Тема: Утворення Імперії Александра Македонського
Мета: відтворити образ Олександра Македонського, ознайомити учнів із його життям і діяльністю; з’ясувати, яке місце він посідає в історії Стародавнього світу; навчити визначати особливості характеру людини за її зовнішністю на прикладі постаті Олександра Македонського; ознайомити учнів з початком воєнних дій проти Персії та походами в Середню Азію та Індію. ;
розвивати уміння і навики аналізувати і осмислювати історичні події і факти (співставляти, робити висновки); розвивати навички самостійної, групової і роботи в парах, творчі здібності учнів;
виховувати культуру спілкування та психологію співпраці ; такі риси характеру як доброту, людяність, відразу до насильницьких методів досягнення мети.
Обладнання:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку. Підготувати учнів до уроку та провести психологічну адаптацію. Акцентувати увагу на правилах поведінки і співпраці на уроці:
Пролунав дзвінок,
Починаємо урок.
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім 6 класі
Учні просто молодці! (слайд-1)
Сьогоднішній наш урок я хочу почати словами з народної мудрості
«Життя – це гора:
так помалу добираєшся на вершину,
але так швидко спускаєшся вниз».
(Із народної мудрості)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Для того , щоб зрозуміти слова народної мудрості нам потрібно працювати на уроці. Тож починаємо.
Щоб дізнатися про кого сьогодні ми будемо говорити на уроці та нам потрібно розгадати кросфорд пригадавши матеріал попередніх уроків.. (слайд -3 ). Тож почнемо розгадувати кросфорд.
1. Шикування, макет македонського війська ? (Фаланга)
2. Ім’я царя, під час правління якого Македонія досягла найбільшої могутності? (Філіп)
3. Столиця Македонії? (Пелла)
4. Гнівні і сміливі промови проти царя Філіпа ІІ?. (Філіпіки)
5. Півострів, на якому розташована Македонія? (Балканський)
6. Особливий вид важкоозброєнної кінноти у перекладі з грецької означає «товариші, свита»? (Гетайри)
7. Місто, де Філіп ІІ переміг армію Афін в 338 р. до н.е.? (Херонея)
8. Відомий оратор, який виступав проти Філіпа ІІ.(Демосфен)
|
ФФ |
ФА |
ЛЛ |
АА |
НН |
ГГ |
А |
|||||||||||
|
Ф |
І |
Л |
І |
П |
|
|
|||||||||||
П |
Е |
Л |
Л |
А |
||||||||||||||
Ф |
І |
Л |
І |
П |
П |
І |
К |
И |
|
|
||||||||
|
Б |
А |
Л |
К |
А |
Н |
С |
Ь |
К |
И |
Й |
|
||||||
|
|
Г |
Е |
Т |
А |
Й |
Р |
И |
|
|||||||||
Х |
Е |
Р |
О |
Н |
Е |
Я |
|
|||||||||||
|
|
|
|
Д |
Е |
М |
О |
С |
Ф |
Е |
Н |
|||||||
1. Хто активно виступав проти Македонії?
2. Хто очолював прибічників Македонії в Афінах?
3. Коли відбулася битва об’єднаної грецької армії з македонською біля міста Херонеї?
4. Що трапилося з Філіппом ІІ під час підготовки до походу на Персію?(слайд-2)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Отже сьогодні ми детальніше ознайомимось з історичною особистістю Александром Македонським та його діяльністю, тому тема уроку: «Утворення імперії Александра Македонського». (слайд-4) Будемо працювати за таким планом: (слайд-5)
План.
А) Битва на річці Гранік.
Б) Завоювання Малої Азії.
В) Битва біла міста Ісси.
Г) Битва при Гавгамелах.
Д) Похід в Індію.
Та вирішимо проблемне питання:
«Александр Македонський – тиран, геній, божество, завойовник чи звичайна людина?» (слайд-6)
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель: Вивчаючи сторінки історії Стародавньої Греції неможливо обійти окремі важливі події, а тим більше історичні особистості. Без них історія була б сірою і непомітною. Є різні думки, хто творить історію. На думку одних – історію творять народні маси, на думку інших – великі історичні особи! Такою історичною особою, яка вплинула на Стародавню Грецію був Александр Македонський.
Будучи талановитим полководцем, добре володіючи тактикою бою та маючи неабиякі організаторські здібності, Александр Македонський завоював величезні території – розгромивши Перську державу. Нова імперія простяглася від заходу і до Кіпру на сході.
Хто ж він Александр Македонський?
Великий визволитель народів, що були підкорені Персією чи загарбник, винищувач культури народів Азії, створеної віками. На це питання можна відповісти лише тоді, коли докладніше ознайомитись з біографією та походами Александра Македонського.
Сьогодні ми слухаємо виступити спеціалістів: географів, істориків, лікарів, і тоді перед нами складається цілісна картина.
Почнемо з біографії.
Слово юним історикам
Розповідь першого історика
Коли він народився у 356 р. до Різдва Христового. Зазвичай цю виняткову натуру пояснюють впливом чинника подвійної спадковості: реальної (від батька Філіппа) і напівмістичної (від Олімпіади, його матері). Мати володіла несамовитим характером, нестримною чуттєвістю, брала участь у магічних ритуалах. Вона вела свій рід від Ахілла.(слайд-9)
У Александра спостерігали ті самі некеровані вибухи гніву та пориви ентузіазму, що й у Філіппа II, який вів свій рід від Геракла. Занурившись у світ міфології, він уявив, що в його жилах тече кров героїв — його предків.
Оскільки Олександр вважав себе надлюдиною, він і поводився як надлюдина.
Його батько написав до Аристотеля, який жив у себе на батьківщині:
«Знай, Аристотель, що в мене є син. Я вельми вдячний Богам! Не за те, що народився син, а за те, що він народився за твоїх часів. Коли він підросте, ти будеш його вихователем, щоб він був гідним заступити мене на троні». Аристотель йому відповів:
«Царю Філіпе, віддай сина, коли він підросте, гімнастові, щоб той зміцнив його тіло, а потім приїду я й візьмуся за його виховання.»
Коли Александру Македонському виповнилося 5 років, батько віддав його суворому вчителеві Леонідові.
Візьми його, - наказав Філіпп, і нехай він у тебе стане залізним. Я хочу щоб він навчився стійко зносити голод і спрагу, втому і хворобу. Хто знає, що йому судилося. Не турбуйся царю, - відповів Леонід, він буде залізний.
Щодня Леонід годинами тренував Александра. Він навчав хлопця боротися, кидати списа, ходити в гори. Коли учень хотів їсти, вчитель йому не давав, щоб той вчився тамувати спрагу. Не давав йому Леонід і довго спати, забороняв їсти ласощі та носити багатий одяг.
Будь простий, - наказав він йому, приборкуй своє тіло як приборкують дикого коня. Не жалій його. Він навчив хлопця бути простим і ощадливим. Коли одного разу Александр кинув багато ладану в кадильницю, Леонід висварив його. «Не розтринькуй, - сказав він, багатство твого батька. Воно не твоє і не його, воно належить народові.»
Розповідь другого історика
Коли Александрові виповнилося 13 років, прибув Аристотель і прийняв його. Він побачив гнучкого і міцного юнака і зрадів: «Якщо в такому тілі велика душа, то можна сподіватися справжніх чудес. Я віддам йому всю душу, я принесу світло в його мозок, зроблю з нього досконалий взірець елліна й людини. Хто знає, може колись цей юнак пронесе світло Еллади по всій варварській Азії, - міркував Аристотель.»(слайд -10)
Завдяки Аристотелю, Александр Македонський здобув гарну освіту. Історик Плутарх писав: «Александр схилявся перед Аристотелем і любив учителя, за його власними словами, не менше ніж рідного батька. Він повторював, що Філіппові зобов’язаний тим, що живе, а Аристотелю – тим, що живе гідно, як належить людині ». (Слайд -11)
Александр дуже пишався своїм походженням, він вважав, що його предком був сам легендарний герой Геракл. Улюбленим твором його була «Ілліада», поема великого Гомера, згорток поеми завжди тримав під подушкою, а улюбленим його героєм був Ахілл.
Пройшовши величезні простори Малої Азії, завоювавши ряд міст, Александр Македонський захопив м. Газу. Він побачив у цьому місті незліченні багатства. Передусім великі запаси ладану й миро. Він засміявся, згадавши, як в дитинстві його суворий учитель Леонід сварив за надмірне використання ладану й миро. Треба бути ощадливим! – кричав він. Ладан та миро дуже дорогі!
А тепер Александр мав цілі гори ладану та миро. Навантажив ними цілий корабель і відправив у дарунок своєму вчителеві Леоніду, що лишився у Македонії. І заодно листа в якому написав: «Я надсилаю тобі корабель ладану і миро, щоб ти більше не був таким ощадливим і скупим, коли захочеш принести жертву богам».
Отже ви прослухали розповіді істориків то давайте перевіримо що ви запам’ятали.
Бесіда.
Вчитель: Александр кохався в зорях. А ще він любив слухати музику. «Якби не царський трон, - якось сказав він своєму найближчому другові Гефестіону, - я так би й жив споглядаючи на зірки та слухаючи музику. Але на мене покладено інші обов’язки».
Він дуже любив матір. Коли йому траплялося сумувати, він йшов до неї. Ніхто, навіть Гефестіон, не розумів його так як мати. І не просто розуміла, а й підтримувала : «Ти народився, Александре для великих справ. Я бачила дивний сон. З моїх грудей вийшов лев. Шлях його був нескінченний. Він пройшов Македонію, Фракію, дістався до моря, перестрибнув на протилежний берег, подався далі, і всі звірі від жаху вили і тікали від нього. Так він дійшов до краю світу, а тоді обернувся й поглянув на мене, усміхаючись. І тоді я побачила, що це був ти, Александре». Натяк рідної матері Александр Македонський зрозумів добре.
У Александра був улюблений кінь Букефал. Може комусь із вас відома історія приручення Букефала.
(учні переглядають відео фрагменту та слухають розповідь )(слайд 12)
Учень: Македонському цареві Філіпу ІІ запропонували купити прекрасного, але не об’їждженого коня Букефала. Випробування коня було призначене за містом, на широкій рівнині. Сам цар в оточенні пишного почту був присутній на ньому. Проте випробування було невдалим. Кращі їздці намагалися справитися з Букефалом, але марно. Кінь скидав кожного, хто намагався на нього сісти.
Роздратований Філіпп ІІ наказав відвести коня. Тоді його син Олександр, який також був присутній на цьому випробуванні, з болем вигукнув: «Якого прекрасного коня втрачають через боягузтво і невміння його об’їздити». Філіпп ІІ сердито сказав синові: «Чому ти висміюєш старших за те, що сам неспроможний зробити?». «Коли ти тільки дозволиш, - упевнено відповів Александр, - то я його об’їжджу! » «Усі присутні розсміялися, вони поставилися до відповіді хлопчика, як до веселого жарту. Філіпп ІІ, посміхаючись, дав синові дозвіл.»
Тим часом Олександр сміливо підійшов до Букефала, схопив його за вудила, повернув головою проти сонця: він помітив, що кінь лякається своєї власної тіні. Потім він став пестити і гладити коня і раптом умить опинився на ньому. Тоді Букефал стрілою помчав по рівнині і скоро зник з очей разом з вершником. Філіпп ІІ і всі присутні були у відчаї, вважаючи, що хлопець загинув. Ніхто не знав, скільки минуло часу. Кожна хвилина тягнулася, мов цілий рік. Усі погляди були спрямовані туди, де зник Букефал зі своїм вершником. Як же всі здивувалися, коли через деякий час побачили Олександра на змиленому коневі. Царевич вже не чіплявся за гриву, а сидів як належить вершникові. Відчувалося, що дика тварина визнала перевагу Александра і скорилася.
Олександр смикнув уздечку і, зупинившись перед батьком та старими стратегами, спритно зіскочив з коня й витер чоло. Все його тіло, вкрите потом, аж пашіло.
Філіпп ІІ, змахнувши сльозу радості, розкрив обійми і сказав: - «Дитино моя, домагайся більшого царства. Македонія замала для тебе».
Бесіда.
Вчитель. Александр був від природи упертий, проте розумним словом його легко можна схилити до ухвалення правильного рішення.
Підкоривши Грецію , Македонський цар Філіпп ІІ вів активну підготовку до війни з Персією . Але перед початком внаслідок змови його вбили в 336 р. до н.е.
І царем було проголошено сина Філіппа ІІ Александра , якому на той час було лише 20 років . Воїни довіряли йому і сподівалися , що молодий , хоробрий цар поведе їх до нових завоювань , перемог і здобичі. (слайд 13)
Перед походом на Схід Александр подарував свої володіння і гроші друзям. На питання, що ж він залишає собі, молодий цар відповідав: «Надії».
А зараз подивимось, як чи сформувалася імперія Александра Македонського, чи здійснилися його надії.
У процесі нашої роботи ми спробуємо закінчити таблицю Східний похід Александра Македонського. Вписуючи у незаповнені колонки правильні твердження. (дітям роздається шаблон таблиці)
У 334 р. до н.е. Військо 30 тис. піхоти і 5 тис. кінноти, очолюване Александром Македонським перейшло через протоку Геллеспонт до Азії. Вступивши на територію Персії. Перш ніж ступити на землю Александр із палуби корабля встромив спис – символ майбутнього завоювання. Це стало початком війни з Персією.
Дата |
Подія |
Результат |
334 р. до н.е. |
Військо 30 тис. піхоти і 5 тис. кінноти, очолюване Александром Македонським перейшло через Геллеспонт до Азії |
|
334 р. до н.е. |
|
Перемога Александра Македонського |
333р. до.н.е. |
|
|
|
Облога Тіра |
|
Грудень 332р. до н.е. – березень 331р. до н.е. |
|
Захоплення відбулося за відсутності великого опору |
|
Битва при Гавгамелах |
|
Весна 327р. до н.е. |
Александр із 120 тис. військом вторгся до Індії Битва на р.Гідасп |
|
326-324рр.до н.е. |
|
Завершення …. |
Робота з атласом
Перша битва між військами персів і Александра Македонського відбулася недалеко від м. Сарди на р.Гранік у 334 році до н.е. Відкрийте атласи на ст. 11 і знайдіть цю битву.
Робота з картою
Давайте позначимо цю битву на контурній карті. (Учні позначають) (слайд13)
Учень: Битва на р. Гранік (Слайд 14-16)
Весною 334 р. до н.е.—відбулася битва між персами і військом А. Македонського на р. Гранік.
Македонське військо складалося з важкої кінноти, до якої входили добірні вершники: македонці, фессалійці, грецькі союзники. Потім наступала легка кіннота з довжелезними чотириметровими списами. Вони називалися саріси. Потім йшли піші воїни славетні фаланги. Кожен фалангіт мав ще довгий спис - 7 м., на поясі короткий меч, а в лівій руці круглий щит. Піший воїн носив панцир, на голові білий шкіряний шолом з дашком від сонця. Далі наступали лучники, які вміло стріляли з лука.
Перед битвою, коли військо Македонського переправилося через протоку Геллеспонт до Александра прибіг посланець.
- Царю, - сказав він,- перси зосередили сили на берегах річки Гранік і готуються до виступити проти нас. А ще, Александре, - голос його затремтів,- цар персів посилає тобі ось що!
Він розгорнув плащ і передав Македонському листа і три дивні речі: батіг, м'яч і коробку золотих монет.
Цар розгорнув листа і прочитав уголос: „Великий цар персів та Всесвіту Дарій малому Александрові".
Я довідався, що ти прийшов до мого царства. Повертайся мерщій до материнської спідниці і поводься пристойно. Посилаю тобі батіг, бо ти заслуговуєш на те, щоб тебе відшмагали, а ще м'яча, щоб ти грався ним, а до того трохи грошей, щоб ти мав за що повернутися до свого села."
Уперед, - сказав Александр, - хай дізнається Дарій чого ми варті.
А тим часом у перському таборі відбулася рада, як діяти далі. Один із перських воєначальників Мемнон запропонував не вступати у бій, а відходити вглиб Азії, спалюючи всі продовольчі запаси на шляху, щоб нічого не залишилося з їжі для ворога.
Минуло 4 дні. Перси вичікували. Проте надвечір перси побачили, як через річку переправлялося еллінське військо, почули сигнал до наступу. Спочатку на форсування річки кинулася кіннота. Назустріч їй у воду зайшла й перська кіннота, перетинаючи шлях. Але перси не могли стримати греків. Почалася битва. Під час бою на Александра кинувся перський воєначальник. Він вдарив шаблею і відрубав верх шолома. Перс знову замахнувся шаблею, але друг Македонського Кліт кинув у перса спис. Александр був врятований. Перські вершники неспроможні більше чинити опір повернули коней і почали відступ. Вони почали тікати.
20 тисяч перських піхотинців та 2500 вершників загинуло. З перської сторони загинуло 1240 піхотинців та 25 добірних вершників. Перси битву програли.
-Вперед! Заженемо персів у глиб Азії!, - сказав Александр Македонський.
Успішно вигравши битву з персами Александр Македонський з військом рушив у Малу Азію.
Вчитель
Цікавий випадок стався з Александром в місті Гордій. Можливо, хтось з вас знає цю історію? (Учні розповідають, якщо ні, я розповідаю історію про Гордіїв вузол) (слайд 18.)
Учень: Завоювання Малої Азії
Після переможної битви на р. Гранік військо Александра Македонського прибуло в багате місто Сарди. Заможні городяни вручили Александру ключі від міста на золотій таці.
-Змилуйся над нами, царю, впали вони йому до ніг. Не пали наших осель...Не вбивай нас!
-Встаньте! - сказав Александр. Я приніс вам свободу, а не поневолення. Ви вільні... Від сьогодні я повертаю вашому славному місту його колишні привілеї. Від Сард він подався до Егейського моря і дістався до м. Ефеса. Городяни з радістю відчинили йому браму. Александр відразу поспішив до того місця, де колись був храм Артеміди і в той день, коли він народився цей храм згорів. Александр Македонський наказав відбудувати цей храм.
В малоазійському місті Гордіон Александру показали старовинну колісницю. На ній був заплутаний вузол. За легендою, цар Гордій, зав'язавши цей вузол, просвітив, що той, хто його розв'яже стане володарем всієї Азії:
-Ви що не вірите в мою долю?—гнівно крикнув Александр. Він став розв'язувати вузол, але той не піддавався. Македонці переглядувалися, а міщани усміхалися. Тоді Александр Македонський вихопив меч і одним ударом розсік вузол.
-Якщо легенда не обманює, то мені, Александру, сину Філіппа, бути володарем Азії,-сказав він.
Вчитель.
На дорозі Александра лежали малоазійські міста, які хоч і чинили опір завойовникам, але і вони були завойовані. На черзі була Сирія.
333 р. до н.е. відбулася наступна битва між македонцями та персами - битва біля м. Ісс.
(Перегляд відео битви під Іссами) (слайд 19)
Перемога при Іссі мала велике значення. Сили Персії Були ослаблені і вся західна половина перської монархії перейшла до рук Александра. Після цієї битви цар Дарій прислав посланця з листом, в якому признавав права Александра Македонського на землі, пропонував великий викуп за полонених, а одну з дочок - в дружини. Старий полководець Парменіон сказав: «Будь я Александром, я прийняв би ці умови». Але Македонський сказав так: «Клянусь Зевсом, я зробив би так само, будь я Парменіоном».
Запитання до відео
Робота з картою
Користуючись картою атласу та слайдом позначте битву при Іссі у своїх контурних картах.
Вчитель
Похід тривав далі. На черзі Місто Тіра – головна база перського воєного флоту. Це місто чинило опір Александру, тому облога тривала з січня по серпень 332 р. до н.е. В кінці кінців Тір впав мешканців міста було продано в рабство, а місто зруйновано.
Робота з картою
Позначте місто Тір на карті. (Учні позначають) ( Слайд 20)
Вчитель
(Слайд 21-25)
Єгипет зустрів Александра як переможця. Там його було проголошено сином бога Сонця. В Єгипті Александр будує місто і називає його на свою честь Александрією.
Робота з картою
Позначте перебування Александра в Єгипті на карті. (Учні позначають)
Вчитель (перегляд Відео фрагменту) (слайд 26-28)
А далі знову чекала Персія, яка як магнітом притягувала Александра. Вирушаємо з Єгипту назустріч славі.
331 р. до н.е. - продовження походу в Месопотамію. Військо йшло 4 місяці, поки не дійшло до поселення Гавгамели. Там їх чекав Дарій.
Учень Битва при Гавгамелах
Александр сів на коня, змахнув рукою, і військо, яке чекало цієї миті, кинулося в атаку... Перші шеренги перського фронту одразу зламалися, цеп його розірвався... Александр рвався до Дарія.
Дарій двигнув був на македонців слонів... Згори, з башточок, прикріплених у них на спинах, перські воїни сипали стріли і дротики. Та легкоозброєна македонська піхота швидко зупинила цю атаку. Поранені слони з ревом побігли, не слухаючись своїх хазяїв.
Тоді на македонців кинулася сила-силенна серпоносних колісниць, високі колеса загрозливо заблискотіли довгими гострими ножами... македонці били списами коней, які... мчали, не слухаючись колісничих. Колісничі, уражені в обличчя македонськими стрілами, випускали віжки з рук і валилися з колісниць.
Де не таланило затримати оскаженілих коней, македонські шеренги розступалися. І колісниці мчали далі, в тил....
...він, (Дарій) першим повернув колісницю і погнав коней. Побіг цар—побігло і військо: ніхто з воєначальників не перейняв командування. Військо розпалося...
Перси знову були розбиті.
Робота з картою
Позначте битву під Гавгамелами на карті. (Учні позначають)
Вчитель (Слайд )
В поході Александр дуже змінився. Під час однієї з сутичок зі своїми друзями. Він вбив Кліта, який колись врятував йому життя, і якого він називав своїм братом. Народи сходу не бажали визнавати , завойовника, тож Александр продовжував підкорення нових земель. Після битви під Гавгамелами Александр рушив до Вавилона , потім на Персеполь – саме серце Персії.
А зараз ми переглянемо відео перебування Александра у Персеполі.
А далі його чекала Бактрія. Майже три роки він витратив на завоювання Бактрії. Але все таки Бактрія здалася.
Александр хотів здійснити свою мрію - створити світову державу і стати її правителем. Він давно мріяв завоювати Індію.
Але похід вже тривав 3 роки. Весна 327р. до н.е. Александр із 120 тис. військом вторгся до Індії . На берегах р. Гідасп індійці були розбиті.
Учень. Битва з військом царя Пора
Армія Александра вийшла на берег Гідаспа, який нагадував море.
Ще жахливішим, ніж видовище могутньої рікц, був вигляд протилежного берега, заповненого індійським військом. Біля самої води стояли слони... Вісімдесят п'ять лісових гігантів виставив Пор. За слонами стояли бойові колісниці. їх було не менше трьохсот. За колісницями була піхота, шикована загонами. Звертали па себе увагу стрільці, їхні луки були такими великими, що з них можна було стріляти, поставивши нижній край на землю, стріли — завдовжки з чотири лікті.
.. Пор знову натягнув свій лук. Випущена ним стріла потрапила в гущу ворожої піхоти. Це було сигналом для слонів. Здаля індійський стрій нагадував фортечний мур з гігантськими баштами. Та найстрашнішим було те, що ця фортеця рухалася, готова все розтоптати на своєму шляху.
Перший ряд македонської фаланги було ніби-зметено ураганом...
Але все таки військо Царя Пора було розбите.
Позначте нові події на карті. (Учні позначають)
Вчитель.
Александр хотів іти далі. Але його військо збунтувалось і відмовилось іти за полководцем, якого раніше обожнювали.
Александр повернувся в Вавилон, який став його новою столицею. Тут він хотів обдумати свій новий похід на Захід, але в 323 р. до н.е. раптово помер, так і не здійснивши свою мрію до кінця, але ставши одним з найвідоміших полководців в історії.
Вчитель: В Александра Македонського були грандіозні плани. Але життя його було, як спалах, яскраве і коротке. Точніше про це скаже лікар.
Учень: Лікар (Слайд 36)
Александр Македонський був загартованим воїном. Але тривалі походи, рани отримані в бою з персами, безкінечна втома підривали здоров'я полководця.
Коли македонське військо захопило м. Тарс, Александр Македонський вирішив скупатися у річці Кідн. Вода була холодна і крижана, але це не зупинило його. З води вийшов блідий немов крейда. Александра стало лихоманити, він лежав і не міг впізнати друзів. Військо облетіла жахлива звістка: „Александр умирає!" Три дні і три ночі боровся він зі смертю. І лише після прийняття сильнодіючих ліків поступово став одужувати. Але протягом тривалого часу не піддавався ніяким хворобам.
Настав 323 р. до н. е.
З червня 323 р. до н. е. Перед новим походом в Африку, в Александра почався великий жар. Так було два дні: „Я не можу вмерти", - сказав Македонський - поки не виконаю свого обов'язку.
Він важко дихав, якоїсь миті розплющив очі і попросив:
- Хай прийдуть мої стратеги!
Але коли вірні стратеги прийшли до царя, він не міг говорити. Стан його був важкий.
До 13 червня 323 р. до н. е. мова так і не повернулася до нього. Він дуже змарнів, очі глибоко запали, губи були сухі та білі.
Ввечері його не стало.
Прощаючись з царем, армія проходила через царський зал палацу Навуходоноса II, де на тронному місці було поставлено ліжко з тілом Александра.
По одній версії Александр помер від невідомої хвороби, а по другій його було отруєно.
Вчитель
Я починала урок слова народної мудрості: ««Життя – це гора: так помалу добираєшся на вершину, але так швидко спускаєшся вниз».
Робота з підручником.
Відкрийте свої підручники на ст..188 прочитайте перший абзац п.4
і скажіть які землі приєднав Александр Македонський до своєї держави
Є у мене велике багатство — спис і меч,
І прекрасний щит, прикриття для тіла.
Ним я орю, ним я жну,
Ним вичавлюю смачне вино з винограду.
Ним я назвав владик рабами.
Ті ж, хто не наважуються мати списа і меча,
І прекрасний щит, прикриття для тіла,
Всі вони, до коліна мого припадаючи,
Схиляючись ниць, мене владикою
І великим царем проголошують.
На початку уроку перед вами була поставлена проблема: «Александр Македонський – тиран, геній, божество, завойовник чи звичайна людина». Чи можете ви зараз дати відповідь на це питання ? (Спроби учнів)
\/. Закріплення вивченого матеріалу.
Знайди помилку.
\/І. Підсумки уроку.
Виставлення оцінок, їх аргументація.
Оголошення домашнього завдання.
А) Скласти історичне оповідання «Я – воїн Олександра Македонського»
Б) Скласти есе «Які враження на вас справила постать Олександра Великого?».
1