Конспект уроку:" Тренувальні вправи "

Про матеріал

Поглибити, систематизувати, закріпити вивчене про вживання двокрапки і тире між частинами безсполучникового складного речення; розвивати орфографічну та пунктуаційну грамотність

Перегляд файлу

                                                             9 клас

Тема:Тренувальні вправи

Мета: поглибити, систематизувати, закріпити вивчене про вживання двокрапки і тире між частинами безсполучникового складного речення; розвивати орфографічну та пунктуаційну грамотність учнів, увагу, пам'ять, навички самостійної роботи; формувати вміння використовувати набуті знання на практиці.

Тип уроку: урок комбінований.

Обладнання:зошити, дошка, дидактичний матеріал, підручник.

                                                        Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів з теми

Творче спостереження з елементами вибіркової роботи

 

 Виразно прочитати вірш В. Симоненка. Виписати безсполучникові складні речення, яким властива інтонація зумовленості й зіставлення. Визначити смислові відношення, накреслити схеми.

 

ПІЧ

 

Лиже полум’я жовте черево,

 

Важкувато сопе димар,

 

Галасує від болю дерево,

 

Піднімаючись димом до хмар.

 

Бубонять рогачі і кочерги —

 

Щось пригадують з давнини,

 

І чекають покірно черги

 

Засмаглілі горшки й чавуни.

 

З тітки полум’я сон злизало,

 

Тітка гладить рукою глек,

 

Теплий ватяник зав’язала

 

На застуджений свій поперек.

 

Біга тітка із кухні в сіни,

 

З-під повітки заносить дров —

 

З них струмує жовтаво-синя

 

Віковічна печаль дібров.

 

Звично грюкають мляві двері,

 

Піч гуде і димить у світ —

 

Скільки в пащу цій ненажері

 

Тітка вкинула кращих літ!

 

Сновигають по зморшках думи,

 

На щоках танцює вогонь,

 

Сажа в’їлася чорним глумом

 

У пелюстки її долонь.

 

Біля печі вона, мов бранець,

 

Слугувала під шурх спідниць,

 

Віддавала дівочий рум’янець

 

Чистоті смачних паляниць...

 

Менше ми гіркоти нестимем,

 

Стане ближчою наша мета,

 

Як не будуть у небо димом

 

Підніматись жіночі літа.

 

В. Симоненко

 

· Дослідити, яких речень за будовою найбільше в тексті. Яку стилістичну роль виконує нагромадження таких конструкцій?

 

· Яку роль відіграє інтонація в безсполучникових складних реченнях цього вірша?

 

 

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

  1.       Коментований диктант

Записати речення, пояснити вживання розділових знаків

Вірю в пам'ять і серце людське: десь на теплих його півкулях є село моє – Зачепилівка (Ю.Олійник). Я не лблю зими – вона так убога, одноманітна, барвами скупа…(В.Симоненко) Не боюся я нічого, хочу тільки одного: стуку серця дорогого біля серденька мого (ВСимоненко). Агроном при тобі – це теж непогано! (М.Стельмах). Мені нема що від людей ховати: он сад цвіте (Б.Олійник). 

  1.       Вправа 1 – практично.

Зістав першу частину із другою. Постав розділові знаки, поясни їх уживання.

1.Хочеш їсти калачі                                         зима поїдає. 

2.Добре роби                                                    не сиди на печі.

3. На годину спізнишся                                   добре й буде!

4. Дай серцю волю                                           за рік не наздоженеш.

5.Літо дбає                                                        заведе в неволю.

1.3.  Вправа 2 – письмово.

Запишіть речення, вставляючи пропущені розділові знаки. Накресліть схеми речень.

Там мати залишилася самітня синів на фронт покликала війна. А потім був наказ іти піхоті в навчальний наступ до дніпровських нив. Тополі жура влилися крильми навколо голубіли мирні хати. Снігами землю замело яріли ще морозів жала. Життя не любить втоми й супокою воно цвіте і щедриться, мов сад.  

  1.        Вправа 260 –  самостійна робота.
  1. За ніч випало багато снігу. Іти було важко. 2. Хочеш багато знати. Дружи з книгою.  3.Під Новий рік сильний мороз. Буде врожай хліба. 4. Продзвенів дзвінок. Гра обірвалася. 5. Літо добуває. Зима поїдає. 6. Говорить. Шовком шиє.  
    1.                   Лінгвістична гра «Третє зайве»

 

· Записати речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Визначити, яка синтаксична конструкція в кожній групі речень є «зайвою». Вибір обґрунтувати.

 

І. 1. І сниться сон мені неначе

 

Десь на холодній чужині

 

Якийсь вигнанець гірко плаче

 

І заздрить мертвому мені.

 

Олександр Олесь

 

2. Голос духа чути скрізь

 

По курних хатах мужицьких

 

По верстатах ремісницьких

 

По місцях недолі й сліз.

 

І. Франко

 

3. Волошко загадко велика

 

В тобі є вічна таїна

 

Ти водночас і скромно-дика

 

І незбагненно чарівна.

 

Д. Білоус

 

ІІ. 1. Хтось з великих сказав Усе минає, а слово залишається (М. Слабошпицький).

 

2. Не бійтесь заглядати у словник

 

Це пишний яр, а не сумне провалля...

 

М. Рильський

 

3. Варто відзначити Ярослав Мудрий був людиною всебічно

 

розвиненою (С. Махун).

 

· Зробити висновок про вживання двокрапки в простому і складному реченнях.

VІ. Узагальнення вивченого на уроці

 

Дати обґрунтовані відповіді на запитання:

 

1. Які смислові відношення властиві безсполучниковим складним реченням, у яких уживається двокрапка? тире?

 

2. Яка інтонація характерна безсполучниковим складним реченням, що виражають причину, пояснення або доповнення, наслідок, порівняння, швидку зміну подій, час або умову?

 

VІІ. Підсумок уроку

VІІІ. Домашнє завдання: за поданими схемами-моделями побудувати або дібрати з художньої літератури безсполучникові складні речення.

1. [ ]: [причина]. 2. [ ]: [пояснення]. 3. [ ]: [доповнення]. 4. [ ] — [наслідок]. 5. [час] — [ ]. 6. [умова] — [ ]. 7. [ ] — [ ].

· Користуючись схемами, сформулювати основні правила вживання тире, двокрапки в безсполучникових складних реченнях.

 

 

docx
Додано
14 серпня 2018
Переглядів
1473
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку