Пояснити учням правила вживання двокрапки і тире між частинами безсполучникового складного речення; формувати вміння визначати відповідну пунктограму та обґрунтовувати вибір вживання відповідного розділового знака ; розвивати орфографічну та пунктуаційну грамотність учнів, увагу, пам'ять, логічне мислення
9 клас
Тема: Двокрапка і тире у безсполучниковому складному реченні
Мета:пояснити учням правила вживання двокрапки і тире між частинами безсполучникового складного речення; формувати вміння визначати відповідну пунктограму та обґрунтовувати вибір вживання відповідного розділового знака ; розвивати орфографічну та пунктуаційну грамотність учнів, увагу, пам'ять, логічне мислення; сприяти вихованню поваги до краси та багатства рідного слова.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: зошити, дошка, таблиця, картки-схеми, підручник, дидактичний матеріал.
Хід уроку
І.Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань (повторення вивченого про БСР).
Пояснювальний міні-диктант
Тільки кривду купують золотом, тільки в сріблі несуть гроби, горде слово, розкуте молотом, переважує всі скарби. Морози бють важкі свої копита останніми походами впівсвіта; останній подих рудуватих криг рожевим ранком звівся і застиг.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Картка – схема 1
Правило |
Приклад |
Двокрапка ставиться, якщо друга частина розкриває зміст першої. |
І не холодно дуже: є морозець, та не цупкий (Панас Мирний) |
Двокрапка ставиться, якщо друга частина виражає причину того, про що йдеться в першій. |
Ідемо вдвох: тут для гучних компаній не місце (М. Рильський) |
Двокрапка ставиться , якщо в першій частині є слова так, такий; чути, бачити, знати, розуміти й под.. |
Дивлюся я: полями в’ється рів, немов змія (Б.Лепкий) |
Картка-схема 2
Правило |
Приклад |
Тире ставиться, якщо зміст частин речення протиставляється. |
Не вмер поет – його втомило горе (Б.Лепкий) |
Тире ставиться, якщо друга частина виражає наслідок або висновок з того, про що йдеться в першій частині речення. |
Забудеш рідний край – тобі твій корінь всохне. Вселюдське замовчиш обчухраним зростеш (П.Тичина). |
Тире ставиться, якщо друга частина речення виражає різку зміну подій. |
Ми різко зійшлися в танці – аж ґудзики відірвались (Д.Павличко) |
Поясніть вживання розділових знаків.
Глянеш – в плесі відбиті справжні зорі небесні (Д.Білоус). І вірю я: любов зігріє жорстокий двадцять перший вік (І.Гончар). Я в давню істину увірував глибоко: найвища мудрість в простоті високій (Б.Олійник). А прийде ніч – болить душа словами (Л.Костенко). Доріг немало – я люблю одну (М.Волощук).
Доповніть БСР пропущеними частинами. Прочитайте доповнені речення вголос з правильною інтонацією, поясніть вживання розділових знаків.
1.Посієш вчасно – збереш рясно.
3. На обличчі з’явився смуток – бути сльозам.
4. Зійшов сніжок – берися за плужок.
1.5. Вправа 2.
З кожної пари простих речень утворити БСР. Обґрунтуйте вживання двокрапки.
Спишіть, вставляючи пропущені букви й розділові знаки.
З..млі кланяйся н..зько до хліба буд…ш близ…ко. Зійшов сніжок б…рись за плуж…к. Посій впору буд…ш мати з…рна гору. Кинь ячмінь у болото вб…ре тебе в золото. Прийде пора вир…сте трава.
1.7. Самостійна робота.
Складіть алгоритм-судженння за темою «Розділові знаки між частинами безсполучникового складного речення».
ІV. Підсумки.
V. Оцінювання.
VІ. Домашнє завдання: вивчити правила (с.127-131), І в.: впр.248 та 257 – письмово; ІІ в.: впр. 262 -практично.