Поглибити знання про безсполучникове складне речення; ознайомити з основними ознаками, смисловими відношеннями між частинами безсполучникових складних речень; розвити вміння знаходити ці синтаксичні конструкції у висловлюваннях
Тема: Безсполучникове складне речення. Особливості будови, смислові відношення між простими реченнями
Мета: поглибити в учнів знання про безсполучникове складне речення; ознайомити з основними ознаками, смисловими відношеннями між частинами безсполучникових складних речень; розвити вміння знаходити ці синтаксичні конструкції у висловлюваннях, правильно інтонувати їх, аналізувати будову безсполучникових складних речень, смислові відношення в них; сприяти вихованню любові до рідної землі.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: зошити, дошка, дидактичний матеріал, підручники
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Ознайомлення з темою і метою уроку..
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (бесіда за питаннями):
Вибірковий диктант (виписати БСР, аргументувати свій вибір).
Співає Маланці колос, сміється лука ранніми росами, дзвоном коси, кличуть городи спілим сочистим листом. Грім все гуркоче, і руда хмара лівим крилом обійма небо. Мене спиняє біла піна гречок, запашна, легка, наче збита крилами бджіл. Промінь стрибнув на полянку просто до звиняних квіток, пташки заспівали, комашня заметушилася, ліс загомонів, природа знову віджила. Мої дні течуть тепер серед степу, серед долини, налитої зеленим хлібом. (З тв.. М.Коцюбинського)
4. Робота з підручником на с.118-119 (під.за ред. О.В.Заболотного, В.В. Заболотного) та таблицею «Безсполучникове складне речення».
5. Вправа 2 – практично.
Запишіть речення, вставляючи пропущені розділові знаки. Проаналізуйте інтонацію перелічення, протиставлення, зіставлення, причини та ін…
1.Рідна мова дається народові Богом чужа – людьми її приносять на вітрі ворожих списів (В.Захарченко). 2. Зашуміла ліщинонька – заплакала дівчинонька (Нар.тв.). 3. Ось і сонце. Вся природа радіє йому: сміються поля, дзвенять у повітрі бджоли, птахи розспівалися в діброві (Ю.Збанацький). 4. Квітки забарвіють весною, хліба сколихнуться на полі достиглим густим янтарем (Д. Луценко).
6. Вправа 226 – письмово.
1. Пахнуть росою гаї попелясті, легко шипшина достигла тремтить (Д. Лазар) – Пахнуть росою гаї попелясті, і легко шипшина достигла тремтить.
2. Зайде сонце – Катерина по садочку ходить (Т.Шевченко) – Зайде сонце, і Катерина по садочку ходить. 3. Стоїш високо – не будь гордим, стоїш низько – не гнися (Нар.тв.) – Якщо стоїш високо, то не будь гордим, коли стоїш низько, то не гнися. 4.Відбились зорі у воді, летять до хмар тумани…(О.Гончар) – Коли відбились зорі у воді, тоді летять до хмар тумани.
7. Розподільний диктант
Випишіть спочатку складні безсполучникові речення з однорідними частинами, а потім – з неоднорідними.
Утворіть безсполучникові речення, добираючи до поданих речень другу частину. Запишіть, правильно розставляючи розділові знаки.
Прочитайте один одному речення. Визначте на слух: а)просте речення чи складне; б)сполучникове чи безсполучникове.
Речення для першого учасника. 1. Як у дитинстві сниться: я лечу, це ж я у сні росту, це я зростаю (І. Муратов). 2. Коли Творець подарував Україні Пісню – пісенною стала Душа українців (Н. Петрук). 3. Шматочок сині в неба позичаю, в проміння сонця – нитку золоту (А. Клюско). 4. Обнімає ніч зорю на плечі, синьо посміхається зоря…(М. Вінграновський).
Речення для другого учасника. 1. Коло примерклого багаття точиться некваплива бесіда – кожне докидає до її повільного вогню по слову, по двоє (Є.Гуцало). 2. А за вікном коротке літо, і пахне кава полином (Г.Овсієнко). 3. Якщо комусь дано слово, то обов’язково дається і його відчуття (Г. Овсієнко). 4. Сидів і довго думав над собою блакитний вечір вдома повесні…(М.Вінграновський)
V. Підсумок уроку.
VІ. Оцінювання.
VІІ. Домашнє завдання: виписати 5–6 народних висловів у формі безсполучникових складних речень. Визначити смислові відношення, накреслити схеми або виконати впр. 220, с.118 – 120 – вивчити правила.