. Урок розвитку комунікативних умінь №3. Текст як продукт мовленнєвої діяльності. Змістова й композиційна єдність, зв'язність тексту. Тема, основна думка тексту. Мікротема. Ч

Про матеріал
навчальна: поглибленнямовленнєвознавчихзнаньтазасвоєнняно¬вих, формуванняпрактичнихуміньінавичок; □ розвивальна:розвивативміннямовленнєвої діяльності; □ виховна:виховуватикультурумовленнєвоїповедінки.
Перегляд файлу

Урок №7

Тема.       Урок розвитку комунікативних умінь №3.

                   Текст як продукт мовленнєвої діяльності. Змістова й композиційна єдність, зв'язність тексту. Тема, основна думка тексту. Мікротема. Читання мовчки текстів різних стилів.

Мета:

 навчальна: поглиблення мовленнєвознавчих знань та засвоєння но­вих, формування практичних умінь і навичок;

 розвивальна: розвивати вміння мовленнєвої діяльності;

 виховна: виховувати культуру мовленнєвої поведінки.

Внутрішньопредметні зв'язки: культура мовлення, стилістика.

Міжпредметні зв'язки: мова, література та інші шкільні предмети.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

 Прочитайте прислів’я. Яка його основна думка?

Маленька праця — краща за велике безділля.

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Робота з текстом

Прочитайте текст. Визначте його основну думку

ПІСНЯ, ЩО ЗАВОЮВАЛА ЄВРОПУ

На початку минулого століття вчені були неймовірно здивовані, як далеко помандрувала одна з шотландських народних пісень: вона прижилася в Україні і стала тут народною, широко знаною під на­звою «їхав козак за Дунай». Але дослідники глибше проаналізували цю загадку... З’ясувалося, що «їхав козак за Дунай» народилася-таки в Україні, а залетіла аж до Шотландії... І не тільки до Шотландії. Вона звучала часто і французькою, і польською, і чеською, і болгарською, з’ясувалося, що в тієї пісні є автор. Його ім’я — Семен Климовський.

Отака надзвичайно щаслива доля судилася цьому творові укра­їнського козака (З журналу).

IV. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК Навчальні, тренувальні і творчі вправи

 Вправа 1

Прочитайте. Що нового ви дізналися про текст? Що таке тема й мікротема тексту?

В одному реченні не завжди можна викласти весь зміст. Для цього треба кілька пов’язаних між собою речень, тобто текст.

Текст — це висловлювання, яке складається з кількох речень, має певну змістовну і структурну завершеність. Усі речення в тексті зв’язані за змістом і за будовою тексту.

Кожен текст, висвітлюючи якусь тему, містить певний обсяг фактів, певну інформацію. Текст і створюється заради передання інформації. Те, про що говориться в тексті, називається темою. Тема може ділитися на підтеми або мікротеми.

Вправа 2

Прочитайте. Який із цих записів є текстом, а який не можна так назвати? Чому? Текст перепишіть. Визначте його тему і мікро­теми.

Варіант 1

Мисливці з лісу принесли маленьке лисенятко. Перегукуючись, ішли діти лісом, щедро залитим сонячним промінням. Я люблю ви­конувати творчі завдання.

Варіант 2

Мисливці принесли з лісу маленьке лисенятко. Поселилось воно в старенькій собачій будці.

Перші дні сиділо тихесенько, навіть носа не показувало. Але незабаром звірок посмілішав і почав вилізати з будки.

Вправа З

Прочитайте мовчки три тексти. Визначте їхній стиль, тему, мікротеми, основну думку. На матеріалі одного із текстів напишіть переказ.

Текст 1

МОВА

Ой, яка чудова українська мова!

Де береться все це, звідкіля і як?

Є в ній ліс-лісок-лісочок, пуща, гай, діброва,

Бір, перелісок, чорноліс. Є іще й байрак.

І така ж розкішна і гнучка, як мрія.

Можна «звідкіля» і «звідки», можна і «звідкіль».

Є у ній хурделиця, віхола, завія,

Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль.

О. Підсуха

Текст 2

НОВОРІЧНИЙ МІСЯЦЬ — БЕРЕЗЕНЬ

В Ірані свято Нового року — це свято приходу весни, новий рік тут зустрічають 22 березня. За традицією, голова сім’ї дарує домо­чадцям нове вбрання. Мешканці виходять на вулиці, розпалюють багаття і стрибають через них. У цей день прийнято розбивати в домі старий глиняний посуд. А на столі має бути обов’язково сім страв, назви яких починаються з букви «с». Наприклад: «сіб» — яблуко, «сабзі» — зелень, «серке» — оцет... І тоді, за давніми переказами, в домі поселиться щастя (З календаря).

Текст З

СОНЯЧНИЙ ГОДИННИК

Першим пристроєм, за допомогою якого люди змогли вести відлік часу, був сонячний годинник. Його конструкцію підказала сама приро­да: досить було простої спостережливості, аби збагнути, що за довжи­ною тіні від дерева можна визначити тривалість часових проміжків.

Сонячним годинником широко користувалися в стародавньому світі. В античній Греції він був невід’ємним атрибутом буденного життя городян. Греки називали його гномон, що в перекладі означає «покажчик тіні», і визначали за ним не лише час, а й азимут Сонця, сторони світу.

Проте сонячний годинник мав один суттєвий недолік: вночі або в хмарну погоду він «зупинявся». Це спонукало наших предків до пошуку більш надійного хронометра. Так було винайдено водяні, пісочні і навіть вогняні годинники (3 журналу).

Вправа 4

 Пояснювальний диктант. Поясніть правопис виділених слів і по­становку розділових знаків. У першому реченні назвіть усно всі частини мови. З другого випишіть усі словосполучення. У тре­тьому підкресліть граматичну основу (підмет і присудок).

Роки дитинства і юності залишають помітний слід на дальшій

долі людини. Так сталося і з Ушинським. Він навчався і вихову­вався в невеликій повітовій гімназії. Гімназисти, навіть усупереч своїм наставникам, мали можливість спілкуватися з селянськими дітьми з навколишніх сіл. Вони бачили злиденне життя й пройма­лися ненавистю до кріпосного ладу. Спостережливий і допитливий розум гімназиста Ушинського акумулював не тільки страждання й злидні українських селян, а й їхню духовну культуру, їхні пісні, звичаї, обряди. Згодом видатний педагог дасть високу оцінку цим духовним скарбам народу, напише, що в українських святкових звичаях збереглося багато дитячої поезії (Із книги «Педагогічні ідеї Ушинського»).

V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ,

УМІНЬ І НАВИЧОК

Бесіда

Що називають текстом?

Які ознаки тексту?

Що називають темою, мікротемою тексту?

Навчальні, тренувальні і творчі вправи

Вправа 1

 Доберіть текст із будь-якого підручника і прочитайте його мовчки, визначивши тему.

Вправа 2

 Прочитайте текст. Яку книжку ви зараз читає у вільний час?

     Українська мова — одна з найкрасивіших і

милозвучніших мов світу. Багато різних письменників з усього світу прославляють українську мову. Художню культуру людства, його мораль і есте­тичність український народ збагатив своїми історичними піснями і думами. Ми не повинні втратити таку гарну мову, бо світ втратить одну з кращих перлин свого скарбу.

Адже мова народна — це золотий запас душі народу, з яким виростаємо, яким живемо і завдяки якому маємо право і гордість милуватись рідним народом (З журналу).

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

(Про значення текстів різних видів, стилів, жанрів; авторів та користувачів текстів).

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)

 Виконайте вправу за підручником.

 Підберіть текст з різними видами речень за метою висловлю­вання, з кількома абзацами.

 Складіть невеликий текст про цікавих вам людей. З ким би ви хотіли поділитись цією інформацією?

 

docx
Додано
8 лютого 2020
Переглядів
1400
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку