Конспект уроку для 6-го класу на тему "Давня Спарта"

Про матеріал

Мета:сформувати уявлення про природно-географічні умови Лаконіки та її населення, про основні заняття та повсякденне життя жителів; розкрити причини виникнення Спартанської держави та державного устрою; удосконалити навички порівняння однотипних явищ, установлення причинно-наслідкових зв'язків, формувати вміння висловлювати власну думку. Розвивати мислення, виховувати інтерес до вивчення минулого.

Перегляд файлу

Тема: «Давня Спарта»

Мета: сформувати уявлення про природно-географічні умови Лаконіки та її населення, про основні заняття та повсякденне життя жителів; розкрити причини  виникнення  Спартанської  держави  та  державного  устрою; удосконалити навички порівняння однотипних явищ, установлення причинно-наслідкових зв’язків, формувати вміння висловлювати власну думку. Розвивати мислення, виховувати інтерес до вивчення минулого.

Обладнання:  мультимедійна презентація, підручник, наочність.

Поняття: «спартіати», «ілоти», «періеки», «спартанське виховання», «лаконічна мова».

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

І.  Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація знань учнів.

Вчитель: Урок буде проводитись трошки у незвичайній формі – ми будемо подорожувати на машині часу до Давньої країни Спарта.

Але, щоб розпочати подорож, потрібно виконати декілька завдань – перевірити вашу готовність.

Фронтальне опитування.

1) Де розташована Греція? Які моря омивають Балканський півострів?

2) На які частини поділяється Греція?                     

3) Чи була Греція єдиною державою наприкінці II тис. до н. е.?

4) Назвіть і покажіть найвідоміші поліси Греції.

5) В якій частині Греції розташована Афінська держава?

 

Гра «Пінг-Понг»

Дайте визначення понять: «поліс», «агора», «акрополь», «аристократія», «демос», «демократія», «метеки».   

 

Вчитель: Готовність перевірено. Залишилось ще порахувати відстань, яку потрібно пролетіти. Наш шлях проляже у Х ст. до н. е.

Завдання:

Порахуйте, скільки нам століть потрібно подолати, щоб опинитись у X ст. до н. е.(на лінії часу я позначаю ХХІ ст. н. е. і X ст. до н. е.)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель. Давні греки казали, що «Афіни і Спарта – це дві ноги, на яких стоїть вся Греці, або «два коня, запряжені в одну колісницю».

 

  • Як ви гадаєте з цих висловлювань, як ставилися ці два поліси один до одного?

(учні  припускають, що дружньо)

Але історики стверджують, що Афіни і Спарта найчастіше воювали між собою.

Чи хотіли б ви з’ясувати, чому два найбільші і наймогутніші поліси Греції  ворогували між собою?

Проблемне питання:

Чому два найбільші і наймогутніші поліси Греції  Афіни і Спарта ворогували між собою?

Метод «Мозковий штурм»

(учні висловлюють свої думки, що їм відомо про Спарту)

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

  План

  1. Географічне  положення   Спарти. 
  2. Соціальний і політичний устрій.
  3. Закони Лікурга.                                                                             
  4. Побут спартанців.                                                                                                 

 

ІV. Вивчення нової теми.

Вчитель: Для того, щоб відповісти на наше проблемне питання, ми повинні з вами  заповнити порівняльну таблицю.

 (В зошитах у учнів є початок таблиці під час вивчення минулої теми «Афінська держава»)

 

1.Географічне  положення  Спарти.  

Ми з вами пролетіли Афіни, які вивчили на минулому уроці? В якій області Греції знаходяться Афіни?

 

      Я бачу, що наша ракета наближається до нашої мети. Хто допоможе їй точно сісти у Південній Греції, тобто покаже на карті Пелопоннес.

Діти, ми опинились з вами у Південній Греції в 10 ст. до н. е.

 

 У  X ст. до н. е. з'явилися на Балканському півострові племена дорійців, які зламали опір держав мікенської (ахейської) культури. Племена завойовників поширилися по всьому Пелопоннесу, підкоривши місцевих ахейців. За розвитком дорійці поступалися народам мікенської культури, але володіли зброєю із заліза. Мабуть, саме це відіграло вирішальну роль у війні. На захоплених землях у південному Пелопоннесі дорійці   утворили державу Спарту (Лакедемон).

На південному сході Пелопоннесу розташована область Лаконіка. У центрі її лежить річкова долина. Високі й важко прохідні гори оточують долину з трьох боків. Морські береги Лаконіки обривисті або, навпаки, низькі й болотисті. У долині були родючі землі й добрі пасовиська. Ще більше славилася родючістю сусідня область Мессенія, розташована на південному заході Пелопоннесу.

Завдання

Подумайте, яким заняттям сприяли природні умови Лаконіки?

 

Більшість родючої землі Пелопоннесу знаходилася на території Мессенії. Спартанці прагнули захопити цю країну. У VIII ст. до н. е. розпочалася Перша Мессенська війна. Мессенці не поступалися ворогові ані мужністю, ані стійкістю. Вони понад 18 років боролися за незалежність вітчизни, але врешті Мессенія зазнала поразки. Тепер народ Мессенії віддавав Спарті половину врожаю. Та мессенці не бажали коритися. У другій половині VII ст.. до н. е. вони повстали проти спартанців. Під час Другої Мессенської війни Спарта захопила майже всю Мессенію.

Отже, щоб тримати в покорі підкорені народи, головним заняттям спартанців повинна була бути військова справа.

 

2. Соціальний і політичний устрій. 

(Заповнення схеми в ході розповіді)

Вчитель. Підкорене населення опинилось у становищі державних рабів – ілотів, їх примусово розселили по всій території Лаконіки і закріпили за ділянками орної землі, яка тепер належала родинам спартіатів. Ілоти її обробляли, забезпечуючи завойовників плодами своєї праці.  Ілоти вважалися рабами не окремо громадян, а всієї держави.

Усіх жителів Спарти, які не мали громадянських прав, називали періеками («сусіди»). Вони були вільними, але не могли брати участі в державних справах. Це насамперед вільні ремісники, торговці, землероби, нащадки корінного населення Пелопоннеського п-ва.

Вся влада в державі  була в руках нащадків дорійців – спартіатів. Їх головним завданням була – війна.

 (Учні порівнюють чисельність населення, роблять висновки)

1) Кого було більше?

2) Яким чином спартіати могли тримати ілотів у покорі?

Картинки по запросу державний устрій спарти

 

 

 

 

 

 

 

 

Щоб утримувати в покорі величезну кількість поневолених ахейців, спартіатам довелося перетворити своє місто  на щось подібне до військового табору. Найбільше боялись спартіати мессенських ілотів. Тому почали здійснювати криптії – полювання на ілотів. Вночі спартанська молодь вирушала за межі міста й убивала зустрінутих ілотів.

 

Порівняйте верстви населення  Афін та Спарти.

 Як людина могла стати рабом в Афінах та Спарті?

 

3. Закони Лікурга

Установлений порядок у спартанській державі міг триматися лише на силі зброї. Лікург, спартанський правитель, жив у IX—VIII ст. до н. е. Про нього немає достовірних відомостей. Спартанці свято шанували пам'ять про нього й ретельно виконували закони, які він заповідав.

Самостійна робота з підручником, ст. 148-149.

Визначити, на що були направлені закони Лікурга

  1. Картинки по запросу закони лікургаЗаборона золотих і срібних монет
  2. Земля –власність держави.
  3. Всі  спартанці мали рівні права.
  4. Спільні обіди- сіситії.
  5. Заборона зовнішніх відносин.

До яких наслідків призвели такі закони?

 

Політичний устрій Спарти

Коментоване читання  (с.148)

Навіщо було потрібно два царі?

Скласти схему управління державою

 

 

Пригадайте, як же називається форма правління Афін?

Чи можна вважати, що в Спарті теж була демократія? (Не було в Спарті  демократії, тому що головну роль відігравали рада старійшин, а не народні збори. Не було і аритсократія, тому що аристократія – це правління найбагатших, а спартанці вважали себе рівними.

Отже, в Спарті існувала така форма правління як олігархія – влада «небагатьох».

Чим форма правління Спарти відрізнялась від Афін?

 

  1. Побут спартанців

Повідомлення учнів про побут спартанців

 

Що передбачає спартанське виховання?

Що означає вислів «лаконічна мова»?

Що вам сподобалось, а що ні в спартанській системі виховання?

 

 Вчитель. Такі звичаї міцно згуртували спартанське суспільство, але загальмували його культурний розвиток. За всю історію Спарти вона не подарувала людству жодного видатного митця. Загальне економічне та культурне відставання — ось такою була розплата за панування над величезною кількістю підкорених ілотів).

 

V. Закріплення

Отже, ми здійснили цікаву подорож до Спарти. Нам час повертатися додому. Але не так і просто повернутись назад. Я бачу на небі з’явились «хмарки», а для нашої ракети це погана погодна умова. Ми постараємось розігнати їх.

Вправа «Вставте пропущені слова».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перевірка порівняльної таблиці

 

 

Афіни

Спарта

Розташування

Середня Греція (Аттика)

Південна Греція, Пелепонес(Лаконіка)

Заняття

Землеробство, ремісництво, торгівля

Військова справа, землеробство

Суспільний устрій

Аристократи, демос, раби

Спартіати, періеки, ілоти

Форма правління

Демократія

Олігархія

Політичний діяч

Солон, Пісістрат, Клісфен

Лікург

Культура

Храми, стадіони, театри, ораторське мистецтво

Спартанський спосіб життя, лаконічна мова

Висновки

Повна протилежність у всіх сферах

Відповідь на проблемне питання

(Афіни і Спарта повністю протилежні держави за головними заняттями мешканців, способом життя та управлінні, культурним розвитком)

 

VІ. Підсумок                                                                                     

Сьогодні ми познайомились з військовою країною Спартою, особливістю її розташування, політичного та культурного розвитку. Порівняли її розвиток з розвитком Афінської держави і прийшли до висновку, що не дивлячись на те, що це найбільші поліси Греції, але вони були повністю протилежними за всіма сферами розвитку.

 

 На уроці Я …

  •  Дізнався…
  •  Зрозумів…
  •  Навчився…
  •  На наступному уроці я хочу …

 

VІІ. Домашнє завдання.

 1) § 32, відповідати на питання (усно).

2) творче завдання  Продовжіть речення: «Я б хотів жити в Афінах (чи Спарті) тому що…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

У спартанців не були розвинуті ні науки, ні мистецтво. Навіть по зовнішньому вигляду сама столиця місто Спарта була схожа на військовий табір. Тут не було ні ринку, ні ремісничих майстерень. На вулиці були розташовані одноповерхові дерев’яні будинки, що були як краплі води, схожі один на одного. В Спарті не було театру, кам’яних храмів, статуй.

Усі спартанці носили грубий одяг, мали визначені форми зачісок, бороди і вусів.

 

Вся система виховання в Спарті була спрямована на формування безстрашного холоднокровного воїна. Коли в родині народжувалась дитина, батько ніс його на огляд старійшинам. Якщо дитя було кволим і слабким, його кидали в провалля, а якщо здоровий – залишали жити. Хлопчиків з 7 р. забирали у батьків і виховували їх всіх разом. На навчання грамоті відводилось дуже мало часу. Особливу увагу звертали на хоробрість, витривалість і фізичну підготовку. Спали діти на ковдрах з тросика, який ломали голими руками. Хлопці повинні були самі добувати собі їжу. Крадіжки дозволялися, але якщо дитину піймали, то били безщадно. З 16 р. і до старості спартанець зобов’язаний був служити в армії. У 30 р. він вважався повнолітнім і мав право отримати ділянку землі й одружитися. Такий спосіб життя називався спартанським.

 

Лікург вважав, що турботу про дітей треба починати з турботи про матерів. Жінка повинна бути здоровою та веселою. Тільки тоді її діти будуть міцними і сильними. За законами Лікурга, дівчата повинні бігати, боротися, кидати диск, метати списа.

Жінки в Спарті брали участь у змаганнях, в яких вони могли показати свою мужність і придбати славне ім'я. Ось як відповіла спартанська цариця Горго одній іноземці, коли та докоряла спартанок в тому, що жінки у них розпоряджаються своїми чоловіками: «Але ж ми і народжуємо чоловіків».

 

Одного разу спартанський хлопчик вкрав лисеня і сховав його у себе під плащем. Тварина родряпала кігтями і зубами живіт хлопчика, але він стояв мовчки. Він так і впав мертвим, не проронивши ні слова.

 

Спартанці з дитинства навчалися говорити кратко, чітко, влучно. Таку мову назвали лаконічною, тому що Спарта розташована в області Лаконіка.

Вислови спартанців

Справжній спартанець ніколи не питає «скільки ворогів», а питає «Де вони».

 «Не місце славить людину, а людина – місце».

 Коли спартанки проводжали синів на війну, то казали «Повертайся з щитом, або на щиті». Це означало чи з перемогою або мертвим.

 На війні  кульгавість – не біда. Адже там потрібно не бігати, а стійко стояти на одному місті.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

У Х ст. до н.е. до півострова  __________________ вторглись племена _______________, які захопили область _______________ та утворили свою державу ______________. Через деякий час спартанці в ході війн захопили сусідню область _____________.

Племена, які чинили опір, перетворили на рабів - _____________, а тих, хто склав зброю називали _______________. Головним заняттям спартіатів була  _____________________.

Спартанці жили за суворими законами царя ___________.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Дашкевич Юлія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 січня 2019
Переглядів
26548
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку