Розробка уроку для 6 класу за поданою темою допоможе методично грамотно провести урок,використовуючи ІКТ та ігрові прийоми,які скеровані на Нову українську школу
УРОК № 71
ВЖИВАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ ІЗ СУФІКСАМИ -ЕНЬК-, -ЕСЕНЬК-, ІСІНЬК-, -ЮСІНЬК-, -СЬК-, -ЦЬК-, -ЗЬК- В УСНІЙ НАРОДНІЙ ТВОРЧОСТІ
Мета:
Тип уроку: комбінований урок
Обладнання: роздатковий та ілюстративний матеріал, мультимедійна презентація
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок.
В країну цікаву, в країну чудову,
Де вас там чекають, й збагачують мову.
На мультимедійній дошці маршрут по країні "Прикметник". /Слайд титульний/
ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Щоб дізнатися, чи можна вас брати у далекі міжпланетні маршрути, ми перевіримо, як добре ви засвоїли матеріал попередніх уроків. А оцінити рівень своїх знань ви зможете самостійно, перевіривши роботу один одного. Кожна правильна відповідь на запитання – 1 бал. Записувати слід тільки відповіді. На виконання завдання вам відводиться 5 хвилин. А потім нас чекає захоплююча і весела, а головне пізнавальна подорож країною "Прикметник", але від станції до станції ми зможемо перейти тільки за умови, коли виконаємо всі запропоновані завдання.
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм» /Слайд № 1/
1. Розділ мовознавства, що вивчає відомості про частини мови – це… .
7.Який розряд прикметника утворює ступені порівняння?
8. Які форми мають прикметники?
9. Назвіть ступені порівняння прикметника.
10.Назвіть форми ступенів порівняння прикметника.
11.На які групи поділяються прикметники?
12.За чим визначаються групи прикметника?
Взаємоперевірка. Поміняйтесь зошитами. У кого всі правильні відповіді? У кого 1 неправильна? У кого дві? Три? Молодці! А у кого половина правильних? А ви допрацюєте і отримаєте гарний результат. Тепер – рушаймо!
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку /Слайд № 2/
Ми з вами повторимо і поглибимо знання про прикметник, його морфологічні ознаки,розглянемо, як в усній народній творчості вживаються прикметники з суфіксами -енък-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-, -ськ(ий), -цьк(ий), -зьк(ий), зміцнимо навички правопису, розвинемо творчі вміння утворювати різні форми прикметників із цими суфіксами, вміння зіставляти, порівнювати, моделювати; виховаємо повагу до минулого нашої країни, до кращих надбань наших предків – фольклору.
(Розгорнути зошити , записати число, класна робота.)
V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
Перша зупинка – станція "Веснянки" /Слайд №3/
Творче спостереження з елементами аналізу. Робота в парах
І. У РЖІ НА МЕЖІ
У ржі на межі, на кривій березі
Там сиділа русалка.
Просила русалка у дівочок сорочки:
– Ви дівочки, подружки,
Да дайте мені сорочки,
Хоча худенькую, да аби біленькую
Хоч не біленькую, да тоненькую!
(Нар. творчість)
ІІ.ОЙ ВЕСНА, ВЕСНА — ДНЕМ КРАСНА
Що ти, весно-красна, нам принесла?
– Принесла я вам літечко,
Ще й запашненьке зіллячко,
Ще й зеленую травицю,
І холодную водицю.
Принесла я вам ягнятко
Ще й маленькеє телятко.
(Нар. творчість)
Друга зупинка – станція "Легендарна" / Слайд №4/
Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Кожному щось дісталося. Крім дівчинки, яка була одягнута у вишиванку, руса коса переплетена синьою стрічкою, на голові мала вінок із червоної калини. Їй дістався дорогоцінний дар – пісня.
Творче моделювання
Зразок. Білий — біленький, білесенький, білісінький.
Третя зупинка – станція "Загадкова" / Слайд №5/
Усі козаки скидають жупани, а один козак залишає жупан (Листяні дерева та хвойне). Варяг – не варяг, швець – не швець, кравець – не кравець, держить в роті щетинку, а в руках ножиці (Рак). У Сиваші росте, на воді сидить, у воду дивиться (латаття або лілея водяна). У одного батька й матері дитина, а нікому з них не син (Дочка).
г - ж - з │ -зьк(ий)
к - ч - ц + ськ(ий) │ -цьк(ий)
х - ш - с │ -ськ(ий)
Творяться прикметники і за допомогою суфіксів -ськ-, -цьк-, -зьк- зі значенням приналежності або походження.
Четверта зупинка – станція двох гір-сестриць "Прислів'я і приказки" /Слайд №6/
Материн гнів, як весняний сніг: рясно випаде, та скоро розтане. Часом б'ють Хому за Яремину вину. Не такий страшний вовк, як його малюють. Часом і між колючою кропивою росте ніжна лілія.
Індивідуальні завдання (2 хв.)
Село, Буг, Донецьк, Полтава, боягуз, гірник, товариш, Запоріжжя, молодець, брат, Прага, парубок.
VІ. Осмислення, узагальнення та систематизація знань
П'ята зупинка-станція "Обрядова" /Слайд №7/
На цій станції ми зможемо самі взяти участь у проведенні обряду.
Тиждень перед Великоднім постом називається Масляна. Щодня жінки, молодь і діти гуляли, пригощались варениками з сиром. Набиралися сил перед довгим постом.
ВЕДУЧА: А ось і прийшла до нас дорога гостя, Масляна. Та ще й з варениками!
МАСЛЯНА: Моє вам шанування. Я до вас на цілий тиждень завітала. Цілих 7 днів будемо вживати скоромну їжу: м'ясо, сало, ковбаси, яйця і щодня – вареники з сиром, политі сметаною… Гулятиму і я з вами.
ГОСПОДАР: Прийшла Масляна до нас.
Її зустрічаємо,
З сиром, маслом, калачем,
З бубликами і млинцем.
ЖІНКА: Ой і Масляна, ти ж файна!
Святкувать з тобою гарно.
Якби ж тебе сім неділь,
А – одна посту.
ГОСПОДАР: Вже Весни-красни прийшов час,
То тікай же ти, Масляна, від нас.
МАСЛЯНА: Наостанок прошу,
Не згадуйте лихом,
А лише веселим,
Добродушним сміхом.
Масляна покинула нас, але не сумуйте, адже наступного року вона повернеться обов'язково.
Розважились? А про науку і забули? На підтвердження ваших слів виконаємо творче завдання.
VІІ. Підсумок уроку
Ви успішно виконували запропоновані завдання. А чи ви все запам'ятали? Все? Перевіримо.
Інтерактивна технологія "Мікрофон" /Слайд №8/
– Про що ми говорили сьогодні на уроці?
– У яких прикметникових суфіксах пишемо м’який знак?
– Якого значення набувають прикметники, що творяться за допомогою суфіксів -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк?
– Якого значення набувають прикметники, що творяться за допомогою суфіксів -ськ-, -цьк-, -зьк-?
– Яких змін зазнають приголосні, при додаванні до них суфікса -ськ(ий)?
– Так яке ж значення мають твори усної народної творчості в житті людини?
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання /Слайд № 9/
Оберіть той варіант, який ви дійсно зможете виконати, на скільки відчуваєте в собі сил та знань.