час на виконання завдань).

БЛОК «РЕФЛЕКСІЯ»

Підбиття підсумків:

Обговорення основного питання уроку:

Чи вважаєте ви необхідним використання історичних карт при вивченні історичних подій?

Виступ з даного питання кожної з груп.

Гр.1. Які бувають карти? Що зображують на історичних картах?

Гр.2. Що називають легендою історичної карти?

6

ГР.3. Чим відрізняються історичні карти від географічних?

Домашнє завдання:

Вивчити параграф 5 підручника; творче завдання:

      Розпитай дорослих із твого найближчого оточення, які місця України, пов’язані з історичними подіями, вони відвідали. Запиши назви місць і події, що з ними пов’язані, у зошит і знайди їх на карті України. Познач ці події на лінії часу.

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Пуца Світлана Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
3 січня 2023
Переглядів
692
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку