Форма - урок-змагання,
Застосовані компетентності:
- спілкування держвною мовою;
- інформаційно-цифрова;
- уміня вчитися впродовж життя;
- загальнокультурна грамотність;
- соціальна й громадсьа.
.
Мета: закріпити знання про вживання розділових знаків у реченнях з однорідними членами речення, вміння вирізняти в реченнях узагальнюючі слова при однорідних членах, правильно розставляти розділові знаки в таких реченнях, правильно інтонувати такі речення; розвивати активне мислення учнів, увагу, пам'ять, логічне мислення, збагачувати та уточнювати словниковий запас учнів; виховувати любов до природи.
Тип уроку: урок закріплення вивченого.
Форма проведення: урок - змагання
Обладнання: технічні засоби (телевізор, комп’ютер), запис музики П.Чайковського «Пори року», картки для роботи з текстом та з реченнями для гри «Коректор», підручник.
ХІД УРОКУ
І. Оргмомент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Під музику Чайковського у виконанні учениці звучить вірш «Осінь» .
Так, щойно минула золота осінь, за календарем наступила зима-чарівниця, на її зміну прийде зеленокоса весна, яка приведе за собою красне літечко. Одна пора року змінює іншу. Але кожна прекрасна по-своєму, адже несе в собі безліч сюрпризів. І щоразу природа виявляє себе з нового боку, демонструючи все краще, що є і восени, і взимку, і навесні, і влітку. Тому девізом нашого уроку стануть слова: «Краще полотен усіх Левітана природа рідного краю».
Але урок ми сьогодні проведемо у формі змагання. А так як зима, як я вже наголосила, настала лише за календарем, тобто осінь не хоче поступитися їй місцем, ще бореться з нею, то і наші команди я пропоную назвати «Осінь» і «Зима». Тож починаймо?
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Слово вчителя.
На одному з минулих уроків вам було запропоновано випереджальне завдання: провести узагальнення з теми «Розділові знаки при у реченнях з однорідними членами речення» та, використовуючи метод програми «Intel», підготувати презентацію своєї роботи.
Презентація роботи
ІV. Формування навчальних умінь і навичок учнів.
Так як ми сьогодні вже заговорили про природу, то, напевне, давайте прослухаємо прогноз погоди на сьогодні, зокрема, яка вона буде у нас на уроці?
Мініатюра-жарт «Прогноз погоди в школі №52 »
У четвер в школі очікується сонячна ясна погода.
Щоправда, на першому поверсі легкий землетрус від біганини учнів молодших класів. Найбільше постраждають учителі від радісних викриків, гамору. Рятівниками будуть чергові.
На другому й третьому поверхах буде мінлива хмарність з проясненнями при появі директора.
На нашому уроці з приходом учителя очікується сонячна і тепла погода. Під час
уроку української мови в нашому кабінеті буде дванадцятибальний шквал оцінок.
А який же прогноз погоди без рекламної паузи? Отже, реклама на нашому уроці!
Реклама
Тобі подобається журчання весняного струмка? А коли у зеленому гаю співають пташки? А коли звучить чарівна музика? Подобається тобі, коли весняний ліс нагадує барвисту веселку? Усю красу природи можна порівняти з красою української мови, бо вона одна з наймелодійніших, найкрасивіших у світі. Друже, пізнай красу рідного слова, люби свою Вітчизну, пишайся нашою чаруючою мовою.
Аукціон «Прислів’я та приказки» 3 бали
Один представник від команди читає прислів’я, а інша команда пояснює розділові знаки.
По одному представнику від кожної команди працює біля дошки (синтаксичний розбір речення)
«Осінь»:
Літечко ворота зачинило й осені ключа від них дало, повагом за хмарку зачепилось і у теплий вирій попливло.
Розібрати за будовою слово літечко.
«Зима»:
Зимонька-снігуронька величаво пройшлась по своїм володінням, хати, дерева, поля дбайливо накрила білою ковдрою та задоволено всміхнулась.
Розібрати за будовою слово зимонька.
Кожне з поданих речень побудоване неправильно. Знайдіть помилки й виправте їх.
1. Харків'яни й робітники вийшли на впорядкування міста. 2. Мені подобаються пригодницькі кінофільми і слухати класичну музику. 3. На городі влітку ростуть гарбузи, кавуни, буряки, овочі, картопля, морква, горох. 4. Фабрика освоїла випуск дитячого, жіночого й вовняного одягу.5. Народ не тільки творить матеріальні цінності, а й скарби культури. 6.Керівники делегації відвідали Женеву й Вашингтон, Великобританію й Китай.7. На півдні вже достигають солодкі апельсини й лимони.
5. Робота з текстом. 5 балів
Розставити розділові знаки (текст подаю без їх вилучення), з’ясувати лексичне значення виділених слів. Визначити тему, основну думку, стиль, тип мовлення
Від тебе все: і хліб, і весен перший цвіт, і світлий обрій, і криниця чиста, і серця жар, і мрій стрімкий політ, і за селом стежина серед жита. Від тебе все: і подих віщої грози, і даль доріг, і ранні в небі зорі, і щем гіркий болючої сльози, коли бувала ти в тяжкому горі. Прибуде сили й щастя з джерела, яке ми Україною назвали. Тому й шумлять у мене два крила, найважчі не лякають перевали. Від тебе все...
(Д. Луценко.)
6. Гра «Перекладач» 5 балів
Перекласти українською мовою, розставити розділові знаки (текст подаю без їх вилучення).
1. И дождь, и туман, и тушь — все это переметалось между собой (В. Арсеньев). 2. Вы что больше любите: лес или море? (В. Солоухин). 3. Простые вещи доставляют наслаждение: кружка молока, белый хлеб, ветер, вздувающий занавески на окнах (К. Паустовский). 4. Здесь, кроме дубов, растут: черная и белая береза, китайский ясень, орех, клен, пихта, пробковое дерево, тис, акація, осина и липа (В. Арсеньєв).
7. Творча робота. 5 балів
Кожна команда подумки пройдеться вулицями рідного селища, уважно придивиться до природного середовища, поспілкується з мешканцями селища, а те, що побачите чи почуєте на тему екології, висловіть у декількох реченнях, використавши однорідні члени речення.
V. Підсумок уроку.
1. Підведення підсумків змагання
2. Оцінювання та взаємооцінювання учнів.
VІ. Рефлексія уроку.
Картка самооцінки роботи на уроці
Дата____________Прізвище_________________________________
____________
№ п/п |
Як я працював на уроці |
Коментар учня |
Оцінка |
1 |
Я повторив раніше вивчений матеріал |
|
|
2 |
Я висловлював нові ідеї |
|
|
3 |
Я плідно працював у групі, виконував письмові вправи |
|
|
4 |
Зможу скласти узагальнюючу розповідь із наведенням прикладів |
|
|
5 |
Настрій на уроці, мої очікування |
|
|
VІІ. Домашня робота.
Повторити #9 – 10, гр. А – впр 143;
гр. Б – скласти твір-мініатюру «Краса і велич рідної природи», використовуючи однорідні члени речення.