Конспект уроку для учнів 8 класу з теми: "Мова – найважливіший засіб спілкування, пізнання і впливу. Колективне складання плану (складного) розповіді про Вікіпедію"

Про матеріал

Конспект уроку покликаний розвивати осноні компетентності учнів, навчить працювати зі складним планом, поглибить їх знання про інтернет-енциклопедію в українському форматі.

Перегляд файлу

Тема. Мова – найважливіший засіб спілкування, пізнання і впливу.

Мета: розширити знання учнів про рідну мову, пояснити основні функції мови,зосередити увагу на таких, як пізнавальна, комунікативна, волюнтативна; розвивати життєво необхідні компетентності: уміння слухати, спілкуватися, чітко висловлювати свої думки; виховувати любов і повагу до рідної мови, збагачувати словниковий запас учнів.

Обладнання: підручник, плакати з висловлюваннями про мову, Конституція України, дидактичний матеріал, таблиця, тести, Концепція мовної освіти в Україні.

Тип уроку: формування мовної компетенції.

 

Мова-то цілюще джерело, і хто не припаде до нього устами, той сам всихає від спраги.

В. Сухомлинський

Хід уроку

І. Організаційний момент.

  1.                                              Знайомство з підручником:

а) ознайомлення з використаними в підручнику умовними позначеннями.

II. Актуалізація опорних знань.

Учитель. Усі живі істоти на землі спілкуються між собою. Хтось мовою звуків, хтось – жестів. Проте людям дано найбагатше багатство –  мова. І в кожного народу вона своя. А деякі народи, втративши мову, зникли і самі. Тож мову треба берегти і вивчати.

Але перш ніж перейдемо до вивчення нової теми, давайте пригадаємо, що ви засвоїли про мову з попередніх класів.

Вправа «Ланцюжок»

1.  Що таке мова?

2.  Як називається наука про мову?

3.  Що таке літературна мова?

4.  Хто є основоположником сучасної української мови?

5.  Який статус має українська мова в Україні?

6.  Коли і яким документом їй було надано такого статусу?

III. Оголошення теми та мети уроку.

Мотивація навчання.

Слово вчителя.

Діти, епіграфом нашого уроку будуть слова видатного педагога В. Сухомлинського. Прочитайте їх, поміркуйте, як ви зможете їх пояснити: «Мова то цілюще джерело, і хто не припаде до нього устами, той сам всихає від спраги». Дійсно, наша мова – невичерпна скарбниця, з якої ми здобуваємо знання, пізнаємо світ, спілкуємося. А яка ж роль мови в житті суспільства, які ще функції виконує вона? На ці та інші питання спробуємо сьогодні дати відповіді. Давайте поринемо у світ мови, щоб збагатити себе новими знаннями, які стануть нам у пригоді.

І сьогодні нашим помічником у вивчені мови стане Вікіпедія.

 IV. Вивчення нового матеріалу

1.Робота з текстом (робота над складним планом)

Прослухати текст. Визначити його тему. Дібрати заголовок. Яке речення передає основну думку висловлювання?Скласти складний план.

Вікіпедія, як відомо – це унікальний міжнародний інтернет-проект енциклопедії, який твориться багатьма (сьогодні їх кількість – 250) мовами світу. 28 березня 2008 року кількість статей в українській Вікіпедії перевищила 100 000. Це – важлива етапна подія у розвитку цього інтернет-продукту українською мовою.

На сьогодні, кількість статей в англомовній Вікіпедії перевищує    2 300 000 статей (два мільйони триста тисяч), кількість статей у всій Вікіпедії – більше 10 000 000 (десяти мільйонів). За англійською йдуть німецька та французька. Найрозвинутішу енциклопедію серед наших сусідів мають поляки – об'єм польської Вікіпедії становить приблизно 500 000 статей (п’ятсот тисяч). Існують Вікіпедії мертвими мовами (такими як латинська, санскрит, готська та інші), штучними мовами (есперанто, волапюк та інші).» 

Вікіпедія відкрита для всіх, і будь-який читач може навіть без попередньої реєстрації внести зміни в кожну з її статей. Відкритість Вікіпедії не обмежується лише цим – вона вільна і для використання: усі матеріали проекту безкоштовно доступні. Робота з проектом проста і наочна: завдяки технології Wiki з її зручними і простими правилами розмітки тексту, можна з легкістю додати в статтю, що зацікавила, нову інформацію, зображення, гіперпосилання на іншу статтю або зовнішнє джерело, переформулювати текст, поділитися розуміннями зі співавторами статті, або просто додати пропущену кому. Вікіпедія стійка до помилок і динамічна: хоча вона і відкрита для будь-яких змін у переважній більшості статей, її відкрита структура дозволяє настільки ж оперативно виправляти наслідки як помилок, так і навмисного шкідництва. Виправити легше, ніж зіпсувати — завдяки доступній усім охочим можливості відслідковувати зміни і відновлювати попередній варіант статті негайно.

Кілька слів стосовно репрезентативності матеріалів, які розміщуються у Вікіпедії. Це конче важливо, бо «серйозні вчені» ще й до сьогодні дивляться на цей проект, як на таку собі «народну енциклопедію». У грудні 2005 року журнал Nature провів експертне рецензування текстів з наукової тематики, представлених в англомовному розділі і на сайті Британської енциклопедії, яке виявило 123 фактичних помилки в онлайн-виданні Британської енциклопедії та 162 у Вікіпедії — у середньому, по 3 і 4 помилки на статтю, до того ж спеціально відбиралися пари статей однакового обсягу. ряді вузьких галузей.

Українська Вікіпедія посідає 19-те місце за кількістю статей (нагадаємо – серед близько 250 мовних розділів Вікіпедії), і є однією з найрозвиненіших. Щодня в ній створюється близько 150-200 нових статей і редагується близько 1000 наявних; щомісяця число зареєстрованих дописувачів зростає більш ніж на 900. Загальна кількість зареєстрованих редакторів сьогодні становить 10 919, тобто приблизно 0,2 % від всіх користувачів інтернету в Україні. За дотримуванням правил Вікіпедії спостерігають 14 адміністраторів (що, до чері, дуже й дуже мало у порівнянні з іншими Вікіпедіями).

Усього дописувачі української Вікіпедії зробили майже 1 500 000 редагувань (приблизно 6,1 на статтю). В українській Вікіпедії також діють портали — сторінки, розраховані служити «Головними статтями» для конкретних галузей знань. Вони призначені для координації зусиль з написання статтей та пошуку інформації з певних тем. Їхня кількість та якість постійно зростає, на сьогодні в українській Віікіпедії 24 портали.

Географія зареєстрованих редакторів україномовної Вікіпедії охоплює, крім України, ще 14 держав (США, Канада, Японія, Чехія, Росія, Португалія, Польща, Німеччина, Великобританія, Австрія, Грузія, Франція, Ісландія та Ізраїль). Як правило, кореспонденти УкрВікі – українська діаспора з цих країн, хоча є й іншомовні фахівці, які щиро і плідно співпрацють з нашою Вікі-енциклопедією.

  1. Робота над складним планом.

План:

  1. Вікіпедія – міжнародний інтернет-проект.
  2. Велика кількість статей.
  3. Переваги онлайн-енциклопедії.
    1. Доступність матеріалу.
    2. Можливість постійно вносити зміни (редагувати).
    3. Високий рівень науковості.
  4. Українська Вікіпедія.
  5. Кореспонденти УкрВікіпедії.

 

  1. Робота над таблицею.

На уроці ми багато спілкувалися. Які ж функції має мова?

 

Функції мови

Комунікативна

За допомогою мови люди обмінюються думками й почуттями

Пізнавальна

Через мову людина пізнає світ, здобуває  знання про нього

Впливу

Засобами мови люди впливають одне на одного: переконують, спонукають, застерігають та ін.

Мислеоформлювальна

Думки формуються лише за допомогою мови

Називання

За допомогою мови всі предмети, особи, явища одержують свою назву

Виражальна

Через мову людина розкриває свій інтелект і реалізує здібності

Емоційна

За допомогою мови людина виражає свої почуття й переживання

Естетична

Через мову людина увиразнює свої смаки, уподобання, мова – основа мистецтва

Об’єднувальна

Мова об’єднує людей, робить їх причетними до однієї спільноти

 

4. Дослідження - характеристика з елементами  ранжування (робота у групах).

Записати в зошит подані функції, які виконує українська мова. Чи всі вони вам відомі? Об'єднавшись у міні-групи, виділити лише три функції, які, на ваше переконання, є основними. Свій вибір обґрунтувати.

З'ясувати, чи збіглася думка вашої групи з вибором інших груп. V. Виконання вправ на закріплення вивченого.

1. Вільний диктант. Про які функції мови йдеться в тексті?

Для більшості населення нашої держави українська мова є рідною, тобто мовою предків. У мові акумульовано багатющий життєвий досвід, невичерпні скарби народної пісні та думи, неповторного українського гумору, національні й загальнолюдські ідеали, незнищенний оптимізм. Саме з допомогою рідної мови діти нашої держави мають пізнавати навколишній світ, прилучатися до національної й світової культури, щоб потім, вийшовши зі стін школи, продовжувати розвивати її далі, передавати естафету рідної мови дітям і внукам.

З Концепції мовної освіти в Україні.

Слово вчителя. З 1991 року в нас є свої держава, воля, своя мова. І хоч як глумились із нашої мови, принижували, забороняли і не хотіли слухати і чути її звучання, а вона всупереч усьому жива, вона розвивається.

Зачинателем нової української літературної мови був І.П. Котляревський. Його знаменита поема «Енеїда» стала першим друкованим твором, написаним живою народною мовою. А основоположником сучасної української літературної мови вважають Т.Г. Шевченка.

Українська мова в нашій державі стане престижною лише тоді, коли ми не будемо її соромитися, коли оволодіємо всім її багатством, навчимося правильно, виразно говорити по-українськи і будемо пишатися тим, що ми, українці, маємо свою мову.

Ви отримали випереджувальні завдання: підготувати короткі повідомлення про розвиток української мови, поетичні уривки, скласти сенкан на тему «Мова».

4. Твір-мініатюра «Мова». Сенкан.

Мова.

Рідна, єдина.

Переливається, служить, дзвенить.

Вона - єдина й найцінніша.

Доля.

***

Мова.

Материна, колискова.

Любімо, вивчаймо, розвиваймо.

Без мови нас нема.

Рідна.

***

Мова.

Солов'їна, барвінкова.

Співає, лунає, чарує.

Слово чисте, мов роса.

Краса.

Слово «сенкан» походить від французького слова «п 'ять» і позначає вірш у п 'ять рядків.

1-й рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник).

2-й рядок — це опис теми, який складається з 2-х слів(два прикметники).

 3-й рядок визначає дію, пов 'язану з темою; він складається з трьох слів (дієслів).

4-й рядок є фразою, яка складається з 4-х слів і виражає ставлення до теми, почуття з приводу обґрунтованого.

Останній рядок складається з одного слова; у ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок. Слова не повинні повторюватися і бути спільнокореневими.

Учитель. Молодці, добре підготувалися. Дякую за роботу. Сподіваюся, що серед вас немає байдужих до долі рідної мови. Кожний прагне вдосконалити свої знання, щоб володіти українською мовою лише на високому рівні.

VI. Підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку.  Заключне слово вчителя.

1. Рефлексія (метод незакінченого речення).

-    На уроці я дізнався...

-    На уроці я зрозумів...

-    На уроці я навчився...

-    Найбільший мій успіх - це...

-    Найбільші труднощі я відчув...

-   Я не вмів, а тепер умію...

VII. Домашнє завдання та його інструктаж.

С. 7, орієнтуватися у правилах, функції мови вивчити.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Скорова Олена Олексіївна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
doc
Додано
3 вересня 2018
Переглядів
6084
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку