6 клас зарубіжна література ______________
Чорна О.О.
Тема: Жуль Верн – автор науково – фантастичних та пригодницьких романів.
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю Ж.Верна, із особливостями жанру роману та його різновидами; розвивати увагу, творчу уяву, навички зв’язного мовлення, спілкування, аналізу й систематизації навчального матеріалу, уміння висловлювати свою думку та обґрунтовувати її; виховувати повагу до літературної творчості, високі моральні якості; формувати читацькі, літературні, комунікативні компетентності.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Світ - корабель,
Розум - вітрило,
думка - кермо.
В. Гюго
Хід уроку
1 Організаційний момент.
Емоційний настрій до заняття
Дзвоник всім нам дав наказ –
До роботи швидше в клас
Біля парти станем чемно –
Час хай лине недаремно.
Будьмо уважні й старанні всі –
Сядьмо рівненько на місця свої.
2 Оголошення теми, мети, епіграфа до уроку.
Слово вчителя. Є книги, які прочитаєш і забудеш. Є ж такі, що залишаються назавжди добрими друзями і навіть через багато років згадка про них зігріває душу. Саме до таких належать твори відомого французького письменника Жуля Верна. Тема нашого уроку: Жюль Верн та його твір "П'ятнадцятирічний капітан". Епіграфом є слова В. Гюго
Світ — корабель,
Розум — вітрило,
думка - кермо.
Ці слова якнайкраще характеризують життєвий і творчий шлях письменника, його кредо. Сьогодні побуваємо в різних куточках світу, відправимося у далеку морську подорож разом з героями твору Жюля Верна, а розпочнемо подорож з Франції – батьківщини письменника.
3. Мотивація навчальної діяльності.
- Визначимо, яких результатів очікує кожен із вас від уроку.
Інтерактивна вправа "Мікрофон"
Починати свою відповідь, як завжди, можете словами:
4. Сприйняття і засвоєння нового навчального матеріалу.
1. Розповідь учителя про Жуля Верна.
Жуль Верн народився 8 лютого 1828 року в портовому французькому містечку Нанті у сім'ї спадкового адвоката. Жуль, як старший у родині син, приречений був успадкувати батьківську адвокатську контору. Молодший за нього брат Поль за рішенням батька мав стати моряком. Жуль почувався найнещаснішою людиною: адже море любив він, а не його брат. Одного разу Жуль навіть здійснив спробу втечі, намагаючись відплисти на шхуні «Коралі» до Вест-Індії. Однак батько піймав бешкетника і засадив його за книжки. Жуль став успішно вивчати юриспруденцію, але пообіцяв батькові, що до 35 років стане відомим письменником. Окрім права, юнак вивчав географію, геологію, астрономію, хімію, біологію, ботаніку, математику, лінгвістику, етнографію, стежив за розвитком техніки. Поступово його знання набули енциклопедичного характеру. Цікаво, що всі свої спостереження Ж. Верн заносив до спеціальної картотеки, яка наприкінці його життя налічувала понад 20 тисяч зошитів.
За рік до свого 35-ліття Ж. Верн написав роман «зовсім нового типу» «П'ять тижнів на повітряній кулі», який став сенсацією і зробив ім'я автора популярним.
Видавець Етцель уклав з Верном угоду на 20 років, за якою автор зобов'язувався щорічно писати по два романи. Слід зазначити, що письменник завжди дотримувався угоди і здавав романи вчасно. Навіть утративши зір, він продовжував писати. За своє життя Ж. Берн написав більше 100 романів.
Ж. Верн, наділений колосальною ерудицією, був ще й людиною з рідкісною уявою. Його фантастика базувалася на міцних наукових знаннях, саме тому вчені говорять про геніальну прозорливість письменника. Він передбачив появу підводного човна, електрики, автомобіля, телебачення, літальних апаратів тощо. Розповісти про неймовірні пригоди, незвичайні подорожі, далекі країни допоміг Ж. Верну створений ним новий літературний жанр — пригодницький роман.
Повідомлення вчителя про історію написання твору "П'ятнадцятирічний капітан"(1878)
Вчитель: Сьогодні ми познайомимося з одним з творів Жюля Верна – "П’ятнадцятирічний капітан". Історія його написання така: Коли синові письменника Мішелю виповнилося 15, батько задумав зробити йому незвичайний подарунок. Він подарував йому... Діка Сенда, головного героя його нового роману "П'ятнадцятирічний капітан". Дік Сенд повинен був стати для сина прикладом для наслідування.
Бесіда з учнями про їхні враження від твору та його героїв.
- Підніміть руки, хто прочитав або почав читати цей твір.
- Поділіться своїми враженнями від твору та його героїв.
- До якого жанру можна віднести твір Ж. Верна "П’ятнадцятирічний капітан"? (якщо виникають труднощі даю підказку: це вірш? байка? оповідання? роман?)
- Пригадайте що таке роман, дайте визначення? (Це великий за обсягом і складний за будовою твір, часто зі значною кількістю дійових осіб, у якому детально зображуються певні життєві по дії чи явища)
З-поміж великої кількості літературних жанрів Жюль Верн віддавав перевагу роману.
Фізкультхвилинка.
Встали рівно біля парт.
Починаємо наш старт.
Руки вгору, руки вниз,
Подивились пильно скрізь.
Головою покрутили,
Потім разом всі присіли.
Піднялись, понагинались
І здоровими зостались.
Засвоєння літературознавчого поняття.
Робота над визначенням жанру роману та особливостями його різновидів.
Учитель. До якого жанру належать твори Ж. Берна? (Роман). Нам потрібно дати визначення цьому жанру. Одну з ознак роману ви можете назвати самостійно, навіть не відкриваючи книжку. Подивіться на романи письменника. (Романи — це великі за обсягом твори). Повне визначення роману знайдіть у статті на с. підручника. Зачитайте його. Випишіть у зошит.
Роман — це великий за обсягом і складний за будовою твір, часто зі значною кількістю дійових осіб, у якому детально зображуються певні життєві події чи явища. Роман дає змогу авторові докладно показати історію формування характеру героя, дослідити певну проблему та вільно пересуватись як у просторі, так і в часі.
«Існує багато різновидів роману: автобіографічний, історичний, пригодницький тощо», — читаємо у цій статті. Якого різновиду роману, вже відомого вам, немає у цьому переліку? (Наукового роману). Зачитайте визначення наукового роману на с. підручника.
Науковий роман — це твір, у якому гострий та цікавий сюжет перетинається з викладом основ певних наук.
Окремі романи Ж. Берна ще називають науково-фантастичними, тому що в них письменник не лише демонструє відомі йому наукові знання, а й розповідає своїм читачам про наукові винаходи, що існують в його фантазії, уяві. Можна пригадати «Наутілус», цей ідеальний підводний човен, створений уявою Ж. Верна в романі «Двадцять тисяч льє під водою». «У природі, — зазначає головний герой роману капітан Немо, — є сила, слухняна, швидка, проста в користуванні. Вона робить усе на моєму кораблі. Освітлює, гріє, приводить у рух машини».
У романі Ж. Берна електрика виконує до десяти різних функцій. Але ж на той час звичайна електрична лампочка була справою майбутнього!
У книжках великого французького письменника ми можемо прочитати і про телебачення, автомобілі, наддальню артилерію, літальні апарати, важчі за повітря, підводні човни та багато іншого, що за часів Ж. Берна або зовсім не існувало, або почало з'являтись у примітивному вигляді тільки-но наприкінці його життя.
- Сформулюйте самостійно та запропонуйте визначення науково-фантастичного роману. (Можливий варіант: науково-фантастичний роман — це твір, у якому розповідається про наукові винаходи, створені творчою уявою письменника).
Ж. Верн був геніальним фантастом. Проте нині твори, написані понад 100 років тому, перестали дивувати читачів фантастичними картинами наукових винаходів. Адже багато з того, про що із захопленням розповів у своїх науково-фантастичних романах Ж. Берн, сьогодні стало нашою реальністю. То чому ж романи французького письменника XIX ст. з не меншим інтересом читають і в XXI ст.? Тому, що ці твори насамперед приваблюють читачів зображенням активних, вольових героїв, для яких будь-яка загадка має бути розгадана, будь-яка перешкода — подолана. З героями трапляються незвичайні пригоди, з яких вони завжди виходять переможцями. {Роман, за основу якого взято якусь пригоду, незвичайну подію, часто небезпечну подорож, називають пригодницьким романом).
Пригодницький (авантюрний) роман (фр.— пригода) — великий за обсягом, переважно прозовий твір з гострим динамічним сюжетом, з пригодницькими ризикованими ситуаціями.
Ознаки пригодницького роману:
соціальні мотиви; волелюбні настрої;
герої — мандрівники, вчені, дослідники — розумні, вольові, сміливі, шляхетні люди; наявність інтриги, таємниці; незвичайність сюжету; географічне тло.
Головний герой пригодницького роману, як правило, - герой у повному розумінні цього слова. Це мужня і благородна особистість, здатна ризикувати власним життям, діяльна й активна людина. «П'ятнадцятирічний капітан» є пригодницьким романом.
Цей твір належить і до так званих географічних романів. У основі його сюжету - географічна помилка: замість Південної Америки герої роману потрапляють до Африки. При цьому маршрут подорожі «Пілігрима» з одного океану до іншого вивірений до милі й науково обґрунтований.
Словникова робота.
Пілігрим ( від старонімецького piligrim та латинського peregrinus – чужоземець)
Богомолець, паломник, що йде на поклоніння до “святих місць”
2.( перен.) Мандрівник, подорожній.
Пропоную учням самим визначити, у якому значенні використовується це слово, та надаю їм можливість поміркувати, чому саме таку назву мав корабель.
Щоб дізнатися більше про цього унікального письменника, скористаємося нашим підручником.
Опрацювання статті, присвяченої Ж. Верну, на с. підручника.
- Виразне читання статті вголос 2-3 учнями.
- Самостійне складання запитань до прочитаного. (Учням пропонують записати в зошит запитання про Ж. Берна, яке б вони хотіли поставити своїм однокласникам).
- Обмін запитаннями, відповіді на них.
5. Закріплення вивченого.
Запитання для контролю.
Робота над змістом твору
(Переказ окремих розділів, коментоване читання, вибіркове читання розповіді про героїв з елементами характеристики)
І розділ Бесіда:
- Коли і де відбувалися події, описані в романі? (Можна запропонувати учням скласти карту-схему мандрів героїв - поступово, під час роботи над текстом)
- З яким героями ми знайомимося на початку твору? ст. 11 – зачитати характеристику. Як автор ставиться до Халла?
- Як називається шхуна-бриг капітана Халла? Що означає Пілігрим? Прочитаємо з дошки: 1) богомолець, який іде до "святих місць";
2) перен. – мандрівник, подорожній.
- За яких обставин на судні "Пілігрим" з'явилися нові пасажири? Хто вони. ст. 13 (місіс Уелдон, син Джек, кузен Бенедикт, няня Нен)
- Як автор характеризує місіс Уелдон? зачитайте ст. 14 (1), її ставлення до капітана Халла?
- Що ми дізналися про кузена Бенедикта? ст. 14 (2), Яке мав захоплення (членистоногі класу комах), чи була це легка справа? (ні, 30 тис комах)
Тест за змістом роману «П’ятнадцятирічний капітан» Чи уважний ти читач
1. Шхуна-бриг «Пілігрим» була:
а) торговим судном; б) судном для прогулянок;
в) китобійним судном; г) судном для перевезення пасажирів.
2. Власником «Пілігрима» був:
а) капітан Халл; б) містер Уелдон; в) кузен Бенедикт.
3. Кузен Бенедикт захоплювався:
а) орнітологією; б) ентомологією; в) іхтіологією.
4. Негору на кораблі був:
а) коком; б) боцманом; в) звичайним пасажиром.
5. Найстаршим серед врятованих негрів був:
а) Остін; б)Геркулес; в) Актеон; г) Том.
6. Як загинули капітан Халл і команда „Пілігрима”?
а) їх вбили Негору та Гарріс; б) їх вбив поранений кит, на якого вони полювали;
в) вони загинули під час аварії корабля; г) їх вбили африканські дикуни.
7. Шхуна «Пілігрим» збилася з курсу, тому що:
а) Дік Сенд ще погано орієнтувався в морській справі;
б) були несприятливі погодні умови; в) Негору підклав під компас залізяку;
г) хтось зламав компас.
8. Африка – «страшне слово», тому що …
а) в Африці багато хижих звірів; б) в Африці багато дикунів-людоїдів;
в) Африка – країна работорговців і невільників.
9 Опинившись у полоні, Дік Сенд думав про ...
а) план утечі; б) становище місіс Уелдон і Джека;
в) страшні муки, які чекають на нього.
10. Кузену Бенедикту вдалося залишити факторію Алвіша, тому що:
а) переслідуючи мантікору, він випадково знайшов кротячий хід під огорожею;
б) він сам викопав підземний хід;
в) йому вдалося непомітно щезнути, змішавшись із юрбою під час поховання Муані-Лунга;
г) його визволив Геркулес, переодягнувшись у чаклуна.
11. Чому Дінго ненавидів Негору?
а) бо той вбив його хазяїна Семюеля Вернона;
б) бо Негоро жорстоко поводився з Дінго; в) бо Негоро вбив капітана Халла;
г) бо Дінго інстинктивно відчував, що Негору – погана людина.
12. У своєму романі Жуль Верн поєднав розповідь про пригоди героїв із:
а) наукою; б) міфами; в) казками.
Взаємоперевірка.
1в, 2б, 3б, 4а, 5г, 6б, 7в, 8в, 9б, 10а, 11а, 12а.
6. Підсумок уроку.
Проблемне питання: Російський учений Д. Менделєєв називав Ж. Верна «науковим генієм», а російський письменник Л. Толстой – «дивним майстром». Хто, на вашу думку, сказав більш влучно.
(Висловлювання учнів)
Вправа «Незакінчене речення»
7. Домашнє завдання.
Читати роман Ж. Берна «П'ятнадцятирічний капітан». Опрацювати статтю на с. підручника. Вивчити визначення жанру роману та особливості його різновидів.
Заключне слово вчителя: Сьогодні на уроці ми познайомимося з письменником, окриленим мрією. З письменником, який завдяки своїм мріям зміг передбачити багато наукових відкриттів.
Я мальчиком мечтал, читая Жюля Верна,
Что тени вымысла плоть обретут для нас,
Что поплывет судно, громадней «Грет-Истерна»,
Что полюс покорит упрямый Гаттерас,
Что новых ламп лучи осветят тьму ночную,
Что по полям пойдет, влекомый паром, Слон,
Что «Наутилус» нырнет свободно в глубь морскую,
Что капитан Робюр прорежет небосклон.
Свершились все мечты, что были так далеки.
Победный ум прошел за годы сотни миль;
При электричестве пишу я эти строки,
И у ворот, гудя, стоит автомобиль;
На полюсах взвились звездистые знамена;
Семья «Титаников» колеблет океан;
Подводные суда его взрезают лоно,
И в синеву, треща, взлетел аэроплан.