Конспект уроку етика НУШ 5 клас "У чому виявляється повага до людей?"

Про матеріал

Конспект уроку етика 5 клас підготовлений за методичними рекомендація Нової української школи. Конспект містить теоретичний матеріал, практичні завдання, дидактичні ігри, посилання на інтерактивні завдання та онлайн-тести.

Перегляд файлу

Дата __________      Номер  уроку ___________                      Етика  5  клас

 

Тема: У чому виявляється повага до людей?

Ціль уроку: засвоїти зміст понять честь, гідність, уміти тлумачити їх та наводити

власні приклади; розібратися з такими проблемами: чому не можна принижувати людську гідність; чому кожна людина варта поваги; як не втратити гідність; виховувати у собі почуття гідності й честі, уміння поважати ці почуття в інших людях та бажання й уміння зберігати власну гідність; вміти аналізувати твори, виділяти головне, узагальнювати матеріал, робити висновки, формувати пізнавальний інтерес у кожного з нас; виховувати шану до людей, гідних поваги.

Формувати групи компетентностей:

-Компетентність спілкування державною мовою для правильного використання термінологічного апарату, спілкування під час пояснення навчального матеріалу; для розуміння україномовних текстів різних жанрів, вміння переказувати прочитане, висловлювати власну думку в усній та письмовій формі;

- Соціальну та громадянську компетентності для розуміння важливості

вивчення етичних і моральних норм; формувати громадську позицію;

-Інформаційну компетентність для виявлення джерела й авторів інформації;

вміння порівнювати та аналізувати  достовірність джерел;

-Загальнокультурну компетентність для вдосконалення формування розуміння знань норм етикету та правил співжиття у суспільстві;

-Здоровʼязбережувальну компетентність шляхом свідомого ставлення до власного морального, духовного та психічного здоров’я та здоров’я інших.

Тип  уроку: урок формування компетентностей

Обладнання: зошити, підручники, ілюстративний матеріал, роздатковий матеріал,

мультимедійна презентація, відеоматеріали.

 

Зміст заняття:

І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності

Вправа «Намалюй настрій».

Кожен на аркуші малює свій настрій, ділиться емоціями.

Описание: imageОписание: image (1)

 

ІІ. Етап цілепокладання

Закінчити речення.

Надмір насолод і втіх спустошує людину, спричиняє її.... (Страждання.)

Щастя - неповторне, кожна людина відчуває його .... (По-своєму.)

Що є щастям для одного, може бути для іншого –.... (Нещастям.)

Щоб бути щасливою, людина має знати .... (Без чого не можна жити, для чого жити, за що можна вмерти.)

Індивідуальність людини – це її.... (Звички, інтереси, характер.)

А тепер запишемо девіз нашого уроку: Кожна людина гідна поваги.

Оголошення теми та мети уроку

Ми вже знаємо, що кожна людина – це особистість зі своїм характером, звичками, інтересами. Добре, легко та безпечно жити, якщо поруч чесні, порядні люди.

Кожна людина здатна на самооцінку. Високо чи низько вона оцінює себе в конкретній ситуації, залежить від її вдачі, поведінки, обставин. У неї формується певний стандарт самооцінки – власне відчуття честі і гідності (уявлення, що є гідним чи негідним, які вчинки вона вважає моральними, а які – аморальними). Цього морального стандарту вона намагається додержувати й вимагає, щоб його додержували ті, хто її оточує. Повага до власної честі й гідності з боку інших – право кожної людини. Тож на уроці з'ясуємо, що таке гідність і честь, чому не можна принижувати людську гідність, чому кожна людина гідна поваги, як слід діяти, щоб не втратити власної гідності.

 

ІІІ. Етап цілереалізації

Робота з підручником

Чому кожна людина гідна поваги? Повагою називають почуття шани, прихильне ставлення, що ґрунтується на визнанні заслуг, позитивних якостей.

Мовна хвилинка. Добери синоніми

Отже, повагу треба заслужити? І так, і ні. Вам, напевно, доводилося чути, що кожна людина гідна поваги. Слово «гідний» споріднене з поняттям «гідність». Тож повага пов’язана з гідністю.

Презентація на тему Унікальність людини — готові шкільні презентації |  GDZ4YOUПоняття «гідність» витлумачують як усвідомлення людиною своїх позитивних моральних якостей. В етиці ж людська гідність – це визнання цінності людини взагалі.

 Ми народилися людьми, і вже це визначає нашу цінність. У цьому всі люди рівні. Якщо хтось словом або вчинком применшує цінність іншої людини, це означає, що він зневажає її гідність, тобто не поважає її. «Петра можна не запитувати – він ніколи нічого розумного не каже», «Наталці ролі нема – рудокосим не місце на сцені», «Твоєї думки, Катре, не питають, ти надто молода», «Василю, вечірка не для стариганів» – прикладів знецінення людини в буденному житті, на жаль, багато. А чи хотіли б ми опинитися на місці Петра, Наталки, Катрі, Василя? Напевно, ні.

Стався до людей так, як хочеш, щоб вони ставилися до тебе, – навчає «золоте правило моралі», не раз згадане на попередніх уроках. Його дотримання дає змогу виявляти повагу до людей, тобто ставитися так, щоб не принижувати їхню гідність. Варіантами цього правила є прислів’я та крилаті вислови: Не роби іншим того, чого собі не бажаєш; Що собі не миле, того й людям не зич; Люби ближнього свого, як самого себе. «Золоте правило моралі» лежить в основі інших моральних правил. Уявлення про те, як виявляти повагу, не завжди були такими, як у сучасному житті. Колись гідність людини вимірювали за її походженням.

Поняття гідних і негідних учинків не були однакові для всіх. Наприклад, негідним для лицаря вважали відмовитися від битви з таким самим лицарем. Водночас бій, приміром, із торговцем лицар уважав би ганьбою для себе. Набір чеснот, за якими віддавна визначали цінність людини, тобто її гідність, називали честю. Тож честь – це добре ім’я людини. Сьогодні слова «гідність» та «честь» є близькими за значенням. Отже, поважати людину – означає шанувати її гідність і честь.

Гідність - сукупність рис, що характеризують позитивні моральні якості людини; достойність.

Честь - сукупність вищих моральних принципів (положень, правил, засад), якими людина керується у своїй громадській та особистій поведінці.

Честь - це незаплямована репутація, авторитет людини, її чесне ім'я. Честь є професійною (ученого, учня, робітника, учителя), громадською (громадянина, сім'янина), статево-віковою (дівчинки, жінки, хлопчика, чоловіка) та ін. Кажуть, що честь нас вчить солідарності з ближніми, а гідність – відповідальності перед дальніми.

Отже, між поняттями честь і гідність існують певні відмінності. Які саме?

Історична хвилинка

Поняття честі виникло ще в первісному суспільстві. За тими первісними уявленнями про честь людина не повинна була робити того, що принижує гідність роду, племені.

Великого значення ідея честі набула в лицарській етиці феодального суспільства.

У XVII ст. еталоном людини Честі стали англійські джентльмени. У ці часи честь вважалася виключним привілеєм вищого класу – дворянства. Поняття честі мало три основні конкретні значення:

  •    честь як визнання, добра репутація;
  •    честь як внутрішня якість людини, її шляхетність;
  •    честь як дівоча цнотливість (незайманість).

У сучасному світі належність до людей честі визначається не майновим станом, а вихованістю та порядністю людини. У системі моральних цінностей великої ваги набуває ідея людської гідності.

Цікаво знати.

Людина честі XVII ст. мала додержувати таких вимог:

не терпіти образи;

не поступатися суперникам, викликати їх на дуель;

захищати свої права, своє суспільне становище;

не підкорятися чужій волі;

піклуватися про честь сім'ї;

дбати про військову честь: не чинити нападів без оголошення війни, відрізняти цивільне населення від озброєних людей, не втікати з полону, не приймати ганебних умов;

сплачувати борги, виконувати зобов'язання;

бути правдивим, лояльним (доброзичливим) до законної влади;

відмовлятися від хабарів, насильства, віроломства, підступів;

залишилися актуальними для нашого часу?

Які уявлення про честь і безчестя не змінилися, залишилися актуальними до нашого часу? ( За бажанням можна записати в зошит).

Знайдіть етичну істину в народній моралі.

Як ворона дітей правди навчала

Казка

Рубали ліс. Ворона переносила своїх дітей через річку на другий берег. Несе вона перше вороненя й питає: "Чи ти мене будеш так любити, як я тебе?" Воно їй відказує: "Буду". Ворона і пустила його у воду.

Те ж сталося й з другим.

Несе вона третє й питає: "Чи будеш ти мене так любити, як я тебе?" А воно й каже: "Ні, мамо, ж я буду мати своїх дітей, то їх любитиму так, як ти мене".

Ворона й перенесла його на нове місце. А брехунів потопила.

Чи чесними були перше й друге вороненята? Доведіть, що вони виросли б брехунами, негідниками. Що осуджує казка? Якими треба бути з батьками? Ворона - жорстока? Подискутуйте.

Аналіз життєвої ситуації

– Софіє, як ти гадаєш, що означає вислів «бути людиною з великої літери»? – Не знаю, – простодушно зізналася дівчинка. – Може, це означає бути дуже високою людиною. – Скажеш таке... – засумнівався Богдан. – Ось, поглянь, узяв у шкільній бібліотеці книжку, на ній автограф: Щиро бажаю тобі бути Людиною.

– Якась нісенітниця, – засміялася Софійка. – Письменник просто помилився. Від хвилювання.

Обговорення

1. Чи доводилося вам чути вислів, над яким замислився Богданко?

2. Які людські якості, на вашу думку, хочуть підкреслити, коли слово «людина» пишуть з великої літери?

3. Якою мірою повага з боку інших залежить від нас самих? Як ви розумієте прислів’я «Хто шанується, того й люди шанують»?

4. Напишіть собі невеличкого листа з порадою, як бути Людиною. Поставте на ньому дату. Переглядайте свій лист щомісяця, за бажання дописуючи поради.

Валеохвилинка

Словникова робота

Хитрість – якість людини, яка для досягнення чого-небудь діє непрямими, обманними шляхами.

Лицемірство – удавана (неправдива) доброчесність.

Лестощі – лицемірне, нещире вихваляння; підлабузництво.

Наклеп – неправдиві висловлювання про кого-небудь з метою викликати до нього недовіру та зневагу, неправдиві звинувачення.

Пиха – надмірно висока думка про себе, погорда, зарозумілість, зазнайство.

Мовна хвилинка. До словникових слів доберіть антоніми. В разі потереби можете скористатися паперовим або онлайн словником

https://slovnyk-antonimiv.com/antonim/licemirstvo/

Хитрість - щирість

Лицемірство – чесніть, благородство

Лестощі – гордість

Наклеп – правда

Пиха – скромність.

Казкотерапія

Учитель показує казкових героїв, а діти мають визначити 3 основні риси характеру користуючись термінами, що вивчили протягом  уроку.

Як виявляти повагу до людей? Повага до людей виявляється у справедливому й милосердному ставленні. Слово «справедливість» споріднене зі словом «правда». Інколи вони навіть збігаються за значенням: жити по правді, правда кривду переважить. Правда-справедливість є найвищою моральною цінністю, яку витлумачують як досконалий лад у житті й людських відносинах. Саме цю правду шукають герої народних казок. Правда (справедливість) протистоїть кривді (несправедливості). Скривдити, тобто образити – означає вчинити стосовно когось несправедливість. Є й інше значення слова «правда»: відповідність наших уявлень тому, що є насправді. Казати правду – означає не брехати, не спотворювати своїми словами реальні події.

Протилежністю правди є брехня, виявами якої є недотримання слова, хитрість, наклеп, лицемірство, лестощі. У цьому значенні слово «правда» також пов’язане зі справедливістю. Бо лише правдиве, чесне ставлення до інших є справедливим, таким, що виявляє повагу до гідності інших людей. Милосердя, або людяність, – це добре, співчутливе ставлення до інших людей. Ця моральна цінність ґрунтується на таких якостях, як чуйність, уважність, доброзичливість і є несумісною з пихою, байдужістю, брутальністю.

Робота з мультимедійною презентацією «Повага до старших»

Гра «Незакінчене речення» з Лего

Використовуючи цеглинки лего або можна замінити кольоровими картонними прямокутниками діти мають закінчити речення, яке розпочне учитель

 

Чесно

Нечесно

Гідно

негідно

Не говорити правду – це...

Не кривдити менших і слабших – це...

Не брати того, що тобі не належить, – це...

Не виконати домашнє завдання – це...

Не допомогти батькам у домашній роботі – це...

Не пояснити товаришеві завдання – це...

Не реагувати на зауваження вчителя – це...

Не помічати неповаги до людини – це...

Не помічати старших, які стоять біля тебе в міському транспорті, коли ти сидиш біля вікна, зачарований міським пейзажем, – це...

Не вміти терпляче вислуховувати тих, із ким розмовляєш. – це...

 

ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий

Інтерактивні вправа

https://naurok.com.ua/test/povaga-samopovaga-376940.html

https://naurok.com.ua/test/povaga-do-sebe-ta-inshih-617169.html

https://naurok.com.ua/test/spilkuvannya-z-doroslimi-povaga-do-batkiv-ta-vchiteliv-1368703.html

https://naurok.com.ua/test/spilkuvannya-z-doroslimi-povaga-do-batkiv-ta-vchiteliv-1282870.html

https://naurok.com.ua/test/test-za-temoyu-povaga-do-sebe-ta-inshih-5-klas-1195430.html

Рефлексія

Презентація "ОСІННІ ТУРБОТИ В МІСТАХ І СЕЛАХ РІДНОГО КРАЮ"

  • Чи сподобався вам урок?
  • Чи все вдалося під час уроку?
  • З чим виникли проблеми? Що ви не зрозуміли?

 

V. Домашнє  завдання.

1.Опрацювати параграф підручника.

 

 

 

Список використаних джерел

1.     Підручник «Етика. 5 клас» автор Оксана Данилевська, 2021 р.

  1. https://naurok.com.ua/urok-kozhna-lyudina-gidna-povagi-203877.html
  2. https://uchika.in.ua/urok-sho-take-gidniste-ta-cheste-meta.html

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Етика, Розробки уроків
Додано
25 липня 2022
Переглядів
8914
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку