Конспект уроку алгебри в 10 класі "Метод інтервалів"

Про матеріал

Конспект уроку алгебри в 10 класі з поглибленим вивченням математики "Метод інтервалів". Мета уроку: навчити розв'язувати раціональні нерівності методом інтервалів, розвивати вміння переносити набуті знання у нові ситуації,стимулювати учнів до висловлювань без побоювання помилитись.

Перегляд файлу

Тема. Метод інтервалів.

Мета. Освітня: навчити розв’язувати раціональні нерівності методом інтервалів.

           Розвивальна: розвивати вміння переносити набуті знання у нові ситуації;

           стимулювати учнів до висловлювань без побоювання помилитись.

           Виховна: виховувати культуру математичної мови, намагатися скласти

           ситуацію успіху для кожного учня.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент. Привітання.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

№ 12.17

  1. D(у) = (-∞; -1,5] U [6; +∞).  2) D(у) = (-3;5).

  12.22

  1. (-∞;1/2) U [5/3;3).  2)(-2;0] U [5;9).

№ 12.29

     1)(-6;-3) U (-2;1).  2)(-1 -√5;2) U (-2;-1+√5).  3)(-5;3+2√2)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

      Ви ознайомилися із розв’язуванням нерівностей другого степеня з однією змінною графічним і аналітичним способами. Виникає питання: як розязати нерівність вище другого степеня з однією змінною? Такі нерівності розвязувати важко. Однак, якщо відомий розклад многочленна на множники, такі нерівності можна розвязати методом інтервалів досить просто. Сьогодні ми розглянемо такий спосіб розв’язування нерівностей.

ІV. Актуалізація опорних знань. Бліц-опитування.

  1. Розв’язати рівняння:
    а) (х-3)(х-7)(Х-√2) = 0;
    б) (ΙхΙ-2)(х-3) = 0;
  2.  Коли добуток а*b ,буде:
    а) більшим від нуля;
    б) меншим від нуля.

 

V. Пояснення нового матеріалу. 

Квадратні нерівності, які ви навчились розвязувати на попередніх уроках, є окремим випадком раціональних нерівностей.

Означення. Нерівність, ліва і права частини якої є раціональними виразами, називається раціональною.

Як відомо, будь-який раціональний вираз можна подати у вигляді раціонального дробу. Тому для того, щоб навчитися розвязувати раціональні нерівності, достатньо навчитися розв’язувати нерівності виду

                          

 

 

 

 

            Де f(x), g(x) – многочлени.

Розглянемо графік деякої функції f, у якої D(f) =R, х1,  х2, х3  - нулі функції,

(-∞;х1 ), (х1,  х2), (х2, х3), (х3;+ ∞) проміжки знакосталості.

А чи завжли нулі функції розбивають її  область визначення на проміжки знакосталості? Ні. Для функції g проміжок (х2, х3) не є проміжком знакосталості. Якщо хє (х2, хо), то g(х)>0, а якщо хє(х0;х3), то g(х)<0.

Принципова відмінність між функціями f і g полягає в тому, що графіком функції f є неперервна крива, а графік функції g такої властивості не має. Говорять,що функція f неперервна в кожній точці області визначення, або як ще прийнято говорити, неперервна на D(f), а g у точці х0 має розрив.

    Більш детально з поняттям неперервності функції ви ознайомитесь в старших класах. Там же буде і доведена така теорема.

Теорема 13.1. Якщо функція f неперервна і не має нулів на деякому проміжку, то вона на цьому проміжку зберігає постійний знак.

   Ця теорема дозволяє не будуючи графіка функції f, розвязати нерівності f(x) >0, f(x) <0.

   Уявімо собі, що з рисунка зникли всі точки функції f за винятком точок А(х1;0),

В(х2 ;0), С(х3;0). Очевидно, що кожний з проміжків (-∞;х1 ), (х1,  х2), (х2, х3), (х3;+ ∞) не містить нулів функції. Тоді, пам’ятаючи, що функція f неперервна на D(f), можна стверджувати: вказані проміжки є проміжками знакосталості функції f. Залишається лише з’ясувати, якого знака набувають значення функції f на цих проміжках. Це можна зробити за допомогою «пробних» точок. Нехай, наприклад, а є (-∞;х1 ) і f(a) >0. Тоді для будь-якого х є (-∞;х1 ) виконується нерівність f(x) >0. Аналогічно можна «взяти пробу» з кожного проміжку знакосталості.

   Описаний метод розвязування називають методом інтервалів.

Теорема 13.2.

Функція  у= f(x)/g(x), де f(x) і g(x) - многочлени, неперервна на D(y).

   Ця теорема теорема дозволяє для нерівностей виду f(x)/g(x) >0,    f(x)/g(x) <0 , де f(x) і g(х) - многочлени методом інтервалів.

Приклад 1.(х+3)(х-1)(х-2) >0. Розв’язання: f(х)= (х+3)(х-1)(х-2), D(f)=R, х=-3, х=1, х=2 – нулі функції

 

Відповідь: (-3;1)U(2 ;+ ∞).

№ 13.3 (х-1)(х+3)2(х-2) <0.

Відповідь:(1;2).

 № 13.7 ((х-2)(х+1))/(х-4) <0

Відповідь: (-∞;-1)U(2;4).

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

Робота в групах

Завдання на картках:

1 ряд: №13.1 (2)

2 ряд: № 13.5 (2)

3 ряд: № 13.5 (3).

Хто справиться із завданням, розвязує № 13.5 (4). Відповідь: (-1/3; 2).

VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

  1. Що нового дізнались на уроці?
  2. Чи потрібна ця тема для Вас ?
  3. Охарактеризуйте урок трьома словами, запишіть на відривних карточках.

VІІІ. Домашнє завдання. На опорних конспектах.

Середній рівень: № 13.2

Достатній рівень: № 13.4, 13.8(3)

Високий рівень: № 13.6(2,3,5). 13.8(4)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
24 липня 2018
Переглядів
2662
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку