Урок музики в 3 класі
Тема: «Таємниці пісенної музики»
Мета: поглибити уявлення учнів про пісенність, танцювальність та маршовість як властивості музики. Засвоїти поняття «баркарола». Вміти виділяти основні риси пісенності в музиці.
Завдання:
Навчальні: вчити учнів аналізувати музичні твори, виділяти основні властивості музики;
Розвиваючі: розвивати навички сприймання музичного твору, добиватися виразності виконання фраз у пісні;
Виховні: виховувати інтерес, любов до музики;
Методи та прийоми: метод емпатії, метод евристичних бесід, слухання, спів, бесіда, наочність;
Музичний матеріал: І.Кириліна «Засмутилось кошеня», Т.Попатенко «Шпачок прощається», П.І.Чайковський «Баркарола», Е.Гріг «Ранок»;
Обладнання: ноутбук, ілюстрації, дидактичні картки;
Хід уроку:
І. Організаційний момент;
ІІ. Тема та мета:
-
Сьогодні на уроці ми з вами більш дітальніше роздивимось таку властивість музики як пісенність, та дізнаємось про її таємниці, а також познайомимось з новим для вас поняттям в музиці – «баркарола».
ІІІ. Актуалізація знань:
-
Зверніть увагу на дошку, та скажіть, хто на ній зображен?
(Три кити музики)
-
Як вони пов’язані з нашою темою, яку ми вивчаємо?
(три кити музики переростають в пісенність, танцювальність, маршовість)
-
Дійсно, тема третього класу – властивості музики – пісенність, танцювальність, маршовість.
-
На дошці написані ознаки кожної з особливостей, давайте їх ще раз визначемо та перевіримо чи дійсно вони відносяться до кожної з них.
Пісенність: Танцювальність: Маршовість:
чіткий ритм ритмічність плавність
наспівність рухливість чіткість
мелодійність наспівність ліричність
(Діти перевіряють правельність ознак)
Музичний диктант:
-
Щоб краще засвоїти ці ознаки давайте спробуємо на слух виділити пісенну, танцювальну та маршову музику. На партах у вас є дидактичні картки з ознакою кожної з властивостей музики. Після прослуховування музичного твору підійміть картку саме з цією властивостю. (На картках намальовані ознаки пісенності (людина співає), танцювальності (людина танцює), та маршовості (барабан).
-
Молодці! Гарно засвоїли всі властивості музики! Послухайте музику, та скажіть, як вона пов’язана з картиною на дошці?
(Це музичний твір Едварда Гріга – Ранок. А на картині змальован саме ранок!).
-
Добре! А яку властивість має ця музика?
(Пісенність).
-
Скажіть, будьласка, як пов’язані слова написані на дошці?
осінь
школа
хвороба
кошеня
(Це слова з пісні «Засмутилось кошеня» яку ми вивчали на минулому уроці!)
-
Справді! Ми заспіваємо її сьогодні по ролях, але щоб обрати головного героя – кошеня я пропоную пограти у гру – «Перевтілення», в якої потрібно уявити себе кошеням, та спробувати відповісти на запитання учнів!
(Обирається учень – кошеня, який відповідає на запитання учнів)
-
Молодці! Кошеня ми вже обрали, тепер можна заспівати і пісню!
Розпівування:
-
Мелодія має дуже ритмічний та чіткий ритм, які властивості музики вона має?
(Пісенність та танцювальність)
-
Справді! Та щоб нам краще її заспівати давайте підготуємось та заспіваємо ритмічні розспівки:
«Сів шпак на шпаківню»
«Раз, два, три, чотири»
«Гой, да, да»
Спів: І.Кириліна «Засмутилось кошеня»:
-
За допомогою наших чарівних поспівок ми тепер зможемо дуже гарно заспівати пісню! Давайте спробуємо. (обираються діти для співу та вже обране кошеня).
-
Які музичні інструменти ви візьмете для виконання цієї жвавої пісні?
(Діти обирають серед шумових дитячих інструментів)
(Виконання пісні по ролях з музичними інструментами)
ІV Вивчення нового матеріалу:
Слухання:
-
Ви бачите, що ось ми і відкрили ще одну таємницю пісенної музики – вона одноразово може бути і танцювальною! Сьогодні ми знову повертаємось до творчості видатного композитора – П.І.Чайковського. Послухайте музику, та скажіть яку властивість вона має – пісенність, танцювальність, чи маршовість, та оберіть картину, яка найбільш підходить до цієї музики.
П.І.Чайковський «Баркарола»
(діти слухають музику та відповідають на зипитання)
-
Чому саме ці картини ви дібрали до музики? Чим вони схожі?
(Діти відповідають)
-
Це дійсно пісенна музика, а назвав її автор – «Баркарола», що означає пісня венеціанських гондольєрів, адже саме в Італійському містечку Венеція всі пересуваються на великих човнах – гондолах, а чоловіків які ними управляють називають гондольєрами, котрі полюбляють співати пісні гойдаючись на хвилях. Цей музичний твір не є окремим, він входить в альбом «Пори року» і представляє сонячний та спокійний червень.
Спів: Т.Попатенко «Шпачок прощається»
-
Послухайте пісню та скажіть, чим вона повж’язана з піснею «Засмутилось кошеня»?
(Вони обидві пісенні)
-
Давайте вивчимо перший куплет та заспіваємо його наспівно та мелодійно.
(Вивчення першого куплету)
V Закріплення вивченого матеріалу:
-
На дошці перелічені музичні твори, який з них є зайвим? Чому?
Е.Гріг «Ранок»
Р.Щедрін «Цар Горох»
П.І.Чайковський «Баркарола»
І.Кириліна «Засмутилось кошеня»
Т.Попатенко «Шпачок прощається»
(Зайвим твором є – «Цар горох» РодіонаЩедріна, тому що він – маршовий, а всі інші твори – пісенні.)
VІ. Підсумок уроку:
-
Отже, давайте згадаємо, з якими новими пісенними творами ви ознайомились сьогодні? Що їх об’єднує? Який з них вам більш сподобався?
(Відповіді дітей)
-
На цьому таємниці пісенної музики розкриті! До зустрічі на наступному уроці!