Тема. Ганс Крістіан Андерсен. «Снігова королева»
Мета. Вчити використовувати народну мудрість у повсякденному житті для уникнення конфліктних ситуацій, вчитись виразно читати казку, розуміти зміст прочитаного, переказувати та відтворювати прочитане. Ознайомитись з життєвим та творчим шляхом письменника, відомими перекладачами казок Г.К.Андерсена, виховувати сімейні цінності, любов до Батьківщини, родинних відносин.
Обладнання: портрет Г.К.Андерсена, малюнки до казки «Снігова королева», роздатковий матеріал, мультимедійні засоби. Презентація до уроку за посиланням: https://drive.google.com/file/d/1HNSBo6mQpRARN_XTU4XvPrJxr0rtDFEI/view
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
-
Пригадаймо, що таке усна народна творчість?
-
Що ми відносимо до усної народної творчості?
-
Які основні види казок ви знаєте?
-
Як називається казка, котру написала одна людина, а не увесь народ через передання і усне мовлення?
-
Отже, літературна казка – це твір, який написав автор. А які особливості має авторська казка?
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку
-
Сьогодні ми продовжимо вивчати казку в аспекті світової літератури і наступним письменником, з яким ми познайомимось, буде Данський письменник, казкар – Ганс Крістіан Андерсен.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
-
Необхідно мати великий літературний талант, щоб придумати цікаву історію про будь-що: звичайну голку, зламану іграшку, горошину. Ганс Крістіан Андерсен володів таким даром, і це було його щастям. Він писав: «Світ навколо нас сповнений краси, вона проявляється в найменших перелітних образах, яких часто не помічають люди. У краплині води, взятої з калюжі, вирує цілий світ живих істот. Доба — крапля, схоплена з буденного життя, теж містить у собі цілий світ у картинах, сповнених поезії й краси. Відкрий тільки очі і дивись. Поет повинен вказувати на них іншим людям... Потім і вони звикнуть вдивлятися, і життя всіх збагатиться, збагатиться красою...» Щастя бачити й розуміти красу дарує нам письменник у казці «Снігова королева», з якою ми сьогодні розпочинаємо знайомство.
(Розповідь про життєвий та творчий шлях Андерсена)
А зараз, любі діти, ми з вами пограємо у цікаву гру. Прослухавши історію життя письменника спробуймо підібрати відповідні слова, які зможуть охарактеризувати його особистість. А літерами-підказками будуть літери з імені письменника.
Інтерактивна вправа «Асоціативна характеристика» з ключовим словом
А — авторитетний, активний...
Н — незграбний (трохи), ненав’язливий...
Д — добрий, довірливий...
Е — енергійний...
Р — романтичний, рішучий...
С — скромний, стриманий...
Е — етичний, елегантний...
Н — надзвичайний, нагороджений, найкращий...
Отже, ми з вами розпочинаємо мандрівку казкою Г.К.Андерсена «Снігова королева», але от лихо, північний вітер розгулявся і перемішав усі частини казки між собою. Давайте разом відтворимо у хронологічній послідовності події, які розгортались у казці.
-
Чарівне дзеркало.
-
Північний вітер.
-
Дві троянди.
-
Сани Снігової королеви.
-
Черевички.
-
Чарівний сад.
-
Принц і принцеса.
-
Маленька розбійниця.
-
Швидкий олень.
-
Мудра фінка.
-
Стара лапландка.
-
Не складене слово.
-
Розтоплене серце Кая.
-
Усі ми молодці, дуже добре попрацювали, казкову доріжку утворили, а тепер відвідаймо кожну зупинку і пригадаймо основні події, які супроводжували Кая та Герду.
-
«Чарівне дзеркало»
-
Перша зупинка «Чарівне дзеркало». Що це за дзеркало у чому була його чарівність? (усе хороше та прекрасне зменшувалось у ньому до неможливого, а все негідне та погане збільшувалось і здавалось ще страшнішим).
-
Хто зробив це чарівне дзеркало? (троль)
-
Як ви гадаєте, хто такий троль? (це міфічна істота північних країн, його зображують низькорослим чоловічком зі страшним обличчям, інколи з кількома головами)
-
Що трапилось із чарівним дзеркалом?
-
Яку властивість мали скалки люстерка, які літали по усьому світу? (потрапляли у серце і очі людям, а ті у свою чергу ставали злими та лихими).
-
Що відбувалось з великими уламками дзеркала?
-
Як осколок від дзеркала потрапив до Кая та Герди?
-
Отже ми з вами мандруємо до наступної зупинки, яка має назву «Дві троянди»?
-
Як ви думаєте, чому ця зупинка має таку назву?
-
Які відносини були між Каєм та Гердою?
-
Чим виступають троянди у казці «Снігова королева»? (символами)
-
Пригадайте, що таке «символ»?» (умовне позначення будь-якого предмета, поняття або явища)
-
Як ви думаєте, що символізують білий т червоний кольори троянд?
-
Від кого діти дізнались про Снігову королеву? (від бабусі)
-
Як відреагувала на розповідь бабусі Герда? А як Кай?
-
Як ви думаєте, чому він насміхався із Снігової королеви?
-
Чим закінчились насмішки Кая?
-
Куди вразив Кая осколок чарівного дзеркала?
-
Що трапилось із Каєм далі? (учні переказують частину казки, коли зустрівся Кай зі Сніговою королевою)
-
От ми й зупинились на станції «Сани Снігової королеви». Як ви гадаєте, якими були санчата такої величної казкової героїні? (учні описують сани Снігової королеви)
-
Куди повезла Снігова королева Кая?
-
Чому саме північний вітер виступає символом холоду, снігу, холодної сніжної погоди не лише у цій казці, але й в усій літературі?
-
Чи забула Герда про Кая?
-
Які риси характеру допомогли Герді прийняти правильне рішення і піти шукати Кая?
-
Які ми усі молодці, активно працювали і ми можемо вирушати до наступної станції, яка має назву «Черевички».
-
Хтось можливо здогадався чому саме таку назву має ця зупинка?
-
Куди допливла Герда на човнику?
-
Чому вона не злякалась, адже річка була швидкою і човен швидко плив річкою? (вона хотіла врятувати Кая)
-
Хто помітив дівчинку? (бабуся)
-
Отже ми з вами потрапляємо у світ квітів, вічного літа. Де цвіли квіти різних пір року. Що це за місце? (Сад бабусі чарівниці)
-
Переносимось у чарівний світ квітів у сад старої квіткарки. Під назвою «Чарівний сад».
-
Що це був за сад? Хто доглядав квітник?
-
Давайте уявимо собі квітник, де б росло безліч різноманітних квіток. Які квіти можуть рости у квітнику? А щоб дати відповідь на запитання увімкнемо мікрофон і якнайшвидше називатимемо квіти й передаватимемо мікрофон далі.
Гра «Мікрофон»
-
Які ж ви молодці, скільки чудових квітів можуть рости у квітнику. І це ще не всі, адже на світі є надзвичайно багато видів квітучих рослин. Але у саду цієї старої чаклунки росли й квіти, які відігравали важливу роли для Герди. Які це квіти? (троянди)
-
Про те, яке враження справили на дівчинку квіти, ми поговоримо пізніше, а зараз скажіть, що трапилось з дівчинкою у бабусі?
-
Які чарівні речі були у цієї бабусі-чарівниці? (золотий гребінець, чарівна хвіртка, яка не впискала нікого із квітника-саду)
-
Що трапилось із пам’яттю Герди після того, як її волосся розчесала бабуся?
-
Що допомогло Герді пригадати, для чого вона пішла із дому і кого вона шукає? (дві троянди)
-
Отже ми знову зустрічаємо у казці оці символи дружби, взаємин між Каєм та Гердою. Почуття, які переповнювали серце Герди не могли просто зникнути чи замерзнути, чи стерті назавжди завдяки чарам бабусі. Ці почуття – вічні. Давайте разом пригадаємо, якими почуттями серця керувалась Герда у пошуках свого названого брата?
-
Для цього ми знову вмикаємо наш мікрофон і називаємо почуття, які могли наповнювати серце Герди.
Гра «Мікрофон»
-
Діти передають один-одному мікрофон, називаючи риси характеру Герди, які допомагали їй у пошуках Кая.
-
Дякую усім за таку активність і працелюбність. У нас з вами чудова командна робота.
-
Ми вияснили, що Герді допомогли пригадати її місію у казці дві троянди, а скажіть як ви гадаєте, кольори квітів який символізм носять у казці. Що на вашу думку символізує червоний колір? (любов, міцну дружбу, жертовність себе заради когось, кохання)
-
А що символізує білий колі? (чистоту, невинність, чесність, простоту)
-
Які прекрасні почуття приховані у колористиці цих квітів.
-
Які зміни помітила дівчинка у природі, коли опиналась по другу сторону хвіртки? (у садку бабусі було літо, світило сонце, а довкола уже була осінь)
-
Наша мандрівка дуже довга. Як у театрі відбуваються антракти між діями, так і у нас буде антракт тривалістю у кілька днів, тобто до наступного уроку, коли ми зможемо зустрітись з іншими героями казки Г.К.Андерсена «Снігова королева» і врешті-решт врятувати Кая.
Підсумок уроку
-
Давайте пригадаємо, у якій країні народився і жив Г.К.Андерсен?
-
Яким було дитинство письменника?
-
Що спонукало юного Ганса помандрувати до Копенгагена?
-
Пишучи які твори Ганса почали впізнавати його на вулицях міст?
-
Яким казковим персонажам поставлені пам’ятники у Копенгагені?
-
Який пам’ятник є візитівкою Копенгагена?
-
Хто є основними персонажами у казці «Снігова королева»?
Д/з. Скласти по три запитання до кожної з інших частин казки (принц та принцеса, маленька розбійниця, лапланка та фінка, порятунок Кая)