УРОК – ПОДОРОЖ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В 7 КЛАСІ
Тема: Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета: дати поняття про дієприкметник як особливу форму дієслова, пояснити властиві дієприкметникові граматичні ознаки прикметника й дієслова, формувати вміння розпізнавати дієприкметники в реченнях, з’ясовувати їх рід, число, відмінок, синтаксичну роль; виховувати повагу до таких чеснот, як людяність і доброта; виховувати любов до рідної природи; розвивати увагу, уяву, логічне мислення, пам’ять.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, урок-подорож.
Станції : Теоретична, Моделююча, Лексико-орфографічна, Творча
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів
Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми здійснимо подорож до однієї поки що невідомої для вас країни. Яка назва цієї країни ви дізнаєтесь трохи пізніше (це і буде темою нашого уроку).
Для цього ми перетворимось на листонош, які приносять людям листи, добрі листи.
Перед вами на дошці висять «поштові скриньки» (дієслово та прикметник), а на парті «листи» зі словами (написані дієслова та прикметники).
Вам необхідно правильно розсортувати листи по поштових скриньках.
(Діти по черзі виходять до певних скриньок, клеять листочки).
Молодці, ви впоралися із завданням! А як же ви визначили до якої скриньки приклеїти лист? (діти дають відповідь, що деякі слова вказують на дію, інші на ознаку предмета).
Згадаймо, а які частини мови мають такі ознаки?(Дієслово та прикметник).Правильно, наші скриньки так і називаються.
Бесіда за питаннями:
1. дайте визначення поняття «дієслово»
2. які граматичні категорії притаманні дієслову? (Вид, час)
3. що означає прикметник?
4. як змінюється прикметник? (Рід, число, відмінок).
А тепер спробуйте поєднати ці дві частини мови. Ви дізнаєтесь тему нашого уроку. Правильно, ДІЄПРИКМЕТНИК. Тож мандруймо разом з добрими листами до країни ДІЄПРИКМЕТНИК!
На нашому шляху будуть певні зупинки:
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Ось перша зупинка – ТЕОРЕТИЧНА.
Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (п. 18, с. 121,123).
Висновок. Учень повинен своїми словами розповісти, що таке дієприкметник
Ми тільки що прочитали, що дієприкметник має ознаки дієслова та прикметника. Нагадайте ще раз ці ознаки.
Опрацювання таблиці .
МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ ДІЄПРИКМЕТНИКА
Дієприкметник поєднує в собі ознаки прикметника і дієслова, тому має такі ознаки:
ДІЄПРИКМЕТНИК
Граматична категорія |
Приклади |
РІД |
ржавіюча монета, помитий стіл |
ЧИСЛО |
написаний твір – написані твори |
ВІДМІНОК |
вивчений, вивченого, вивченому |
ВИД |
намальований |
ЧАС |
зниклий , працюючий |
Зупинка МОДЕЛЮЮЧА
1. Робота з підручником. Виконання вправи 198 (усно).
2. Робота з картками.
Доведіть, що наведені слова є дієприкметниками.
Зразок: Ухвалений – той, який ухвалили. Має ознаку та дію
Ухвалений, побудований, змоклий, зроблений, виконаний, віддзеркалений.
Складіть з двома словами словосполучення.
Зупинка ЛЕКСИЧНО-ОРФОГРАФІЧНА
1. Утворіть дієприкметники, визначте їх граматичні категорії
Хліб, який спекли – спечений хліб
Страва, яку посолили – посолена страва
Вірш, який вивчили – вивчений вірш
Дошка, яку пофарбували – пофарбована дошка
Вікно, яке зачинили – зачинене вікно
Тема, яку зрозуміли – зрозуміла тема
2. Розподільний диктант. Випишіть у 2 колонки дієприкметники та прикметники
Солені огірки, солоні огірки, палюче сонце, палаюче вугілля, печений корж, випечений хліб, незабутні зустрічі, забуті слова.
Фізкультхвилинка
Зупинка ТВОРЧА
Перед вами малюнок. Складіть 3-4 речення, використовуючи дієприкметники. Можна використати не один дієприкметник.
Заслуховування речень, коментування.
ІV Закріплення вивченого матеріалу.
Наша подорож завершується. Необхідно перевірити чи правильно ми доставили листи? Для цього необхідно виконати наступні завдання
1. Вибірковий диктант. Виписати дієприкметники.
І. А криниця з’єднана з морем. (І.Драч.) Небо всипане зорями. (М.Старицький.) На землю по зоряних сходах задуманий вечір зійшов. (В.Сосюра.) Роса розсипана в траві. (Б.Дегтярьов.) Пожовклі листки шурхають, риплять дерева. (Д.Луценко.) Кукурудза шумить пожовтіла, знов у вирій летять журавлі. (В.Сосюра.) І задумався лелека на паруючім покосі. (Д.Павличко.) Он сивими туманами димлять розбуджені карпатські полонини. (Д.Луценко.)
2. «Дерево знань»
Перед вами малюнок дерева, де кожна гілочка – це морфологічна ознака дієслова. Надпишіть кожну назву гілочки.
А чого не вистачає цьому дереву? Правильно – листочків. Кожний ваш приклад і буде листочком. (діти пишуть на листочках приклад дієприкметника і чіпляють до гілочок).
V. Підбиття підсумків уроку.
Закінчивши працювати над темою, хочу відмітити вашу активну участь в роботі. Молодці!
Метод «Мікрофон».
Продовжіть речення:
На уроці я дізнався, що……..
Мені сподобалось………
Для мене було новим…………
Оцінювання.
VІ. Домашнє завдання(диференційоване)
Вправа 1. (достатній рівень)
Перепишіть речення і розкрийте дужки. Від дієслів, що в дужках, утворіть дієприкметники. Поясніть їх правопис.
1.У бій були (вводити) всі піхотні батальйони (О.Гончар). 2. Депо працюватиме на новому місці до того дня, коли можна буде повернутися на (визволяти) від окупантів Батьківщину (О. Донченко). 3. Кожне слово у Назара було (зважувати), кожна думка, мабуть, заздалегідь (обдумувати) і (виношувати) (Ю. Збанацький). 4. Здалека долітають (завмирають) гуки музики (І. Нечуй-Левицький). 5. Потонули всі вогні в сиве марево (тремтять) (Л. Горлач). 6. Це було нове покоління, зовсім не схоже на те, що приходило до інститутів кілька років тому, овіяне вітрами війни, (загартовувати) горем і боротьбою (П. Загребельний). 7. День і ніч повз наш будинок котиться залізна орда (ревуть), (виють), чадних машин (П. Загребельний). 8. Добріє світ, (народитися) в любові (Т. Коломієць). 9. Край моря сонце золотить (укрити) лісом гори (Н. Забіла).
Вправа 2. (Високий рівень)
Прочитайте речення. Випишіть дієприкметники, визначте їх вид, час, рід, число, відмінок.
1. Підхоплена хвилями шлюпка вилетіла в море (М. Трублаїні). 2. Тремтячими руками розгорнув Тарас папір (О. Іваненко). 3. Дбайливо политі й старанно підстрижені квіти красувалися серед в'янучих трав (В. Собко). 4. Око знов ваблять блукаючі вогні (М. Коцюбинський). 5. Згаяного часу і конем не доженеш (Народна творчість). 6. В зів'ялих листочках хто може вгадати красу всю зеленого гаю (І. Франко). 7. Не цвіти ж, мій цвіте новий, нерозвинений цвіте, зов'янь тихо, поки твоє серце не розбите (Т. Шевченко). 8. Коли весною зацвіте трава в палаючих серпанках, в степ на курган крутий іде старенька зморена журавка (Д. Луценко). 9. Струмує теплий дим по коліях розмитих, дощами добрими напоєних доріг (М. Рильський).10. Здалека долітаютьзавмерлі гуки музики (І. Нечуй-Левицький). 11. Потонули всі вогні в сиве марево тремтяче (Л. Горлач). 12. Це було нове покоління, зовсім не схоже на те, що приходило до інститутів кілька років тому, овіяне вітрами війни, загартоване горем.