Конспект уроку доброти "Василь Сухомлинський "Усмішка"."

Про матеріал

Подана розробка уроку допоможе вчителеві активізувати знання учнів про В.Сухомлинського. За допомогою завдань учні висловлюватимуть своє ставлення до героїв твору; аналізуватимуть, передбачатимуть, виділятимуть головне; удосконалюватимуть вміння виділяти й пояснювати зв'язок між причиною та наслідком. Матеріал може слугувати і для години спілкування в позакласний час.

Перегляд файлу

УРОК    ДОБРОТИ

Тема: Василь Сухомлинський «Усмішка».

Мета: активізувати знання учнів про життя і творчість видатного українського педагога і письменника; вчити висловлювати своє ставлення до героїв твору; розвивати уміння аналізувати, передбачати, висловлювати свою думку, виділяти головне; розвивати мовленнєву компетентність; удосконалювати вміння виділяти й пояснювати зв’язок між причиною та наслідком; відпрацювати навички правильного читання, коригувати мову учнів; виховувати в учнів доброзичливе ставлення до оточуючих, загальнокультурну  компетентність.

Очікуваний результат:

  • правильно і виразно читати;
  • аналізувати героїв тексту прикметниками;
  • висловлювати  свою думку.

Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрет В.О.Сухомлинського, виставка книг, картки і тести для диференційованого завдання, конверти із завданнями для роботи у групах,  віночок, колаж, презентація.

ХІД УРОКУ

 

І.  Організаційний момент

1.Створення емоційного настрою.

    - Діти! У нас сьогодні гості. Подаруйте їм посмішку, побажайте доброго дня.

     Я бажаю гарного настрою, нових знань, від сонечка - тепла, від хмаринки - легкості, від дощу - багатства. 

      Подивіться одне одному у вічі, посміхніться і візьміть гарний настрій на весь урок.

2. Цілепокладання

- Яким ви бачите наш урок?

- Сформулюйте правила, якими  ви будете ви на уроці?

- А я сьогодні на уроці очікую від вас:

  • правильного і виразного читання;
  • вміння характеризувати  героїв твору;

               точно висловлювати  свої думки.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

1.Сугестія.

  • Діти! У мене в руках чарівна скринька. У ній – найцінніший скарб планети Земля. Хто його хоче побачити, може зазирнути. Але нікому не кажіть, кого ви там побачили.
  • То кого ви побачили в чарівній скриньці? (Діти називають себе, бо на дні скриньки дзеркало).
  • Так, ви побачили в чарівному дзеркалі кожен себе. Людина – найцінніший скарб. Кожен з вас – особистість. І саме такої людини як ви, на цій землі немає й ніколи не буде.

      Тому я хочу, щоб ви були справжніми людьми. От сьогодні ми разом будемо шукати відповідь на це запитання.

2.Інтерактивний метод – мозкова атака

- З чого ж починається людина?

- Прочитайте девіз нашого уроку («Твори добро, красу і радість».)

- Як ви їх розумієте?

- Прочитайте назву нового розділу. Як ви думаєте, про що будемо читати  у творах цього розділу? Ваші припущення.

- Твори якого автора сповнені добром, щирістю, любов’ю? (Портрет В.Сухомлинського)

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

     Сьогодні на уроці ми торкнемося життєдайного джерела, щедро дарованого нам В.Сухомлинським.

IV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

1.Рубрика «Спогад»

- Що ви пам’ятаєте про Василя Сухомлинського?

Для вчителя:

     В.О.Сухомлинський славнозвісний педагог сучасності. Заслужений вчитель України, автор понад 50 наукових книг. Його праці перекладені 56 мовами світу, серед них 55 разів перевидавалася одна з найпопулярніших – «Серце віддаю дітям», за яку тримав Державну премію УРСР. Її читають китайці та японці, греки та французи своєю рідною мовою.

     Іменем Сухомлинського названа школа в Японії.

2.Колективний портрет асоціацій.

 

 

                                  

 

     А в мене Василь Олександрович асоціюється з усмішкою. І на уроці ми прочитаємо оповідання з такою ж назвою.

- А як ви розумієте, що таке усмішка? (діти висловлюють свою думку)

  3. Рубрика «Життя слова»  

Давайте заглянемо у рубрику «Життя слова», що означає слово «усмішка».

    Усмішка – міміка обличчя, уст, що виражає задоволення, прихильність, іронію; безголосий сміх. Якщо кажуть: доля усміхається, це значить, що людині щастить, таланить.

V. Опрацювання твору В.О.Сухомлинського «Усмішка»

Щоб ми правильно і  гарно читали проведемо дихальну гімнастику.

1.Дихальна гімнастика

Вдихніть свіже повітря і роздмухайте кульбабку,  вдихніть аромат квітів.

2. Орфоепічна хвилинка «Наголошуй правильно»

      іде        дибає 

    ціпок      повагом 

  барвистий  почимчикувала 

 затьмарився  насторожилася

  • Доберіть синоніми до слова «барвистий». А які слова, у словниковій роботі, є близькими за значенням?
  •       Як ви розумієте слово «ціпок»?

3.Опрацювання  оповідання з передбаченням та елементами вибіркового читання.

Перед читанням оповідання, давайте поміркуємо, в яку пору року відбувалася подія?

(Учні читають три абзаци; проводиться аналіз прочитаного ).

  •       В яку пору року відбувалася подія? Чи справдилися наші передбачення?
  •       Який настрій був у дівчинки?
  •       Яке бажання її охопило? Прочитайте.
  •       Як ви думаєте, що може трапитися з дівчинкою? Чому?

(Учень читає четвертий абзац. Відповіді на запитання).

  •       Кого зустріла дівчинка?
  •       Зачитайте опис діда.
  •       Що несла вона назустріч діду? На що сподівалася?
  •       Що буде далі?

(Читання ще чотирьох абзаців з подальшим аналізом).

  •       Чому змінився настрій дівчинки і її серцем оволодів страх?
  •       З ким відбулася її друга зустріч?

- Поміркуйте, що буде після цієї зустрічі?

(Читання останнього абзацу)

  •       Як бабуся зустріла дівчинку?
  •       Знайдіть і процитуйте, яким став світ від подарованої усмішки?

4. Колаж «Від усмішки йде до всіх тепло»

  •       Скільки героїв у цьому творі? (три)
  •       Який персонаж є першим? (дівчинка). (вчитель прикріплює дівчинку на малюнок лугу).  Опишіть її використовуючи прикметники.

(Маленька, блакитноока, білокоса, весела, радісна, усміхнена, спостережлива, вразлива, уважна, доброзичлива, привітна).

  •       Який наступний герой оповідання? (дід). (прикріплюю діда). Підберіть епітети до його характеристики.

(Похмурий, насуплений, злий, непривітний, сердитий, старий, грубий, жорстокий, неввічливий).

Проблемне питання

     Увага, діти, давайте поміркуємо, чому дід був таким непривітним?

- Якою постає перед нами третя героїня? Охарактеризуйте. (Старенька, добра , щира, привітна, чуйна, приємна, лагідна).

- Подивіться на колаж, чого не вистачає?

- Прочитаємо кінцівку тексту і порівняємо її з колажем. (Учень читає, а вчитель прикріплює метеликів, бджіл, джмелів, жайворонка).

- Що, на вашу думку, змінило світ навколо дівчинки? Підтвердіть це словами з тексту.

5. Робота в групах «Ми досліджуємо»

  •       Зараз обєдналися в групи. Потрібно визначити, що автор схвалює, а що засуджує в оповіданні? ( І група  – схвалює; ІІ – засуджує).

(схвалює: доброзичливість, людяність, повагу до живого, любов до природи;

засуджує: поганий настрій, насупленість, непривітність, зневагу до оточуючих) 

  •       Молодці, ви вірно відповіли. То в чому головна думка оповідання?(Керувати власним настроєм. Дарувати людям усмішку).

6. Поетичний експромт «Розумне перо»

(даються різні завдання для виконання: тести, сенкан, власна поезія про усмішку, яку  було скласти вдома).

6.1.Тестування

 1.Яка пора року в оповіданні?

а) зима         б) весна       в) осінь

 2.Яким шляхом прямувала дівчинка?

а) дорогою      б) луками      в) лісом

 3. Хто першим трапився на шляху?

а) бабуся       б) хлопчик      в) дід

 4. Що зіпсувало настрій дівчинці?

  а) похмурий погляд

  б) злий собака                 в) метелик

 5. Що допомогло повернути гарний настрій?

 а) барвисті квіти         б) щира усмішка

в) срібний жайворонок

 

1.                 б

2.                 б

3.                 в

4.                 а

5.                 б

 

 

6.2.Скласти сенкан до слова «усмішка»

 

6.3.Скласти строфу про усмішку.

VІ. Театральне дійство «Хвилини ораторського мистецтва»

     А зараз зустрічаємо наших героїв, які разом з нами опановують секрети спілкування. Виходять 2 учні: дівчинка (Риторинка) і хлопчик (Курсорик).

 - Доброго дня, шановні гості. Я – Риторинка.

 - Добрий день.А я – Курсорик. Риторинко, як ти думаєш, навіщо потрібна усмішка?

       - Я вважаю, що усмішка допомагає людині : усуває настороженість, долає всякі перешкоди у спілкуванні з людьми. Відкрите обличчя, прямий погляд, привітна усмішка – це прикмети людини чесної, розумної, привітної, вихованої. А ти, Курсорику, якусь інформацію підготував?

 - Так, я прочитав, що найчастіше посміхаються американці. Вони говорять: «З усміхненою людиною приємніше мати справу, ніж із насупленою, похмурою».

 -  Як приємно бачити усміхнене обличчя, почути ласкаві, звернені до тебе  слова. І тоді твій настрій стає піднесеним, веселим. Так само і людям приємно почути від тебе приємні, лагідні слова. Тож давайте будемо посміхатися, щоб іншим було приємно.

VІІ. Підсумок уроку.

1. Вправа «Крісло відвертості».

- Я б сказав В.Сухомлинському спасибі за …

2. Контроль, корекція та оцінювання знань.

- Що ви зрозуміли з оповідання «Усмішка»?

- Поміркуйте до чого автор закликає.

-

ІІ. Домашнє завдання

7 балів - читати і переказувати оповідання;

  1. балів - розповісти оповідання так, ніби це трапилося з тобою;
  2. балів - написати твір-міркування «Від усмішки йде до всіх тепло».

 

Дякую на цьому наш урок закінчено ви всі були активні. Давайте подаруємо нашим гостям   «Віночок веселих порад»

           1. Згадай, що усмішка – це джерело в пустелі

               Це промінь світла в царстві темноти.

               Тому не закривай ніколи двері

               До світлої душевної краси.

 

          2.   Усміхнуся всім навколо –

               Небу, сонцю, квітам, людям,

               І тоді обов’язково

              День для всіх веселим буде.

    

        3.  Я всміхаюсь сонечку:

         - Здрастуй, золоте!

         Я всміхаюсь квіточці.

         Хай вона росте!

         Я всміхаюсь дощику:

         - Лийся, мов з відра!

         Людям усміхаюся,

         Зичу їм добра!

 

          4. А я найбільше хочу зробити так,

              щоб люди були завжди щасливими,

              на всій землі, усюди

              Щоб горя, зла і смутку

              Ніхто й ніде не знав.

              Щоб кожний день до кожного

              приходив,як весна.

 

         5. А що для цього треба?

             Прозоре й чисте небо!

             І посмішку привітну,

             Й веселу самоцвітку,

             І сонце променисте,

             І неодмінно пісню.

             Таку, як сонце й небо,

             Для всіх людей одну!

 

 

doc
Додано
30 березня 2019
Переглядів
3660
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку