презентація до уроку з української мови 10 клас на тему"Основні орфограми в коренях, префіксах, суфіксах. Морфологічна будова слова."

Про матеріал
презентація допоможе учням систематизувати, вдосконалити та закріпити здобуті знання про основні орфограми в коренях, префіксах та суфіксах слів та вміння писати слова з цими орфограмами, повторити й узагальнити знання про будову слова й способи творення слів
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Орфограма (від гр. orthos- правильний і gramma- буква) - правильне написання (таке, що відповідає правилам або традиціям), яке потрібно вибрати з ряду можливих. Орфограми бувають буквені і небуквені (написання разом, окремо, через дефіс, перенос слів, апостроф).

Номер слайду 4

Ми пізнаємо світ не тільки через органи слуху, дотику, смаку, нюху, а й через слово. Саме воно здатне переносити й передавати величезний обсяг інформації з минулого в сьогодення і з сьогодення в прийдешнє. У слові – інтелект і розум народу, його ідеали, його прагнення; з нього починається й закінчується духовне життя людини. «Слово стало тілом і оселилося між нами, повне благодаті й істини». (З Біблії)

Номер слайду 5

Що таке морфема? З яких морфем складається слово переносити? Що ви знаєте про будову слова?

Номер слайду 6

Розгляньте схему і таблицю. Розкажіть, з яких морфем складається слово, і яке значення має кожна з них. Пригадайте основні способи словотворення.

Номер слайду 7

Слова поділяються на морфеми – найменші значущі частини (корінь, префікс, суфікс, закінчення). За допомогою префіксів і суфіксів утворюються нові слова та їхні форми, а за допомогою закінчень – лише форми слова. БУДОВА СЛОВА Основа слова Закінчення Префікс Корінь Суфікс Визначає граматичне значення слова Виражає лексичне значення слова Відповідне розміщення морфем у слові є його будовою.

Номер слайду 8

Способи словотворення Суфіксальний осінній осінь + н Префіксальний Премудрий пре + мудрий Префіксально-суфіксальний Запічок за + піч + ок Безафіксний (відкидання морфем) пуск пускати Складання слів або основ слів рута-м'ята рута + м'ята Складання скорочених основ облком обласний + комітет Перехід слів з однієї частини мови в іншу черговий(іменник) черговий (прикметник) учень

Номер слайду 9

Віками народ витворював українську мову, витворив її, одну з найбагатших мов слов'янства; триста тисяч пісень склала Україна цією мовою. I.Прочитайте речення й скажіть, які слова в ньому є різними формами одного й того ж слова, а які — спільнокореневими. В яких словах змінюється лише граматичне значення слова, а в яких — граматичне й лексичне? II. Назвіть способи творення виділених слів.

Номер слайду 10

Які це слова? Мамо, батько (прикметники) Сонце, казка (іменники) Утворіть від цих слів за допомогою суфіксів нові слова.

Номер слайду 11

1)Буква и пишеться в суфіксі -ив(о) іменників, що означають матеріал або продукт праці: (добриво, печиво, паливо але марево). 2)Суфікси –ець,-юган, -ик, -ищ(е), -ен(я),-иськ(о), -оньк(и), -очк(и). –к(и) служать для утворення іменників з відтінками здрібнілості, пестливості, ласкавості, ніжності, зневаги, збільшеності, згрубілості: вітер - вітерець, вітрюган; кіт - котик, котище; хлопець - хлопченя, хлопчисько; діти – дітоньки, діточки, дітки. 3) Суфікс -енн(я) мають віддієслівні іменники з наголосом на корені (напруження, удосконалення). Суфікс -инн(я), -інн(я) мають іменники середнього роду, що позначають збірні поняття, речовину (гарбузиння, каміння). 4)У прикметниках після м’яких та шиплячих приголосних твірної основи вживаються суфікси -ев-, -єв-, а після твердих — -ов-, якщо наголос падає на основу (плюшевий, ланцюговий). Якщо наголос падає на закінчення, вживається суфікс -ов- (грозовий, дощовий) 5) У присвійних прикметниках після приголосних, крім й, пишеться суфікс -ин- (Галин, сестрин, Софіїн). 6) Наголошені суфікси –енн -, -анн – ( - янн -) прикметників вказують на збільшену ознаку: невпізнанний, нездоланний, незліченний, незрівнянний, але: невпізнаний, нездоланий, незлічений, незрівняний (дієприкметники).

Номер слайду 12

Завдання: Утворити прикметники за допомогою суфікса –ськ – Птах, Париж, Прага, француз, Одеса, Запоріжжя, Буг, Дрогобич, латиш, узбек,Кременчук

Номер слайду 13

Винятки: Дамаск – дамаський, Мекка – меккський, тюрки – тюркський, казах – казахський, Галичина – галицький, баски – баскський. Утворіть прикметники за допомогою суфікса –ськ - Птах, Париж, Прага, француз, Одеса, Запоріжжя, Буг, Дрогобич, латиш, узбек, Кременчук. Давайте згадаємо тему з орфографії - чергування приголосних у суфіксах а) К, Ч, Ц + - ськ(ий) = -цьк(ий) козак - козацький б) Г, Ж, З + -ськ(ий) = -зьк(ий) Париж – паризький в) Х, Ш, С + -ськ(ий) = -ськ(ий) Балхаш – балхаський

Номер слайду 14

Ми пізнаємо світ не тільки через органи слуху, дотику, смаку, нюху, а й через слово. Саме воно здатне переносити й передавати величезний обсяг інформації з минулого в сьогодення і з сьогодення в прийдешнє. У слові – інтелект і розум народу, його ідеали, його прагнення; з нього починається й закінчується духовне життя людини. «Слово стало тілом і оселилося між нами, повне благодаті й істини». (З Біблії)  

Номер слайду 15

Підберіть до поданих слів перевірні й запишіть. В...ликий з…млі кл…котати д…ржи н…сти ш…потіти щ…мить кр…ва ш…рокий бл…зенько заш…вати.

Номер слайду 16

Великий - велич землі- землі, клекотати- клекіт, держи- одержати, нести- несений, шепотіти- шепіт, щемить- щем; крива- криво, широкий- широко, близенько – близько, зашивати – зшити Як перевірити ненаголошені голосні у словах левада, кишеня, пшениця?

Номер слайду 17

Завдання по рядах: 1 ряд –написання префіксів з-, с-; роз-, без-. 2 ряд - написання префіксів пре-, при-, прі-. 3 ряд –написання префіксів пів-, напів-.

Номер слайду 18

1- А; 2-Б; 3-Б; 4-В; 5-А; 6-Б; 7-А; 8-В; 9-В; 10-А; 11-Б; 12-Б

Номер слайду 19

Як  парость  виноградної  лози, Плекайте  мову.  Пильно  й  ненастанно Політь  бур'ян.  Чистіша  від  сльози Вона  хай  буде.  Вірно  і  слухняно Нехай  вона  щоразу  служить  вам, Хоч  і  живе  своїм  живим  життям. (М.Рильський «Мова»)

Номер слайду 20

Домашнє завдання: с.117., Впр.118; с.73., Впр.127

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Чигілейчик Жанна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Силенок Інна Миколаївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Підлужна Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
ppt
До підручника
Українська мова (академічний рівень) 10 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
12 листопада 2019
Переглядів
14211
Оцінка розробки
4.9 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку