Конспект уроку"Cambria (Заголовки)

Про матеріал
навчальна: повторити й узагальнити знання, вміння й навички з теми; □ розвивальна:розвиватигнучкістьмислення; □ виховна:виховуватиінтересдокультуримовлення. Внутрішньопредметнізв'язки: морфологія, орфографія, синтаксис, пунк¬туація.
Перегляд файлу

Урок №4

Тема.      Частини мови. Прикметник.

                  Правопис голосних у відмінкових закінченнях прикметників, уживання прикметників у прямому й переносному значеннях

Мета:

 навчальна: повторити й узагальнити знання, вміння й навички з теми;

 розвивальна: розвивати гнучкість мислення;

 виховна: виховувати інтерес до культури мовлення.

Внутрішньопредметні зв'язки: морфологія, орфографія, синтаксис, пунк­туація.

Міжпредметні зв'язки: мова, література.

Тип уроку: систематизація й узагальнення знань, вмінь і навичок.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Прочитайте (послухайте) уривок із вірша А. Малишка «Пісня про рушник». Назвіть прикметники.

Хай на ньому цвіте росяниста доріжка,

І зелені луги, й солов’їні гаї,

І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка,

І засмучені очі хороші твої.

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ,

УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ

Бесіда

Що називається прикметником?

Як змінюються прикметники? Провідмінюйте кілька з них.

Яка різниця в значенні прикметників у словосполученнях те­пла вода тепла зустріч, м’який диван м’яка душа, срібний іній срібний перстень.

IV. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ Тренувальні та творчі вправи

Вправа 1

Прочитайте текст. Випишіть прикметники разом з іменниками, до яких вони належать.

СВІТАНКИ НАД УКРАЇНОЮ

     ...Над рідною землею займається світло-рожеве світання. В темно-синьому небі ще мерехтять далекі зорі. Та поступово вони гаснуть. На східному горизонті рожевіє небокрай, і в голубій імлі купається безкрая далечінь. Чудові світанки над Україною! (За Г. Цюпою)

Вправа 3

Пояснювальний диктант. Пояснити правопис слів і розділові знаки.

ЧАКЛУЄ СОЛОВЕЙ

    Солов’їний спів чарує людство всього світу з найдавніших давен. Зачудовує й дивує цей пташок. Сам маленький, сіренький. Тільки очі в нього великі і по-людському розумні. Солов’їний спів не одна­ковий, як неоднаково співають люди. Один пташок потьохкує так

собі, слухати можна. Інший виводить свої коліна краще. Та є й межи солов’їв такі чудодії, що співом заворожують душу. І не самим лише людям. Довкола солов’я-красноспіва і абиякі солов’ї навчаються співати гарно. Навіть інші пташки часто замовкають, коли розля­жеться солов’їний спів. Певно, він і їх чарує (3 журналу).

Вправа 4

 Виразно прочитайте вірш В. Сосюри. Випишіть прикметники в переносному значенні разом з іменниками.

Я ЛЮБЛЮ МОЮ ВІТЧИЗНУ

Я люблю мою Вітчизну,

що кругом, як сад, цвіте,

 за ходу її залізну

у майбутнє золоте.

 

За людей її прекрасних

І за їх крилатий труд,

Що здійма до зір незгасних

Перемог дзвінкий салют.

Вправа 5

 Доберіть можливі прикметники до наведених іменників. З двома-трьома з них складіть речення і запишіть.

Зразок Письменник — відомий, видатний, визначний, таланови­тий, обдарований, сучасний.

Зима, книжка, картина, екскурсія, друг.

Вправа 6

 Послухайте загадки (читає вчитель), відгадайте їх (відгадки — прикметники з іменниками).

1. Крил не має, а навколо Землі і Місяця літає? (Штучний супутник). 2. Який рік тягнеться один день? (Новий рік). 3. Ніхто його не лякає, а воно тремтить. (Осикове листя)

Вправа 7

 Запишіть, замінивши виділені частини речення одним словом. Усно складіть з утвореними словосполученнями речення.

1. Трудівник, який ніколи не втомлюється. 2. Людина, яка не любить багато говорити. 3. Подвиг, якого раніше не було. 4. Рух, який не можна зупинити.

Вправа 8

 Перепишіть, виберіть потрібний у дужках прикметник. Ви­значте відмінки всіх прикметників, виділіть відмінкові закін­чення.

Ще в дитинстві я ходив у трави,

В гомінливі (трепетні, хвилюючі, зворушливі) ліси,

Де дуби мовчали величаво,

У краплинах ранньої роси.

 

Бігла стежка вдалеч і губилась,

А мені у (безтурботні, спокійні, тихі) дні

Назавжди, навіки полюбились

Ніжні і (замріяні, задумані) пісні.

В. Симоненко

Вправа 9

Прочитайте вірш Андрія Малишка. Як навчання мови пов’язане з діяльністю? Назвіть прикметники, вжиті в тексті. Яку роль вони виконують?

Буду я навчатись мови золотої

У трави-веснянки, у гори крутої,

 

В потічка веселого, що постане річкою,

В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.

 

Буду я навчатись мови-блискавиці

В клекоті гарячім кованої криці,

 

В кореневищі пружному ниви колоскової,

В леготі шовковому пісні колискової;

 

Щоб людському щастю дбанок свій надбати,

Щоб раділа з мене Україна-мати.

V. ПІДСУМОК УРОКУ

 Розкажіть про значення, правопис та вживання прикметників.

 Запишіть речення. Назвіть прикметники, визначте їх рід, число, відмінок.

Історія Києва багата на події — драматичні і героїчні, людей мужніх і мудрих, звершення вікопомні.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)

 Напишіть твір-опис на тему «Моя улюблена книжка (картина, пісня). Підкресліть прикметники (хвилястою лінією).

 Підберіть: приклади вживання прикметників у прямому й пере­носному значенні.

 

docx
Додано
8 лютого 2020
Переглядів
592
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку