Відкритий урок з історії України в 6 класі із застосуванням інтерактивних методичних методів
УРОК 20
ТЕМА: КІМЕРІЙЦІ ТА СКІФИ НА ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ Мета: розкрити особливості суспільного розвитку племен кіммерійців та скіфів у період ранньої залізної доби; з’ясувати причини появи майнової та соціальної нерівності, появи найдавніших держав на території України; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, будувати структурно-логічні схеми, працювати з історичними текстами; познайомити з поняттями і термінами: «залізна доба», «кочовики», «Велике переселення народів», «кіммерійці», «скіфи», «нерівність», «пектораль»; формувати стійкий інтерес учнів до вивчення історії. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу,формування вмінь і навичок. Обладнання: карта України, ноутбук, мультимедійне забезпечення. ХІД УРОКУ І. Організаційна частина уроку /1хв/ ІІ. Актуалізація знань учнів /6хв/ Бесіда з учніми за питаннями • Про які великі імперії Західної Азії вив же дізналися? /Ассирія, Халдейське царство, Персія/
Гра «Три країни»: вчитель розділяє учнів на три країни: Ассирію, Халдейське царство, Персію. Промовляє ключові слова і терміни , а учні визначають до якої з їх країн вони належать? І пояснюють термін. Терміни: Кір ІІ, Ніневія, Тіглатпаласар ІІІ, Вавилон, Сузи, Навуходоносор ІІ, Ашшурбаніпал, Семіраміди, Дарій І ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності учнів /5хв/ У ч и т е л ь. Створення і розвиток вищезазначених держав був обумовлений перш за все вдосконаленням знарядь праці. Край пануванню кам’яних знарядь праці був покладений внаслідок відкриття бронзи — сплаву міді та олова, яка не поступалася за міцністю камінню, але обробляти її було значно легше, до того ж, знаряддя, виготовлені з бронзи, використовувати було значно зручніше. Разом з тим, покладів олова та міді було недостатньо. Відкриття заліза у І тис. до н. е. дало поштовх до масового застосування металевих знарядь, що, безсумнівно, призвело до суттєвих змін того суспільства. Метод «Мікрофон» Учитель: Діти, як ви вважаєте, чи вплинуло відкриття заліза на життя суспільне і господарське цих країн які ми вже вивчили. Після того, як всі бажаючі висловляться, вчитель пропонує з наведених положень побудувати логічний ланцюг «Вплив відкриття заліза на суспільне і господарське життя суспільства». Учні записують на дошці логічний ланцюжок: Відкриття заліза зростання продуктивності праці людей зародження та розвиток ремесла розвиток торгівлі виникнення майнової нерівності виникнення держави здійснення загарбницьких походів виникнення імперій. /записано на зворотній частині дошки/ Сьогодні на уроці ми розглянемо, що відбувалося саме на території сучасної України в період коли на сході вже розвивалися імперії Ассирійська, Перська та інші. Поява заліза в Україні збіглася з приходом кочовиків зі Сходу, спричинене «Великим переселенням народів» на початку І тис. до н. е. Тож тема нашого уроку «Кіммерійці та скіфи на території сучасної України. IV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу /всього 27хв/ Вчитель: Писемні дaні про кімерійців. Кімерійці — перший нaрод Східної Європи, спрaвжнє ім'я якого було зaфіксовaно у різномaнітних писемних джерелaх і дійшло до нaших чaсів. Нaйдaвнішa згaдкa про кімерійців міститься, мaбуть, у безсмертній "Одіссеї", де розповідaється про тривaлі мaндри прaвителя Ітaки тa його вірних прибічників (XI, 13-19): Врешті дістaлись ми течій глибоких рік Океaну. Тaм розтaшовaні місто й крaїнa людей кімерійських, Хмaрaми й млою вповиті. Ніколи промінням лaскaвим Не осявaє їх сонце в блaкиті ясній світлодaйне, Чи від землі воно йде у зоряні небa глибини, Чи повертaється знов до землі з неосяжного небa, — Ніч лиховіснa тaм вічно нещaсних людей покривaє. /слова вчителя під матеріали презинтації із зображенням кімерійців/ Вчитель: Давайте розглянемо, які ж були ці кімерійці про яких ви почули опис. Робота з підручником: /4 хв/ Робота по группах /запитання по телевізору з презинтації/ Клас розбиваєтьсяна 3 групи. Прочитати відповідний матеріал підручника ст. 90-91, заповнити таблицю на дошці. 1-а група: Хто вперше наводить згадку про кімерійців? /Гомер, Геродот/ 2-а група: Що було основою господарювання кімерійців? /конярство, за що прозвали воїни-молокоїди/ 3-а група: Яку зброю та з чого застосовували кімерійці? /Далекобійний лук, залізні мечі понад 1-м./ Додаткове запиттання: Як Гомер називав кіммерійців? /дивними доярами кобилиць і молокоїдами/ запитання через призентацію/ Робота в зошиті: /діти переписують із слайду корткі відомості: /3хв/ Кімерійці – перші кочовики, як з’явилися в степах України у 9 ст. до н.е. Кімерійці навчилися виробляти залізо. Початок раннього залізного віку. Вчитель: Непереможних і войовничих кімерійців у другій половині 7 ст. підкорили кочові племена скіфів. Хто такі скіфи і що нам про них відомо? /перегляд відеоматеріалу 4 хв, чи презинтації//останній слайд золота пекторпаль та скіфський гребінь Проблемне питання: На основі цих історичних памяток зробимо висновок про життя та побут скіфів, чим вони в основному займалися? /2хв/ Вчитель: Отже, з переглянутого матеріалу ми зясували, що скіфи зявилися в степах України в др.пол.7 ст. і захопили кімерійців/записали в робочий зошит/ /3хв/ За писемними свідченнями Геродота скіфи поділялися: /з презинтаці схемка/
скіфи землероби, скіфи-скотарі, царські скіфи /записуємо в зошит/ Робота з картою в презинтації, зясовуємо розташування скіфів по території України. /2 хв/ Робота з підручником /ст 92//2хв/ Проблемне питання: Які єдині памятки життя скіфів дійшли до нашого часу? /кургани/ Вчитель: Геродот описуючи скіфів охарактеризував їх як дбайливі господарі по догляду за худобою, це видно їз попереднього слайду пекторалі так і справними воїнами. Свою справність воювати скіфи довели захопивши войовничих кімерійців, але найбільш відомими воїнами вони стали після війни з персами, коли перський цар Дарій І прийшов в сепи України і хотів захопити скіфів але йому це невдалося. Ст. 92 Розвяжемо хронологічну задачу: /учень зачитує/ /3хв/ Роки правління Дарія І ( 522-486 до н.е) Розв’язок: 522-514 = на8 рік царювання Дарія І Додаткове питання: Скільки років минуло з року походу? 2014+514=2528 років Робота з підручником/презинтація/ /2хв/ На основі ілюстрації с. 93, складемо умовний портрет скіфського воїна, зазначивши його спорядження і риси характеру./меч, списи, лук, сміливі, мужні, надавали один оному допомогу/ V. Закріплення знань /3хв/ Учитель пропонує низку положень, з яких учні мають вибрати ті, що сто суються кіммерійців (К), і ті, що стосуються скіфів (С) або й тих, й інших. 1. Ховали померлих царів у курганах. (С) 2. Їм належить першість у використанні коней для верхової їзди. (К) 3. Пектораль. (С) 4. Першими почали використовувати кінську збрую. (К) 5. На нашій території перебували у 9 до другої половини 7 ст. до н. е. (К) 6. Скотарі-кочовики. (К, С) 7. Воювали з Дарієм І у 6 ст. до н. е. (С) 8.Перші навчилися обробляти залізо (К) 9. Про них написав книгу Геродот. (С) 10. «Молокоїди». (К) VI. Мотивація оціннок, домашнє завдання: /3хв/ Опрацювати 17 параграф підручника.
|
Додатки до уроку:
Зобрaження кімерійців нa етруській вaзі
Нимрудський рельєф із зобрaженням кімерійських воїнів
.
Предмети культури кімерійців
Кімерійськa реміннa бляшкa з золотa
Скіфи:
Золота Пектораль скіфського царя