Конспект уроку для 3 класу "Спільність розмовної і музичної мов."

Про матеріал
Конспект уроку для 3 класу "Спільність розмовної і музичної мов." Формування ключових компетентностей: -загальнокультурна компетентність: визначати образний зміст музичних творів; -предметна компетентність: розкрити значення інтонації як основи музики; дати уявлення про спільність розмовної і музичної мов на прикладах вірша А. Барто «Базіка» та п'єси С. Прокоф'єва, визначити значення інтонації та її вплив на музичний твір; - розвивати слухацьке, музичне мислення, емоційну чутливість, уміння виразно виконувати пісні; - виховувати інтерес до музики, почуття гумору, любові до праці, естетичного ставлення до життя.
Перегляд файлу

Конспект уроку підготувала Ржеко Л.В., вчитель музичного мистецтва КЗ «Полтавська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №28

Полтавської міської ради Полтавської області»

 

3 клас   Урок 9

Тема. Спільність розмовної і музичної мов.

Мета:

Формування ключових компетентностей:

-загальнокультурна компетентність: визначати образний зміст музичних творів;

 -предметна компетентність: розкрити значення інтонації як основи музики; дати уявлення про спільність розмовної і музичної мов на прикладах вірша А. Барто «Базіка» та п'єси С. Прокоф'єва, визначити значення інтонації та її вплив на музичний твір;

- розвивати слухацьке, музичне мислення, емоційну чутливість, уміння виразно виконувати пісні;

 - виховувати інтерес до музики, почуття гумору, любові до праці, естетичного ставлення до життя.

Музичний матеріал:  п'єса С. Прокоф'єва «Базіка»

ХІД УРОКУ

 I.Організаційний момент.

Музичне вітання.

Дзень – дзелень, дзвенить дзвінок вже почався в нас урок.

Добрий день вам діти. Дробрий день.

Для того , щоб приготуватися до уроку і далі гарно співати , ми з вами виконаємо невелику поспівочку «Ми третьокласники» .

  • Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомитися з музичною мовою на прикладах музичних творів різних композиторів.
  • На минулому уроці ми слухали з вами твір норвезького композитора Едварда Гріга. Як він називається? (Ранок) (Повторне слухання)
  • Який характер твору? Темп, динаміка ? ( відповіді дітей)

Ми з вами описали засоби музичної виразності.

 

II Оголошення теми та завдань уроку.

  • А ви любите читати вірші?
  • Хочете і я вам прочитаю? (читання вірша без інтонації)
  •  

Висне небо синє, синє та не те.

Світить та не гріє сонце золоте.

Темная діброва стихла та мовчить,

Листя пожовтіле з дерева летить.

 

  • Я гарно прочитала вірш? Що я неправильно зробила?
  • Так , я прочитала вірш не виразно, без інтонації .

Основний елемент мови — інтонація. Вона допомагає відчути настрій та емоції співрозмовника.

Сьогодні ми продовжимо мандрувати по нашій країні Музика разом з нашою героїнею  Феєю – ІНТОНАЦІЄЮ.

Адже вона буде з нами протягом наступних уроків.

Фея: В музиці і в мові, діти,

Всі повинні зрозуміти.

Інтонація важлива,

В ній прихована є сила.

 

-Які бувають інтонації?

Інтонації є різні... У розмовній мові вони бувають розповідними, окличними, питальними. Якщо інтонації відсутні, не завжди можна зрозуміти, про що йдеться. 
А що відбувається в музичній мові? Там теж є інтонації чи без них можемо обійтися? 
Відповісти на них ми зможемо самостійно, після прослуховування наступного музичного твору. 
Демонстрація пісні Д. Кабалевського „Хто чергові?” 
У цьому музичному творі ми теж почули інтонації.

-Які вони були?

( Вони були питальними і стверджувальними.)

В інтонаціях пісні „Хто чергові?” відчувається виразність мови дітей, які розповідають про обов'язки чергового в класі. У музиці були посилення та послаблення звучання, сильні та слабкі долі, наголоси, паузи.

Розпочнімо розучувати цю невеличку пісеньку про будні шкільного життя. 
Розучування поспівки „Хто чергові?”
Хто чергові? 
Ми чергові, 
Кращі чергові, 
Найкращі в школі чергові. 
1. Ми чергуєм перший раз, 
Прибираємо свій клас. 
Гарний вигляд ураз 
Буде мати весь наш клас. 

Музична розминка. Ви будете гарними черговими, якщо будете виконувати різні фізичні вправи.

(Музично-ритмічні вправи)

 

III.Слухання вірша А. Барто «Базіка»

Інколи буває, що інтонація слів, які хтось говорить, дуже схожа на музичну. Музика може бути наближена до мовних інтонацій...

 Наприклад, щоб зрозуміти наступний музичний твір, потрібно уважно прослухати вірш Агнії Барто «Базіка».

 

Що базіка Ліда, мов

Це все Вовка вигадав.

А базікати  коли?

Мені базікать ніколи!

 

Драмгурток, гурток по фото

Але я й співати хочу,

І гурток по малюванню

Теж усі пропонували.

 

А Мар”я Марківна казала,

Коли я вчора йшла із зали:

«Драмгурток, гурток по фото -

Малювання, танці,хор.

Вибирай собі, дружок,

один який-небудь гурток ».

 

Ну, я й вибрала по фото ...

Але я ще й співати хочу,

І гурток по малюванню

Теж усі  пропонували.

 

А що базіка Ліда, мов,

Це все Вовка вигадав.

А базікати-то коли?

Мені базікать ніколи!

 

-Про кого йдеться у цьому вірші?

- Чи можна про Ліду сказати, що вона багато розмовляє?

Отже, Ліда намагається здаватись розсудливою і поважною, але стрімка мова видає її нестримне базікання.

-А як називаються вірші,які декламують дуже швидко?

Скоромовки – це вірші,які декламуються в швидкому темпі, а слова складні для вимовляння.

-Чи може такий вірш стати піснею?

І якою була б мелодія пісні?

- Прослухайте, як цей вірш втілив у музиці видатний російський композитор Сергій Прокоф’єв. Визначте, коли Ліда співала скоромовкою.

IV.Слухання. С. Прокоф’єв. „Базіка”

-У якому темпі звучить пісня?

-Чи змінюється він?

-Чи вдалося музиці передати характер дівчинки?

-Яким чином?

За допомогою різних засобів (зміни темпу, динаміки та інше) композитор вдало змалював школярку – базіку, яка говорить зранку до ночі, але цього за собою не помічає. Інтонація в музиці також має важливе значення (вона передає характер твору. В ній містяться основні елементи музичної мови: мелодія - весела, наспівна, рухлива; ритм - чіткий; темп - повільний, швидкий; динаміка гучна, збільшується).

Музична мова та розмовна мова дуже схожі. Як і в мові, так і в музиці є посилення та послаблення звучання, сильні та слабкі долі, наголоси, паузи та розділові знаки. Музична мова, як і розмовна, не може існувати без інтонацій. Інтонація – один із найважливіших засобів виразності в літературних і музичних творах.

До того ж, інтонація в музиці опирається на звук та його властивості.

 Музичну інтонацію, на відміну від мовної, записують точно за висотою і тривалістю.

-Давайте пригадаємо, чим записуються звуки в звичайній українській мові?

 ( буквами ).

- Правильно, буквами, які утворюють слова, а слова – цілі речення, речення - вірші, казки, оповідання.

-А в музичній мові чим ми записуємо звуки? ( нотами).

- А скільки нот є в музиці? ( сім )

- Правильно, діти. І саме ці сім нот дають нам можливість співати, танцювати, писати й слухати музику. На попередніх уроках ми познайомилися з нотами ДО, РЕ і МІ. Наступна нотка – нотка ФА вона розмістилася вище нотки МІ. (записати нотку, придумати з нею ребус)

V. Виконання пісні « Будем козаками»

Робота над піснею.

VI. Рефлексія .

 - Яке значення має інтонація?

 - Чому інтонація є основою музики?

 - Що впливає на характер музики?

Сьогодні ми дізналися, що розмовна та музична мови не можуть існувати без інтонацій. Як і в мові, так і в музиці є посилення та послаблення звучання, сильні та слабкі долі, наголоси, паузи та розділові знаки.

 

 

doc
Додано
22 грудня 2019
Переглядів
952
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку