Тема: Основні орфограми в коренях, префіксах, суфіксах. Морфологічна будова слова.
Мета: систематизувати, вдосконалити та закріпити здобуті знання про основні орфограми в коренях, префіксах та суфіксах слів та вміння писати слова з цими орфограмами, повторити й узагальнити знання про будову слова й способи творення слів; з’ясувати рівень засвоєння знань, умінь та навичок; розвивати мислення, пам’ять, формувати навички самостійної роботи. Виховувати любов до рідної слова та до мови, до українського народу; прищеплювати вміння виразно висловлювати думки.
Тип уроку: комбінований (закріплення; перевірка та облік знань, умінь та навичок)
Хід уроку
До рідного слова торкаюсь душею,
Боюсь очорнити чи зрадить його.
З цих слів наша мова, пишаємось нею –
Це музика й пісня народу мого.
Віктор Геращенко
I.Повідомлення мети і завдань уроку.
«О рідне слово!
Хто без тебе я?»
Д. Павличко
-Згадайте, що називається орфограмою? ?( СЛАЙД )
Орфограма (від гр. orthos- правильний і gramma- буква) - правильне написання (таке, що відповідає правилам або традиціям), яке потрібно вибрати з ряду можливих.
Орфограми бувають буквені і небуквені (написання разом, окремо, через дефіс, перенос слів, апостроф).( слайд)
2. Робота з текстом (слайд)
Ми пізнаємо світ не тільки через органи слуху, дотику, смаку, нюху, а й через слово. Саме воно здатне переносити й передавати величезний обсяг інформації з минулого в сьогодення і з сьогодення в прийдешнє.
У слові – інтелект і розум народу, його ідеали, його прагнення; з нього починається й закінчується духовне життя людини.
«Слово стало тілом й оселилося між нами, повне благодаті й істини». (З Біблії)
-Що таке морфема?
-З яких морфем складається слово переносити?
-Що ви знаєте про будову слова?
4.Розгляньте схему і таблицю. Розкажіть, з яких морфем складається слово, яке значення має кожна з цих морфем? Пригадайте основні способи словотворення:
Частини слова
префікс корінь суфікс закінчення
основа
Основні способи словотворення
Способи словотворення |
Приклади |
1.Префіксальний
2.Суфіксальний
3.Префіксально – суфіксальний
4. Безафіксний
5.Складаня слів та основ
6.Складання скорочених основ
7.Зрощення слів
8.Перехід з однієї частини мови в іншу |
Бігти прибігти
День денний
Ліс пролісок
Блакитний блакить, пробігати пробіг
Телефон і автомат телефон-автомат
Заробітна плата зарплата, Організація Об’єднаних Націй ООН
Мало відомий маловідомий
Майбутнє (яке?) покоління близьке майбутнє (що?)
|
5. Прочитайте речення і скажіть, які слова в ньому є різними формами одного і того ж слова, а які — спільнокореневими. В яких словах змінюється лише граматичне значення слова, а в яких — граматичне і лексичне? Назвіть способи творення виділених слів.(слайд)
Віками народ витворював українську мову, витворив її, одну з найбагатших мов слов'янства; триста тисяч пісень склала Україна цією мовою.
II. Відтворення теоретичних відомостей і вправи на закріплення.
1.Робота з суфіксами
Ще з колисковою піснею матері до нас приходить слово, яке ми вперше чуємо і промовляємо.
Мамо, батько,сонце, казка. (слайд)
2. Утворіть від цих слів за допомогою суфіксів нові слова:
- Яку роль відіграють суфікси в цих словах?
- Що ви ще знаєте про орфограми в суфіксах? ( слайд)
3.Давайте згадаємо тему з орфографії - чергування приголосних у суфіксах (слайд 12 )
Чергування приголосних у суфіксах
а) к, ч, ц + - ськ(ий) = -цьк(ий) молодець – молодецький
б) г,ж,з + -ськ(ий) = -зьк(ий) Париж – паризький
в) х,ш,с + -ськ(ий) = ськ(ий) Балхаш – балхаський |
Винятки: Дамаск – дамаський, Мекка – меккський, тюрки – тюркський, казах – казахський, Цюріх – цюріхський, баски – баскський.
4.Завдання( слайд)
Від поданих слів утворити прикметники за допомогою
суфікса –ськ – :
Птах, Париж Прага, француз, Одеса, Запоріжжя, Буг, Дрогобич, латиш, узбек, Кременчук.
III. Вправи на закріплення
1.Орфограми в корені ( слайд)
Зверніть увагу на текст і випишіть слова з ненаголошеними голосними в коренях.
Ми пізнаємо світ не тільки через органи слуху, дотику, смаку, нюху, а й через слово. Саме воно здатне переносити й передавати величезний обсяг інформації з минулого в сьогодення і з сьогодення в прийдешнє.
У слові – інтелект і розум народу, його ідеали, його прагнення; з нього починається й закінчується духовне життя людини.
«Слово стало тілом і оселилося між нами, повне благодаті й істини». (З Біблії)
( Величезний, минулого, починається,оселилося ).
- Як перевіряються ці слова?
2.Вправа.
Підберіть до поданих слів перевірочні й запишіть ( слайд)
Великий , землі, клекотати, держи, нести, шепототи, щемить, крива, широкий, близенько, зашивати.
(Слова левада, кишеня, минуий, які мають постійний наголос, перевіряються за словниками).
-Чому в слові зшивати ми пишемо з-?
3.Орфограми у префіксах ( слайд)
Завдання по рядах:
1 ряд – згадати написання префіксів з -, с-; роз-, без-, через-;
2 ряд – згадати написання префіксів пре-, при-, прі-;
3 ряд – згадати написання префіксів пів-, напів-;
4.Тести на закріплення
1.У якому рядку ми пишемо усі слова з префіксом с-:
а) (з, с)формувати, (з, с)кинути, (з, с)казати;
б) (з, с)плести, (з, с)питати, (з, с)шити;
в) (з, с)тягнути, (з, с)найти, (з, с)ховати;
2. У якому рядку ми пишемо усі слова з префіксом при-:
а) (пре, при)світлий, (пре, при)бережний, (пре, при)єднати;
б) (пре, при)бути, (пре, при)їхати, (пре, при)кріпити;
в) (пре, при)солодити, (пре, при)солодкий, (пре, при)сісти.
3. У якому рядку ми пишемо усі слова з префіксом пре-:
а) (пре, при)красний, (пре, при)мружений, (пре, при)хильний;
б) (пре, при)чудовий, (пре, при)давній, (пре, при)дивний;
в) (пре, при)зирство, (пре, при)старкуватий, (пре, при)старий.
4. У якому рядку ми пишемо усі слова разом з префіксом пів-:
а) (пів)ящика, (пів)лимона, (пів)кімнати;
б) (пів)Америки, (пів)юрти, (пів)океану;
в) (пів)аркуша, (пів)зошита, (пів)вікна.
5. У якому рядку ми пишемо усі слова через дефіс з префіксом пів-:
а) (пів)Європи, (пів)Києва, (пів)Дінця ;
б) (пів)Дону, (пів)години, (пів)яблука;
в) (пів)Сєвєродонецька, (пів)місяця, (пів)кола.
6. У якому рядку ми пишемо усі слова з префіксом з-:
а) (з,с)ховати, (з,с)дійснити, (з,с)берегти;
б) (з,с)ламати, (з,с)сунути, (з,с)долати;
в) (з,с)міряти, (з,с)терти, (з,с)ціпити.
7. Літеру З треба писати в усіх словах рядка:
а )бе…таланний, бе…іменний, …сунути;
б) бе…мірний, ро…казати, …писати;
в) ро…тулити , ..дійснити, …хвалити.
8. Літеру е пишемо в усіх словах рядка:
а) пр…стрій, пр...блуда, пр...нишклий;
б) пр...года, пр...міальний,пр…милий;
в) пр…зентація,пр…старий,пр…зидент.
9.Орфографічну помилку допущено в рядку:
а) безтурботний, схаменутись, розстріл;
б) безчесний, сконцентрований, розсохся;
в) роспитати, сформований, зсадити.
10.Префікс с- пишемо в усіх словах рядка:
а) …повіщати, …коротити, ..хибити;
б) …крутити, …хвилювати, …берегти;
в) …бирати, …вернути , …різати.
11. Орфографічну помилку допущено в рядку:
а) півмільйона, півдня, півоберта;
б) приземлитися, привокзальний, пребудова;
в) півострів, преніжний, приїздити.
12. Усі слова з пів- написано правильно в рядку:
а) півозера, півглека,пів- острів;
б) пів-Черкас, півуроку, пів’ящика;
в) пів- планети, пів’ячменю, півока.
Відповіді: 1-а; 2-б; 3-б; 4-в; 5-а; 6-б; 7-а; 8-в; 9-в; 10-а; 11-б; 12-б (слайд)
5. Робота з текстом
- Чиї це слова?
Як парость виноградної лози,
Плекайте мову. Пильно й ненастанно
Політь бур'ян. Чистіша від сльози
Вона хай буде. Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям.
(М. Рильський «Мова»)
- До чого закликає український поет Максим Рильський у цьому вірші?
- Яка орфограма в слові плекайте?
- Як ви розумієте лексичне значення цього слова?
IV. Підведення підсумків уроку.
Зачитати твір-роздум за темою:
«О рідне слово!
Хто без тебе я?»
Д. Павличко.
V. Домашнє завдання: с.117., впр.118; с.73., впр.127.