Урок " Морфологія й орфографія"

Про матеріал

повторити, поглибити знання учнів про частини мови; актуалізувати знання учнів про основні орфограми, вивчені в попередніх класах; розвивати мовне чуття; удосконалювати вміння знаходити й виправляти помилки на вивчені правила

Перегляд файлу

Морфологія й орфографія

українська мова 8 клас

Мета: повторити, поглибити знання учнів про частини мови; актуалізувати знання учнів про основні орфограми, вивчені в попередніх класах; розвивати мовне чуття; удосконалювати вміння знаходити й виправляти помилки на вивчені правила; виховувати любов до природи.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

Тип уроку: повторення вивченого.

 

Хід уроку

I.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

 Перевірка домашнього завдання.

  Бесіда.

— Який розділ науки про мову вивчає частини мови?

— Скільки частин мови є в українській мові?

— Які з них є самостійними (повнозначними)?

— Які частини мови є службовими? Назвіть їхні службові функції.

— Який розділ науки про мову вивчає правильне написання слів?

— Як дослівно перекладається грецьке слово орфографія?

— Визначити орфограми в словах осінній, м’ята, переливається. Що таке орфограма?

— Що таке орфографічне правило?

Повторення, узагальнення та систематизація знань. Складання схеми «Частини мови» (вправа 18).

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

  Проблемне завдання.

Визначте правильну форму. Які правила треба застосувати для вибору правильної форми слова?

І варіант: полють чи полять; стелють чи стелять; клеють чи клеять.

II варіант: столу — стола; двору — двора; варіанта — варіанту.

  Завдання можна роздрукувати з електронного додатки.

 

III. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  Орфографічний практикум.

Вставте пропущені букви. Виділіть у словах орфограми.

Рождаєт..ся м..лодія осін..я і м’яко на пл..че кладе кр..ло. (Б. Олійник) Сипл..т..ся, ос..па..т..ся листя, горбляться б..рези, плаче і посміха..т..ся крізь сл..о- зи осінь. (М. Стельмах) Є щастя в кожній боро..ьбі, коли м..та бл..зька, ясна. (Я. Воронько)

  Робота в групах.

Опис картини за ілюстрацією (вправа         ).

 

Розподільний диктант

Розподілити на три групи числівники: прості, складні, складені.

 

 Кількасот, п’ятий, сто, тридцять сім, нуль цілих тридцять п’ять сотих, два, обидва, дванадцять, п’ять, сто вісімдесят шість, дев’яносто, дві п’яті.

 

Пояснювальний диктант

     Записати речення, знайти займенники, визначити розряд за значенням, провідміняти вона, свій.

 

    Без ядра горіх ніщо, як і людина без серця. Мудрим ніхто не вродився, а навчився. Весна ледачого не любить, вона проворного голубить. Кожна лисичка свій хвостик хвалить.

 

Творче конструювання

Доповнити загадки займенниками, визначити їх граматичні ознаки, синтаксичну роль.

 

1. Чорна корова … світ поборола.2. Що коло … біжить, а не дожене? 3. У … зимою білим цвітом сад зацвів, неначе літом. 4 .Сама холодна, а … припіка. 5.  … пряжі нема в продажі? 6  … завжди правду каже?

 

Робота біля дошки

 Записати речення. У кожному з речень назвати частини мови самостійні та службові. Пояснити, у чому полягає різниця між самостійними та службовими частинами мови. Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових? Навести приклади.

 

І. Журавлі лишають гнізда, холодком дихнули хмари. (Б.Олійник.) Зажурився на гнізді останній лелека, десь і він  уже зібрався у краї далекі. (Л.Климчук.) Над ланами, гей, над ланами пролітали гуси клинами. (А.Качан.)

 

ІІ. Перепілка скаче боса і чогось печально просить: “Підпадьом”. (К.Дужа.) О дикі гуси! Ваш політ  колись мене погнав у світ. (В.Незвал.) Он іволги грають на  флейтах, сховавшись на сивій вербі. (Б.Дегтярьов.)

 

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виконати вправу                        .

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

  Бесіда.

— За яким принципом частини мови поділяють на самостійні та службові?

— Що лежить в основі поділу самостійних частин мови на змінні й незмінні?

— Які ви знаєте форми дієслова? Схарактеризуйте їх, назвавши граматичні ознаки.

— Які особливості має прислівник як самостійна частина мови? Проілюструйте прикладами.

— Розкажіть про місце вигуку серед частин мови.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
2.5
Оригінальність викладу
2.5
Відповідність темі
3.0
Загальна:
2.7
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Павлік Ігор
    Загальна:
    1.0
    Структурованість
    1.0
    Оригінальність викладу
    1.0
    Відповідність темі
    1.0
  2. Федоренко Віра
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 вересня 2018
Переглядів
19091
Оцінка розробки
2.7 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку