Тема. Частка як службова частина мови.
Мета (формування компетентностей): ключових: спілкування державною мовою, усвідомлення важливості креативності та переваги спільної діяльності задля досягнення мети (НЛ-2); розвиток пам’яті, логічного мислення, спостережливості, уміння застосовувати набуті знання, синтезувати, аналізувати; предметних: ознайомити учнів з особливостями частки як службової частини мови; сприяти збагаченню словникового запасу учнів; застосовувати відповідні правила, аргументовано доводити свій вибір та самостійно оволодівати певними знаннями; формувати вміння визначати та розпізнавати частки в реченнях; комунікативних: розвивати зв’язне мовлення, уміння відповідати на запитання, висловлювати власну думку, робити висновки та узагальнення; формування ціннісних орієнтацій: виховувати доброту , безкорисливість, людяність, інтерес до казок, бережливе ставлення до себе та оточуючих, формувати вміння обґрунтовувати власне ставлення до прочитаного.
Реалізація змістових ліній: формування духовно-емоційного світу учнів, їхніх етичних позицій, світоглядних уявлень і переконань.
Учні знатимуть:
∙ визначення частки.
∙ розряди за значенням;
∙ розпізнавати частки в реченнях;
∙ правильно застосовувати відповідні правила;
∙ використовувати їх у власному мовленні;
∙ обґрунтовувати вибір частки;
∙ працювати з додатковою літературою, підручником.
∙ різницю між частками та іншими частинами мови.
Тип уроку: формування компетентностей.
Засоби навчання: підручник, дидактичний матеріал, таблиці, мультимедіа, картки із завданнями.
Ніколи не говори: «Я - неук», а завжди кажи: «Я - зірка»
І. Організаційний етап. Психологічне налаштування учнів на роботу. - Привітання з учнями.
- Подяка черговим за готовність класу до уроку та облік відсутніх. - Обмін побажаннями між сусідами по парті («Я бажаю тобі… »).
- Сьогодні ми знову вирушимо в мандри до багатої на слова країни
Морфології, щоб поповнити свої знання. Пригадаймо, що ми вже знаємо про жителів країни Морфології? (Поділяються на три групи: самостійні , службові та вигук) - Назвіть самостійні частини мови. Чому їх так називають?
- З якими службовими частинами мови ви познайомилися?
- Чим вони відрізняються від самостійних частин мови?
- І справді, слова-малюки є в кожній мові. Ці диво-слова не називають ні дій, ні ознак, ні станів, не хочуть самостійно виконувати роль членів речення. Вони допомагають більшим словам сполучати і виражати в реченні потрібну думку. Постійно бігають із речення в речення, бо їх у мові найменше, а роботи їм – найбільше. За свою сумлінну і натхненну працю маленькі слівця заслуговують на шану.
Вивішується плакат «Частини мови». Учні повинні правильно згрупувати самостійні і службові частини мови, які закодовані в коді.
Самостійні Службові
- Яка ж із службових частин мови вам маловідома? (Частка)
- Та ось і сама героїня завітала до нас. Виходить дівчинка в ролі Частки.
- Я пропоную провести урок у незвичайній формі - формі досліджень і фантастики. Мені хочеться переконатись, що всі ви надзвичайно талановиті. Тож як ви гадаєте, якою ж буде тема сьогоднішнього уроку?
- Розгортаємо зошити, записуємо число й тему в зошити.
- Я акцентувала увагу на тому, що урок наш буде дослідницьким і фантастичним, тож нам слід з'ясувати, в чому ж полягає фантастика і визначити мету уроку. Що необхідно робити, щоб досягти усіх цілей уроку?
- Ви дізнаєтесь їх, відсканувавши QR-код.
- Що ви очікуєте від уроку?
- Щоб досягти мети уроку я пропоную повторити деякі відомості з лексики.
Підібрати антоніми до слів: неук – грамотій ; світає – темніє;спати – прокидатись;
день – ніч;дрімає – пробуджується ;тихо – гомінливо, шумно.
Пояснити пряме і переносне значення слова «зірка» Пряме: небесне тіло. Переносне: назва тварини; назва газети; людина — перша, талановита. - Давайте повторимо відомості з географії. Чи однаковий колір мають зірки?
Синій |
Це залежить від температури |
Жовтий |
|
Білий |
|
Червоний |
- Зверніть увагу на епіграф. Розкрийте його зміст, вкажіть службові частини мови, поясніть їх значення в реченні.
Ніколи не говори: «Я — неук», а завжди кажи: «Я - зірка».
- Ви також зірочки. Тож, як і зірки на небі, маєте свій особливий талант, який слід розвивати, щоб стати в житті зіркою, тобто чогось досягти. А зараз проведемо невеличкий аутотренінг. Повторіть написані на екрані слова.
(Звучить музика «Ти – зірка»).
Я - семикласник Я - хочу знати Я -думаю
Я - вмію Я - знаю
Я - особистість творча
Я - зірка
- За правильну відповідь на уроці ви берете собі зірку. За допомогою цих зірочок ми визначимо, хто у нас сьогодні стане найяскравішою зіркою.
Сприйняття й первинне усвідомлення навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення.
Прочитати речення лівої і правої колонок. Порівняти їх. Якого значення надають виділені слова реченням або окремими словами?
На весняних канікулах Оленка і Андрій поїдуть в музей. |
Невже на весняних канікулах ми поїдемо в музей? |
Отже, ми бачимо, в розглянутих реченнях частки виконують таку роботу: надають реченню певних відтінків значення, служать для утворення форм умовного і наказового способу, виражають заперечення.
- Прочитати статтю підручника, с. 231. Розглянути таблицю й розказати про частку як службову частину мови. Навести приклади речень, вживаючи різні частки. Частка як службова частина мови
Лексичне значення |
Морфологічні ознаки |
Роль у мовленні |
Синтаксична роль |
Не має |
Незмінне слово |
Утворює окремі граматичні форми, надає реченню або словам певного відтінку |
Не буває членом речення |
- Записати речення з дошки в зошити. Зробити синтаксичний розбір речення. Виділити службову частину мови. Довести, що вона службова.
Пірнуло сонце вже за гори. (Вже - частка, модальна, уточнювальна). ∙
- Записати частки за значенням у три колонки.
- Необхідно відрізняти частки від інших частин мови.
Уранці соловей співає чи дрімає? (Чи – сполучник між однорідними членами речення.)
Чи скоро зійде сонце? (Чи – частка оформлює запитання. Модальна частка.) Відстань визначили точно. (Точно – прислівник)
Точно такий зимовий день був учора. (Точно – модальна частка, вживається для підсилення ознак.)
Лінгвістична гра «Зайве слово». Відсканувавши QR-код, прочитати рядки слів, серед них знайти зайве слово, пояснивши свій вибір
Вимовити одну і ту ж фразу (репліку) з різними інтонаціями: із захопленням, розчаруванням, захватом, зачудовано , із зневагою.
– Ну і вірш! – Оце так сюрприз! – Яка красуня!
∙ Виконати вправи за рівнями
1. «Збери частки». С.р.
Хай, з, і, не, ані, коли, лише, із-за, ач, а, в, ото.
2. «Перевертні». Д.р.
Відтворити частку. Пояснити роль у мові: іна, ибвом, ончот, жеге, ідог, вялвом, кат, ен, ін, ецо, ежвен.
3 Підібрати частки до вірша Т. Г. Шевченка. Пояснити, які зорові картини підсилюють частки. В.р.
... Світає.
(Он, ледве) Край неба палає. (Уже) Соловейко в темнім гаї (Таки, саме) Сонце зустрічає. (Мов, наче) Тихесенько вітер віє,
(Собі, мовби) Степи, лани мріють. (Ген, між) ярами над ставами
Верби зеленіють.
а) надає реченню або окремим його членам певних відтінків значення або служить для утворення окремих граматичних форм;
б) виражає залежність іменника, числівника, займенника від інших слів у словосполученні й у реченні;
в) вживається для зв’язку однорідних членів та частин складного речення і виражає смислові зв’язки між ними.
2.За значенням і вживанням частки поділяються на:
а) похідні й непохідні;б) сурядні й підрядні;
в) модальні, заперечні, формотворчі.
3. Форми умовного способу дієслова утворюються за допомогою частки:
а) нехай; б) навіть; в) би (б).
4.За допомогою часток хай, нехай утворюються форми: а) дійсного способу дієслова;б) умовного способу дієслова;в)наказового способу.
5. Назвіть речення з часткою:
а) Випав сніг — і все навколо повеселішало;
б) Авжеж, такий у нас ведеться звичай;
в) На вулиці стало холодніше.
6. Окремо із словом частка не пишеться в такому реченні: а) У не/ряхи та непряхи нема доброї рубахи.(Нар.творч.);
б) Годує не/піч, а піт. (Нар.творч.);
в) Не/зв’язаний сніп – солома. (Нар.творч.)
- Опитування з теми.
- Що вивчили сьогодні на уроці?
- Чого навчилися?
- Чи здійснилися ваші очікування.
- Підраховування зірочок. Оцінювання учнів.
Опрацювати параграф 39. Виконати вправи на Д.р. – 512, В.р. – 514. Випереджальне завдання – підготувати лінгвістичне повідомлення на тему:
«Поділ модальних часток за значенням».