Конспект уроку:" Двокрапка і тире у безсполучниковому складному реченні "

Про матеріал

Пояснити учням правила вживання двокрапки і тире між частинами безсполучникового складного речення; формувати вміння визначати відповідну пунктограму та обґрунтовувати вибір вживання відповідного розділового знака ; розвивати орфографічну та пунктуаційну грамотність учнів, увагу, пам'ять, логічне мислення

Перегляд файлу

                                                                          9 клас

Тема: Двокрапка і тире у безсполучниковому складному реченні

Мета:пояснити учням правила вживання двокрапки і тире між частинами безсполучникового складного речення; формувати вміння визначати відповідну пунктограму та обґрунтовувати вибір вживання відповідного розділового знака ; розвивати орфографічну та пунктуаційну грамотність учнів, увагу, пам'ять, логічне мислення; сприяти вихованню поваги до краси та багатства рідного слова.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: зошити, дошка, таблиця, картки-схеми, підручник, дидактичний матеріал.

                                                   Хід уроку

І.Організація класу.

ІІ. Актуалізація опорних знань (повторення вивченого про БСР).

Пояснювальний міні-диктант

Тільки кривду купують золотом, тільки в сріблі несуть гроби, горде слово, розкуте молотом, переважує всі скарби. Морози бють важкі свої копита останніми походами впівсвіта; останній подих рудуватих криг рожевим ранком звівся і застиг.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

  1.       Робота з підручником (с.127- 130).
  2.       Співставлення опрацьованого матеріалу з картками-схемами на парті.

Картка – схема 1

               Правило

                Приклад

Двокрапка ставиться, якщо друга частина розкриває зміст першої.

І не холодно дуже: є морозець, та не цупкий (Панас Мирний)

Двокрапка ставиться, якщо друга частина виражає причину того, про що йдеться в першій.

Ідемо вдвох: тут для гучних компаній не місце (М. Рильський)

Двокрапка ставиться , якщо в першій частині є слова так, такий; чути, бачити, знати, розуміти й под..

Дивлюся я: полями вється рів, немов змія (Б.Лепкий)

 

Картка-схема 2

                     Правило

                   Приклад

Тире ставиться, якщо зміст частин речення протиставляється.

Не вмер поет – його втомило горе (Б.Лепкий)

Тире ставиться, якщо друга частина виражає наслідок або висновок з того, про що йдеться в першій частині речення.

Забудеш рідний край – тобі твій корінь всохне. Вселюдське замовчиш обчухраним зростеш (П.Тичина).

Тире ставиться, якщо друга частина речення виражає різку зміну подій.

Ми різко зійшлися в танці – аж ґудзики відірвались (Д.Павличко)

 

  1.       Пояснювальний диктант

Поясніть вживання розділових знаків.

Глянеш – в плесі відбиті справжні зорі небесні (Д.Білоус). І вірю я: любов зігріє жорстокий двадцять перший вік (І.Гончар). Я в давню істину увірував глибоко: найвища мудрість в простоті високій (Б.Олійник). А прийде ніч – болить душа словами (Л.Костенко). Доріг немало – я люблю одну (М.Волощук).

  1.       Вправа 243 – практично.

Доповніть БСР пропущеними частинами. Прочитайте доповнені речення вголос з правильною інтонацією, поясніть вживання розділових знаків.

  1. Я вірю:…2.Ранок видався тихий та ясний:…3. Повертався додому задоволений: …4….: пройшов теплий дощ.
    1.        Вправа 259 – письмово.
    2.        Складіть речення за схемами. Утворені речення запишіть, поясніть уживання розділових знаків.
  1. [умова] - [ ].   3. [ ] -  [наслідок].  4.[ ] - [результат].

1.Посієш вчасно – збереш рясно.

3. На обличчі зявився смуток – бути сльозам.

4. Зійшов сніжок – берися за плужок.

1.5. Вправа 2.

З кожної пари простих речень утворити БСР. Обґрунтуйте вживання двокрапки.

  1. Квіти з вишневих дерев облетіли. Несподівано подув холодний вітер.
  2. Сьогодні не буде останніх двох уроків. Учителька математики захворіла.
  3. Дівчина гарно навчається і перемогла в декількох олімпіадах. Шкільна рада нагородила Олесю поїздкою на море.
    1.        Вправа 3 – практично.

Спишіть, вставляючи пропущені букви й розділові знаки.

З..млі кланяйся н..зько до хліба буд…ш близ…ко. Зійшов сніжок б…рись за плуж…к. Посій впору буд…ш мати з…рна гору. Кинь ячмінь у болото вб…ре тебе в золото. Прийде пора вир…сте трава.

1.7. Самостійна робота.

Складіть алгоритм-судженння за темою «Розділові знаки між частинами безсполучникового складного речення».

ІV. Підсумки.

V. Оцінювання.

VІ. Домашнє завдання: вивчити правила (с.127-131), І в.: впр.248 та 257 – письмово; ІІ в.: впр. 262 -практично.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 серпня 2018
Переглядів
41769
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку