Тема. Частини мови. Прикметник.
Правопис голосних у відмінкових закінченнях прикметників, уживання прикметників у прямому й переносному значеннях
Мета:
□ навчальна: повторити й узагальнити знання, вміння й навички з теми;
□ розвивальна: розвивати гнучкість мислення;
□ виховна: виховувати інтерес до культури мовлення.
Внутрішньопредметні зв'язки: морфологія, орфографія, синтаксис, пунктуація.
Міжпредметні зв'язки: мова, література.
Тип уроку: систематизація й узагальнення знань, вмінь і навичок.
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
► Прочитайте (послухайте) уривок із вірша А. Малишка «Пісня про рушник». Назвіть прикметники.
Хай на ньому цвіте росяниста доріжка,
І зелені луги, й солов’їні гаї,
І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка,
І засмучені очі хороші твої.
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ,
УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ
Бесіда
▼ Що називається прикметником?
▼ Як змінюються прикметники? Провідмінюйте кілька з них.
▼ Яка різниця в значенні прикметників у словосполученнях тепла вода — тепла зустріч, м’який диван — м’яка душа, срібний іній — срібний перстень.
IV. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ Тренувальні та творчі вправи
Вправа 1
► Прочитайте текст. Випишіть прикметники разом з іменниками, до яких вони належать.
СВІТАНКИ НАД УКРАЇНОЮ
...Над рідною землею займається світло-рожеве світання. В темно-синьому небі ще мерехтять далекі зорі. Та поступово вони гаснуть. На східному горизонті рожевіє небокрай, і в голубій імлі купається безкрая далечінь. Чудові світанки над Україною! (За Г. Цюпою)
Вправа 3
► Пояснювальний диктант. Пояснити правопис слів і розділові знаки.
ЧАКЛУЄ СОЛОВЕЙ
Солов’їний спів чарує людство всього світу з найдавніших давен. Зачудовує й дивує цей пташок. Сам маленький, сіренький. Тільки очі в нього великі і по-людському розумні. Солов’їний спів не однаковий, як неоднаково співають люди. Один пташок потьохкує так
собі, слухати можна. Інший виводить свої коліна краще. Та є й межи солов’їв такі чудодії, що співом заворожують душу. І не самим лише людям. Довкола солов’я-красноспіва і абиякі солов’ї навчаються співати гарно. Навіть інші пташки часто замовкають, коли розляжеться солов’їний спів. Певно, він і їх чарує (3 журналу).
Вправа 4
► Виразно прочитайте вірш В. Сосюри. Випишіть прикметники в переносному значенні разом з іменниками.
Я ЛЮБЛЮ МОЮ ВІТЧИЗНУ
Я люблю мою Вітчизну,
що кругом, як сад, цвіте,
за ходу її залізну
у майбутнє золоте.
За людей її прекрасних
І за їх крилатий труд,
Що здійма до зір незгасних
Перемог дзвінкий салют.
Вправа 5
► Доберіть можливі прикметники до наведених іменників. З двома-трьома з них складіть речення і запишіть.
Зразок Письменник — відомий, видатний, визначний, талановитий, обдарований, сучасний.
Зима, книжка, картина, екскурсія, друг.
Вправа 6
► Послухайте загадки (читає вчитель), відгадайте їх (відгадки — прикметники з іменниками).
1. Крил не має, а навколо Землі і Місяця літає? (Штучний супутник). 2. Який рік тягнеться один день? (Новий рік). 3. Ніхто його не лякає, а воно тремтить. (Осикове листя)
Вправа 7
► Запишіть, замінивши виділені частини речення одним словом. Усно складіть з утвореними словосполученнями речення.
1. Трудівник, який ніколи не втомлюється. 2. Людина, яка не любить багато говорити. 3. Подвиг, якого раніше не було. 4. Рух, який не можна зупинити.
Вправа 8
► Перепишіть, виберіть потрібний у дужках прикметник. Визначте відмінки всіх прикметників, виділіть відмінкові закінчення.
Ще в дитинстві я ходив у трави,
В гомінливі (трепетні, хвилюючі, зворушливі) ліси,
Де дуби мовчали величаво,
У краплинах ранньої роси.
Бігла стежка вдалеч і губилась,
А мені у (безтурботні, спокійні, тихі) дні
Назавжди, навіки полюбились
Ніжні і (замріяні, задумані) пісні.
В. Симоненко
Вправа 9
► Прочитайте вірш Андрія Малишка. Як навчання мови пов’язане з діяльністю? Назвіть прикметники, вжиті в тексті. Яку роль вони виконують?
Буду я навчатись мови золотої
У трави-веснянки, у гори крутої,
В потічка веселого, що постане річкою,
В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.
Буду я навчатись мови-блискавиці
В клекоті гарячім кованої криці,
В кореневищі пружному ниви колоскової,
В леготі шовковому пісні колискової;
Щоб людському щастю дбанок свій надбати,
Щоб раділа з мене Україна-мати.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
► Розкажіть про значення, правопис та вживання прикметників.
► Запишіть речення. Назвіть прикметники, визначте їх рід, число, відмінок.
Історія Києва багата на події — драматичні і героїчні, людей мужніх і мудрих, звершення вікопомні.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)
► Напишіть твір-опис на тему «Моя улюблена книжка (картина, пісня). Підкресліть прикметники (хвилястою лінією).
► Підберіть: приклади вживання прикметників у прямому й переносному значенні.