Конспект уроку для 8 класу Тема. "Не свідчи неправдиво. Значення доброго імені." (2-ий урок)

Про матеріал

Розробка уроку для 8 класу з розділу " Заповіді Божі". Це другий урок до заповіді "Не свідчи неправдиво..." Тема уроку "Значення доброго імені для людини". конспект містить цікаві повідомлення для учнів про імена, веселі ігри з іменами учнів, життєві притчі та наочність. на кожному уроці обовязковим є використання біблії, тому підібрані такі вірші з Біблії, щоб якнайкраще розкрити тему уроку.

Перегляд файлу

             2-ий урок

Тема: «Не свідчи неправдиво на ближнього твого» (Вих. 20, 16)

Мета: ознайомити учнів з проявами  порушень Божої Заповіді «не свідчи…»; допомогти усвідомити необхідність збереження власного доброго імені та шанобливого ставлення до доброго імені інших людей;

Обладнання: завдання на карточках, повчальні притчі, вірші, тексти на парту, Біблія 

Перебіг  уроку

І. Організаційний момент:

Привітання. Створення доброзичливої атмосфери.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

  •                    Фронтальна бесіда.
  • Що забороняє Господь Бог дев’ятою Заповіддю?
  • Показати  плакат, який відображає зміст дев’ятої  заповіді.
  • Декламування вірша Вадима Крищенко  «Лжесвідок» (за бажанням).

        Це гріх язика. Устами людина може спілкуватися з ближнім, славити й величати Бога, або обмовляти, очорнювати, осуджувати, гостро критикувати, принижувати честь і гідність свого ближнього, проклинати, богохули- ти тощо. Через те, що людина слабка й схильна більше до зла, як до добра, то для неї дуже повчальною є приказка: «Мовчання — золото, а слово — срібло». А мудрий іспанський богослов Хосе Ескріва сказав: «Коли не маєш чого доброго сказати про людину, — промовчи. Вже ж тебе те слово не розірве»

ІІІ. Актуалізація опорних знань .

П

 

 

 

 

 

 

Х

 

 

 

 

 

О

 

 

 

Р

 

 

 

 

А

 

 

 

В

 

К

 

 

 

А

 

 

 

 

 

Р

Й

 

Д

 

 

А

 

 

 

 

 

Т

 

 

 

Т

И

У

 

 

 

Е

М

 

 

Хід конем:  Рухаючись так, як у шахах ходить кінь, розпочинаючи з            літери «П» та закінчуючи літерою «Е», прочитайте  вірш з  Біблії.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(«Правду та мир кохайте»(Зах.8:19))

 

ІV. Повідомлення теми уроку і очікуваних результатів.Оголошення питань, які будуть обговорюватися на уроці.

Сьогоднішній  наш урок  незвичайний, адже присвячений кожному із вас. Здивувались? Тоді спробуйте відгадати загадку, і відразу зрозумієте, що я мала на увазі.     

 

Нас не було — воно було,

Нас не буде — воно буде;

Ніхто ні в кого його не бачить,

 А у кожного воно є.

 Ну що, здогадались, про що піде наша розмова? Так, саме про імена. Чи задумувались ви коли-небудь, чому вам дали саме таке ім'я? Чи знаєте, як воно виникло і що означає? Як брехня знеславлює добре ім’я людини?  Як обмова, очорнення, підозра, осуд, несправедлива критика знеславлюють добре  ім’я та честь людини?

V. Мотивація навчальної діяльності.

                Бесіда за запитаннями

  • Яку роль відіграє у нашому житті ім’я?
  • Як ти ставишся до свого імені?
  • Що означає Божа Заповідь «Не взивай намарне Імені Господа Бога твого»?

                Слово вчителя

Дев'ята заповідь говорить: "Не вимовляй на ближнього невірного свідоцтва." Окрім життя, цнотливості і власності ближнього (6, 7 і 8-а заповіді), є ще одне надбання, на яке не повинні робити замах інші. Це - честь людини або її добре ім'я. Шкодити ближньому в цьому сенсі чоловік може за допомогою свого унікального дару - дару слова.

Ну що б, здавалося, слова…

Слова та голос – більш нічого.

А серце б’ється-ожива,

Як їх почує!..Знать, од Бога

І голос той, і ті слова

Ідуть меж люди!..

  • Чи погоджуєтеся з думкою поета про силу слова? Відповідь обґрунтуйте.
  • Наведіть приклад життєвої ситуації, коли слово мало суттєвий вплив на долю людини.

VІ. Процес засвоєння та усвідомлення нових знань

Робота з текстом

Учням пропонується прочитати текст і дати відповіді на запитання:

  • Чи актуальні ці речі в сьогоденні?
  • Яку силу має слово?
  • Чому і як Божі Заповіді засуджують клятву Божим Іменем і кривоприсягання?
  • Пригадайте свої почуття, коли вам щось пообіцяли і не дотримали слова

Чому дуже відповідально давати слово честі?

В Україні колись була дуже поширеною традиція обирати ім'я дитині у церковному календарі. До цього кален¬даря занесені імена всіх православних святих і тих славетних особистостей які присвятили своє життя служінню Богові. Потім ця традиція трохи забулася. Але й сьогодні, якщо ви зазирнете у християнський (церковний) календар, напевнее знайдете у ньому своє ім'я. Виключення складають лише ті з вас, кому дали рідкісне іноземне ім'я.

День, присвячений вашому святому, вважається днем ваших іменин. Не плутайте його з днем свого Народження. Вважається, що кожна людина перебуває під особливою опікою свого «іменинного» покровителя. Наприклад, покровитель всіх Андріїв є Андрій Первозванний, для Миколаїв покровителем є святий Миколай, Катеринами опікується свята Катерина. У наш час ім'я дитині дають батьки. Непроста справа обрати добре ім'я. На світі багато імен, і кожне має свою маленьку таємницю. Але головне — пам'ятати, що «Не ім'я красить людину, а людина — ім'я».

Ознакою доброго імені людини є слово честі, яким вона скріплює свої обіцянки. Кожному із нас подобаються люди, на чесне слово яких можна покластися. Тому сказати «чесне слово» дуже відповідально. По-перше, якщо ми зробимо це з добрим і твердим наміром, то засвідчимо духовний зв’язок з Небесним Отцем, Який Сам є Правда. По-друге, чесним словом ми підтримаємо надію у ближнього. По-третє, виконавши чесне слово, матимемо довіру і добре ім’я серед людей. Скажімо, з легкістю, аби тільки «відмахнутись» від нав’язливих розпитувань, ми обіцяємо батькам швидко повернутися з дискотеки і відразу ж забуваємо про цю обіцянку; не моргнувши оком, промовляємо «чесне слово» на вчительське запитання, чи справді виконали завдання у забутому вдома зошиті... Чи поважатимуть нас після цього оточуючі, чи не робимо ми прикрощі людям, яких обманюємо пустодзвоном своїх слів?

 Слід завжди намагатися бути чесним, але не поспішати розкидатися словами честі, якщо ми не впевнені, що зможемо підтвердити їх своїми доброчесними діями. «Краще не дати обіту, ніж дати обіт – і не сповнити!» (Екл. 5:4). Готовність дати слово честі має нам підказати сумління.

 І взагалі не слід розкидатися словами. Блаженний Августин навчав: «Як добираєш собі страви, які хочеш їсти, так добирай також слів, які маєш сказати». Ісус Христос, коли чинив добрі діла, ніколи не хвалився ними і закликав до цього Своїх учнів. Син Божий говорив, що необхідно, аби люди сказали про тебе і твої справи добре слово.

 Слово має дуже велику вагу, адже воно – Син Божий, Ним Господь творив світ, тому не варто розмінюватися на дріб’язкове використання його. Сліж відучуватися від надмірної балакучості, бо вона тільки втомлює співрозмовника і викликає негативні емоції. До того ж, Ісус Христос нагадує нам: «Кажу ж вам, що за кожне слово пусте, яке скажуть люди, дадуть вони відповідь судного дня» (Мт. 12:36). Адже чим більше говорить людина, тим більше в неї спокуси сказати неправдиве слово, яке знеславить її.

 Це цікаво!

 Під час французької революції кінця Х\/ІІІ ст. один із її противників – граф Д’Ормелья утік з дому і переховувався у своїх приятелів. Його дванадцятирічна донька підслухала розмови дорослих і довідалася про місце перебування батька. Розповіла про це по секрету своїй товаришці. А та поділилася секретом з іншими. Врешті-решт інформація потрапила до поліції. Графа арештували і засудили на смерть. Дівчинка плакала, проклинаючи свою цікавість і балакучість. Однак це не повернуло батькові життя.

 Кількасот років тому у тій же Франції придумали навіть оригінальне покарання для пліткарів та  балакунів. На бічній стіні ратуші в Орлеані ще й сьогодні можна помітити вирізьблену в камені голову з висуненим довгим і гострим язиком. Коли хтось образив або зневажив іншого, то мав узяти в руки цю кам'яну голову і ходити вули­цями міста, вислуховуючи насмішки перехожих. Останній раз це покарання застосували 1871 року.

 А балакунів не бракує й сьогодні. Кевін Шіган, ірландський медбрат, у 1954р. встановив рекорд тривалості безперервного говоріння на тему «Життєві примхи» - 127 годин. Через кілька хвилин після закінчення промови він втратив свідомість. Коли опритомнів, то сказав, що не варто було так старатися.

 

І. Поглиблення знань, умінь і навичок.

Проблемний діалог «Що означають наші імена?» (Випереджаюче завдання: учні зачитують значення свого імені, а також поширених імен)

Ім’я людини – це і м’яке, ніжне наймення, яким у дитинстві називали нас мама і тато, це і те слово, з яким у парі судилося нам жити, це і наше добре ім’я – честь, а може, і слава, бо ж є не просто імена, а славетні імена.

Основу теперішніх імен складають імена християнського календаря. Звичайно, були в людей іменав і до прийняття християнства. Їх підказували здебільшого різні обставини життя. Наприклад, довгоочікуваного сина називали Ждан, небажаного – Неждан, перший син отримував ім’я Одинець, тртій – Третяк. В іменах відображали певні риси людей (Буян), пору року, коли дитина з’явилася на світ (Зима).

Візантійські християнські імена запозичені разом із запровадженням християнства на Русі. До них належать популярні в Україні імена: Іван (дар богів), Олексій (захисник), Михайло (рівний Богу), Петро (камінь), Федів (Божий Дар), Ганна (милостива), Олена (сонцесяйна), Катерина (чиста), Євгенія (благородна).

VІІІ. Закріплення навчальних досягнень.

  1. Виконання вправи-гри.

Кожному учневі роздається аркуш паперу, на якому він пише своє повне ім’я і на кожну літеру пише рису свого характеру, наприклад: ОЛЬГА      О- організована; Л – любляча: Ь; Г- говірка; А- авторитетна.

  1. Гра „Веселий ланцюжок”

    Учні по черзі називають імена так, щоб наступне починалось останнім звуком попереднього слова.

( Ірина – Анатолій – Йосип – Петро –Олег – Галина – Алла – Анжела - Артем і т.д.).

  1. Обговорення повчальних оповіданьПритча про Воду, Вітер і Добре ім’я», притча  «Пліткарство», «Будь достойний свого імені»

Пліткарство

Кілька священиків невеликого містечка ловили рибу, сидячи в човні. Однак риба не клювала, і тому вони завели між собою розмову.

Проповідуючи протягом багатьох років своїм прихожанам, що сповідь для душі є дуже корисною, вирішили перевірити її дію на собі — висповідатися взаємно у власних гріхах. Перший їз них сказав, що найбільшою своєю вадою вважає спосіб висловлю­вання: йому дуже важко утриматися від вживання час від часу невідповідних слів. Другий признався, що його вадою є матеріа­лізм — надто полюбляє гроші. Третій зізнався в азарті до ігор — від гольфу до футболу включно. Останній зі священиків, той, що сидів за стерном, повернув човна у напрямку до берега, і почав швидко веслувати. Один з його колег спитав:

— Куди ти так поспішаєш? Тим паче, що тепер твоя черга сповідатися.

Священик відповів:

— Так, але знаєте: мій гріх — це пліткарство. Я вже не можу дочекатися повернення додому.

Притча     Будь достойний свого імені

До Олександра Македонського привели воїна його армії, зви­нуваченого у якомусь проступку. Коли імператор вислухав обви­нувачів і свідків, звернувся до воїна з запитанням:

— Як називаєшся?

— Олександр, — відповів воїн.

Імператор запитав вдруге:

— Як твоє ім’я?

Воїн вдруге відповів:

— Олександр.

Розлючений імператор вигукнув:

— Втретє питаю тебе, як твоє ім’я?

Коли ж воїн відповів знову так само, як попередні рази, великий імператор зі злістю кинув його:

— Твердиш, що твоє ім’я Олександр? А ти звинувачений у злочині і мусиш понести кару. Або зміни свою поведінку, або зміни своє ім’я, тому що ніхто, носячи таке саме ім’я, як я, не може себе вести так, як ти.

 

   Притча про Воду, Вітер і Добре ім’я

В одній казці говориться, що одного разу випадково стрінулися Вода, Вітер і Добре Ім’я, і стали приятелями. Поки розійшлися, то поставили собі питання: “Що треба зробити, щоб ми знову стрінулися?” На це Вода каже: “Мене можете де-небудь без клопоту знайти. Вам вистачить прийти над море, ріку чи потічок, або навіть до найближчої криниці і мене закликати, – і я вже присутня!” І Вітер також каже: “Мене дуже легко стрінути. Легенький вітерець всюди повіває. Вистачить тільки відчинити двері або вікна і кликнути за мною, – і я вже тут!” Тільки Добре Ім’я сумовито стояло збоку і мовчало. Коли ж Вода і Вітер настоювали на тому, щоб воно їм сказало, де його найлегше знайти, то воно, зітхнувши, врешті каже: “Мені прикро це вам сказати, але я не вертаюся ніколи. Хто мене раз утратив, той вже більше мене не знайде”.   

 

  1. Робота у групах. Етичний практикум «Як здобути (зберегти) добре імя?»  (Складання памятки)

       

Прочитайте вислів, записаний у Книзі приповістей  Соломонових

 

http://www.kovkastil.ru/images/blacksmiths_hammer__1.jpghttp://png-images.ru/wp-content/uploads/2015/06/06/10010/png/sword_PNG5525.pnghttp://makiageblog.com.ua/images4/38-530x300.jpg

 

г

с

ь

о

ж

о

л

к

а

в

ь

д

и

к

о

р

х

 

Л

И

Д

И

Н

П

Щ

И

г

25:18

 

 

о

о

в

н

г

и

я

б

с

н

і

т

о

р

б

в

е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Оце так порівняння. «Молот, і меч, і гостра стріла – людина, що говорить  на ближнього свого, як свідок брехливий» (Прип.25:18))

 

Запамятайте! Тільки правдива людина здатна заслужити добре ім’я серед людей і славу в Господа.

Домашнє завдання

 Етичний практикум. Як виправити шкоду, заподіяну ближньому?

 Написати твір на цю тему.

   

Використана література при підготовці до уроків:

  1. Біблія.
  2. Николин М.М. Християнська етика. 8 клас. — Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2010.
  3. Огірко. О. Християнська етика. Навчальний посіб­ник, 8 клас. — Львів: Свічадо, 2001
  4. Основи християнської етики: підручник для учнів 8 класів/Г. Сохань, І. Гусаков.— Львів: Світ, 2011
  5. Повчальні причті.
  6. Стежинка. Дитячий християнський журнал, 2010.

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Етика, 7 клас, Розробки уроків
Додано
4 березня 2018
Переглядів
3690
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку