Урок №24 6 клас Железняк, Ламонова

Про матеріал
Розробка уроку з образотворчого мистецтва 6 клас Железняк , Ламонова з ілюстраціями
Перегляд файлу

 

Розробка уроку з образотворчого мистецтва у 6 класі

Підготувала вчитель образотворчого  мистецтва Черкаської ЗОШ №32 

Штихаренко Ірина Петрівна

 

                                                         6А 21.03

  6Б21.03

 6В21.03

Урок№25 

Тема: український народний  одяг.

Практичне завдання: створення ескізу сучасного     чоловічого  та  жіночого  одягу  з  українськими  народними  елементами.

Мета уроку:формуванняключових компетентностей:

загальнокультурна компетентність: оволодіння досягненнями національної культури;  поважати  традиції  народу; прививати почуття  патріотизму  до  своєї  Батьківщини;

міжпредметна естетична компетентність: виявлення естетичного ставлення до одягу  наших  пащурів;давати естетичну оцінку елементам  народного  одягу; висловлювати ставлення до національного  костюма  України;

громадська компетентність: усвідомлення своєї належності до соціально-культурного середовища; усвідомлення своєї належності до етносоціального й соціально-культурного середовищ;

вміння вчитися:організовувати своє робоче місце, планувати свої дії;

міжпредметна естетична компетентність:  спроможність аналізувати й оцінювати найважливіші досягнення національноїкультури; вміння цінувати красу, створену митцями; оволодіння досягненнями національної   культури; виявлення інтересу до національної культури, духовних і моральних цінностей українського народу;

предметних компетентностей::     познайомити  учнів  з традиційним українським одягом, його символікою,  багатством українського ціонального живописного мистецтва; закріплювати  вміння та навички в користуванні папером при виконанні практичної роботи;  розвивати естетичні смаки, інтерес до українського мистецтва, творчі здібності; виховувати любов до  традицій рідного краю.

Тип уроку: комбінований.

Методи і прийоми,використовувані вчителем на уроці: коментар, демонстрування наочності, організація сприймання, пізнавальної та образотворчої діяльності учнів, активізація творчого потенціалу дітей, індивідуальне консультування, порівняльний аналіз.

Техніка виконання:гуаш , акварель.

Оснащення уроку:  

  1. Мультимедійний  проектор,  телевізор

2  Український   національний  одяг  зразки

  1. Гуаш, пензлі або олівці та ін.

Методи і прийоми: коментар, бесіда, демонстрування наочності , організація процесу сприймання, пізнавальної , практичної діяльності учнів,  індивідуальне консультування, порівняльний аналіз, інтерактивний метод «Мікрофон».

Види мистецтв, навчальні предмети що інтегруються на уроці: українська література, музичне мистецтво, історія України.

Терміни і поняття:кептар, керсетка, лейбик -нагрудний одяг ,  безрукавки;запаска, плахта , спідниця, літник, димка, фартух-жіночий стегновий одяг;жупан, керея, кожух, свита,сердак-верхній одяг;крайки, очкур, пояс-рушник, черес-пояси;запаска, плахта , літник, димка, брилі-головні  убори; личаки, сап’янці-взуття.

Візуальний ряд: зображення   елементів  українського  національного  одягу в картинках 

Музичний ряд: пісня Наталії  Май «А  сорочка  мамина» .

Літературний ряд: вірш  Євгена  Лещука  «Вишиванка  Назарчика».

План  уроку

1.Організація класу (1 хв)

2.Актуалізація опорних знань (1 хв)

3.Мотивація навчальної діяльності (1 хв)

4.Вивчення нового матеріалу (4 хв)

5.Фізкультхвилинка.(1хв)

6.Практична робота (35 хв)

7.Рефлексія (0,5 хв)

8Підсумок уроку(1 хв)

9.Домашнє завдання (0,5 хв)

Хід уроку

(   Всі  етапи  уроку  супроводжуються  комп’ютероною  презентацією)

1. Організація класу

-Як сказав один мудрець: « Зібратись разом - це початок,

Триматись разом – це прогрес,

Працювати разом – це успіх.»

-Отже, бажаю вам успіху!

2 .  Актуалізація опорних знань

(Метод «Мікрофон»)

-  Кого  ми  зображували  на  минулому  уроці?

-Яким  був  Козак  Мамай? Охарактерезуйте  його?

-До  якого   жанру  віднесемо картини   де  зображений  Козак  Мамай?

3.Мотивація навчальної діяльності

-  Розгадайте  загадки.

  1. Одною дорогою пішов,

      А дві дороги знайшов

      Руки всадив і тіло покрив.

                 (Сорочка.)

  1. Я знайшов аж дві дороги –

По одній на кожну ногу

А вони нараз звелися

І на поясі зійшлися.

             (Штани.)

  1. Ойцвіте на Українікрасне літо

Ой збирають чорноброві в гаю квіти,

В’яжуть стрічку й квіточку в стіжок,

Щоб до танцю вбратись в оберіг –…( вінок)

  1. Входиш в однідвері,

а виходиш з трьох.

Думаєш, щовийшов,

а насправдізайшов.

(Сорочка)

(Звучить  пісня  Наталії Май  «А сорочка  мамина»)

4.  Вивчення нового матеріалу

-  Отже  ви  вже  зрозуміли ,  що  на  сьогоднішньому  уроці  мова  буде  йти   про  український  національний  одяг.

(На дошці  висвітлена  тема  уроку  та  мета)

- І наше з вами  завдання  створити  ескіз  сучасного  українського  одягу  з народними  елементами  та  символікою.

- Послухайте з якою любов’ю  до  вишиванки  описується у вірші  Євгена  Лещука  «Вишиванка   Назарчика»

Вишиваламолоденька 
Мативишиванку, 
А синочок, як в’юночок, 
Білянеїзранку.
Усе в’ється, зазирає
Цікавадитина.
- Виший, мамо, на сорочці
МеніУкраїну.
Вишийславнихкозаченьків
І квітівбагато.
Одягу я ту сорочку
На велике свято!

  які  ви  знаєте   елементи  українського  одягу  чоловіків  та  жінок?

-Оберегом людини в усі часи був одяг. Він прикривав її від холоду і від недоброго ока. Формування українського одягу — цього яскравого і

Самобутнього культурного явища — відбувалося протягом багатьох століть.

- На уроці ми познайомимось із традиційним українським народним
одягом, його символікою, познайомимось із творчістю видатних художників, яків своїх творах відобразили красу української жінки, жіночності.

-Кожен народ має своє неповторне індивідуальне обличчя як у духовній культурі, так і в побуті. Ця індивідуальність знайшла своє відображення і в традиційному народному одязі, який формувався протягом багатьох століть. Характерною рисою українського одягу є його декоративна мальовничість, яка віддзеркалює високий рівень культури, володіння різними технологіями виробництва матеріалів та оздоблення.

          -Костюм відрізняється відповідно до статі, жіночий одяг більш складний, ніж чоловічий. 

Традиційний український одяг класифікують:

  1. Натільний одяг - сорочка.
  2. Нагрудний одяг -  безрукавки (кептар, керсетка, лейбик ).
  3. Жіночий стегновий одяг: запаска, плахта , спідниця, літник, димка, фартух (зшитий)

Чоловічий стегновий одяг: гачі, шаровари.

  1. Верхній одяг: жупан, керея, кожух, свита (старовинний гуцульський верхній одяг з валяного сукна), сердак (старовинний верхній одяг із домотканого сукна ).
  2. Пояси: крайки, очкур, пояс-рушник, черес.
  3. Головні убори.  Жіночі: шнури, вінки звиті, очіпок намітка, убрус, хустка.        Чоловічі: брилі (солом’яки), шапки (капелюхи).
  4.  Взуття: личаки, сап’янці, черевики, чоботи.

Елементи українського народного одягу.  

(Бесіда вчителя і демонстрування  наочності )

-Україна – достатньо велика країна, тому український народний костюм відрізняється багатством регіональних різновидів... Загальнохарактерною рисою традиційного українського одягу та численних доповнень до нього є декоративна мальовничість.

- Послухайте легенду  про  вишиванку!

 Легенда про вишиту сорочку

-Існує давня легенда, яка розповідає, чому люди почали  прикрашати вишивкою предмети у своїй оселі та вбрання, що носили. Був час, коли багато людей забули Боже слово і жили у гріху. І отримали ангели Божий дозвіл умертвляти всіх без розбору, на кому нема хреста. В однієї жінки залишився  єдиний син. День і ніч вона благала в Бога пощади для своєї дитини, і Господь відкрив їй таємницю: "Виший дитині і собі хрести на сорочці, щоб ангели їх побачили. Але нікому не кажи, бо заплатиш життям". Та жінка не могла спокійно дивитися, як помирають інші. Вона розповіла про хрести-обереги. А як люди не повірили, то зірвала сорочку із себе і тихо померла у всіх на очах. Відтоді люди стали вишивати сорочки. А з часом, окрім хрестів, у вишивках з'явилися символи родючості, рослинні візерунки та інші символи християнської віри.

   які   ви  ще  знаєте   візерунки   на  вишитих  сорочках?

Сорочка (і жіноча, і чоловіча - обов’язково прикрашені вишивкою, яка відрізняється в залежності від регіону). 
Звичайнадовжина сорочки, яку носили з плахтою абозапаскою, - по "кісточки", сорочки до спідницішилисятрохикоротші. З-підплахтичи запаски повинен буввизиратидолішнійвишитий край сорочки, якиймаєназву "поділ"

чи "подолик". З-підплахтичи запаски повинен визиратидолішнійвишитий

край сорочки, щоназивається "поділ" або "подолик".

Кептар (хутряна  безрукавка в населення Карпат і Прикарпаття).

Керсетка (на Київщині, Полтавщині, Чернігівщині, частковотакож на ПівдніУкраїни) - цежіноча безрукавка з фабричноїтканини, вона мала численнімісцевіваріантидовжини, пропорцій та декорування).

Плахта (зшитачастковорозпашнаспідниця, обов’язковийелементцентральноукраїнськогожіночогонаціонального костюму).

Спідниця (андарак, димка, літник, фартух, шорц)  - зшитий вид стегновогожіночогоодягу, якийшився з саморобнихвовняних, напіввовнянихчиполотняних тканин, мавмісцевіколористичні й орнаментальніриси та різніназви.

Запаска є найдавнішимзагальнослов'янськимваріантомнезшитоїспідниці), відомамайжевсюди в Україні, мала й локальніваріанти, складаласяпереважно з 2 вузькихпілоксаморобноївовняної  тканини, перш за все на таліїпов'язуваласяїїзаднячастина, ширша та довша,  спереду ж закріплювалидругу, вужчу та коротшу).

Фартух - переднячастина запаски, прикрашенавишивкою по низу.

- Невід'ємною  атрибутикою  всіхукраїнськихнаціональнижкостюмів  є  дівочийголовнийубір – вінок.

Вінок належать до українськихнаціональнихсимволів-оберегів. Українськідівчатавлітку ходили з непокритою головою, обвиваючиїїстрічкою, а насвятанадягаливінки.

      -Вінок у багатьохнародів (зокрема в українців) — цедівоча прикраса з

живихабоштучнихквітів, колосків, кольоровогопір'ятощо. Був

обов'язковим у вбраннінареченої (іноді й нареченого) на весіллі, а

також у деякихіншихзвичаях та обрядах (гадання на Купала, коронування

на обжинках тощо), як символ українськихнароднихпісень .

 Штани є основнимчоловічимстегновимодягом, буваютьрізними за формою та кроєм, із грубого саморобного полотна переважнобілогокольору, подеколи з малюнком з вузькихсмуг,  штани для зимишилися з вовняноїбілоїтканини, а в західних областях виготовлялиїхіз валяного сукна різнихкольорів: білогочервоногоабо коричневого).

Кептар — хутряна безрукавка в населення Карпат і Прикарпаття; мавзначнулокальнуваріативністьдовжини та прийомівоформленнязалежновідрегіону.

 Верхнійодяг бувдужерізноманітним:

- кожух (зимовий одягізовечих шкур - хутромусередину);

- жупан (із дорогих тканин, таких як штоф, парча або ж із тонкого фабричного сукна), найчастішесиньогоабо ж зеленого кольору, віндостатньодовгий, приталений).

 -Про красу та самобутністьукраїнськогоодягудуже точно сказав ІлляРєпін, порівнявшиукраїнок з парижанками:

“Тількималоросіянки та парижанки вміютьодягатисязі смаком! Ви неповірите, як чарівноодягаютьсядівчата, парубки тежспритно: ... цедійснонародний, зручний і граціозний костюм. А якідукати, моністи, головніубори, квіти! А якіобличчя! А яка мова! Просто краса, краса і краса!”

Робота  з  підручникомст  149-145  (розгляділюстрацій.)

5. Фізкультхвилинка:

-Учень виходить на  клас, показує рухи під музику , а  всі учні повторюють за  ним.

– Дерев'яна синя скриня

 

 

Вхаті – справжнягосподиня.

 

розводять руки у боки.

Синя скринявсіхвзуває,

 

нахиляються і показують черевики

Синя скриня й одягає.

 

проводять руками по одягу.

У великійсинійскрині

 

 

Є хусткабабусіКатерини.

 

показують на голову

А ще в синійскринінамисто

 

показують на шию

Самоцвітне, променисте.

 

 

Дерев'яна синя скриня

 

 

Вхаті – справжнягосподиня.

 

розводять руки в боки.

6.  Практична робота: створення сучасного  українського  одягу  з  національними  елементами.

      - Ми спробуємо  створити  сучасний  український  одяг  з   народними  елементами.

План роботи.

1.На  аркуші  паперу  скомпонуйте  зображення  одягу ,   але  вирішіть  який  цей  одяг  буде: св’ятковий  або  повсякденний.

2. Згадайте  свої знання  про  будову  тіла  людини.

3. Олівцем  легенько  позначте  обриси  одягу.

4. Виправте  невдалі  на  ваш  погляд  обриси  одягу.

5. Подумайте  та  вирішіть ,  якими  зробити  деталі  одягу, які  орнаменти  будуть  на  одязі,  чим буде  оздоблений  одяг.

6.Чи буде  в  одязі  акцентуватись  на  чомусь  увага.

7. Яке  буде  взуття ,  аксесуари ,   головний  убір.

7. Рефлексія(учні  доповнюють  фрази)

  •                  Я дізнався, що……
  •                  Мене здивувало, що….
  •                  Мені сподобалося…..

Можливо було б краще, якби……

8.Підсумок  уроку

1. Назвіть основні елементи національного  одягу?

2. Чи  носите  ви  українські  вишиті  сорочки?

Бажаю, діти, успіхів постійних

І знань бажаю вам міцних, надійних.

Щоб їх змогли в житті застосувати

І будь – які вершини підкоряти!

9. Домашнє завдання.

Дослідити особливості українського народного одягу різних регіонів України. За бажанням, зробити замальовки.

 

 

 

 

 

docx
Додано
5 листопада
Переглядів
42
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку