18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Конспект уроку для 6 класу за темою "ВЖИВАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ ІЗ СУФІКСАМИ -ЕНЬК-, -ЕСЕНЬК-, ІСІНЬК-, -ЮСІНЬК-, -СЬК-, -ЦЬК-, -ЗЬК- В УСНІЙ НАРОДНІЙ ТВОРЧОСТІ"

Про матеріал

Розробка уроку для 6 класу за поданою темою допоможе методично грамотно провести урок,використовуючи ІКТ та ігрові прийоми,які скеровані на Нову українську школу

Перегляд файлу

УРОК № 71

ВЖИВАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ ІЗ СУФІКСАМИ -ЕНЬК-, -ЕСЕНЬК-, ІСІНЬК-, -ЮСІНЬК-, -СЬК-, -ЦЬК-, -ЗЬК- В УСНІЙ НАРОДНІЙ ТВОРЧОСТІ

Мета:

  • повторити й поглибити знання учнів про прикметник, його морфологічні ознаки, сприяти зміцненню навичок правопису прикметників із суфіксами -енък-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-, -ськ(ий), -цьк(ий), -зьк(ий) та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил; формувати загальнопізнавальні вміння утворювати форми пестливих прикметників за допомогою суфіксів -енък-, -есеньк-, -ісіньк- ,-юсіньк-,  правильно  писати відносні й присвійні прикметники із суфіксами ськ(ий), -цьк(ий), -зьк(ий);
  • розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати, конструювати мовні явища;
  • виховувати шану і повагу до минулого нашого народу, до наших предків, їх традицій та творчості; прививати любов до своєї країни, до вивчення рідної мови.

Тип уроку:  комбінований урок

Обладнання: роздатковий та ілюстративний матеріал, мультимедійна презентація

ХІД УРОКУ

І. Організація класу

Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок.
В країну цікаву, в країну чудову,
Де вас там чекають, й збагачують мову. 

     На мультимедійній дошці маршрут по країні "Прикметник".   /Слайд титульний/

      ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань

     ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

     Щоб дізнатися, чи можна вас брати у далекі міжпланетні маршрути, ми перевіримо, як добре ви засвоїли матеріал попередніх уроків. А оцінити рівень своїх знань ви зможете самостійно, перевіривши роботу один одного. Кожна правильна відповідь на запитання – 1 бал. Записувати слід тільки відповіді. На виконання завдання вам відводиться 5 хвилин. А потім нас чекає захоплююча і весела, а головне пізнавальна подорож країною "Прикметник", але від станції до станції ми зможемо перейти тільки за умови, коли виконаємо всі запропоновані завдання.

       Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»   /Слайд № 1/

1. Розділ мовознавства, що вивчає відомості про частини мови – це… .

  1.     Прикметник — це ... частина мови.
  2.     Прикметник вказує... .
  3.     Морфологічні ознаки прикметника.
  4.     Синтаксична роль прикметника.
  5.     За розрядами прикметник поділяється на ... .

7.Який розряд прикметника утворює ступені порівняння?

8. Які форми мають прикметники?

9. Назвіть ступені порівняння прикметника.

10.Назвіть форми ступенів порівняння прикметника.

11.На які групи поділяються прикметники?

12.За чим визначаються групи прикметника?

Взаємоперевірка. Поміняйтесь зошитами. У кого всі правильні відповіді? У кого 1 неправильна? У кого дві? Три? Молодці! А у кого половина правильних? А ви допрацюєте і отримаєте гарний результат. Тепер – рушаймо!

ІІІ. Повідомлення  теми і мети уроку /Слайд № 2/

     Ми з вами повторимо і поглибимо знання про прикметник, його морфологічні ознаки,розглянемо, як  в усній народній творчості вживаються прикметники з суфіксами  -енък-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-, -ськ(ий), -цьк(ий), -зьк(ий), зміцнимо навички правопису, розвинемо творчі вміння утворювати різні форми прикметників із цими суфіксами, вміння зіставляти, порівнювати, моделювати; виховаємо повагу до минулого нашої країни, до кращих надбань наших предків – фольклору.

 (Розгорнути зошити , записати число, класна робота.)

V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

Перша зупинка – станція "Веснянки"  /Слайд №3/

Творче спостереження з елементами аналізу. Робота в парах

  • Прослухати висловлювання. Визначити, до яких жанрів усної народної творчості вони належать. Виписати прикметники.

І. У РЖІ НА МЕЖІ

У ржі на межі, на кривій березі

Там сиділа русалка.

Просила русалка у дівочок сорочки: 

  Ви дівочки, подружки,

Да дайте мені сорочки, 

Хоча худенькую, да аби біленькую

Хоч не біленькую, да тоненькую! 

(Нар. творчість)

ІІ.ОЙ ВЕСНА, ВЕСНА — ДНЕМ КРАСНА

Що ти, весно-красна, нам принесла? 

  Принесла я вам літечко,

Ще й запашненьке зіллячко, 

Ще й зеленую травицю,

 І холодную водицю.

Принесла я вам ягнятко

Ще й маленькеє телятко.

                 (Нар. творчість)

  •        Визначити спосіб творення виписаних прикметників. Виділити суфікси.
  •        Моделювання слова. Перед вами картки з частинами слова. Завдання: скласти модель цього слова. Побудовану модель вивісити на дошці. На це завдання вам вистачить 3 хвилин.
  •        Прочитати аналізовані слова з суфіксами і без. Діти, за допомогою яких суфіксів утворені ці прикметники?
  •         Чи змінилось значення слів при різному прочитанні? Якого значення надають прикметникам суфікси -енък-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-? Що передають?

         Друга зупинка – станція "Легендарна"  / Слайд №4/

  •    Виразне читання народної легенди про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею.

Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Кожному щось дісталося. Крім дівчинки, яка була одягнута у вишиванку, руса коса переплетена синьою стрічкою, на голові мала вінок із червоної калини. Їй дістався дорогоцінний дар – пісня.

Творче моделювання

  •            Знайти в тексті прикметники. Утворити за зразком від прикметників початкової форми пестливу  за допогою давання суфіксів -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -усіньк-. На виконання цього завдання у вас є 5 хвилин.

Зразок. Білий — біленький, білесенький, білісінький.

  • Яку роль виконують прикметники із суфіксами -еньк-, -ісіньк-, -усіньк- у нашому мовленні?

             Третя зупинка – станція "Загадкова" / Слайд №5/

  •     Із виділеними іменниками, за допомогою суфіксів –ськ-, -зьк-, -цьк-, утворіть прикметники. Позначте в словах орфограму "мякий знак". Назвіть звуки, які чергуються при творенні прикметників

Усі козаки скидають жупани, а один козак залишає жупан (Листяні дерева та хвойне). Варяг – не варяг, швець – не швець, кравець – не кравець, держить в роті щетинку, а в руках ножиці (Рак). У Сиваші росте, на воді сидить, у воду дивиться (латаття або лілея водяна). У одного батька й матері дитина, а нікому з них не син (Дочка).

  • Який можна зробити висновок?

г - ж - з │ -зьк(ий)
к - ч - ц + ськ(ий) │ -цьк(ий)
х - ш - с │ -ськ(ий)

 Творяться прикметники і за допомогою суфіксів -ськ-, -цьк-, -зьк- зі значенням приналежності або походження.
 

Четверта зупинка – станція двох гір-сестриць "Прислів'я і приказки"  /Слайд №6/

  •    Знайдіть прикметники.

Материн гнів, як весняний сніг: рясно випаде, та скоро розтане. Часом б'ють Хому за Яремину вину. Не такий страшний вовк, як його малюють. Часом і між колючою кропивою росте ніжна лілія.

Індивідуальні завдання  (2 хв.)

  •        Слово колючою розібрати за будовою.
  •        Зробити морфологічний розбір слова материн.
  •        Записати слово колючою звукописом.
  •        Зробити синтаксичний розбір словосполучення ніжна лілія.
  •        Перед вами слова, виписані з прислів'їв і приказок, до яких потрібно додати суфікс –ськ-. У залежності від того, які зміни відбулися, розподіліть усі слова на три колонки. На це завдання вам вистачить 3 хвилин.

     Село, Буг, Донецьк, Полтава, боягуз, гірник, товариш, Запоріжжя, молодець, брат, Прага, парубок.

VІ. Осмислення, узагальнення та систематизація знань

       П'ята зупинка-станція "Обрядова"   /Слайд №7/

На цій станції ми зможемо самі взяти участь у проведенні обряду.

Тиждень перед Великоднім постом називається Масляна. Щодня жінки, молодь і діти гуляли, пригощались варениками з сиром. Набиралися сил перед довгим постом.

ВЕДУЧА: А ось і прийшла до нас дорога гостя, Масляна. Та ще й з варениками!

МАСЛЯНА: Моє вам шанування. Я до вас на цілий тиждень завітала. Цілих 7 днів будемо вживати скоромну їжу: м'ясо, сало, ковбаси, яйця і щодня – вареники з сиром, политі сметаною… Гулятиму і я з вами.

ГОСПОДАР: Прийшла Масляна до нас.

Її зустрічаємо,

З сиром, маслом, калачем,

З бубликами і млинцем.

ЖІНКА: Ой і Масляна, ти ж файна!

Святкувать з тобою гарно.

Якби ж тебе сім неділь,

А – одна посту.

ГОСПОДАР: Вже Весни-красни прийшов час,

То тікай же ти, Масляна, від нас.

МАСЛЯНА: Наостанок прошу,

Не згадуйте лихом,

А лише веселим,

Добродушним сміхом.

     Масляна покинула нас, але не сумуйте, адже наступного року вона повернеться обов'язково.

     Розважились? А про науку і забули? На підтвердження ваших слів виконаємо творче завдання.

  •    Дібрати прикметники – художні означення до слів Масляна, Весна, Зима. З кожним дібраним прикметником, утворити новий за допомогою суфіксів  -енък- (Масляна), -ісіньк- (Зима), -юсіньк- (Весна). Кожному учню потрібно дібрати і утворити по одному прикметнику на кожен іменник.
  •    В українській обрядовій творчості зустрічаються власні географічні назви. Перед вами три групи слів. За допомогою суфіксів –ськ-, -зьк-, -цьк- утворіть нові слова. Знайдіть четверте зайве. Аргументуйте свій вибір. На виконання роботи вам відводиться 5 хвилин.
  1. Слов'янськ, Підбуж, Київ, Сміла.
  2. Сторожинець, Чернівці, Глухів, Овруч.
  3. Миргород, Ладога, Кривий Ріг, Устилуг.

VІІ.  Підсумок уроку

Ви успішно виконували запропоновані завдання. А чи ви все запам'ятали? Все? Перевіримо.

      Інтерактивна технологія "Мікрофон"  /Слайд №8/

 Про що ми говорили сьогодні на уроці?

 У яких прикметникових суфіксах пишемо м’який знак?

 Якого значення набувають прикметники, що  творяться за допомогою суфіксів -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк?

 Якого значення набувають прикметники, що  творяться за допомогою суфіксів -ськ-, -цьк-, -зьк-?

 Яких змін зазнають приголосні, при додаванні до них суфікса -ськ(ий)?

 

      – Так яке ж значення мають твори усної народної творчості в житті людини?

VІІІ. Повідомлення домашнього завдання    /Слайд № 9/

      Оберіть той варіант, який ви дійсно зможете виконати, на скільки відчуваєте в собі сил та знань.

  • Опрацювати  стор. 207 – 208, виконати впр. 434 на стор. 208 –  4-6 балів.
  • Виписати 8 речень із книги "Усна народна творчість" 8 речень на вивчені орфограмами 7-9 балів.
  • Скласти невеликий твір-розповідь про легендарні походи запорозького козацтва, оспівані у фольклорі, використовуючи прикметники з вивченими орфограмами – 10-12 балів.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1.  Руслан
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
6 березня 2018
Переглядів
3483
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку