Конспект уроку для 6-го класу на тему: "Рей Дуглас Бредбері "Посмішка"
Мета уроку: Роздум та осмислення змісту оповідання "Посмішка", аналіз твору з метою осягнення його ідеї ; формувати світогляд учнів щодо відповідальності людини за свої вчинки, розвивати самостійне мислення; виховувати почуття поваги до всього прекрасного, що створило людство.
6 клас
Тема уроку: Посмішка, що дивує весь світ. Рей Дуглас Бредбері "Посмішка". Висока людяність твору, висвітлення в ньому гострих проблем сьогодення.
Мета уроку: Роздум та осмислення змісту оповідання "Посмішка", аналіз твору з метою осягнення його ідеї ; формувати світогляд учнів щодо відповідальності людини за свої вчинки, розвивати самостійне мислення; виховувати почуття поваги до всього прекрасного, що створило людство.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань і розвитку на їх основі умінь і навичок
Вид уроку: Урок-роздум з поглибленою роботою над твором.
Обладнання: Репродукція картини Леонардо да Вінчі "Монна Ліза", фотопортрет письменника, ілюстративний матеріал, словник літературознавчих термінів.
Шукайте посмішку Джоконды Вона ніколи не мине
Ліна Костенко
До уроку учні отримали випереджувальні завдання:
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів.
1. Вступне слово вчителя, мотивація навчальної діяльності.
У Ліни Костенко, української поетеси, є вірш, зміст якого перегукується з творчістю американського письменника-фантаста Рея Дугласа Бредбері:
Вже почалось, мабуть, майбутнє
Оце, либонь, вже почалось...
Не забувайте незабутнє,
Воно вже інеєм взялось.
І не знецінюйте коштовне,
не загубіться у юрбі .
Не проміняйте неповторне
на сто ерзаців у собі
Минають фронди і жіронди,
минає славне і гучне.
Шукайте посмішку Джоконди,
вона ніколи не мине.
Майбутнє!.. Яким воно стане для кожної людини і для людства в цілому. Ця тема постійно хвилює письменника, тривожить, бентежить... заставляє попереджати людей від безумства атомної війни, гонитви за наживою будь-якими засобами, та особливо тривожить його дедалі більше поширення бездуховності в сучасному суспільстві. Слово письменника, спрямоване до душі читача, сповнене вірою в силу людського розуму, любов'ю до людини, бажанням допомогти їй.
2. Запитання до учнів:
3.Доповнення вчителя:
Р.Д.Бредбері народився 22 серпня 1920 року в простій родині (батько Леонард Сполдінг - Бредбері працював електромонтером, мати за національністю шведка, особливо захоплювались кіномистецтвом). Світ фантастики полонив Рея ще з дитинства. Ім'я Дуглас дали хлопчику на честь знаменитого актора кіно Дугласа Фербенкса. Виховувався у великій сім'ї, оточений люблячими родичами. Почав писати, за його словами, у дванадцять років.
Рей Бредбері постійно займався самоосвітою, бо через бідність не міг здобути вищої освіти. Бібліотека стала його постійним місцем відвідування. У 20 років він міг гордитися тим, що прочитав усі найбільш відомі п'єси, знав американську, італійську, англійську історію.
З 1942 року Бредбері повністю присвячує свій час літературній роботі, створюючи до 52 оповідань на рік.
Бредбері бачить все більший розвиток науки і техніки, нових технологій, з'являються нові захоплення у людей. А поряд все менша увага до Землі, до природи, до мистецтва. Свої твори він створює у виді фантастики, бо фантастика про майбутнє допомагає жити в теперішньому.
ІІ. Формування нових знань і способів дії.
- Коли відбуваються події, описані в оповіданні?
3. Словникова робота.
Вияснити за словником літературознавчих термінів поняття: Фантастика — Символ — Новела — Абсурд.
ІІІ. Застосування знань, формування умінь і навичок.
Рей Бредбері стверджував, що "Фантастика - це реальність, доведена до абсурду".
-Що ж абсурдного ми знаходимо у творі ?
1. Бесіда з учнями з метою викликати роздуми на основі змісту твору:
черга?
- Як ви розумієте слова одного з черги: "Ось побачите: ще з'явиться тямовита людина, яка її підлатає . Запам'ятайте мої слова. Людина з душею. ... А я кажу, з'явиться. Людина, в якої душа горнеться до гарного. Він поверне нам — ні, не стару, а, так би мовити, органічну цивілізацію, таку, щоб ми могли жити мирно."
- Чому Том хвилювався, наближаючись до чогось небаченого? Як це передається в творі?
- Поясніть, що побачив Том?
2. Демонструється фотокопія картини Леонардо да Вінчі "Монна Ліза" з
коротким повідомленням про її створення.
"Монна Ліза" або "Джоконда" прийшла до нас з XV століття. Це портрет Лізи де Антоніо де Нольдо Герардін , дружини дворянина з Флоренції Франческо дель Джокондо. П'ять століть дивує людство простота і невимушеність Монни Лізи. Вона усміхається... Секрет посмішки люди намагаються збагнути як дивний вплив на стан людини.
3. Продовження бесіди:
- Чому Бредбері , на вашу думку, обрав саме цю картину, щоб попередити нас про наслідки бездуховності?
-Який твір: песимістичний чи оптимістичний?
IV. Висновок - підсумок.
1. Учні зачитують підготовлені творчі роботи, в яких висловили свої
роздуми про твір. Це можуть бути твори "Мені приснився сон...","В музеї обра-
зотворчого мистецтва", "Лист подрузі...", "Лист в майбутнє..."; малюнки, як ві-
дображають враження учнів.
2. Слово вчителя.
Почуймо застереження письменника і збережемо все прекрасне, що створило для нас людство. Це допоможе залишитись нам людьми. Любіть травинку і хмаринку, сонце завтрашнього дня, вечірню в попелі жаринку, шляхетну інохідь коня.
Згадайте в поспіху вагона,
В невідворотності зникань,
як Рафаелівська Мадонна
у вічі дивиться вікам!
В епоху спорту і синтетики
людей велика ряснота.
Нехай тендітні пальці етики
торкнуть вам серце і вуста.
Ліна Костенко
V. Домашнє завдання:
Прочитати оповідання Рея Бредбері.