Урок 14
Тема: Танцювальна етнічна та популярна музика.
Мета:
- дати поняття етнічної танцювальної та популярної музики, класифікувати види танців, розглянути особливості класичного та вуличного танцю, уміти відрізняти бальні танцювальні композиції, ознайомити учнів з творчістю композиторів Ж.Бізе, Р.Щедріна;
- розвивати вміння учнів уважно слухати етнічну танцювальну і популярну музику, знаходити спільні та відмінні риси між етнічною музикою різних країн, розрізняти на слух латиноамериканські композиції, розвивати вміння аналізувати етнічну музичну культуру рідного краю та інших народів, розвивати вокально-хорові навички, уміння виконувати пісні під фонограму;
- виховувати ціннісне ставлення до української музичної культури та етнічної культури різних країн, інтерес до творчості композиторів Ж.Бізе, Р.Щедріна, смак до танцювальної музики різних народів та епох.
Тип уроку: комбінований, урок поглиблення в тему.
Обладнання: музичний інструмент, проектор, ноутбук, електронна презентація.
Основні поняття для засвоєння: етнічна танцювальна музика, класифікація танцювальної музики, бальні танцювальні композиції.
Твори, що вивчаються на уроці:
Хід уроку
1. Вхід під етнічну українську музику. Слайд №1
Організаційний момент. Привітання Слайд №2
2. Мотивація до навчання. Слайд №3
Сьогодні ми поринемо у світ танців народів світу. Чи готові ви до мандрівки?
Тож часу дарма не гаймо в танцювальну подорож вирушаймо.
Тема сьогоднішнього уроку-подорожі: «Танцювальна етнічна та популярна музика».
3. Актуалізація опорних знань. Фронтальне опитування класу.
- Але спочатку згадаємо, яка музика називається етнічною?
- Що ви про неї знаєте? Слайд № 4
Сьогодні ми познайомимось з етнічними та сучасними танцями народів світу.
- Давайте згадаємо – що таке танець? Слайд №5
(Відповіді дітей)
- Яким іноземним словом називається танцювальне мистецтво? (Хореографія)
4. Новий матеріал для засвоєння. Розповідь про танцювальну етнічну музику.
- Так. Хореографія – один із найвідоміших видів мистецтва. Танці народів світу розкривають колорит і особливості будь – якої національної культури.
Танець, танок – вид мистецтва, де художні образи створюються засобами пластичних рухів людського тіла. У танці відображається емоційно – образний зміст музичних творів. Існують такі різновиди танцю
Слайд № 6
За кількістю учасників танці поділяються на: Слайд № 7
Перша зупинка – НАРОДНИЙ ТАНЕЦЬ Слайд № 8
Народний танець – це яскраве вираження характерних національних особливостей культури і традицій народу в пластиці і рухах у супроводі музики і творчості кожного народу.
Народні танці займають значне місце в культурі кожної країни поряд із народною піснею та народними звичаями.
А з танцями інших народів ми фрагментарно сьогодні познайомимось (гопак, жок, краков’як, лезгинка, болеро, бхаратнатьям - індійський)
4. Музичне сприймання. Слайд № 9 Відео (встановити відповідність)
Музична вікторина «Танці народів світу». Уривки з творів: жок, краков’як, болеро, фламенко, індійський танець.
Слайд №10
Бхаратанатьям- індійський
Жок - молдавський
Краков’як - польський
Лезгинка - грузинський
Болеро – іспанський
Гопак - український
(робота в групах)
Друга зупинка – КЛАСИЧНИЙ І ІСТОРИЧНИЙ ТАНЕЦЬ Слайд № 11
Класичний танець є основою мистецтва балету і вимагає спеціальної підготовки.
Історичні танці - це здебільшого європейські танці, що були популярні в певну епоху на балах знаті. Багато з них виникло з народних танців, набравшись вишуканого стилю. До них належать контрданс, менует, мазурка, полонез, кадриль та інші.
5. Бесіда. Знайомство з творчістю композиторів Ж.Бізе та Р.Щедріна.
Сьогодні ми познайомимося з класичним танцем, який прийшов у класичну музику з народу і зазнав аранжування до різних музичних жанрів. Це іспанський танець. Вам треба розгадати ребус, щоб дізнатися як він називається (яка група перша)
Слайд №12
Х |
|
|
|
|
Е |
|
|
Ознайомлення з хабанерою. Слайд № 13
Так. Цей танець називається ХАБАНЕРА. Пропоную вам познайомитися з іспанським танцем, який отримав друге життя в опері та балеті.
Хабанера (від назви міста LaHabana - Гавана) – іспанський танець кубинського походження, який за своїм ритмом наближений до танго.
Цей танець в своїй творчості використали два відомі композитори - Жорж Бізе і Радіон Щедрін.
Познайомимося з творчістю цих композиторів. А допоможуть нам в цьому наші музикознавці.
Виступ музикознавців
Слайд № 14. Жорж Бізе – французький композитор, диригент, піаніст епохи романтизму, автор опер, оперет, симфонічної та хорової музики.
«Кармен» - одна з найвідоміших опер світу, написана композитором за одноіменною новелою Проспера Маріме. В цій опері Бізе використовує ХАБАНЕРУ, як вокальний твір- арію, який співає головна героїня – циганка Кармен.
Слайд № 15. Родіон Щедрін – російський композитор, автор симфонічних творів, опер і балетів («Кармен - сюїта», «Анна Кареніна», «Дама з собачкою»).
«Кармен - сюїта» - його одноактний балет, заснований на опері Ж.Бізе «Кармен», музичний матеріал якої істотно перекомпонований, стиснутий і переоркестрований Щедріним.
6. Музичне сприймання Слайд№ 16 (завдання перед слуханням)
Ж.Бізе Хабанера з опери «Кармен» Ж.Бізе, Р.Щедрін Хабанера із «Кармен - сюїти». Слайд № 17,18 Відео
Аналіз музичних творів.
Шумовий оркестр Слайд № 20
Гра «Диригент». Обрати учнів-музикантів для створення шумового оркестру під диригування учня-диригента.
(Виконання «Хабанери» з залученням інструментів шумового оркестру)
Третя зупинка – БАЛЬНИЙ ТАНЕЦЬ
6. Розповідь про бальні танці. Слайд №21
Бальний танець – сучасний танець, призначений для масового виконання на вечорах відпочинку, танцювальних майданчиках, вечірках.
До стандартної програми бальних танців входять віденський вальс, квік-степ, танго, фокстрот, а до латиноамериканської – ча-ча-ча, румба, джайв, самба та пасадобль.
Аргентина подарувала любителям танців танго. Бразилія ж відома своєю самбою. Багато танців зародилося на Кубі. Так, румба і ча-ча-ча згодом були кодифіковані й стали частиною латиноамериканської програми бальних танців.
Конкурс капітанів Слайд № 22
Музичне сприймання. Музична вікторина «Бальні танці». Уривки з творів: танго, вальс, самба, ча-ча-ча, румба.
7. Фізкультхвилинка «Танцюють всі» (з елементами вуличної хореографії) Слайд № 23
8. Вокально-хорова робота.
Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу.
Слайд № 24
Якщо ноти стали в ряд, вийшов нотний звукоряд
1. Проспівати звукоряд вгору і вниз, на staccato і legato.
Слайд № 25
2. Всі ми любим танці,
Танці-викрутанці,
Пасадобль, краков’як,
Самба, румба і гопак.
Ча-ча-ча, хіп-хоп і вальс,
Затанцюємо для вас!!!
(на одній ноті, скоромовкою)
3. Коломийка, Гопачок,
Метелиця,Козачок,
Подоляночка, Аркан,
І гаївка, і Роман.
Українські наші танці,
Танці-увиванці
(на мелодію «Їхав козак за Дунай»)
9. Перегляд фрагменту з к/ф «Чародії» Слайд № 26 Відео
10. Виконання пісні. «Троє білих коней» сл. Л. Дербеньова, муз. Є.Крилатова. Слайд № 27
11. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія. Слайд № 28
12. Оцінювання учнів Слайд № 29
13. Домашнє завдання. Слайд № 30
Чи часто у вас вдома звучить танцювальна музика? Які танці народів світу ви зможете відтворити перед рідними?
14. Вихід з класу під мелодію пісні «Троє білих коней». Слайд № 31