Конспект уроку для класу на тему: "Значення води і водних розчинів у природі та житті людини. Кислотні дощі"

Про матеріал
Конспект уроку для класу на тему: "Значення води і водних розчинів у природі та житті людини. Кислотні дощі"
Перегляд файлу

7 клас                                                                          

 

Тема: Значення води і водних розчинів у природі та житті людини. Кислотні дощі

Мета: поглибити, розширити та узагальнити знання учнів про воду, як    найпоширенішу природну сполуку, її властивості, оцінити значення води у природі та житті людини; розкрити поняття «кислотні дощі»; виховувати бережливе ставлення до природних ресурсів; розвивати в учнів екологічні знання.

Тип уроку: вдосконалення та поглиблення знань.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, математична компетентність, екологічна грамотність і здорове життя.

Епіграф:     "Без води немає життя ".

Хід  уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 Гра «Вірю – не вірю»

• Формула води — H2O.
• Відносна молекулярна маса води дорівнює 18.
• Тип хімічної реакції утворення води з оксидами — сполучення.
• Лакмус дає в кислоті червоне забарвлення.
• Вода — гарний розчинник.
• Густина льоду більша за густину рідкої води.
• У воді розчиняється залізний цвях.
• Гасіння вапна призводить до утворення гідроксиду.
• Вода реагує з неметалами.
• Вода не має смаку й запаху.
• Вода може існувати в трьох агрегатних станах.
• Пісок — це оксид Силіцію. Вода реагує з цим оксидом.
За збільшення температури розчинність речовин збільшується.
• Вода, цукор, пісок — добре розчиняються у воді.
• Щоб швидше розчинити сіль, її треба подрібнити.
Природна питна вода блакитного кольору, кисла на смак.
Та речовина, яка розчиняється у воді, називається розчинником.
 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Проблема: «Чи потрібно охороняти воду, адже її так багато?»

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1) Значення води у природі та житті людини

Вчитель закріплює на дошці плакат із словами "акваріум", "акваторія", "акварель" і продовжує бесіду з учнями.

1)Чи зрозуміле значення цих слів?

2) Що у них спільне?

guа" в перекладі з латинської мови означає "вода". Як алфавіт починається з букви "а", так життя починається з води. Вода міститься в кожній людині, тварині і рослині   і йде  з них тільки разом із життям. Ось чому девіз уроку "Вода - це життя!". Ото ж сьогодні ми проведемо розмову про добре відому, а водночас і найзагадковішу речовину - воду. Наша мета - з'ясувати її роль у нашому житті.

Здавалося б, що нового і цікавого можна дізнатися про один з найважливіших  мінералів Землі - про воду? Ми занадто звикли до води, занадто звичні для нас дощ, течії річок, гладь озер і морів.

 Життя на Землі зародилося з води. Вона стала первинним середовищем для еволюції органічного світу і входить до складу всіх живих істот. Очевидно звідси і походять вислови "Вода - чудо природи", "Вода - еліксир життя". Воду вивчають фізики, біологи, географи. Не менш важливою є вода і для хімії.

Вчені вважають, що було б правильніше назвати нашу планету - Вода, оскільки її поверхня на 2/3 вкрита водою. Уявітъ собі, щоб відбулося, якби вода зникла з нашої планети? Пересохли б всі річки, озера, з'явилися б сумні днища морських і океанських западин, вкриті товстим шаром солі. Ні рослини, ні тварини, жодної людини на Землі... Мертва планета, як і всі інші планети Сонячної системи.

Водну оболонку Землі називають гідросферою. Гідросферу складають води світового океану (96.5%), поверхневі та підземні води (3,5%), вода в атмосфері ( менше 1%). Значні запаси води (24 млн.м3.) містять льодовики. Підраховано, що в Світовому океані міститься 1370млн.км3 води.

Доступна для наземних організмів вода складає невелику частку від її загальної кількості всього біля 0,01%. Вода океанів могла б покрити всю земну кулю шаром товщиною 2700м, вода річок і озер - в 0,4м, вода атмосферної пари – в 3 см. (Учні розглядають карту світу)

Вода входить до складу комет, більшості планет Сонячної системи та їх       супутників. Молекули води виявлено навіть у міжзоряному просторі.

Вода - це особлива речовина. Про те, що вона може перебувати у трьох агрегатних станах знав ще грецький філософ Фалес із Мілета в VI ст. до нашої ери.

Бесіда

  1. Що відомо вам про агрегатний стан води ?
  2. Назвітъ тверду, рідку, газоподібну воду.

Завдяки таким фізичним властивостям, вода знаходиться у вічному русі. Малий її колоообіг: океан - атмосфера - суша – океан.

 Повідомлення «Кругообіг води в природі» (учні розглядаютъ схему).

Сьогодні будь-який школяр без зусиль назве формулу води Н2О.  

         Вода - найцінніший скарб планети Земля. Її значення важко оцінити. Рослини, тварини, людина не можуть існувати без води. Вода входить до складу їхніх організмів. Наприклад, у дорослої людини вода становить 2/3 маси тіла, а новонародженої - 3/4. Кров людини містить 90% води, серце і мозок  приблизно  80%, кістки -30%. Кожна людина повинна стежити за тим, щоб в її організм надходила достатня кількість води. Для вашого віку добова норма води становить 1,5—2 л.

Знаючи масу власного тіла, розрахуємо кількість води у своєму організмі:   m(Н2О) = 0,65 • m(тіла). (учні рахують масу води в організмі)

Цікаво зазначити, що в тілі медузи 98% води, в огірках -98%, а в картоплі -77%. Вода входить до складу мінералів, як на поверхні землі, так і в глибинах.

          Усі фізіологічні процеси в живих організмах відбуваються при наявності води: регуляція температури тіла, транспортна функція крові, очищення організму від шлаків та інші.

 

2) Значення водних розчинів у природі та житті людини

Із розчинами, розчиненням речовин у воді ми постійно зустрічаємося в природі та побуті. Для живлення рослин необхідно, щоб поживні речовини ґрунту були розчинені у воді. У морській воді розчинені у великій кількості солі, тому вона на смак солоно-гірка. Розчинами є малярні фарби, парфуми, багато ліків виготовляються у вигляді розчинів. Приготування їжі, прання білизни, миття посуду також не можливе без води.

Розчини й сам процес розчинення мають велике значення в природі, у нашому житті, у науці й техніці. Найчастіше ми маємо справу не з чистими речовинами, а із сумішами або розчинами. Вода морів, річок, озер, ґрунтові води, питна вода — це розчини. Повітря — це розчин газів. Більшість мінералів — це тверді розчини. Соки рослин, напої — це розчини. Засвоєння їжі пов'язане з розчиненням поживних речовин. Розчинами є кров, лімфа, ліки, лаки, фарби. Розчини використовуються в промисловості: текстильній, металообробній, фармацевтичній, при виробництві пластмас, синтетичних волокон, мила та ін.

Повідомлення «Розчини у природі та житті людини»

Розвязати задачу

Фізіологічний розчин – штучно приготований водно-сольовий розчин (розчин кухонної солі у воді), за осмотичним тиском і сольовим складом близький до плазми крові. Його вводять хворим при значних крововтратах.

Розрахувати, які маси солі і води слід взяти, щоб виготовити 100 г фізіологічного розчину, із масовою часткою 0,9 %.
 

3) Шкідлива дія води

Вода є також одним з найважливіших геологічних факторів, що змінює зовнішній вид земної поверхні, розмиваючи гори і утворюючи долини. Вона руйнує гірські породи не тільки механічно, а й хімічно, реагуючи з ними з утворенням інших речовин. До шкідливих дій води відносяться явища і процеси, які відбуваються при прямій або побічній участі води і наносять збиток навколишньому середовищу, населенню або господарським об’єктам.

Шкідливими діями вод є:

  • повені, що призвели до затоплення і підтоплення земель та населених пунктів;
  • аварії гідротехнічних споруд;
  • руйнування берегів, захисних дамб та інших споруд;
  • заболочення, підтоплення і засолення земель, спричинені підвищенням рівня ґрунтових вод внаслідок ненормованої подачі води під час зрошення, створення ставків та водосховищ, витікання води з водопровідно-каналізаційних систем тощо;
  • селеві потоки;
  • затоплення і підтоплення земель в районах видобування корисних копалин, а також після закінчення експлуатації родовищ та їх консервації;
  • водна ерозія ґрунтів;
  • утворення ярів, зсувів, карстових воронок тощо.

 

4) Кислотні дощі

Вода взаємодіє як з простими, так і з складними речовинами. Взаємодія з оксидами неметалічних елементів, а саме з оксидами сульфуру та нітрогену призводить до утворення кислотних дощів.

Повідомлення «Кислотні дощі»

 

Воду потрібно берегти! Піклуючись про чистоту води, ми піклуємося про своє здоров'я, красу навколишньої природи. У нашій країні прийнято низку законів, спрямованих на захист вод. За їх виконанням стежать органи державної влади, екологи. Щороку, 22 березня відзначається  Всесвітній день води. Щорічно в цей день проголошується та чи інша задача по забезпеченню людей всього світу водою, вирішуються найважливіші питання та проблеми, пов'язані нею.

Бесіда

Повернемось до проблеми:

  1. Учні, як ви вважаєте, чи потрібно охороняти воду, адже її так багато?
  2. А як ви можете подбати про чистоту водойм?

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Графічний диктант

Наведено 10 тверджень. Якщо твердження правильне, учень ставить позначку «+», а якщо неправильне – позначку «-».

1. Життя зародилось на суходолі.
2. Світовий океан займає 1/3 земної поверхні.
3. Сукупність усієї води на Землі – це Світовий океан.
4. Вода в природі існує в трьох агрегатних станах.
5. Вода за нормальних умов є газоподібною речовиною.
6. Густина криги більша за густину рідкої води.
7. В організмі дорослої людини міститься близько 65% води.
8. Без води людина може прожити місяць.
9. Водойми впливають на клімат місцевості.
10. Вода має лише позитивні наслідки.

 

VI. ПІДСУМКИ, ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати §30 на ст.. 201-203.

Творче завдання: намалювати плакати, малюнки, що закликають економити воду.

 

 VІI. РЕФЛЕКСІЯ

ОЧІ ПЛАНЕТИ

( театралізація –  цариця Водиця)

Люди! Я вам потрібна,

Мій стан – рідка, легка, як подих, і тверда.

Чуда - Краплинка срібна,

Хто не впізнав мене? Знайомтесь! Я – ВОДА!

Водень і трохи кисню –

Для прохолоди, насолоди і пиття.

Згоден, з вас кожен, звісно,

Що Аш Два О – коштовна формула буття

Білі снігів замети – Це я, пухнаста і сипка, в зимовий час.

Хвилі морів планети

Для вас здіймаю на вітрах, лише для вас!

В росах між трав розлита,

Світанком неба в барви райдуги лечу,

В грозах палкого літа

Спадаю щастям життєдайного дощу.

В міру принад жадана,

В земному світі поряд з вами я живу.

В виру – стрімка, спонтанна,

Киплю, пульсую у джерелах, греблі рву!

Очі мої блакитні

Дивують всі безводні зоряні світи.

Хочу, земляни рідні,

Щоб ви любов мою зуміли зберегти.

Творча лабораторія:

У кожного з вас є «крапелька води» від цариці Водиці, на якій необхідно буде написати, для чого вода потрібна людям. Після чого ми відправимо всі ваші крапельки до пані Води, щоб вона змогла переконатися, як же вона важлива для нас.

1

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
24 жовтня
Переглядів
38
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку