Тема: Бісоціальна природа людини. Науки, що вивчають людину. Методи дослідження організму людини.
Мета уроку:
навчальна: розкрити зміст біологічних наук, що вивчають людину; розглянути методи дослідження людського організму;
розвиваюча: розвивати образне і логічне мислення учнів, навички роботи, вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати;
виховна: сприяти розвитку інтересу до вивчення природничих наук, а також бережливого ставлення до здоров’я.
Структура уроку:
Хід уроку
Привітання. Перевірка присутності учнів на уроці.
Людина як біологічна істота має своє місце у природі, яке описується відомими вами термінами. Дописати таксони –
Царство – Тварини
Тип – Хордові
Підтип – Хребетні
Клас – Ссавці
Підклас – Плацентарні (Вищі звірі)
Ряд – Примати
Родина – Вузьконосі мавпи (Гомінди)
Рід – Людина
Вид – Людина Розумна
Ми з вами підійшли до наступного розділу курсу «Біологія» – «Біології людини», вивчення якого дасть уявлення про те, що таке наш організм. Організм людини, як і кожна біологічна система, підпорядковується законам природи. За будовою та функціями наш організм багато в чому подібний до організму вищих тварин. Проте трудова діяльність, мова, мислення, поведінка різко відрізняють людину навіть від найрозвинутіших тварин.
Тема: Бісоціальна природа людини. Науки, що вивчають людину. Методи дослідження організму людини.
Людина – істота бісоціальна, тобто це означає, шо вона підпорядковується законам двом світів: біологічним та соціальним.
Біологічні компоненти: загальний план будови, фізіологічні процеси, рефлекси та інстинкти, біологічна адаптація.
Соціальні компоненти: мова, абстрактне мислення, праця, творчість, соціальна адаптація.
Організм людини – це цілісна, відкрита, саморегульована та відносно стійка біологічна система.
Біологічна система – це структурне і функціональне об’єднання біологічних елементів різних рівнів складності: молекул, клітин, тканин, органів та їхніх систем, організмів. Так, біологічні молекули (білки, нуклеїнові кислоти) входять до складу клітин, клітини – до складу тканин, тканини – до складу органів, органи та їхні системи – до цілісного організму.
Тобто всі складові організму не можуть самостійно функціонувати, а частиною одного неподільного цілісного організму, який відкрито взаємодіє із довкіллям для надходження речовин і енергії ззовні та виділення назовні продуктів обміну.
Саморегуляція – дозволяє підтримувати сталість хімічного складу організму (карбон, оксиген, гідроген, нітроген – становлять 90% і є основою органічних сполук).
Біологія людини – наука про будову, процеси життєдіяльності, розвиток, походження, еволюцію та географічне розселення людей.
Пізнаючи навколишній світ, людина почала вивчати і свій власний організм. Виникли науки, серед яких найважливіше значення мають анатомія та фізіологія.
Які ще природничі науки, що вивчають людину?
Цитологія – наука, що вивчає будову та функції клітин.
Гістологія – наука, що вивчає будову та функції тканин.
Генетика – наука про спадковість і мінливість організмів.
Біохімія – наука про закономірності та особливості перебігу хімічних явищ у живих організмів.
Біофізика – наука, що вивчає закономірності та особливості перебігу фізичних процесів у живих організмах.
Ембріологія – наука, що вивчає закономірності розвитку клітин, тканин та органів зародка.
Гігієна – наука, що вивчає вплив різних факторів на організм та його здоров’я.
Екологія людини – наука, що досліджує вплив на людину природних і соціальних факторів навколишнього середовища.
Медицина – наука, спрямована на зміцнення та охорону здоров’я людини, продовження її життя, запобігання хворобам.
Валеологія – наука, що вивчає методи здорового способу життя.
Описати зовнішню будову тіла людини нескладно: будь-яку частину ми можемо побачити безпосередньо. Проте як дізнатися, що міститься під шкірним покривом? Для цього використовують різноманітні методи.
Методи |
Характеристика |
Мікроскопія |
Вивчення зразків тканин чи клітин за допомогою мікроскопа. |
Ультразвукова діагностика |
Одержання на екрані зображення внутрішніх органів у результаті відбиття ультразвукових хвиль від їх меж. |
Рентгенографія |
Одержання рентгенівських знімків різних органів. |
Ендоскопія |
Введення ендоскопа (зонд з освітлювальним приладом) в порожнини тіла і внутрішніх органів з метою їх огляду та фотографування. |
Термографія |
Одержання інформації про тепловіддачу різних органів. |
Електроенцефалографія |
Реєстрація біострумів мозку при різних станах організму. |
Сканувальна томографія |
Одержання на екрані комп’ютера зображення окремих шарів досліджуваного органа. |
Електрокардіографія |
Реєстрація біострумів серця для визначення стану його працездатності. |
1. Складання схеми : Науки про людину.
2. Вказати науку:
Наука про зародковий розвиток людини.
Наука про будову та функції тканин.
Наука про будову та функції клітин.
Наука про закономірності спадковості та мінливості.
3. Розділити зошит на дві частини (соціальні та біологічні критерії) та записувати варіанти у відповідні колонки:
Переконання, пам’ять, схильність до хвороб, голод, потреба в законі, стать, чотирикамерне серце, навчання.
На сьогоднішньому уроці активними були такі учні …
Дякую за увагу! До зустрічі!