Конспект уроку 7 клас "Детектив як вид літератури. Жанрове розмаїття детективів. Е.А. По - засновник детективної літератури"

Про матеріал
Детектив як жанр літератури. Жанрове розмаїття детективів. Е.А. По - засновник детективної літератури
Перегляд файлу

Клас____                                                                                        Дата____

Урок № 42 Тема: Детектив як жанр літератури, характерні ознаки жанру. Жанрове розмаїття детективів. Едгар Аллан По – засновник жанру детективу у світовій літературі

Мета:навчальна: ознайомити учнів з новим жанром – літературним детективом і його прикметами та особливостями, життям та творчістю Е. По ,навчити працювати з літературознавчими термінами;

розвивальна: розвивати навички дослідницької діяльності учнів, навички усного мовлення;

виховна: формувати інтерес до літератури, пізнання незвичайного, загадкового, проникнення в таємничий світ художнього твору.

корекційна: продовжувати роботу над збереженням зорових функцій семикласників

Тип уроку: урок формування нових знань, умінь, навичок

 

Детектив – чудова школа

допитливості й логіки.

Наум Берковський

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Діти,пропоную вам розгадати за допомогою хмаринки слів сьогоднішню тему урокуC:\Users\User\Downloads\Word Art (2).jpeg

Робота з епіграфом (записаний на дошці): (слайд 2)

Запитання:

v Як ви розумієте вислови, що стали епіграфом уроку?

v Чи співзвучні вони з темою заняття? Доведіть свою думку.

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку

Слово вчителя з елементами бесіди.

У всі часи людей приваблювали таємничі та загадкові історії, які змушували задумуватися над незвичайними подіями та фактами. Особливий інтерес викликали історії, пов’язані із злочином та способами його розкриття.

– Які літературні твори побудовані на розгадуванні таємниць?

Так, це детективні твори, і саме про них ми розпочинаємо сьогодні розмову.

Діти, які завдання ви ставите перед собою: (слайд 3)

  1. Ознайомитись з детективом як жанром літератури
  2. Визначити характерні ознаки детективу
  3. Ознайомитися з життям та творчістю Е. По.

Асоціативна розминка.(слайд 4)

– Які образи виникають у вас, коли ви чуєте слово «детектив»? (таємниця, загадка, розум, логіка, спостережливість, кмітливість, уважність, цілеспрямованість).

Слово вчителя. Щоб виконати всі завдання уроку, кожному з вас необхідно бути уважним, зосередженим та цілеспрямованим.

 Сьогодні, ми не лише познайомимося з особливостями детективної літератури, але й спробуємо відповісти на  проблемне питання «Які причини популярності цього літературного жанру?» (слайд 5)

ІV.Вивчення нового матеріалу

Вправа «Сторінками вивчених творів». (слайд 6,7)

Слово вчителя. Пропоную вам розгадати літературні таємниці відомих творів, вивчених у 5 – 7 класах.Робота в парах

«На березі струмка залишилися два види слідів тварин, третій слід свідчить, що хтось волочив когось по піску – цей слід вів до лісу» (байка І. А Крилова «Вовк та Ягня»).

«На березі струмка з кришталево чистою водою в один момент виросла невідома до цього часу прекрасна квітка. Що відбулося насправді?» (міф «Нарцис»).

«Героя твору, який мріяв про малярський пензлик, за непослух поміщику ув’язнили. Через декілька днів виявилося, що хлопець зник. Як це йому вдалося, адже до вікна було дуже високо, двері були без пошкоджень, варта не могла його випустити, так як була вірною господарю. Як врятувався герой?» (казка «Пензлик Маляна»).

«Цей герой попрощався із знайомими парубками та дівчатами, заповів майно церкві і зник. Що з ним трапилося?» (М. В. Гоголь «Ніч перед Різдвом»).

Слово вчителя. Чудово, ви виконали це завдання, проявили себе справжніми детективами. Давайте визначимо поняття, які є ключовими сьогодні на уроці.

Словникова робота.(слайд 8)

Детективна література (детектив) – різновид пригодницької літератури, передусім прозаїчні твори, в яких розкривається певна таємниця, пов’язана зі злочином.

Слово «детектив» має ще одне значення – так називають людину, яка розкриває злочин.

Робота в групах «Прочитай, зрозумій, поділися інформацією».(слайд 9)

(На партах учнів лежать картки з іменами відомих персонажів – детективів, школярі формують групи прихильників).

Завдання для груп.

Прочитати статтю підручника (сторінки 169 – 171), знайти ім’я автора, який створив персонаж, прихильниками якого є члени групи, уважно прочитати вказаний розділ статті, скласти опорну схему.

«Прихильники Шерлока Холмса»: Виникнення детективного жанру. Ознаки детективу.

«Прихильники Еркюля Пуаро»: Сюжет і композиція. Види детективів.

Представлення результатів роботи (представник групи пояснює походження назви групи, відтворює зміст опрацьованого матеріалу за опорною схемою).

Слово вчителя. Едгар По вважається «батьком детективного жанру». А значення По в історії американської літератури визначається ще й тим, що він створив національний жанр новели. (слайд 10)

Діти,щоб краще дізнатися про життя і творчість письменника пропоную вам створити лінію часу життя і творчості письменника або ТАЙМЛАЙН. Робота в групах

Завдання опрацювати ст.. підручника 172-173

1 група виокремлює дати та важливі події з життя письменника

2 група виокремлює дати та важливі події творчості письменника

(Відповідні  до вказаних дат пояснення, приклеюють на дошку і доповнюють повідомленням)

Слово вчителя. Допитливим та кмітливим повинен бути головний герой детективних творів – детектив. Ще якими якостями, на вашу думку, повинна володіти ця людина?

Складання сенкану до образу «детектива» (слайд 11)

Слово вчителя. Мабуть, кожен із вас хотів би відчути себе в ролі детектива, перевірити, чи притаманні вам риси, які необхідні справжньому детективу. Зараз у вас з’явиться така можливість.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Робота в групах «Детективна задача». (слайд 12,13,14,15)

(На партах учнів лежать портрети авторів, учні формують групи – «фан – клуби» Едгара По, Конан Дойла).

Едгар По

Конан Дойл

Завдання. Прочитати детективну задачу і знайти «розгадку» таємниці.

Історія 1.

Злочин не відбувся

За деякими відомостями, які отримали співробітники поліції міста Сан – Франциско, можна було зробити висновок, що готується викрадення коштовностей дружини мільйонера – місіс Андерсон.

Місіс Андерсон проживала в одному з першокласних готелів. Мабуть, тут же мешкав і злочинець, який замислив злочин. Декілька днів чергував детектив у номері місіс Андерсон, сподіваючись спіймати негідника, але безрезультатно. Мільйонерша вже почала підсміюватися над ним, як раптом сталося наступне.  Увечері хтось постукав у двері номера. Потім двері відчинилися, і до кімнати заглянув чоловік. Побачивши місіс Андерсон, він вибачився, сказавши, що помилився дверима.

– Я був абсолютно впевнений, що це моя кімната, – збентежено промовив він. – Адже тут усі двері такі схожі.

Тут детектив вийшов із засідки і заарештував незнайомця.

Що змогло переконати поліцейського в тому, що перед ним зловмисник?

Відповідь.

Якщо людина була впевнена, що йде у свій номер, навіщо їй стукати  в двері?

Історія 2

Коштовності вдови

Пані Сідні, вдова, якій, як вважали, належали вісім з чвертю відсотків усього Нью – Йорка, могла задовольнити будь – яку свою примху, окрім однієї. Вона ніколи не могла заплутати сищика, доктора Хеліджана.

Одного разу при зустрічі пані Сідні стала розповідати про неприємність, яка сталася з нею.

– Ви повинні мені повірити, наскільки я минулої ночі була близька до загибелі і втрати своїх коштовностей, – почала вона.

– Була приблизно третя година ранку, коли мене розбудив шум. Людина в масці стояла в моїй кімнаті, направила на мене зброю і наказала, щоб я не кричала.

В місячному світлі я побачила ще двох чоловіків, які залазили у відкрите вікно. Мене зв’язали, заткнули рот і грубо кинули спиною на крісло, а це жахливе створіння пішло до моїх коштовностей. Безпорадна, я спостерігала, як лиходії заповнили мішок коштовними каменями. Через страх за своє життя я не змогла що – небудь зробити до тих пір, поки вони не вилізли через вікно. Як тільки останній з них виліз, я закричала і почала кликати на допомогу. На щастя, патрульний Кейсі знаходився через квартал і почув мене. Втікаючи від нього, злодії в поспіху кинули коштовності. Але я цілий місяць опам’ятовуватимуся від переляку!

Хеліджан іронічно посміхнувся.

– Моя дорога пані Сідні, – сказав він, – ваше одужання після неприємності, якої не було, буде дуже швидким.

Що було не так в цій історії?

Відповідь.

Оскільки пані Сідні була «безпорадна», оскільки була зв’язана і їй «заткнули рот», то вона не могла кричати настільки голосно, щоб її почув патрульний Кейсі за квартал від її будинку.

Історія 3

Дворецький завдає удару

Доктор Квік піднявся удосвіта. Коли через годину він закінчував сніданок, пролунав телефонний дзвінок.

– Даруйте, це Чанг Лоу, дворецький Джеймса Гудвіна. Я тільки що ввійшов до будинку господаря і виявив, що хтось убив і пограбував його! – промовив голос в телефонній трубці.

Доктор Квік прибув на місце події за лічені хвилини, і дворецький провів його у вітальню, залиту яскравим, теплим сонячним світлом. Там на підлозі лежало тіло вбитого.

– Ви виявили його саме тут? – запитав доктор Квік.

– Так. Рівно 20 хвилин тому, коли я прийшов на роботу. Я проходив через вітальню і спіткнувся в темряві об тіло. Я так злякався, що кулею помчав до телефону, розташованого біля вхідних дверей, і подзвонив вам, – сказав Чанг.

Доктор Квік окинув поглядом кімнату з розкішними шкіряними меблями, дорогими шторами на вікнах і ворсистим килимом на підлозі. Нарешті він вимовив:

– Пролийте трохи світла на цю таємницю і розкажіть, навіщо ви це зробили.

Чому доктор Квік запідозрив Чанга?

Відповідь.

Вітальня була «залита сонячним світлом», а дворецький сказав, що 20 хвилин тому він спіткнувся об тіло в темноті.

Проскануйте  Q-код та виконайте завдання

C:\Users\User\AppData\Local\Temp\Rar$DIa7072.48652\static_qr_code_without_logo.jpg

Представлення результатів роботи груп.

Питання для обговорення:

v Чи легко було знайти відповіді на поставлені питання?

v Що вам допомогло?

Чи можна вважати дані тексти детективними історіями?

Які ознаки детективу в них відображені?

Які композиційні особливості цих творів?.

VI. Підсумок уроку

Слово вчителя. Діти давайте повернемося до нашого епіграфа уроку(слайд 16)

Ви погоджуєтеся із словами Наума Берковського «Детектив – чудова школа допитливості й логіки»

Виконавши таке складне завдання, відчувши себе «детективами», ви готові дати відповідь на питання, поставлене на початку уроку.

Вправа «Незакінчене речення»(слайд 17)

«Причини популярності детективної літератури в тому, що…»

Слово вчителя. Люди захоплюються детективами, тому що в них захоплюючий сюжет, часто ці твори мають несподіваний фінал. І за даними психологічних досліджень – читання детективної літератури допомагає людині відволіктися від життєвих негараздів.

VIІ. Домашнє завдання (слайд 18)

Прочитати повість «Золотий жук».

Творче завдання. Створити презентацію «Мій улюблений автор детективу та його твори.*

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Лимешко Римма
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гречко Олена
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 лютого 2019
Переглядів
12070
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку