Розроблений конспект уроку на тему: «Внутрішнє середовище організму людини» розрахований на учнів 8 класу (за новою програмою). Метою уроку є сформувати в учнів уявлення про внутрішнє середовище організму та його роль під час транспорту речовин у живій системі, ознайомити з поняттям гомеостазу.
1
КОНСПЕКТ УРОКУ З БІОЛОГІЇ ДЛЯ УЧНІВ 8 КЛАСУ
Тема: Внутрішнє середовище організму людини
Мета: сформувати в учнів уявлення про внутрішнє середовище організму та його роль під час транспорту речовин у живій системі, ознайомити з поняттям гомеостазу; розвивати логічне мислення, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, сприяти розширенню світогляду, розвивати навички комунікації; виховувати компетентне ставлення до свого здоров’я та здоров’я оточуючих.
Базові поняття й терміни: транспорт речовин, внутрішнє середовище організму, гомеостаз, кров, лімфа, тканинна рідина.
Обладнання й матеріали: посібники з біології, підручники з анатомії і фізіології людини [1-7], презентація Microsoft Office PowerPoint (додаток А), тематичні картки з груповими та індивідуальними завданнями.
Форми й методи роботи: елементи проектного навчання, елементи змішаного навчання, метод проблемних запитання, групові форми роботи.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Концепція уроку:
Прогнозовані результати: учні чітко обґрунтовують значення внутрішнього середовища організму для функціонування живої системи, розуміють осмос та дифузію, як основу взаємозв’язку між рідинами організму, пояснюють роль гомеостазу для життєдіяльності на всіх рівнях організації живого, продовжують перевіряти кореляцію між будовою та функціями органів і систем організму.
Хід уроку:
«Я першим почав наполягати на тій ідеї, що для тварин
є власне два середовища: одне – зовнішнє,
у якому розташований організм, а друге –
внутрішнє, у якому живуть елементи тканин»
Французький фізіолог Клод Бернар
(Привітання вчителя, перевірка готовності до уроку, створення позитивного мікроклімату та налаштування на співпрацю.
Доброго дня, діти! Ще раз огляньте свої робочі місця, щоб переконатися у вашій готовності до початку нашої співпраці. Сьогодні на уроці ми так сплануємо нашу роботу, що будемо з вами і партнерами фізичної лабораторії, і критиками-лінгвістами, і найцікавіше – мандрівниками у внутрішньому світі людського організму. Отож, вперед – до відкриттів нових таємниць власного тіла!
(Розповідь учителя).
На сьогоднішній день існують багато доказів, що підтверджують виникнення життя у воді. Перші організми отримували поживні речовини та кисень з Океану; за його рахунок забезпечували собі майже сталу температуру, постійний водно-сольовий баланс, а натомість виділяли продукти розпаду, що були розбавлені солоним розчинником до незначних концентрацій.
У процесі еволюційного розвитку частина клітин живих організмів була ізольована від зовнішнього середовища й опинилася всередині, захопивши із собою «частинку океану». Це дало можливість багатьом видам вийти на суходіл, утворивши при цьому внутрішнє рідке середовище організму.
Як ви думаєте, діти, про що йтиме мова під час нашого уроку?
(Учні спільно з вчителем формулюють тему, мету та прогнозують кінцевий результат уроку, записуючи тезово в робочий зошит.
(Вправа «Банк візії»: учні спільно з вчителем обговорюють проблемні запитання).
Що, на вашу думку, належить до внутрішнього середовища організму людини?
Як взаємопов’язані рідини тіла з постійним складом і рівнем організації живої системи?
(Учні об’єднуються у 3 групи за кольорами інструктивних карток для виконання інформаційно-дослідницьких міні-проектів).
Наше дослідження внутрішнього середовища організму буде складатися з трьох напрямків: вивчення гомеостазу, його значення та механізму; дослідження процесів транспорту речовин та їх вплив на гомеостаз; визначення особливостей внутрішніх рідин тіла як основи для сталості організму.
Перед вами є індивідуальні картки (додаток Б), у яких вказані план-завдання відповідно до вашої робочої групи. Крім цього, ви всі маєте доступ до мережі Інтернет у своїх ґаджетах, а також добірку тематичної літератури із заздалегідь підготованими закладками. Час на роботу в групі становить 10 хв., для презентації результатів – по 5 хвилин на кожне питання.
(Учні працюють у групах за планом-завданнями інструктивних карток, у результаті чого готують чітко структуровану доповідь з конкретного питання. Учитель у цей час виступає в ролі ментора та коуча. Презентація міні-проектів відбувається у формі постерної доповіді).
Отже, ви плідно працювали у групах, розвиваючи навички співпраці, комунікативного партнерства. Тепер давайте проаналізуємо почуту інформацію й зробимо її узагальнення.
(Учні роблять тезовий конспект у робочому зошиті)
Таким чином, на вашу думку, чому внутрішнє середовище організмів є рідким?
(Учитель спільно з учнями дають відповіді на запитання, аналізують прогнозовані ще на початку уроку результати, роблять висновки. Педагог коментує активність школярів під час заняття. Оцінки публічно не оголошуються, а обґрунтовуються в індивідуальному порядку).
Проранжувати § 17*, С. 78-81, опрацювати конспект. Підготувати парні експрес-проекти за напрямками: будова крові; функції крові; особливості еритроцитів; будова та функції лейкоцитів; характеристика тромбоцитів; тканинна рідина; лімфа.
Підручник* : Соболь В.І. Біологія : підруч. для 8 кл. загальноосвітн. навч. закл. / Валерій Соболь. – Кам’янець-Подільський : Абетка, 2016. – 288 с. : іл.
Список використаної літератури:
Додаток Б
Зразок індивідуальної картки робочої групи №1 за проблемою дослідження гомеостазу
План-завдання вивчення гомеостазу.
Зразок індивідуальної картки робочої групи №2 за проблемою дослідження транспорту речовин та їх впливу на гомеостаз
План-завдання вивчення транспорту речовин та їх впливу на гомеостаз.
Зразок індивідуальної картки робочої групи №3 за проблемою дослідження внутрішніх рідин тіла як основи для сталості організму
План-завдання вивчення внутрішніх рідин тіла як основи для сталості організму.