Урок 1
Образотворче мистецтво, 6 клас
Розділ. Анімалістика. Пейзаж.
Тема. Фантастичні тварини.
Мета: навчати застосовувати здобуті знання та вміння при зображенні фантастичних тварин на прикладах ілюстративного матеріалу; познайомити з творчістю Марії Приймаченко; вчити створювати власні асоціативно-образні форми, досягати їх художньої виразності, розвивати асоціативно-образне мислення, творчі здібності учнів, фантазію, уяву, креативність; виховувати спостережливість, бажання до творчості.
Тип уроку: урок повідомлення нових знань.
Обладнання, наочність:портрет Марії Приймаченко та репродукції її картин «Дика видра птичку схватила», «Звір гуляє», «Загроза війни», «Гороховий звір», «Фантастичний звір», «Дикий чаплун», записи українських народних мелодій.
Матеріали та інструменти: папір для малювання, гуаш, пензлі, ємності з водою, серветки для витирання рук та пензлів.
Хід уроку
І Організаційний момент
Вчитель:Для того щоб уміти малювати,
Потрібно старанно навчатись.
Адже важливі такі моменти,
Як матеріали та інструменти.
Що треба на урок з собою брати,
Щоб навчитись малювати?
І щоб робота кожної дитини
Поважно називалася «картина»?
Учні відповідають
ІІ Активізація опорних знань учнів.
Вчитель: Зараз я перевірю, чи були ви уважними на попередніх уроках та як зрозуміли і запам’ятали жанри мистецтва. Приготувались? Будьте уважними.
Якщо бачиш - на картині
Намальована ріка,
Чи то іній на ялинці,
Чи хмаринка здалека,
Чи засніжена рівнина,
Чи вузький провулок наш,
То, звичайно, ця картина
Називається … пейзаж.
Якщо бачиш на картині
Чашку кави на столі,
Чи калач на скатертині,
Чи троянду в кришталі,
Чи якусь яскраву вазу,
Чи смачний великий торт,
А хоч всі предмети зразу
Знай, це буде … натюрморт.
Якщо бачиш, що з картини
Ніби дивиться на нас
Принц в одежі старовинній,
Чи сучасний верхолаз,
Льотчик, вчений, балерина,
Чи художник, чи поет,
Так і знай, що ця картина
Називається … портрет.
Якщо художник зобразив
Лицарів, що у поході,
Або війни чи стихію,
Що колись була в природі,
Чи принцес і королів,
Воїнів з мечем незвичним,
Жанр цей зветься … історичним.
Смуток, радість і любов –
Художник все відображає,
І красу людей у праці
Він чудово розкриває.
Все, що діється навкіл,
Відтворить завжди готовий.
Ці роботи потрапляють в жанр,
Що зветься … побутовий.
Ось ти бачиш на картині:
Вовк з вовчицею сидять,
Лев – цар звірів – у савані
З левенятами лежать.
Бачиш іншого ти звіра,
Що зовсім нам є незвичний,
Як назвати жанр робіт цих?
Жанр цей -…анімалістичний.
ІІІ Мотивація навчальної діяльності учнів
Вчитель: - Що таке анімалістичний жанр?
- Що в перекладі з латинської означає animal? «тварина»
- Що є предметом зображення картин анімалістичного жанру? тварини
- Назвіть образи тварин, які стали символами? Ворон - вісник нещастя; ластівка - символ благополуччя; орел - символізує відвагу, мужність; голуб - символ миру й любові; соловей - символ веселощів, задоволення; ведмідь -уособлює силу; кінь - символізує дружбу; риба - символ родючості, гармонії, духовної сили.
- Де можна побачити ці символи?
Їх можна побачити на рушниках, писанках, витинанках, а також малюнках.
ІV Вивчення нового матеріалу.
Вчитель: Саме таких фантастичних звірів малювала українська народна художниця, лауреат Національної премії України ім. Т. Г. Шевченка, одна з найвідоміших українських художниць Марія Оксентіївна Приймаченко. Народилася вона 30 грудня 1908 в селі Болотня Іванківського району Київської області, померла 18 серпня 1997 там же. Дитинство Марії Овксентіївни було затьмарене страшною недугою - поліомієлітом. Це зробило її не по-дитячому серйозною й спостережливою, загострило слух і зір.
«Починалося все це так,- згадувала художниця.- Якось біля хати, над річкою, на заквітчаному лузі пасла я гусей. На піску малювала всякі квіти, побачені мною. А потім помітила синюватий глей. Набрала його в пелену і розмалювала нашу хату…» Кожен приходив подивитися на цю дивину, зроблену руками дівчинки. Хвалили. Сусіди просили і їхні хати прикрасити.
«Звірина серія» Марії Приймаченко – явище унікальне і не має аналогів ні у вітчизняному, ні у світовому мистецтві. Сюжетні твори - при усій їхній самобутності мають деяку спільність з народними картинками. А ось фантастичні звірі –це витвір уяви художниці. Таких звірів не існує у природі - «Дикий чаплун» - від слова чапати – таку назву придумала Примаченко одному із звірів, акцентуючи увагу на його лапах, що здатні продиратися крізьтаємничі хащі життя. Фантастичні звірі Марії Оксентіївни- це і пересторога «Будь проклята війна!», і заклик до дружби, до миру. Укрупнені форми небачених звірів, справжня злива кольорів у поєднанні з орнаментальною розробкою тулуба слугують створенню вражаючого своєю емоційною силою образу. Вступає у дію магія справжнього мистецтва: звірі ніби ворушаться, дихають, ростуть у нас на очах.
Демонстрація творів Марії Приймаченко
За свою творчу діяльність та вагомий внесок у розвиток образотворчого мистецтва Приймаченко М.О. присвоєно звання Заслужений діяч мистецтв УРСР та народна художниця України. 2009 рік за рішенням ЮНЕСКО - визнано роком Марії Приймаченко.
V Практична робота
Вчитель:Сьогодні ви також фантазуватимете та створюватимете істот, яких не існує насправді. Але для того, щоб ваші роботи були цікавими, зверніть увагу на прийоми, які використовувала відома художниця. Головний персонаж кожного її твору виділяється за розміром та кольором. У її роботах є ще й дрібні зображення квітів, листочків, дерев, орнаментів. Усе це робить картину цікавою, але не заважає спогляданню головного персонажа. А ще Марія Примаченко дуже полюбляла яскраві кольори. Тому її картини виглядають такими веселими, святковими.
VІ Закріплення вивченого матеріалу
VІІ Підсумок уроку
Загальна оцінка уроку, виставка дитячих робіт.
Використана література
Матеріали до уроку
Портрет Марії Приймаченко
«Дикий чаплун», 1977 рік
«Загроза війни», 1986 рік
«Звір гуляє», 1971 рік
«Дика видра птичку схватила», 1987 рік
«Гороховий звір», 1977 рік
«Фантастичний звір», 1936 рік